Ser at det har vært merkelig lite aktivitet her siden Sonos slapp den famøse nye appen sin. Halve verden synes å rase mot denne, og fra Sonos side er det mer eller mindre taust. Her er en subjektiv oppsummering:
Den 7. mai slapp Sonos en oppdatering av sin app for enheter som kjører S2 (system 2). Mange brukere opplevde den som ustabil og rotete, og enda flere reagerte på at funksjoner som de brukte hver dag manglet. Listen er lang, men det viktigste er:
1) Muligheten til å spille musikkfiler fra lokalt bibliotek (NAS, PC eller Mac) forsvant.
2) Det var ikke lenger mulig å legge musikk til i en kø.
4) Muligheten til å nedgradere eldre enheter fra S2 til S1 var borte.
5) Muligheten til å sette alarmer og innsovingsrutiner forsvant.
6) Tidligere lagrede spillelister og favoritter manglet.
I
et åpent brev til kundene sine 10. mai lovet Sonos-ledelsen at alarmer, innsovning, spillelister og køer ville komme tilbake på sikt. Samtidig ble det sagt at lokal avspilling ikke er borte, og vil heller ikke bli tatt vekk. Enn så lenge finnes denne muligheten bare i
den web-baserte appen, og da bare som en ren liste. Avspilling er mulig, men ikke søk. Dermed må man scrolle seg gjennom hele biblioteket for å finne det man vil spille. Det skal også bemerkes at muligheten for å koble seg til en lokal musikkserver via SMBv1 er borte. Dermed har brukere av eldre Sonos-utstyr som ZP80 og ZP90 mistet muligheten til å avspille lokale filer.
Svaret tilfredsstilte tydeligvis ikke Sonos-folket, for tsunamien av kritikk og misnøye bare fortsetter i sosiale medier og på Sonos egne supportsider. Sonos selv er som sagt tause nå. Det virker som de venter på at krisen skal gli over mens de (forhåpentligvis) jobber på spreng med å utbedre feilene.
Hvordan fadesen påvirker salget av Sonos-produkter, er for tidlig å si. Men aksjekursen har i hvert fall gått kraftig nedover. I begynnelsen av mai lå den på 17 dollar, nå ligger den på under 15. Den største nedgangen har likevel skjedd siden den ekstreme oppgangen under corona-tiden. Våren 2021 lå den tett på rundt 40 dollar, mens medianen de siste ti årene har ligget på rundt 20.
Ifølge en
artikkel i finanstidsskriftet Forbes den 9. mai har Sonos gjort nesten alle de klassiske feilene som teknologiselskaper kan gjøre. Du går ikke ut med programvare som ikke er ferdig. Og hvis du skulle være så dum å gjøre det, så må du legge deg flat og tilby brukerne å nedgradere til forrige versjon. Og du må aldri, aldri fjerne essensielle funksjoner du vet kundene dine bruker hver dag, for så å love at de skal komme tilbake en gang i fremtiden.
Sonos har ikke innrømmet det selv, men mye tyder på at fadesen(e) henger sammen med at de skulle lansere sin Ace hodetelefon den 21. mai. Det er kanskje grunn til å tro at de var rimelig desperate etter å holde den datoen, siden aksjekursen var fallende og eierne utålmodige. Dermed måtte S2-appen raskt tilpasses de nye hodetelefonene. Resultatet ble så å si det verste av begge verdener: En ødelagt app og hodetelefoner som ikke er kompatible med eksisterende Sonos-produkter. Ace er sikkert en god og konkurransedyktig hodetelefon med støykansellering og Bluetooth, men ellers skiller den seg ikke fra konkurrentene. Den kan kobles til Arc og etterhvert Beam lydplanker ia WiFi, men forøvrig er det ikke mulig å høre musikk sømløst fra Sonos-anlegget.
Så hva nå? Sonos har greit å erte på seg et stort antall av brukerne sine. De har fått masse negativ presseomtale, og sosiale medier koker over av sinne og onde sarkasmer. Det er noe i nærheten av et verstefallscenario for en bedrift. Vi får bare håpe at de kommer på skinner igjen.
Selv har jeg sluttet å bruke Sonos egen app. Til alt hell fungerer Roon tilnærmet perfekt med alle Sonos-enheter, likegyldig om de er S1 eller S2.
Til slutt skylder jeg kanskje leserne å gjøre oppmerksom på at jeg i tillegg til å være Sonos-bruker har en mindre aksjepost i selskapet. Det betyr at jeg kanskje ikke er helt uhildet, men jeg har i hvert fall rett til å være dobbel sur...