leon skrev:
Vidar P skrev:
Leon; Naim forsterkeri er historisk sett i utgangspunktet bygd av Julian Vereker for best mulig resultat/synergi med LP12 og Linn høyttalere. Det gikk mange lange år før Naim hadde egne kilder og høyttalere.
Hva angår Dynaudio; selv den minste Nait driver de uten problem; men det er en total blindvei å tenke slik. Du skal lite med en NAP200 uten en matchende preamp og kilde imo. Og i Naim's humble opinion også tydeligvis.
Mvh Vidar P
Hei.
Takker for tilbakemelding.
Det kan virke noe komplisert og bygge med Naim visst utgangspunktet er som i mitt
tilfelle å kjøpe komponenter over tid. Bruker i dag en EC1 electr. på Dynaudioene.
Neste oppgradering blir effekt forsterker. Har sett litt på Copland,Doxa,Naim.
Leon
Siden nye kommer til og kanskje ikke har lest hele tråden:
Da jeg kjøpte mitt første naimsett, CDX2-202-200 uten hicap, sammenlignet jeg settet med daværende CDX2-EAR 864-Doxa 140. Her kan nyhetsverdien ha spillt inn, samt diverse mistilpasninger, men naimsettet parkerte omgivelsene når det kom til musikk, engasjement og involvering.
EAR/ Doxa var utrolig myk og deilig, men samtidig uinteressert og lite involverende iforhold. Noe for enhver smak kanskje?
Jeg ble bergtatt. Har ikke sett meg tilbake siden annet enn noen ned og oppgraderinger
Har du en høyttaler som krever litt strøm kan Nait være feil vei å gå. Samtidig trenger den ikke nødvendigvis en NAP300 heller (på skarve 90 watt
)
Håkon Rognliens omtale av Naits driveegenskaper blei omtalt i Fidelity engang. Nait5i og Spendor S6e, gjør den omtalen ettertrykkelig til skamme IMO.
Her kan finnes nyanser, men basert på eieforhold og magefølelse.
CD5i passer best til Nait.
CD5/CD5X passer best til Nait........
og til 112X/122X/150X.
CDX2 passer til Nait og det bedres helt opp til kanskje 282/252/300.
Generell billedlig endring fra CD5 til CDX2:
Som at orkesteret sitter BAK et tykt sceneteppe og spiller til at sceneteppet trekkes fra og det hele åpner seg og man ser inn i ALT som skjer på scenen.
Fra CDX2 til CDS3:
Som at orkesteret består av flere orkestre som sitter videre bakover, BAK flere scenetepper.
Om man da fra før har en høyttaler som krever en NAP200, så er lista allerede lagt ganske høyt, dersom man vil ha optimal ytelse fra anlegget.