Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stover

Gjest
    Hver enkelt får velge, men CDX2 får det beste ut av 202-200....men det har jeg sikkert poengtert nå ;)

CDX2 har jeg aldri hørt, men etter hva jeg leser er denne serien mer frempå enn den seinere generasjon.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Hvor kjøper jeg vanlige dinkabler til Naim egentlig her til lands? Kontrapunkt?
    Ja, disse skal jo følge med hvert produkt. Men Kontrapunkt eller Rognlien (Fryd Hi-Fi) skal jo ha dette på lager.

Personlig har jeg god erfaring med å bestille slike ting fra TomTom Audio i England.

CDX2 har jeg aldri hørt, men etter hva jeg leser er denne serien mer frempå enn den seinere generasjon.
    Synes CDX2 (med XPS2) er frampå til gangs, jeg da... :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Tror det var en tyrkkleif der; Stover mener nok ikke at han aldri har hørt CDX2. Da er det godt gjort i så fall, siden han har eid to av de.

CDX er mer frempå enn CDX2 er sikkert lett å mene, og det er også lett å oppfatte CDX2 som litt frempå ift CD5'er f.eks.
    Men jeg tror det er en grov overforenkling av forskjellene mellom CDX og CDX2; forskjellene ligger ikke bare noe så superficielt som hvilken seterad i salen man sitter på! Det er veldig forskjellige spillere "i dypet", spør du meg.
    Det er nettopp derfor vi i det hele tatt driver med Naim, dette at det er langt mer med musikken enn om den er lys eller mørk, og litt mer frem eller tilbake. Det går på ting som hele opplevelsen av musikernes og instrumentenes uttrykk, samt skisseringen av og meningene bak hver eneste note. Langt mer subtilt i en abstrakt tenkt tankegang; men samtidig akk så viktig for å se hva meningen med de forskjellige Naim-oppgraderingene går ut på.

CDX2's kunststykke er å bibeholde Naim's upfront musikkfokus og rytmiske driv; samtidig som den tilfører lag på lag med dybde og innsikt i aspekter ved ytelsen som tidligere var litt "i skyggen" kanskje, ting som klangfarger er et godt eksempel.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Tror det var en tyrkkleif der; Stover mener nok ikke at han aldri har hørt CDX2. Da er det godt gjort i så fall, siden han har eid to av de.
    Helt riktig :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for flott beskrivelse, Vidar.
    Fortsatt er vel planen å begynne med 202/200 som neste oppgradering, siden dette også bedrer opplevelsen av platespilleren. Etter det derimot, heller jeg vel mer mot å gå rett på cdx2 istedet for psu på cdx.
    Kunne for den saks skyld gått rett på ny cdp og ventet med forsterker, men da ender jeg opp med en liten totaloppgradering i forhold, siden platespilleren ikke får nye betingelser. Dessuten vil vel ikke Naiten vise meg alle forbedringer på dette nivået kontra 202/200.

Det gjelder virkelig å holde tunga rett i munnen og legge penga der hvor det har noe for seg i vår verden :)

Vidar P skrev:
    costello skrev:

CDX er mer frempå enn CDX2 er sikkert lett å mene, og det er også lett å oppfatte CDX2 som litt frempå ift CD5'er f.eks.
    Men jeg tror det er en grov overforenkling av forskjellene mellom CDX og CDX2; forskjellene ligger ikke bare noe så superficielt som hvilken seterad i salen man sitter på! Det er veldig forskjellige spillere "i dypet", spør du meg.
    Det er nettopp derfor vi i det hele tatt driver med Naim, dette at det er langt mer med musikken enn om den er lys eller mørk, og litt mer frem eller tilbake. Det går på ting som hele opplevelsen av musikernes og instrumentenes uttrykk, samt skisseringen av og meningene bak hver eneste note. Langt mer subtilt i en abstrakt tenkt tankegang; men samtidig akk så viktig for å se hva meningen med de forskjellige Naim-oppgraderingene går ut på.

CDX2's kunststykke er å bibeholde Naim's upfront musikkfokus og rytmiske driv; samtidig som den tilfører lag på lag med dybde og innsikt i aspekter ved ytelsen som tidligere var litt "i skyggen" kanskje, ting som klangfarger er et godt eksempel.

