costello skrev:
CDX2 har jeg aldri hørt, men etter hva jeg leser er denne serien mer frempå enn den seinere generasjon.
Synes CDX2 (med XPS2) er frampå til gangs, jeg da...
Tror det var en tyrkkleif der; Stover mener nok ikke at han aldri har hørt CDX2. Da er det godt gjort i så fall, siden han har eid to av de.
CDX er mer frempå enn CDX2 er sikkert lett å mene, og det er også lett å oppfatte CDX2 som litt frempå ift CD5'er f.eks.
Men jeg tror det er en grov overforenkling av forskjellene mellom CDX og CDX2; forskjellene ligger ikke bare noe så superficielt som hvilken seterad i salen man sitter på! Det er veldig forskjellige spillere "i dypet", spør du meg.
Det er nettopp derfor vi i det hele tatt driver med Naim, dette at det er langt mer med musikken enn om den er lys eller mørk, og litt mer frem eller tilbake. Det går på ting som hele opplevelsen av musikernes og instrumentenes uttrykk, samt skisseringen av og meningene bak hver eneste note. Langt mer subtilt i en abstrakt tenkt tankegang; men samtidig akk så viktig for å se hva meningen med de forskjellige Naim-oppgraderingene går ut på.
CDX2's kunststykke er å bibeholde Naim's upfront musikkfokus og rytmiske driv; samtidig som den tilfører lag på lag med dybde og innsikt i aspekter ved ytelsen som tidligere var litt "i skyggen" kanskje, ting som klangfarger er et godt eksempel.
Mvh Vidar P