- Ble medlem
- 27.11.2010
- Antall liker
- 520
Alle bør høre på musikk med wattmeter, det er mildt sagt sjokkerende hvor lite som skal til for å få musikk innenfor behagelig lydnivå.
|
Kan man ikke ha mye strøm uten å ha en gazillion med effekt samtidig?Strøm uten effekt er jo ikke mulig.
OkayKlasse A er vel bare omtrent 25% effektive, hvis jeg har forstått dette rett. Resten blir til varme.
Det handler ikke så meget om bare at have en masse watt for mig.Alle bør høre på musikk med wattmeter, det er mildt sagt sjokkerende hvor lite som skal til for å få musikk innenfor behagelig lydnivå.
Det er jeg også enig i, men det betyr ikke at man MÅ ha verdens kraftigste forsterker.Enig med Auditor, en for stor forsterker finnes ikke. Ingenting slår et beist som leverer så det holder uten at du vrir for mye opp på volumet. Uanstrengte gode watt er bra.![]()
Ein trenger ikkje nødvendigivs masse effekt, men nok til å ta toppane på det lyttenivået ein bruker. Ein strømstrerk forsterkar betyr ein som klarer å driva låge impendansar som jo vil kreva meir strøm for å klara samme spenningsnivå ut. Ein strømsterk forsterkar klarer også å driva vanskelige laster i form av store fasevinklar uten at den går i kne (sikringkretsløp blir aktivert) pga for stor effekt avsatt i utgangstransistorane.Strøm uten effekt er jo ikke mulig.
Hvis impedansen man driver er lav så ja. Feks er 10 Ampere i 8 ohm lik 800W. Mens i 1 ohm er det bare 100W.Kan man ikke ha mye strøm uten å ha en gazillion med effekt samtidig?
I=P/U=(P/R)^0.5Kan man ikke ha mye strøm uten å ha en gazillion med effekt samtidig?
Hvis jeg ikke har skjønt det, kanskje du trenger å forklare det tydeligere.Du har ikke skjønt dette med strøm tror jeg. Sjekk postene over.
Stort dreiemoment i kombinasjon med turbo pleier dra godt!Nemlig. Det man kanskje trenger mer av er muligens strøm, og ikke effekt.
Det er ikke så veldig moro med en bil heller som har masse hestekrefter, men først når man kommer over 4-5000 RPM. Det man vil ha er dreiemoment.
Mye tøys og tull i markedsføringen av hifi: U/R=I og P=U•I altså er også P=U^2/R eller P= R•I^2. Når man snakker om en strømstrerk forsterker så snakker man gjerne om en forsterker som klarer å levere høy I og dermed også P når R faller. For en gitt R så blir det et fast forhold mellom I og P.Kan man ikke ha mye strøm uten å ha en gazillion med effekt samtidig?
Hvis jeg kunne velge ville jeg hatt både kompressor og turbo.Stort dreiemoment i kombinasjon med turbo pleier dra godt!
Det er en grunn til at det blir mye brukt i båterHvis jeg kunne velge ville jeg hatt både kompressor og turbo.
Alt du trenger står her:Hvis jeg ikke har skjønt det, kanskje du trenger å forklare det tydeligere.
Ja, mye mer nødvendig med all det vannet som skal pløyes gjennom.Det er en grunn til at det blir mye brukt i båter
mvh
Null dreiemoment er lik tomgangsfart.Dreiemeoment er også noe mange sliter med å forstå. Det er jo ikke dreiemomentet som driver en bil eller båt fremover. Det ingenting annet enn effekt. (HK, eller kW).
Jeg tror jeg forstår dreiemoment i en bil. Det er bare å bytte svinghjulet til et som er lettere så får man fort en idè om hva det handler om.Dreiemeoment er også noe mange sliter med å forstå. Det er jo ikke dreiemomentet som driver en bil eller båt fremover. Det ingenting annet enn effekt. (HK, eller kW).
Hæææ? Det krever RPM å gå på tomgang.10.000Nm dreiemoment uten RPM er også lik tomgangsfart
Poenget er at det er dreiemoment * rpm som gir effekt, på samme måte som det blir U • I. Stort dreiemoment uten rotasjon har ingen verdi samtidig som høy rotasjonsjastighet uten dreiemoment heller ikke har det.Hæææ? Det krever RPM å gå på tomgang.
Det hadde kanskje blitt litt overkill i en bil.Det er en grunn til at det blir mye brukt i båter
mvh
Poenget er at det er dreiemoment * rpm som gir effekt, på samme måte som det blir U • I. Stort dreiemoment uten rotasjon har ingen verdi samtidig som høy rotasjonsjastighet uten dreiemoment heller ikke har det.
det er rettet^Sikker på det ikke skal være 1800VA?![]()
Om du endrer lasten så vil i de aller fleste tilfeller strømforsyningen henge helt fint med.Den idelle forsterker leverer samme spenning uansett om motstanden i høyttaler er høy eller lav . Samme spenning ved lavere ohm betyr at strømmen vil øke og effekten likeså .
En enkel måte å sjekke om forsterkeren er har en solid strømforsyning er å se om effekten dobles når ohm halveres. Men det trikses det også med ved å oppgi lavere enn makseffekt ved 8 ohm.
....