Mvh Vidar P

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Her ligger mye av essensen i mitt syn på denne deilige hobbyen eller livsstilen ;)

Godt formulert, synes jeg opplever mye av det samme med høyttalere fra Dynaudio, bare gleder meg vilt til hva som kan skje sammen med Naim...

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hel..te!

Fikk Naim settet i dag, 112x/150 men jeg visste det manglet en kabel. Stjal en 4-pinner SNAIC fra x'en, koblet og hmmmmm, ikke lys i Preamp......

Fikk med en Russ Andrews powerpack 3, koblet bort SNAIC, i med PP3, joda, lys i pre.

Opp med SNAIC, koblet bort + i pluggen, inn igjen og ja, her skjer det no!

Hmmmm, bare sus, høyfrekvent støy som opphører når volumknappen er i bevegelse.......ikke musikk.... :'(

Pokker skjer'a?

K

Kaarelars

Gjest
    hifiguru skrev:
    Hel..te!

Fikk Naim settet i dag, 112x/150 men jeg visste det manglet en kabel. Stjal en 4-pinner SNAIC fra x'en, koblet og hmmmmm, ikke lys i Preamp......

Fikk med en Russ Andrews powerpack 3, koblet bort SNAIC, i med PP3, joda, lys i pre.

Opp med SNAIC, koblet bort + i pluggen, inn igjen og ja, her skjer det no!

Hmmmm, bare sus, høyfrekvent støy som opphører når volumknappen er i bevegelse.......ikke musikk.... :'(

Pokker skjer'a?
    Har du link-pluggen som brukes til preampen, se bildet under? Den skal sitte der du kobler til p-pak. Har du den prøv å koble til +(24v) på Snaic4 igjen og kjør uten Powerpak og med link-plug.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode råd, har bestilt fra TOMTOM, samt endel kabler CD'er og snacks :D

Mulig x'n har i sitt system, det er jo oppgradert med hicap, husker ikke helt hvordan jeg gjorde det men har vel etter all sannsynlighet fjernet en slik der?

Time will show...

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    LYD!!

Vel, koblet Squeezebox'en rett i NAP150 med en RCA-DIN kabel jeg fikk med og kan ihvertfall spille de ca 3000 albumene som ligger på PC'en, benytter da selvsagt SB'ns volumkontroll frem til de manglende duppeditter dukker opp.....

S

Stover

Gjest
    Til det kjedsommelige selvfølgelig og sikkert snev av salgsfremstøt også.

Undres litt over at ikke responsen er bedre enn som så mht cdx2 og 202. Etpar bud på 20K på cdx2 som jeg har avslått.

Forstår at det ligger mest prestisje og status i høyttalerdesign og kraftige forsterkere. Etter min erfaring kommer musikken, innsikten, naturligheten og melodiføringen i større grad ved prioritering av kilde og pre.

En kollega linket meg til Ivar Løkkens "placebotest" her på sentralen. Basert på de 2 forhold og egne erfaringer den siste tiden, er det noe som sier meg at vi ikke er særlig gode musikklyttere, men gode lydlyttere?

Jeg tviholdt lenge på at CD5 m/ hicap var bedre enn CDX2. Jo, den er bedre på fylde og det å dekke til instrumenter og melodiføringen osv. Jeg hadde ikke trodd at forskjellen var så stor....for meg.

God helg. :)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stover skrev:
    Til det kjedsommelige selvfølgelig og sikkert snev av salgsfremstøt også.

Undres litt over at ikke responsen er bedre enn som så mht cdx2 og 202. Etpar bud på 20K på cdx2 som jeg har avslått.

Forstår at det ligger mest prestisje og status i høyttalerdesign og kraftige forsterkere. Etter min erfaring kommer musikken, innsikten, naturligheten og melodiføringen i større grad ved prioritering av kilde og pre.

En kollega linket meg til Ivar Løkkens "placebotest" her på sentralen. Basert på de 2 forhold og egne erfaringer den siste tiden, er det noe som sier meg at vi ikke er særlig gode musikklyttere, men gode lydlyttere?

Jeg tviholdt lenge på at CD5 m/ hicap var bedre enn CDX2. Jo, den er bedre på fylde og det å dekke til instrumenter og melodiføringen osv. Jeg hadde ikke trodd at forskjellen var så stor....for meg.

God helg. :)
    Hånda på hjertet Stover, da jeg fikk melding om at CDX'n jeg kjøpte ikke var tilsalgs brant det heftig i Mastercardet mitt etter CDX2'n din, men da jeg fikk kontramelding fant jeg ut at man får mye musikk og masse god rødvin for 15000,-

God helg til deg også...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I dag har jeg hørt mitt første upmarket Naim-anlegg. Nærmere bestemt den smakfulle riggen til unge Alshus. Foret med Tord Gustavsen, Rickie Lee Jones, Jarrett og David Sylvian låt det uhyre dynamisk, levende, rytmisk og direkte. Og med direkte mener jeg involverende og sannferdig i forhold til klang og instrumentlyd, samtidig som musikken hadde en hurtighet som gjorde det enkelt å konsentrere seg om musikken som en fremførelse. Dette gav mersmak! Jeg har nok ikke blitt noen Naim-convert, til det er jeg altfor glad i hvordan rør og horn presenterer musikken. Men bevares, jeg forstår fascinasjonen! Dette kunne jeg ha levd godt med, rett og slett. Det er det jaggu ikke ofte jeg sier!

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:

Forstår at det ligger mest prestisje og status i høyttalerdesign og kraftige forsterkere.
    Stover er inne på noe vesentlig her. Folk flest er mest opptatt av Watt, membranstørrelser, vekt og sist (og ikke minst) utseende på audioutstyr. Naim, med sitt tidløse og enkle design, scorer ikke høyt når det blir sammenlignet med utstyr der mesteparten av pengene til utviklingen brukes på design og utseende.

Selv synes jeg apparatene til Naim oser av kvalitet, soliditet og ikke minst er de laget for å vare i mange år framover.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    ... og ikke minst er de laget for å vare i mange år framover.

Mvh
    ...hvilket de selvsagt uansett ikke gjør hos de oppgraderende horder :)

Mvh Vidar P

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    costello skrev:

Mvh

Mvh Vidar P
    ... nei men de lever jo godt videre hos "oppkjøpere av bruktutstyr fra de oppgraderende horder" - horder ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    Vidar P skrev:
    costello skrev:

Mvh

Mvh Vidar P
    ... nei men de lever jo godt videre hos "oppkjøpere av bruktutstyr fra de oppgraderende horder" - horder ;)
    Dette er jo viktig... ;D

S

Stover

Gjest
    men da jeg fikk kontramelding fant jeg ut at man får mye musikk og masse god rødvin for 15000,-
    Mulig det, hvem vet?

Akkurat det var uansett ikke mitt poeng. ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Mange i Norge tenker vel aldri på Naim når dem skal oppgradere og det er vel ikke så mange som har et slikt budsjett å bruke heller. Dermed så er det et ganske begrensed marked du beveger deg i Stover. Lykke til med salget :)

R

Rolf_Da!

Gjest
    Stover skrev:
    Hehe, det er sånn "Velkommen til hifisentralen.."
    Her får du masse morsomme linker til skit og anna mainskjit bare du prøver å selge noe..... :D ;D

Snakkes, må stikke å høre på konturene i bassen min! ;D ;D

S

Stover

Gjest
    Nytt lytterom er ferdig.
    cds3-252-supercap2 har ankommet.

Nå mangler det bare at eieren kommer seg hjem....imorra.....for musikklytting.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Frustrert!

Har fremskaffet en Hicap, koblet riktig etter Sveins anvisninger som funker i "lilleanlegget" men jeg får ikke lyd her. Nac112x har en port som heter upgrade, her kobler jeg hicap, 5-pins helt til høyre port4. Port 2, 4-pins, går til NAP150. Skal vel ikke være værre enn det? Hører såvidt musikk i høyttalerne når jeg skrur forbi kl 12 på volumknappen.....

Tips?

S

Stover

Gjest
    hifiguru skrev:
    Frustrert!

Har fremskaffet en Hicap, koblet riktig etter Sveins anvisninger som funker i "lilleanlegget" men jeg får ikke lyd her. Nac112x har en port som heter upgrade, her kobler jeg hicap, 5-pins helt til høyre port4. Port 2, 4-pins, går til NAP150. Skal vel ikke være værre enn det? Hører såvidt musikk i høyttalerne når jeg skrur forbi kl 12 på volumknappen.....

Tips?
    Har du husket å flytte signalkabelen for NAP150, til hicap?
    Altså, NAP150 skal ha sitt signal fra Hicap, IKKE fra 122X.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stover skrev:
    hifiguru skrev:
    Frustrert!

Tips?
    Har du husket å flytte signalkabelen for NAP150, til hicap?
    Altså, NAP150 skal ha sitt signal fra Hicap, IKKE fra 122X.
    Jepp, gjort det på den måten ja....

får ta en tur å låne preampen til x'n, mulig det faktisk er noe galt her...

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Kan jo bare være brudd på en snaic eller interconnecten.

Husker jeg kjøpte CDX2 brukt, kom hjem, ingen lyd!
    Helt til selgeren sendte meg en ny IC.

Sjelden det er noe feil med disse svarte boksene.

Mvh

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stover skrev:
    Nytt lytterom er ferdig.
    cds3-252-supercap2 har ankommet.

Nå mangler det bare at eieren kommer seg hjem....imorra.....for musikklytting.
    GRATULERER!

Du må endelig si fra når oppsettet og du er klar for medlyttere :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Ser lyd og bilde har snust på Superline. Bare Vidar P som har sikret seg en sånn foreløpig?

http://www.lydogbilde.no/naim-superline-riaa-forsterker.4475040.html
    Jeg har kjøpt en slik ja. Men L&B skriver noe veldig misvisende her når de sier at den kan Cap'es for å forbedre lyden ytterligere; det er ikke slik at en psu bare forbedrer lyden ytterligere. Jeg skulle garantert ha kjent igjen i en blindtest SuperLine med og uten ekstern psu! Det blir simpelthen ikke lyd uten.

Utover det så nevnes det ikke at den også kan strømforsynes fra en av Naims preamper.

Mvh Vidar P

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    costello skrev:
    Hei,

Kan jo bare være brudd på en snaic eller interconnecten.

Husker jeg kjøpte CDX2 brukt, kom hjem, ingen lyd!
    Helt til selgeren sendte meg en ny IC.

Sjelden det er noe feil med disse svarte boksene.

Mvh
    Satt på ny 4-polet snaic som kom i posten i går, må vel si jeg føler meg litt lurt, 1400,- for en 4-polet snaic som tydelig har vært brukt, ene "rykkavlasteren" er utenfor pluggen så innerledningene synes...... :mad:

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ble det lyd da? Og hvor fikk du den fra?

Mvh Vidar P
    Vet ikke om det er synderen, har målt den og det er liv i alle pinner, synes den bare var litt dyr når den bar tydelig preg av å være brukt, men nå spurte jeg heller ikke ;). Har ikke fått lyd i alt da jeg også mangler Link-pluggen i preampen. Mulig den har kommet i dag, ikke sjekket posten ennå. Kablen kjøpte jeg fra Kontrapunkt. Foreløpig har jeg spilt på Squeezebox rett i NAP150, så sluttrinnet virker ihvertfall!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Snaic er ingen dårlig kabel; det fins langt mer uhyrlig prisede kabler uten korresponderende ytelse enn det der :)

Det var ulikt Kontrapunkt å levere skadet vare. Sikker på at det ikke er retningsgummien du ser da? Grå? Jeg ville sikkert kontaktet Kontrapunkt om den var skadet jeg, de er vanligvis svært imøtekommende.

Mvh Vidar P

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Snaic er ingen dårlig kabel; det fins langt mer uhyrlig prisede kabler uten korresponderende ytelse enn det der :)

Det var ulikt Kontrapunkt å levere skadet vare. Sikker på at det ikke er retningsgummien du ser da? Grå? Jeg ville sikkert kontaktet Kontrapunkt om den var skadet jeg, de er vanligvis svært imøtekommende.

Mvh Vidar P
    Slik ser den ut:

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sendte samme bilde til Kontrapunkt, svaret kom raskt, ny sendes i posten!

Sånn skal det være!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn