Palindromet SONOS sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har og har hatt problemer, til og fra, hvor appen ikke finner hverken harddisk eller Tidal.

    Det skjer også nå når jeg har installert en ny connect av gamle sorten (kjøpt brukt). Bruker S1 software.

    Har reautorisert Tidal med passord.

    Det rare er at jeg kan gå in på noen av sonene og bruke sist spilte, gruppere den inn i andre soner og deretter spille der. Mao, tilgangen til Tidal er der men ikke tilgjengelig som et valg i appen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg åpnet appen på laptopen (PC, ikke Apple). Da virker det.

    Er temmelig sikker på at det er ting som klusses til med siste versjon iOS på iphone og ipad. Mye krøll der.

    Noen som vet råd?

    EDIT: det er litt kluss i PC appen også???
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Litt ny info. Det er primært min iphone 14 Pro med iOS 16.5.1 som er problemet.
    Henger kronisk, får ikke kontakt med Tidal, spillelister forsvinner osv. Når den sporadisk virker går det treeegt og coverfoto kommer enda tregere opp.

    MEN, hvis jeg setter igang en låt fra en annen enhet så kommer den opp i appen på iphone 14 Pro og da kan jeg styre volum, sette på pause, bytte spor hvis det er satt på e

    Bruker S1 app da vi ikke har de nye Sonos variantene. Har brukt Sonos i over 16 år overalt i hele huset, alle varianter, aldri problem bortsett fra siste året??

    Jeg har selvfølgelig tillatt S1 appen på personvern og sikkerhet / lokalt nettverk

    Jeg hat slettet og reinstallert S1 appen og slått av og på iphonen.

    Ipad mini 4 med iOS 15.7.5 fungerer???
    Konas XS max med 16.5.1 fungerer???


    Jeg er 100% sikker på at det er et Apple problem og jeg er redd for at S1 appen gradvis «fases» vekk fra Apple, tilfeldig eller tiltenkt? Jeg vet ikke.

    Må jeg kjøpe små Android nettbrett og bruke i huset som fjernkontroller?


    legger inn noen linker her


     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så lenge siden S1 fikk en oppdatering så S1 blir fortsatt oppdatert. Det siste produktet fra Sonos som ikke støtter S2 er Play 5 (gen1) fra 2009 og tilbake til min min Z100 fra 2005, så minimum 14 år gammelt. Tok en test nå med min Iphone SE (16.5.1) fra 2022 med S1(11.9) og Z100, og jeg hadde ingen problemer. Qobuz fungerer helt fint og reagerer rasket og cover kom opp med en gang, samme med Spotify connect ingen problemer. Skal nevnes at jeg kun bruker S1 til podcast (pocketcast) og litt Qobuz, lokale filer blir spilt fra roon som også funger fint med Z100 (S1).

    Ikke så mye hjelp å få fra meg da alt fungerer OK. Personlig synes jeg det er ganske så bra at et produkt som snart er 19 år og kun hadde støtte for lokale filer i dag støtter så og si alt av streaming tjenester, Spotify connect, Tidal connet, Apple music , Qobuz osv.

    Mine gamle Z80 og Connect er i daglig bruk som Tuner/radio hos min far og har fungert uten problemer med S1 i mange år nå (siden FM nettet ble lagt ned).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har Beam gen2 og to One gen2 i stua, har lenge slitt med at sync ikke fungerer - og delay på tv og Sonos-app gjør det bare ennå verre...
    Lånte datteren sin iPad og kjørte Sonos sin romkorrigering (finnes ikke på Android). Trasket rundt i stuen med paden for å måle, og vips nå fungerer sync perfekt 👍
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    @Hornlyd Har du mange produkter som ikke støtter S2? Frem til i fjor så støttet alle mine S1 men splittet mine i S1 og S2 da S2 ble lansert. Siden jeg ikke spiller samtidig på S1 og S2 produkter så fungerer det ute problem hos meg (kan bruke roon om jeg vil spille musikk på alle Sonos samtidig). Er egentlig ikke noen stor fordel med å bruke S2 på produkter som støtter S1, 48/24 på de som støtter det og DTS på lydplanker, med siden du har så store problem med S1 kansje prøve med med S2 på et produkt eller 2?

    NB! Ser ut til at det ikke går og nedgradere One SL til S1 lenger, så om du har en slik så er nok ikke den egnet for å teste med.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har mange zp 80/90/100, connect, connect amp.

    Også har jeg play 5 1gen, play 3, play 1, One, bridge, boost.

    Så det er S1 som gjelder her.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk nok av Sonos sin app til musikalspilling for mange år side og bruker kun roon til musikk. Bruker du Tidal fungerer det vel bedre å spille fra Tidal appen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk nok av Sonos sin app til musikalspilling for mange år side og bruker kun roon til musikk. Bruker du Tidal fungerer det vel bedre å spille fra Tidal appen?
    Enig, bruk appen til Sonos kun når jeg skal legge til enheter eller gå inn på settings, utenom det så er det roon som gjelder.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Interessant.
    Jeg er ikke lenger Sonos-eier selv, men jeg hadde et veldig tilsvarende problem med Tidal på mitt Bluesound-oppsett for en ukes tid siden. Da var det som at Tidal ikke lenger eksisterte på systemet mitt, og den nekta å la meg legge til tjenesten på nytt. Samme problem på samtlige enheter inkl pc.
    Etter mye om og men og testing og oppdatering, så tok jeg til slutt og nappa nettverket en times tid mens jeg snekra på noe annet. og da jeg plugga det inn igjen klarte jeg å få ting til å funke igjen etter litt pusling. Så litt usikker på om det er relevant eller ikke, men jeg hadde blitt bedt om å teste å restarte nettverket tidligere, men hadde ingen tro på at det kunne være relevant, men allikevel var det til slutt det som var siste tiltak jeg gjorde før jeg fikk det til å funke igjen.

    Høres rimelig teit ut, men det funka. Så det kan være verdt å prøve.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Til dere over, funksjonaliteten / søkefunksjonene i Sonos er ikke tema her nå. Jeg vet godt at Spotify har bedre spillelister og Roon mer omfattende funksjonalitet. Bruker selv kun Roon i lytterommet men da pga Audiolense.

    Sonos brukes i resten av huset, ute og inne, inwall, inceeling, onwall etc etc. Jeg har soneforsterkere (zp100) som har stått på 24/7 bokstavelig talt i over 15 år og virker prikkfritt.

    Problemet mitt nå er at det ikke funker med iPhonen min!

    @AndersR du har muligens et poeng. Skal sjekke :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    S1 fungerer som normalt på min 14 Pro, men bruker ikke Tidal så får ikke testet akkurat det
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Nå er jeg hos en kompis. Han har Sonos og S1.

    Henger meg på og her virker telefonen min perfekt.

    Det må være noe med hvordan min telefon henger seg på nettverket hjemme.

    En ting som må sjekkes er wifien. Jeg har 2 options på routern som dukker opp i wifi menyen på teleonen/pad/pc osv. En vanlig og en 5ghz. Kan det være et spor?
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Har du mesh router, feks Google Nest? Jeg har hatt så mye trøbbel med nettverket hjemme hvor det blir pause i musikken i stua, men ikke på kjøkkenet. Jeg mistenkte først at dette skyldtes problemer med dataoverførsel mellom System Audio Hub og mine Silverback høyttalere, men jeg har ikke problemer når jeg kun bruker Spotify Connect.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jeg hos en kompis. Han har Sonos og S1.

    Henger meg på og her virker telefonen min perfekt.

    Det må være noe med hvordan min telefon henger seg på nettverket hjemme.

    En ting som må sjekkes er wifien. Jeg har 2 options på routern som dukker opp i wifi menyen på teleonen/pad/pc osv. En vanlig og en 5ghz. Kan det være et spor?
    Bruker du Sonsos net eller wifi? (siden du har boost og bridge).

     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har internett fra Viken fiber (Altibox)

    Har koblet en Sonos Boost kablet til routern.

    Bridgen koblet jeg opp nylig for å få bedre dekning i hagen … MEN… Bridge er jo kobling til router og Boost en forsterkning av signalene??
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    I Viken fiber routern har jeg alltid fått opp to valg. En med og en uten 5GHz.

    Nå valgte jeg den uten og alt virker.

    Ergo, det er 5Ghz nettverket som lager problemet på min telefon.

    Ellers i huset er det noen iOS enheter som bruker 5GHz og andre ikke.

    MEN jeg jeg kommer nå på at vi har til og fra seriøse problemer med Apple TV siste halvåret også??


    IMG_6507.jpeg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Normalt skal det ikke være problem å blande 2,4ghz og 5ghz men noen routere kan nok kødde det til. Gamle Sonos produkt bruker 2.4ghz og det kan være routeren din lager noe krøll dersom telefon på er på 5ghz. Også litt usikker på dette med Boost/Bridge, trenger du dette? Er det pga dekning ville jeg nok heller vurdert å få gjort noe med wifi dekningen i huset og droppet boost/bridge
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Beam fungerer bedre når den slipper å prøve å gjengi bass, med 30% innbytte på en gammel Sonos boks så ga Sub mini bra VFM hos meg.


    1690223216641.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Kort spørsmål. På Sonos Connect Amp er det volumtaster på framsiden. Hvis jeg kjører signal inn i Sonos fra preamp, er det da slik å forstå at jeg kan dempe uteffekten fra Sonos, uavhengig av vuluminnstillingen på preamp.
    Steen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kort spørsmål. På Sonos Connect Amp er det volumtaster på framsiden. Hvis jeg kjører signal inn i Sonos fra preamp, er det da slik å forstå at jeg kan dempe uteffekten fra Sonos, uavhengig av vuluminnstillingen på preamp.
    Steen
    Den fungerer som en vanlig amp med linjesignal inn så kan du styre volum. Den er ikke uavhengig av volum fra pre om du ikke har fixed ut på den (dvs setter du volum på 0 får du ikke lyd i Sonos, men det sier seg jo selv). Du kan skur av volumkonetollen på Sonos fra appen om du ønsker det. Du kan også sette den opp til at den automatisk skifter over til linjeinngang når den får lydsignal inn om det er ønskelig.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har et tips til hvordan man får NRK radio på Sonos etter 10. jan da de slutter med TuneIn? Jeg er avhengig av at en spiller starter automatisk på gitte tidspunkt hver dag og det er derfor ikke noe alternativ å bruke Airplay fra NRK App.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har et tips til hvordan man får NRK radio på Sonos etter 10. jan da de slutter med TuneIn? Jeg er avhengig av at en spiller starter automatisk på gitte tidspunkt hver dag og det er derfor ikke noe alternativ å bruke Airplay fra NRK App.
    Last inn Nrk Radio som musikktjeneste. Da får du tilgang til Nrk-stasjoner også etter 10. januar, i motsetning til hvis du benytter TuneIn eller Sonos Radio. Nrk-stasjonene i Nrk Radio kan også lagres som Sonos-favoritter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri brukt Tuneln. Nrk-app fungerer perfekt.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Tidvis litt trøbbel med nrk radio som vekkerklokke og får Sonos chime i stedet. Men usikker på om det er verre enn andre tjenester eller bare skyldes andre ting i systemet.

    Av og til begynner alt å bugge og det trengs utkobling av alle dingsene pluss restart av ruter og mesh for at det skal funke smooth igjen. Appstyrt omstart av hele systemet hadde vært praktisk.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Last inn Nrk Radio som musikktjeneste. Da får du tilgang til Nrk-stasjoner også etter 10. januar, i motsetning til hvis du benytter TuneIn eller Sonos Radio. Nrk-stasjonene i Nrk Radio kan også lagres som Sonos-favoritter.
    Takker. Har aldri tenkt over at det er forskjellige musikktjenester fra samme tilbyder. da jeg satt opp Sonos for første gang fro 15 år siden, var det kun TuneIn som var tilgjengelig. Har ikke tenkt mer på dette før en NRK-stemme begynte alle sendinger med å informere om at strømmen på TuneIn ble avsluttet 10. jan.

    Lastet ned NRK-App som musikktjeneste og dette fungerer jo helt identisk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    For andre kanaler en NRK så er Radioplayer et alternativ til tunein på Sonos (har også NRK kanalene om man vil kun bruke en "app/tjeneste).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Må virkelig skryte av Sonos Sub Mini, liten tass som går "kjellerdypt" måler ned til 20hz i stuen hos oss - samtidig så opplever jeg den tight og flott i "klangen" Angrer kun på en ting, at jeg ikke kjøpte den før.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Imponerende test av Sonos Five:

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om man bruker eldre Apple utstyr så være obs på dette:
    Siste fw oppdatering (som jeg måtte kjøre flere ganger hos meg) fjernet fremtidige oppdateringer på ios/ipados 14 og 15.


    System requirements changes:

    • The Sonos app will no longer receive updates on the following operating systems. The app can still be used to control commonly-used features.
      • iOS 14 and 15
      • iPadOS 14 and 15
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Er det noen av dere som opplever ustabilitet på Sonos? Jeg har noen Sonos Connect og opplever at lyden fjerne blir borte og kommer igjen. Da går vel gjerne musikksporet videre, så det er Connect som bare er taus i noen sekunder - fem - femten sekunder kanskje.

    Er det bare slik at den er gammel, eller er dette noe som kan fikses?

    hvego
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere som opplever ustabilitet på Sonos? Jeg har noen Sonos Connect og opplever at lyden fjerne blir borte og kommer igjen. Da går vel gjerne musikksporet videre, så det er Connect som bare er taus i noen sekunder - fem - femten sekunder kanskje.

    Er det bare slik at den er gammel, eller er dette noe som kan fikses?

    hvego
    Kan det være ustabilt- eller dårlig kapasitet på wifien?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen av dere som opplever ustabilitet på Sonos? Jeg har noen Sonos Connect og opplever at lyden fjerne blir borte og kommer igjen. Da går vel gjerne musikksporet videre, så det er Connect som bare er taus i noen sekunder - fem - femten sekunder kanskje.

    Er det bare slik at den er gammel, eller er dette noe som kan fikses?

    hvego
    Ingen problemer hos meg (Z80 m/S1), men jeg bruker den kun med roon til musikk. Kanskje prøve en resett da de har fått mange SW oppdateringer opp gjennom årene.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Kan det være ustabilt- eller dårlig kapasitet på wifien?
    Jeg trodde det lenge. Så kjøpte jeg en sånn «husker ikke hva det heter, men det er en dings fra Asus som forsterker wifisignalet»: Da ble nettsignalet til TV bra, men Sonosen har fortsatt problemet. Det er ganske sjelden - ikke hver gang jeg lytter til musikk - men irriterende hver gang det skjer.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Ingen problemer hos meg (Z80 m/S1), men jeg bruker den kun med roon til musikk. Kanskje prøve en resett da de har fått mange SW oppdateringer opp gjennom årene.
    Det låter jo smart. Kanskje henger jeg etter. Skal sjekke!
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Jeg trodde det lenge. Så kjøpte jeg en sånn «husker ikke hva det heter, men det er en dings fra Asus som forsterker wifisignalet»: Da ble nettsignalet til TV bra, men Sonosen har fortsatt problemet. Det er ganske sjelden - ikke hver gang jeg lytter til musikk - men irriterende hver gang det skjer.
    Jeg har noe av samme problemet. Med ujevne mellomrom sliter Sonos med stereo (2 stk one sl) eller å spille i flere rom samtidig.

    Hjelper gjerne med omstart av nettverket og/eller omstart av Sonos-dingsene. Utrolig irriterende at de ikke kan omstartes fra appen.

    (S2, mye forskjellig Sonos og Google mesh.)
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Det problemet forsvant hos meg etter at jeg koblet kablet ethernet i en av høyttalerene. Har to stk five i steropar og to stk one stereopar. Spiller nå hver for seg og sammen uten problemer. Hos meg artet det seg som "dropout" med mer eller mindre regelmessighet. Ikke hver låt som nevt over her men kanskje annenhver. Med denne løsningen så virker det som om alle ht strømmer via den som er kablet og dette gjør at det synker bedre. Det er akkurat det samme som som Sonos boost boksen gjorde. Denne funksjonaliteten ligger i de fleste Sonos-produktene nå, og derfor tok de den av markedet.
    Jeg har også Google Mesh, 5 punkter (stort hus).
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Det problemet forsvant hos meg etter at jeg koblet kablet ethernet i en av høyttalerene. Har to stk five i steropar og to stk one stereopar. Spiller nå hver for seg og sammen uten problemer. Hos meg artet det seg som "dropout" med mer eller mindre regelmessighet. Ikke hver låt som nevt over her men kanskje annenhver. Med denne løsningen så virker det som om alle ht strømmer via den som er kablet og dette gjør at det synker bedre. Det er akkurat det samme som som Sonos boost boksen gjorde. Denne funksjonaliteten ligger i de fleste Sonos-produktene nå, og derfor tok de den av markedet.
    Jeg har også Google Mesh, 5 punkter (stort hus).
    Hmm. Jeg har en one kablet til en meshboks, ikke den som er kilden/kablet til router.

    Har et stereopar, 4 enkle one, 1 playbar, 1 roam, 1 move og 2 connect.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Står vel at en av de (hvis flere er i samme system) bør være kablet (så danner de eget nettverk). Hos meg er alle beam, to one og en sub mini (alle gen2) koblet, dønn stabilt system.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn