Å diskutere med de kristne..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde et slags forsett om å unngå off-topic-hjørnet for en stund, men Gjestemedlem og Low-Q: Se hva dere har gjort nå med slike glimrende og tankevekkende innlegg. ;)

Noen enkle tommelfingerregler, basert på empiriske observasjoner fra bryllupsfeiringer i Trøndelag og Kathmandu, feiring av Id med en vilt fremmed familie i Tashkent, pakketurer til Gran Canaria, og diverse selskaper med jødiske venner i Boston (hvor jeg, på vertskapets oppfordring, underholdt med historien om da Thor skulle hente tilbake hammeren sin fra jotnene - the original drag show):

1. Folk er stort sett de samme overalt.
    2. Når 1. ser ut til ikke å stemme, er det gjerne en interessant grunn til det, som f eks erfaringer som er overlevert fra tidligere generasjoner.
    3. Religiøse på- og forbud er en spesielt sterk form for erfaringsoverlevering, selv om man ikke kan forklare grunnen. F eks det generelle forbudet mot å spise svinekjøtt i religioner med opphav i Midt-Østen.
    4. Både lunkne statskristne og selverklærte fundamentalister plukker ut de punktene de selv liker fra de "hellige" skriftene og velger å overse resten.
    5. De gamle tantene vil holde på tradisjonen og de unge gir stort sett blaffen, men finner seg i det for tantenes skyld.
    6. Forbløffende mange kulturer har en form for hjemmebrent som uttales "rakh". Den lyden har jeg også hørt fra buskene bak trønderske festlokaler.

Dere risikerer at jeg skriver ned mer livsvisdom hvis dere fortsetter slik...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    asbjbo skrev:
    Jeg hadde et slags forsett om å unngå off-topic-hjørnet for en stund, men Gjestemedlem og Low-Q: Se hva dere har gjort nå med slike glimrende og tankevekkende innlegg. ;)

Noen enkle tommelfingerregler, basert på empiriske observasjoner fra bryllupsfeiringer i Trøndelag og Kathmandu, feiring av Id med en vilt fremmed familie i Tashkent, pakketurer til Gran Canaria, og diverse selskaper med jødiske venner i Boston (hvor jeg, på vertskapets oppfordring, underholdt med historien om da Thor skulle hente tilbake hammeren sin fra jotnene - the original drag show):

1. Folk er stort sett de samme overalt.
    2. Når 1. ser ut til ikke å stemme, er det gjerne en interessant grunn til det, som f eks erfaringer som er overlevert fra tidligere generasjoner.
    3. Religiøse på- og forbud er en spesielt sterk form for erfaringsoverlevering, selv om man ikke kan forklare grunnen. F eks det generelle forbudet mot å spise svinekjøtt i religioner med opphav i Midt-Østen.
    4. Både lunkne statskristne og selverklærte fundamentalister plukker ut de punktene de selv liker fra de "hellige" skriftene og velger å overse resten.
    5. De gamle tantene vil holde på tradisjonen og de unge gir stort sett blaffen, men finner seg i det for tantenes skyld.
    6. Forbløffende mange kulturer har en form for hjemmebrent som uttales "rakh". Den lyden har jeg også hørt fra buskene bak trønderske festlokaler.

Dere risikerer at jeg skriver ned mer livsvisdom hvis dere fortsetter slik...
    Forbausende mange religioner kan leve i fred med sine naboer, men muslimer er konstant i krig med sine naboer.
    Så vidt jeg vet, finnes det ingen eksempler på at muslimer lever i fred med sine naboer.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    oddgeir skrev:
    Forbausende mange religioner kan leve i fred med sine naboer, men muslimer er konstant i krig med sine naboer.
    Så vidt jeg vet, finnes det ingen eksempler på at muslimer lever i fred med sine naboer.
    Jeg har mange muslimer som naboer, og jeg lever i fred og fordragelighet med dem alle. 8)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Unplugged skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg har mange muslimer som naboer, og jeg lever i fred og fordragelighet med dem alle. 8)
    Skal det være en spøk? Eller er det et alvorlig ment debattinnlegg?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Mer seriøst enn ditt innlegg vel? Åpna et atlas i det siste?

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    Unplugged skrev:
    oddgeir skrev:
    Du bor ved siden av en gravplass? ;D

Skål da! jeg rusa på jesus(og litt jack&cola da...)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    oddgeir skrev:
    Nå skjønner jeg ikke hva det svaret hadde med mitt innlegg å gjøre, men det har kanskje ikke stort å si. For å forsøke å ta deg seriøst et lite øyeblikk, og definere "fred med sine naboer" som "jeg kan ikke huske noen konflikt", så har du en liten håndfull her:
    Albania (Kosovo er noe annet)
    Bahrain
    Bangladesh
    Brunei
    Dubai
    Indonesia (litt styr med innenlandske separatister)
    Kazakhstan
    Kyrgyzstan
    Malaysia
    Maldivene
    Quatar
    Uzbekistan (hvis man ser bort fra amerikanske militærbaser som brukes til "krigen mot terror")

Og da vet du kanskje litt mer enn du tydeligvis gjorde i går. Denne kan også være til litt ettertanke:

Det kan være delte oppfatninger om hvem som starter konfliktene med sine naboer. Kilde: Pew Global Attitudes Project, 2005. Overskriften på den rapporten var forøvrig "Islamic Extremism: Common Concern for Muslim and Western Publics".

EDIT: Når jeg tenker etter, er det vrient å komme på et eneste jødisk land som greier å leve i fred med sine naboer. Kommer du på noen? Hvordan skal vi tolke det, hvis vi skal legge dette saklighetsnivået til grunn for religionskritikk?

Vedlegg

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    oddgeir skrev:
    Unplugged skrev:
    oddgeir skrev:
    Skal det være en spøk? Eller er det et alvorlig ment debattinnlegg?
    Du skrev: "Så vidt jeg vet, finnes det ingen eksempler på at muslimer lever i fred med sine naboer."
    Forstått bokstavelig er det utrolig lett å avfeie den påstanden. Men jeg forstår jo hva du mener, og asbjbo har vist at det faktisk finnes mange muslimske samfunn rundt i verden som lever i fred med sine naboer.

Når det er sagt er det selvsagt urovekkende mange muslimske samfunn som ikke gjør det.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Det store problemet med kristendommen og tilsvarende religioner (hetteter kalt kristendom for korthets skyld) er at de ikke kan ses på som annet enn det ytterste hån og blasfemi mot det de tilber.

La oss et øyeblikk leke med tanken om at Gud finnes og at han har skapt verden med at det fantastiske som finnes i denne; den varkre naturen, menneskene, musikken, kusten, følelsene og alt det andre som gjør at vi kan regne oss som usedvanlig heldige som får oppleve dette.

La oss tenke oss om at en vis og flink ånd står bak og ser på hvordan vi takler livet vi har blitt tildelt.

Hva er det så de kristne gjør. Jo de er misfornøyd med dette. De er de heldigste skapningene i universet, og likevel er de misfornøyd med det de har fått og ber og trygler om mer. Om bedre liv, om rikere liv, om friskere liv, og ikke minst det største hånet av de alle, higen etter evig liv. Hvor grisk, grådig og misfornyd går det an å bli?

I stedet for å se hver dag som noe utelukkende fantastisk og undre seg som et barn over mulighetene og innse hvor helt usannsynlig bra dette egentlig er, så bruker de all sin tid på å planlegge hvordan de skal få det enda bedre i neste liv i stedet for å sette pris på dette.

Man sverger til bruksanvisninger skrevet av gamle gretne menn for tusenvis av år siden, og gjør det de kan for å etterfølge alle disse restrisksjoner som kun er laget for å begrense gleden og mulighetene livet byr på.

Se for deg at du er en stjernekokk som inviterer dine beste venner på det mest praktfulle måltidet og festen du klarer å sette i stand, du bruker all din tid og dine ressurser på at dette skal bli så bra som mulig. Men når gjestene kommer står de alle og surmuler i en krok. Ingen vil smake på maten din fordi de er på diett slik at bikinien skal passe bedre neste sommer, de spiser medbrakt knekkebrød og surmelk i stedet. De hører ikke på orkesteret du har leid inn, men har med Ole Ivars på mp3 spilleren fordi de prøver å lære teksten utenatt og vil ikke la seg forstyrre av Duke Ellington orchestra som du har leid inn for anledningen. De snakker ikke med hverandre og har det triveleig, for sist de gjorde dette var det noen som ikke sa det som var forventet av dem, og dette skapte enda større misnøye enn det de hadde forventet. Det takker deg for bryet, og sder jo at du har lagt mye godt arbeide i det, og ber deg derfor om å gjøre dette igen hvert eneste åt fremover.. men helt tilpasse det litt mer til sine ønsker.

Hvordan ville du som vert sett på slike gjester. Trist, skuffet.. ?

På samme måte er derfor kristendom den ytterste blasfemi og hån mot Gud og skaperverket.

Nei, vis heller den størte hyllest man kan ved å nyte livet til fulle, være positiv og glad, forundre deg hver dag som et barn på LSD over hvor fantastisk og underlig her er, lev livet uten foreldete bruksanvisninger og vis i praksis at man bare er så usannsynlig heldig i kosmisk sammenheng av å få oppleve dette noen år.. og slutt å mistrives og i stedet la grådigheten overta og forlange mer i stedet. Glem drømmen om evig liv og noe enda bedre en annen gang, og innse at livet på jorden er det ultimate høydepunkt i universet. Vis din hyllest til skaperverket ved å nyte det til fulle i stedet.

Da er du sikret på beste måte enten du er ateist eller troende. Kast bibel og koran i peisen og gå ut å nyt dagen til fulle i stedet, den kommer aldri tilbake noensinne.

Hvor tar du alt dette i fra? Hvor har du det fra at de kristne ikke nyter livet, det er da ikke de som doper seg fra sans og samling fordi virkeligheten ikke er bra nok. Jeg kjenner mange varianter av kristne, alt fra Smiths venner, folk i bedehusmiljø og andre kristne, og det de fleste har til felles er glede over livet, omtanke for andre og ofte et sterkt samhold og stor vilje til å hjelpe andre. Liv etter døden er helst en trøst, ikke noe de er så veldig opptatt av i det daglige, tror rett og slett ikke du kjenner mange kristne, dette er fordommer og generalisering på tynt grunnlag.

Ber de om noe så er det vel helst god helse om de er syke og ting det er helt naturlig å ønske seg, det er ikke uttrykk for misnøye. Evig liv er jo noe de er blitt forespeilet, ikke et krav.

Jeg tror nok de kristne verdsetter “skaperverket” minst like mye, om ikke mer enn mange andre, de gleder seg stort over livet, selv om de er forespeilet evig liv er ikke selvmordstallene høye blant de kristne, meg bekjent.

Folk lever sine liv på de merkeligste måter når de kan velge det selv, det er veldig mange måter jeg overhode ikke kan forstå det helt store med, og de som ser ut til å ville nyte livet til fulle hvert sekund og tenker mest på seg selv fremstår ikke som de mest lykkelige i mine øyne. Hvilke områder de kristne ikke nyter livet på skjønner jeg ikke, om du da ikke mener at et vellykket og lykkelig liv er proporsjonalt med antall partnere og antall liter konsumert alkohol.. Der kommer de kanskje litt til kort. Men livet er for de aller fleste mye mer enn dette.

Skal man prøve å sette seg inn i en guds tankegang tror jeg nok heller han gråter sine modige tårer over de som kun tenker på seg selv, de som ødelegger sine liv og muligheter og de som trakker på og undertrykker andre for å selv komme til topps, de som kriger og sloss, dreper og herjer, for å nevne noen. Her finner man nok noen kristne, og veldig mange andre.

Kan du beskrive hvordan man nyter dagen til fulle, og hvilke punkter du anser de kristne for å ikke kunne delta på..?

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    asbjbo skrev:
    oddgeir skrev:
    Nå skjønner jeg ikke hva det svaret hadde med mitt innlegg å gjøre, men det har kanskje ikke stort å si. For å forsøke å ta deg seriøst et lite øyeblikk, og definere "fred med sine naboer" som "jeg kan ikke huske noen konflikt", så har du en liten håndfull her:
    Albania (Kosovo er noe annet)
    Bahrain
    Bangladesh
    Brunei
    Dubai
    Indonesia (litt styr med innenlandske separatister)
    Kazakhstan
    Kyrgyzstan
    Malaysia
    Maldivene
    Quatar
    Uzbekistan (hvis man ser bort fra amerikanske militærbaser som brukes til "krigen mot terror")

Og da vet du kanskje litt mer enn du tydeligvis gjorde i går. Denne kan også være til litt ettertanke:

Det kan være delte oppfatninger om hvem som starter konfliktene med sine naboer. Kilde: Pew Global Attitudes Project, 2005. Overskriften på den rapporten var forøvrig "Islamic Extremism: Common Concern for Muslim and Western Publics".
    Ellers er det store muslimske grupper i mange afrikanske land som ikke har konflikt med sine naboer - i det her tilfelle sine egne landsmenn.

Et eksempel: I Etiopia er ca halvparten av befolkningen muslimer, til tross for at Etiopia har lange tradisjoner som et kristent land, og fortsatt regnes først og fremst som det. Muslimene i landet lager lite eller ikke noe bråk. Man lar religion være religion når man møtes. Både blant venner og familie kan det finnes muslimer og kristne i fredelig sameksistens. Det som finnes av interne konflikter i Etiopia er av etnisk art, ikke religiøs.

C

Cyber

Gjest
    Jeg har møtt endel muslimer i det siste og det finnes jo forskjellige mennesker uansett hvor man drar i verden. De jeg har truffet har stort sett vært veldig ordentlige mennesker som strir med mye av det samme som vi gjør.

I Norge har vi den gleden og forbannelsen at vi er steinrike alle sammen og det gjør at vi ikke trenger noen religion, bortsett fra når livet holder på å renne ut, vi skal gifte oss e.l.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Komponenten skrev:
    Hvor tar du alt dette i fra? Hvor har du det fra at de kristne ikke nyter livet, det er da ikke de som doper seg fra sans og samling fordi virkeligheten ikke er bra nok. Jeg kjenner mange varianter av kristne, alt fra Smiths venner, folk i bedehusmiljø og andre kristne, og det de fleste har til felles er glede over livet, omtanke for andre og ofte et sterkt samhold og stor vilje til å hjelpe andre. Liv etter døden er helst en trøst, ikke noe de er så veldig opptatt av i det daglige, tror rett og slett ikke du kjenner mange kristne, dette er fordommer og generalisering på tynt grunnlag.

Ber de om noe så er det vel helst god helse om de er syke og ting det er helt naturlig å ønske seg, det er ikke uttrykk for misnøye. Evig liv er jo noe de er blitt forespeilet, ikke et krav.

Jeg tror nok de kristne verdsetter “skaperverket” minst like mye, om ikke mer enn mange andre, de gleder seg stort over livet, selv om de er forespeilet evig liv er ikke selvmordstallene høye blant de kristne, meg bekjent.

Folk lever sine liv på de merkeligste måter når de kan velge det selv, det er veldig mange måter jeg overhode ikke kan forstå det helt store med, og de som ser ut til å ville nyte livet til fulle hvert sekund og tenker mest på seg selv fremstår ikke som de mest lykkelige i mine øyne. Hvilke områder de kristne ikke nyter livet på skjønner jeg ikke, om du da ikke mener at et vellykket og lykkelig liv er proporsjonalt med antall partnere og antall liter konsumert alkohol.. Der kommer de kanskje litt til kort. Men livet er for de aller fleste mye mer enn dette.

Skal man prøve å sette seg inn i en guds tankegang tror jeg nok heller han gråter sine modige tårer over de som kun tenker på seg selv, de som ødelegger sine liv og muligheter og de som trakker på og undertrykker andre for å selv komme til topps, de som kriger og sloss, dreper og herjer, for å nevne noen. Her finner man nok noen kristne, og veldig mange andre.

Kan du beskrive hvordan man nyter dagen til fulle, og hvilke punkter du anser de kristne for å ikke kunne delta på..?
    Veldig godt innlegg, Komponenten. Registrerer at Gjestemedlem bruker lang tid på å svare på dette...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fush skrev:
    Veldig godt innlegg, Komponenten. Registrerer at Gjestemedlem bruker lang tid på å svare på dette...
    Tenkte jeg skulle la det hvile siden jeg er hjemme på ferie og det er fint vær om mer trivelige ting å tenke på enn kristendom og elendighet. Men siden du har sittet å ventet på en respons fra meg noen dager så skal jeg heller ta meg tid til å kommentere innlegget da.

Komponenten skrev:
    Hvor tar du alt dette i fra?
    For en tid tilbake ville jeg nok blitt sett på som en fritenker og ekskludert fra det gode selskap. I dag er vel slike betegnelser litt mindre belastende.

Hvor har du det fra at de kristne ikke nyter livet, det er da ikke de som doper seg fra sans og samling fordi virkeligheten ikke er bra nok.
    Religionen er jo heller ikke noe annet enn en virkelighetsflukt. Bruker man rusmidler i stedet går som regel effekten over i løpet av noen timer, og så lenge man ikke overdriver alt for mye så slipper man å leve med virkningen til dagen. Hvis virkeligheten var bra nok, ville ikke religion eksistert.

Jeg kjenner mange varianter av kristne, alt fra Smiths venner, folk i bedehusmiljø og andre kristne, og det de fleste har til felles er glede over livet, omtanke for andre og ofte et sterkt samhold og stor vilje til å hjelpe andre.
    De hjelper seg og sine frender. Det er jo helt vanlig at folk rotter seg sammen i slike klikker når de har en felles agenda, og samtidig har bitt på lovnader om belønning eller i det minste redusert straff fordi de er menenskelige.

Liv etter døden er helst en trøst, ikke noe de er så veldig opptatt av i det daglige, tror rett og slett ikke du kjenner mange kristne, dette er fordommer og generalisering på tynt grunnlag.
    Jeg kjenner mange kristne, og også mange som har kommet seg ut av disse miljøene i tide. Det er heldigvis ikke mange som har tatt uhelbredelig skade av det og mange av dem som har hoppet av har i allefall vist evnen til å bryte med kirker og sekter og den manipulerende undertrykking og svindel av medlemmene som der finner sted.

Men jeg omgås lite de som er dypest inne i slike systemer til daglig. Vi har lite felles interesser og som annet en et antropologisk studium er det bare sørgelig å se hvordan slike mennesker må leve, og hvor hjernevasket og inndoktrinert de er i alt de tror og mener. Jeg blir bare trist og lei meg av slikt.

Men jeg betviler ikke et øyeblikk at de fleste er snille gode mennesker som bare har havnet i et uføre de ikke ser noen vei ut av.

Jeg undres på hvor mange som hadde brydd seg med dette våset hvis det ikke var at de ble forespeilet helbredelse, evig liv, evig lykke, paradis, kur for alle slags sykdommer og all annen snakeoil som griske og hensynsølse ledere har innprentet dem med. Og kombinerer du dette med frykten for straff og pine hvis man er ulydig og uskikkelig og ikke gjør som man får beskjed om så er bildet ganske komplett.

Jeg har ingen oversikt over selvmordsstatistikker, men det er vel få av dem som våger dette siden dette vil innebære evig brenning på grillkull for dem som måtte tenke på å unnslippe sitt slaveri på den enkle måten. Man skal ta sin straff som menneske og være lydig til man visner bort av deg selv, ellers frå man bed bare mange ganger opp nå man dør. Sikkert egentlig en grei ordning, da de triste livene mange av dem må leve sikkert ellers ville invitert til en slik løsning.

Folk lever sine liv på de merkeligste måter når de kan velge det selv, det er veldig mange måter jeg overhode ikke kan forstå det helt store med, og de som ser ut til å ville nyte livet til fulle hvert sekund og tenker mest på seg selv fremstår ikke som de mest lykkelige i mine øyne.
    Godt det har vokst ut øyne på dem også da.

Men man kan ikke være ekstatisk hver øyeblikk; uten emosjonell dynamikk blir livet flatt og kjedelig, og selv de beste øyeblikk fremstår som bare noe uvesentlig, man blir blassert, og kurven daler jevnt og trutt.

Men har man ikke evnen til å glede seg over øyeblikkene enten de er små og ubetydelige, eller store og dramatiske .. så blir man aldri lykkelig. Og går man bare å venter på å få oppleve noe bedre, og lenter etter paradis og jesus, lam og løver i skjønn harmoni og gilde farger.. så går man glipp av livet i mellomtiden.

Hvilke områder de kristne ikke nyter livet på skjønner jeg ikke, om du da ikke mener at et vellykket og lykkelig liv er proporsjonalt med antall partnere og antall liter konsumert alkohol.. Der kommer de kanskje litt til kort. Men livet er for de aller fleste mye mer enn dette.
    Nei alkohol og rusmidler er overhodet ikke påkrevet, og det er ikke dette det handler om i det hele tatt. Slikt kan gi noen gode øyeblikk og det er ikke noe en bør fornekte seg av prinsippielle grunner, men det er svært individuelt hva som er veien til de gode opplevelsene.

Og noen er også mest lykkelig hvis det er noen som styrer over dem, som passer på dem, som dirigerer dem og fratar dem ansvar for sine egne handlinger. De umyndiggjør seg selv og sine handlinger ved å forvente at Jesus skal påta seg skylden for det de gjør, og at han skal ta straffen for dem når de er ulydig. Da har de ikke bare frykten for sjefen selv, men også takknemlighetsgjelden til Jesus som redder dem fra straffen og pinselen... og man er dobbelt opp en fange og en slave av sine egne vrangforestillinger. Dette ser jeg på som dårlig kompatibelt med å nyte livets gleder og muligheter.

Men som kristen skal man i allefall vite at det er en vei ut av uføret. Det går an å si stopp og at nok er nok. Å bryte med kulter og menigheter selv om det kan være en påkjenning og at man mister noen av sine "venner" ved å gjøre dette.

Men livet som fritt menneske er verdt å prøve.. hvis man våger å ta steget over dørstokken, for fengselsdøren er ikke låst selv om man har fått inderlig beskjed om å ikke kjenne etter. Kom opp av kjelleren og ut i dagslyset og smil, le og legg bak dere de metale lenkene og religionenes åk.

Kom ut og lek, her er ikke så farlig som man har blitt fortalt.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Nei alkohol og rusmidler er overhodet ikke påkrevet, og det er ikke dette det handler om i det hele tatt. Slikt kan gi noen gode øyeblikk og det er ikke noe en bør fornekte seg av prinsippielle grunner, men det er svært individuelt hva som er veien til de gode opplevelsene.

Og noen er også mest lykkelig hvis det er noen som styrer over dem, som passer på dem, som dirigerer dem og fratar dem ansvar for sine egne handlinger. De umyndiggjør seg selv og sine handlinger ved å forvente at Jesus skal påta seg skylden for det de gjør, og at han skal ta straffen for dem når de er ulydig. Da har de ikke bare frykten for sjefen selv, men også takknemlighetsgjelden til Jesus som redder dem fra straffen og pinselen... og man er dobbelt opp en fange og en slave av sine egne vrangforestillinger. Dette ser jeg på som dårlig kompatibelt med å nyte livets gleder og muligheter.

Men som kristen skal man i allefall vite at det er en vei ut av uføret. Det går an å si stopp og at nok er nok. Å bryte med kulter og menigheter selv om det kan være en påkjenning og at man mister noen av sine "venner" ved å gjøre dette.

Men livet som fritt menneske er verdt å prøve.. hvis man våger å ta steget over dørstokken, for fengselsdøren er ikke låst selv om man har fått inderlig beskjed om å ikke kjenne etter. Kom opp av kjelleren og ut i dagslyset og smil, le og legg bak dere de metale lenkene og religionenes åk.

Kom ut og lek, her er ikke så farlig som man har blitt fortalt.
    Her var det mange ord og lite innhold. Kan du være litt mer konkret på hva det er man må fornekte kristendommen for å få lov til å gjøre? Hvilke leker er det du tenker på? Er det å være "ulydig" (ditt ord) uten konsekvens en av dem? Hvilke konkrete "gleder og muligheter" går man glipp av som kristen?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fush skrev:
    Her var det mange ord og lite innhold. Kan du være litt mer konkret på hva det er man må fornekte kristendommen for å få lov til å gjøre? Hvilke leker er det du tenker på? Er det å være "ulydig" (ditt ord) uten konsekvens en av dem? Hvilke konkrete "gleder og muligheter" går man glipp av som kristen?
    Man kan leve et liv uten å være under konstant overvåking og evaluering. Se på arbeidsplasser og skoler der alle lever under kamera og i ren kafkastil hvordan dette påvirker trivselen.

Man kan leve et liv uten redsel for at man må svare for seg i en rettsak etter man dør og skamme seg over at man er et ulydig menneske.

Man kan løfte hodet og leve med rak rygg uten å å være skamfull over sin menenskelighet.

Man slipper å være undelagt prester, imamber og rabbinere som dirrigerer og bestemmer over hva du får love til og hva du ikke får lov til.

Man kan bli et fritt menneske og ikke en slave og en understått.

Man kan leve nå og nyte det til fulle og slippe å bøye sitt hode og legge seg på kne og kysse prestens hånd og være lydig og snill som en bissevov.

Man innser at detet livet er det eneste man har, og at det er bortkastet å bruke tid på å planlegge det neste i stedet for å gjøre det beste ut av dette.

Man slipper å være redd for døden, siden døden ikke kan eksistere så lenge du gjør det, og at du ikke eksisterer i det øyeblikk døden kommer.

Hva du velger å gjøre med denne friheten er helt opp til deg.

Og om man foretrekker et liv som slave og understått... så er det ditt valg.

Men jeg synest det er trist og bortkastet.

Et hån mot det vidunderlige livet.

cobra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Antall liker
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Man kan leve et liv uten å være under konstant overvåking og evaluering. Se på arbeidsplasser og skoler der alle lever under kamera og i ren kafkastil hvordan dette påvirker trivselen.
    Personlig synes jeg det er greit å være under overvåkning. Det får meg til å reflektere over alt jeg gjør i stedet bare for å godta at jeg er menneskelig. Synes Odd Børretsens "sang" titulert "Det er ikke sant" er ganske bra på dette området.

Man kan leve et liv uten redsel for at man må svare for seg i en rettsak etter man dør og skamme seg over at man er et ulydig menneske.
    Du er med andre ord imot lover og regler i samfunnet dersom disse medfører at du blir redd for å bli straffet? Interessant tanke. Men jeg tror det kalles anarki. Ikke frihet.

Man kan løfte hodet og leve med rak rygg uten å å være skamfull over sin menenskelighet.
    Som jeg gjør. Selv om jeg er kristen. Jeg tror nemlig at jeg er frelst og at jeg derfor ikke lenger har noe å skamme meg over. De som går og skammer seg over sitt eget liv, har ikke forstått hva det betyr å være kristen.

Man slipper å være undelagt prester, imamber og rabbinere som dirrigerer og bestemmer over hva du får love til og hva du ikke får lov til.
    Om det de sier ikke stemmer med bibelen, er de løgnere. T.o.m. Jesus advarte mot slike lærere når han holdt en tordentale mot fariseerne ("Ormeyngel").

Man kan bli et fritt menneske og ikke en slave og en understått.
    Jeg har aldri levd så fritt som jeg gjør nå.

Man kan leve nå og nyte det til fulle og slippe å bøye sitt hode og legge seg på kne og kysse prestens hånd og være lydig og snill som en bissevov.
    Vet ikke hvilken prest du snakker om. Men den som forlanger dette, opphøyer seg selv til Gud, og er dermed en bespotter.

Man innser at detet livet er det eneste man har, og at det er bortkastet å bruke tid på å planlegge det neste i stedet for å gjøre det beste ut av dette.
    Jeg planlegger ingenting for det neste liv. Derimot gjør jeg det jeg kan for å oppfylle min rolle som det mennesket Gud skapte meg til å være. Nemlig et som "elsker sin neste som seg selv".

Man slipper å være redd for døden, siden døden ikke kan eksistere så lenge du gjør det, og at du ikke eksisterer i det øyeblikk døden kommer.
    Jeg sluttet å være redd fro døden da jeg ble kristen. Da hadde jeg ikke lenger noe å bekymre meg for. Har ved flere anledninger stått ansikt til ansikt med døden. Fred var det som fyllte meg. Ikke frykt.

Hva du velger å gjøre med denne friheten er helt opp til deg.
    Som f.eks. å drepe 6 millioner jøder fordi evolusjonsteorien sier at kampen for å overleve er gitt de sterkeste å vinne.

Og om man foretrekker et liv som slave og understått... så er det ditt valg.
    Nettopp. Derfor er jeg kristen.

Men jeg synest det er trist og bortkastet.
    Helt enig.

Et hån mot det vidunderlige livet.
    Amen!

Ellers har jeg moret meg litt i denne debatten. Fordi argumentene mot de religiøse kunne like gjerne blitt brukt av meg om de som anser evolusjonsteorien som fakta. Leser en bok nå, skrevet av en ATEIST, kalt "Darwinian fairytales". Forordet til boken syntes jeg oppsummerte min erfaring.

Happy reading! Selv om jeg tror de fleste evolusjonstilhengere vil sky denne boken som pesten... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    cobra skrev:
    Personlig synes jeg det er greit å være under overvåkning. Det får meg til å reflektere over alt jeg gjør i stedet bare for å godta at jeg er menneskelig.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Du taler fortsatt i veldig generelle vendinger, Gjestemedlem. Kan du ikke komme med eksempler på disse mulighetene som kristne aldri får oppleve eller nyte? Når det gjelder denne frihetsfølelsen du snakker om, så tror jeg du har misforstått. Du vil møte mange kristne som føler seg friere på grunn av sin tro, og ikke på tross av.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.878
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem! At du er sint på kristendommen, er vel strengt tatt ditt problem, og ikke religionens problem. At du blir sint eller lei deg av folk som velger å tro på noe som er større enn en selv, som vil en godt - og ikke går rundt å tror at en selv er verdens midtpunkt, er vel ikke vårt problem. Eller?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fush skrev:
    Du taler fortsatt i veldig generelle vendinger, Gjestemedlem. Kan du ikke komme med eksempler på disse mulighetene som kristne aldri får oppleve eller nyte? Når det gjelder denne frihetsfølelsen du snakker om, så tror jeg du har misforstått. Du vil møte mange kristne som føler seg friere på grunn av sin tro, og ikke på tross av.
    Denne debatten er mer interessant på en generelt nivå. Jeg kan sikkert søke på google og finne noen hundre eksempler på nåværende og historiske stuasjoner der mennesker lider og undertrykkes med hjemmel i religionene.

Hjernevaskede kultmedlemmer, underlige sekter, sensur av kultur og media, hat konflikter og inndoktrinering, krig og elendighet, pietistiske og gledesdrepende oppdragelse av barn, forkvakling av kunnskap og vitenskap, unskyldning av bestaialske overgrep i religionens navn, umyndiggjringen av mennesker, strenge krav til samliv, strenge krav til dietter og til klesbruk, krav til bruk av skjørt og hestehaler og burka, undertrykking av kvinners muligheter, ... osv. temaet er UTØMMELIG

Men skal vi gå inn på alle disse enkeltpunktene kommer vi ingen annen vei, det er mye bedre å konsentrere seg om roten til problemet som er de meningsløse forstillingene om guder, ånder og jesuser som hersker over menneskene og at deres offiserer på jorden skal ha makt over deg og dine medmennesker.

Ta et oppgjør med denne galskapen før det kommer helt ut av kontroll og man kaster bort hele sitt liv på å jakte på spøkelser, ånder og veien til Narnia.

G

Gjestemedlem

Gjest
    HoJ skrev:
    Gjestemedlem! At du er sint på kristendommen, er vel strengt tatt ditt problem, og ikke religionens problem. At du blir sint eller lei deg av folk som velger å tro på noe som er større enn en selv, som vil en godt - og ikke går rundt å tror at en selv er verdens midtpunkt, er vel ikke vårt problem. Eller?
    Så lenge det holdes på et privat plan er det ikke noe problem for meg at folk lever i teletubbieland. Var det bare så vel.

Men dette er en seriøst samfunnsproblem da det er sterke krefter som vil påtvinge sine regler på alt og alle rundt seg. Det er denne smittefaren som er mest bekymringsverdig. Det er når andre mennesker blandes inn i dette at det blir guffent. Hva de kristne kultistene bedriver privat er meg likegyldig for så vidt. Jeg kan ikke annet enn å peke på noe bedre og håpe på at de holder seg lang unna uskyldige forbipassernede.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Denne debatten er mer interessant på en generelt nivå. Jeg kan sikkert søke på google og finne noen hundre eksempler på nåværende og historiske stuasjoner der mennesker lider og undertrykkes med hjemmel i religionene.

Hjernevaskede kultmedlemmer, underlige sekter, sensur av kultur og media, hat konflikter og inndoktrinering, krig og elendighet, pietistiske og gledesdrepende oppdragelse av barn, forkvakling av kunnskap og vitenskap, unskyldning av bestaialske overgrep i religionens navn, umyndiggjringen av mennesker, strenge krav til samliv, strenge krav til dietter og til klesbruk, krav til bruk av skjørt og hestehaler og burka, undertrykking av kvinners muligheter, ... osv. temaet er UTØMMELIG
    Ja, du finner sikkert mange eksempler på misbruk og ugjerninger gjort med religion som påskudd, som du finner det hos ikke-religiøse også. Men det er ikke disse unntakene jeg snakker om, jeg snakker om normaltilstanden. Og der er fortsatt spørsmålet mitt ubesvart: Hvilke gleder og muligheter er det kristne pr definisjon ikke har anledning til å oppleve? Må nesten ha noen eksempler her for å skjønne hva det er du sikter til.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Gjestemedlem skrev:
    Sånn sett skiller ikke de religiøse vesentlig fra hedninger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fush skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Ja, du finner sikkert mange eksempler på misbruk og ugjerninger gjort med religion som påskudd, som du finner det hos ikke-religiøse også. Men det er ikke disse unntakene jeg snakker om, jeg snakker om normaltilstanden. Og der er fortsatt spørsmålet mitt ubesvart: Hvilke gleder og muligheter er det kristne pr definisjon ikke har anledning til å oppleve? Må nesten ha noen eksempler her for å skjønne hva det er du sikter til.
    Jeg gav deg nettopp en lang liste som du til og med siterte tilbake. Hvis du ikke ser hvordan disse tingene hemmer folks livsglede og muligheter så vet jeg ikke helt hva som skal til for å formidle dette. Alle de tingene jeg ramset opp er ikke unntakseksempler men regelen for svært mange menesker som lever under religionens åk.

Men som sagt hvis man man sikkert kalle seg religiøs og drite i alle regler lover og forskrifter som religionene setter og leve et ukomplisert liv som teletubbiykristen... men hvis man fjerner alle de praktiske forskriftene og religøste tekstene og reglene er det heller ikke noe tilbake annet enn en søt drøm.. som forsvinner som en mørk skygge når solen titter frem.

Hva folk gjør med seg selv som kristne er en sak. Men den tvang og de lidelser de vil påføre andre med å legge lenker rundt deres hals og samle dem som lydige sauer under sitt overherredømme.. de er bare helt uakseptabelt.

Hvis du ikke ser verdien av å være et fritt selvstendig menneske og ikke noen andre understått og lakei, så er jeg litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg. Men som sagt velger du selv et liv som trell er det grei nok, det er ditt valg. Men lokk og true ikke andre inn i dette.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Sånn sett skiller ikke de religiøse vesentlig fra hedninger.
    Nei det finnes også andre systemer og metoder for å undertrykke og slavebinde folk på. Men nå for tiden er religionene de mest sturerene av disse og er derfor vel verdt å forkusere på. En plass må man starte, og jo færre operative instrumenter for undertrykkelse som er tilgjengelig for maktmenneskene, jo vanskeligere er det i praksis å bedrive slikt.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis du tror denne listen er representativ for hverdagen til en norsk kristen, så er jeg ikke videre imponert over kjennskapen din til kristendommen. Kanskje jeg kan få anbefale et Alphakurs? Et kjapt google-søk gav dette mulige alternativet, men det er mange andre som også arrangerer det.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.878
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem, Holdes det på et privat plan når humanetisk forbund går i demostrasjonstog for å prøve å avkristne Norge?
    Holdes det på et privat plan, når det blir arrangert borgelige konfirmasjoner - turer, eller leirer?
    Holdes det på et privat plan når en rektor på en skole nekter en avsluttning på skolene i kirken, hvis ikke kirken fikser på liturgien?

Kan ikke se at noen verken du, humanetisk-forbund, jeg, kristendom eller religionene forøvrig er noe bedre en andre. Vi har våre meninger - og de ønsker vi å fremme så langt det lar seg gjøre.

Å diskutere med ikke kristne - kan være like mye "å snakke med veggen" som å snakke med kristne. Finnes det kristne som tenker mer på livet etter døden, en livet her og nå, ja vist! Men det finnes også ikke kristne som velger å leve det livet som er her og nå. Som drikker seg til dundas hver helg, og skryter så det renner på mandagen om hvor lite de husker (ja, voksene også) Eller som er så opptatt av seg selv og sitt eget, at de verken har tid til barna sine, resten av familen eller folkene som bor rundt dem.

Jeg tror Gjestemedlem, at alt i alt, så er vi bare mennesker, på godt og vondt. Noen ganger så gjør vi godt mot andre - og oss selv, mens andre ganger så tenker vi bare på oss selv.. Slik er vi alle sammen, enten en liker det eller ikke.

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nei det finnes også andre systemer og metoder for å undertrykke og slavebinde folk på. Men nå for tiden er religionene de mest sturerene av disse og er derfor vel verdt å forkusere på.
    På disse breddegrader er sosialisme, sosialistisk ideologi og såkalte "fellesskapsløsninger" vel så stuerene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Nei det finnes også andre systemer og metoder for å undertrykke og slavebinde folk på. Men nå for tiden er religionene de mest sturerene av disse og er derfor vel verdt å forkusere på.
    På disse breddegrader er sosialisme, sosialistisk ideologi og såkalte "fellesskapsløsninger" vel så stuerene.
    Sant nok det. Men alle barn blir da i allefall ikke automatisk innmeldt i hverken SV eller AKP ved fødselen.

Kommunisme og de tyngre formene for sosialsime er helt riktig et annet eksempel på samme undertrykkende mekanismer og behandling av mennesker som kristendommen, og et system der gulleroten er et fremtidig utopi mens de nålevende må ta til takke med proletariatets diktatur.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Sant nok det. Men alle barn blir da i allefall ikke automatisk innmeldt i hverken SV eller AKP ved fødselen.
    Det er vel i sammenheng med at foreldrene er medlemmer av statskirken, at ungene også blir innmeldt? Mine barn har ikke blitt automatisk innmeldt.
    Ellers så debatterer du i velkjent stil, som ei åpna Zaloflaske som blir fyllt med rennende vann..Det bare skummer over, helt hemningsløst. Synes du viser lite innsikt, tror ikke du ønsker å nyansere bildet. Det er enklere å raljere over noen ekstreme eksempler, som vi alle tar avstand fra. Virkeligheten er jo at VELDIG mange mennesker, noen overgår nok deg også, reint intelektuellt, forholder seg positivt til den kristne troen 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Geir_Bjerkaas skrev:
    Det er vel i sammenheng med at foreldrene er medlemmer av statskirken, at ungene også blir innmeldt? Mine barn har ikke blitt automatisk innmeldt.
    De aller fleste barn i norge blir automatisk innmeldt om de vil eller ikke.

Ellers så debatterer du i velkjent stil, som ei åpna Zaloflaske som blir fyllt med rennende vann..Det bare skummer over, helt hemningsløst. Synes du viser lite innsikt, tror ikke du ønsker å nyansere bildet.
    Vel, jeg ble jo gang på gang oppfordret til å komme med eksempler på hvorfor dette systemet er en svært dårlig ide. Så til glede for nye lesere så ble det gjene gjenntagelser av saker vi har diskutert før.

Hovedpoenget mitt var min originale post tidligere i tråden.

Det er enklere å raljere over noen ekstreme eksempler, som vi alle tar avstand fra. Virkeligheten er jo at VELDIG mange mennesker, noen overgår nok deg også, reint intelektuellt, forholder seg positivt til den kristne troen 8)
    Ja det finnes snille kristn og set finnes slemme kristne. Men systemet som sådan er jo laget for å undertrykke og dominere medlemmene til lydighet ved å dikte opp ufattelig tåpelige historier som knapt hadde fått en rubrikk i Søndag Søndag om noen hadde funnet på dem i dag.

Men jeg er lit tenig i at det ikke er noe voldsomt poeng i å vise til alle de eskemplene på hvor galt det kan gå når noen tar religionen på alvor, men heller konsentrer oss om mentaliteten bak det hele.. som tråden begynte med.

Min tanke er å fremme frihet og livsglede i DETTE livet og avlive ideen om flere etterfølgende liv på rosa skyer med Jesus og harpespill.

Jeg tok jo til og med utgangspunkt i at Gud er virkelig og hvor bedrøvelig lavmål det da er å sutre og krype i stedet for å sette pris på det man har og de muligheter som finnes.

Pietismen som ide er jo det helt motsatte av livsglede.

Har du sett filmen Babettes Gjestebud? Den viser litt de forskjellene jeg prøver å peke på på livsglede og grå hverdagskristendom.

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Sideblikk:
    Jeg synes det er merkelig at man kan tro blindt på noe man ikke kan bevise eksisterer. Det være seg kristendom eller annen religion. Ennå merkeligere er det når den troende absolutt må pådytte sine medmennesker den samme troen.

Selv tror jeg blindt på at jeg snart skal vinne om lag 5 millioner i lotto. Tross alt er det beviselig at noen vinner, og det stort sett hver eneste helg.

Men om jeg sa det høyt, ville sikkert alle bare le av meg... ::) "Tenk for en tulling. Gå rundt og tro på sånt noe!"

G

Gjestemedlem

Gjest
    havar skrev:
    Men om jeg sa det høyt, ville sikkert alle bare le av meg... ::) "Tenk for en tulling. Gå rundt og tro på sånt noe!"
    Jeg pleide å hevde at lotto bare var en ekstraskatt på folk med dårlige mattekunnskaper, men jeg sluttet med det etter å ha kommet med denne til en som det viste seg å hadde vunnet 700.000. :)

Lotto har iallefall noen vinnere, hvor usannsynlig det enn er at det blir deg. I kristendommen er det bare tapere.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.878
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    I kristendommen er det bare tapere.
    Hvis en mener at en har et godt liv som kristen, at det gir mening for en i livet, slik som jeg synes, så synes jeg det er lite fint av deg å si slik som du gjør. Faktisk så vil jeg hevde at slike som deg som mener det, rett og slett har tapt livet, da mener jeg ikke dette som har med evighet å gjøre. Men å bruke tid og krefter på å trakke ned på folk som tror på verdier og en religion som vil godt.

Livet er her og nå, eneste måten å tape på -er å ikke leve den. Enten en tror eller ikke tror. Så har vi andre som tror et håp om noe mer i vente, er det som du er sur over Gjestemedlem? Hvis så.. så er det plass til deg også. Hvis ikke så synes jeg du bør være for go' til å komme med slike barnslige kommentarer. Må si at jeg liker slike holdninger som nevnes her mindre og mindre, de som bruker slike argumenter oppfører seg jo like dårlig som ekstreme religiøse, som mener at de som ikke tror kommer til helvete.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Synes du er på tynn is her Deph. Du snakker om sekter og rare retninger, hold nå dem utenfor og snakk om det som andre snakker om her da, vanlige kristne mennesker som er den gruppen det store flertallet av religiøse mennesker her i landet faller inn under. Hvilke begrensinger har de på sitt levesett mener du?

Ingenting av det du listet opp er kjent for meg blant vanlige kristne, selv Smiths venner har gått bort fra skjørtkravet sitt nå ser det ut til...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.878
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Komponenten skrev:
    Synes du er på tynn is her Deph. Du snakker om sekter og rare retninger, hold nå dem utenfor og snakk om det som andre snakker om her da, vanlige kristne mennesker som er den gruppen det store flertallet av religiøse mennesker her i landet faller inn under. Hvilke begrensinger har de på sitt levesett mener du?

Ingenting av det du listet opp er kjent for meg blant vanlige kristne, selv Smiths venner har gått bort fra skjørtkravet sitt nå ser det ut til...
    Slik går det når en sitter i ett rom for seg selv - å prøver å løse verdenskriser, uten å vite hva som skjer ute i verden.... Åpne øynene litt Gjestemedlem, i steden for å kritisere alt du tror du vet noe om.. Makan!

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    HoJ skrev:
    Komponenten skrev:

Slik går det når en sitter i ett rom for seg selv - å prøver å løse verdenskriser, uten å vite hva som skjer ute i verden.... Åpne øynene litt Gjestemedlem, i steden for å kritisere alt du tror du vet noe om.. Makan!
    Smiths Venner hadde fortsatt gått i skjørt om det ikke var for at slike som Gjestemedlem våget å uttale hva de mente om saken.

Kjenner flere mennesker som har komt fri fra religionens bånd. Det værste de vet er at religionen bestemmer barndommen til folk, gir dem en kristen tro som ikke er deres egen og som er begrensende for deres frie tanke. For noen feider disse familiene har vært igjennom, men tanken er ikke lenger fri når man lære at boken til syvende og sist bestemmer. Tror det er dette Gjestemedlem forst og fremst mener.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.878
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    TJ skrev:
    HoJ skrev:
    Komponenten skrev:

Smiths Venner hadde fortsatt gått i skjørt om det ikke var for at slike som Gjestemedlem våget å uttale hva de mente om saken.

Kjenner flere mennesker som har komt fri fra religionens bånd. Det værste de vet er at religionen bestemmer barndommen til folk, gir dem en kristen tro som ikke er deres egen og som er begrensende for deres frie tanke. For noen feider disse familiene har vært igjennom, men tanken er ikke lenger fri når man lære at boken til syvende og sist bestemmer. Tror det er dette Gjestemedlem forst og fremst mener.
    Ja vell? Han som mange andre, benevner "religion" og "kristne" med fellesnevner, mener han at alle er like? Jo jeg kjenner mange som er kristne som gjør alt for å frelse andre, selv mener jeg at en hver må få lov til å tro på det en tror på - eller ikke tror på, men å kritisere andre for de valg de tar, det blir rett og slett for teit!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn