Gjestemedlem skrev:Det føste steget man må ta hvis man vil ut av kristendommen er å innse at man har et stort problem.
Først når man er klar over dette er man i stand til å se på neste steg.
Det er vanlig med fornekterlser og forsvarsposisjoner når noen påpeker at man er kristen, men det er bedre å innse at man kanskje ikke klarer å komme ut av dette helt på enegnhånd og ser til venner og bekjente etter hjelp og støtte.
Og folk er som oftest vennlige og støttende for dem som vil ut av uføret de er havnet i.
Enkle daglige øvelser som å brenne et kapittel i bibelen og si noen banneord og til og med smile og nyte et par øyeblikk uten å be om tilgivelse for dette i ettertid er en god begynnelse. Senere kan man utvide med å hoppe over et par morgenandakter og tenke noen lystige tanker om sin nabos hustru.
Trapper man opp litt etterhver og bryter flere og flere regler og erstatter disse med ektefølt livsglede uten å måtte bøye hodet eller spørre presten, så er man godt på vei.
Men det tar tid å kvitte seg med dette etter årevis med nedtrykkende ten-sing og bibelstudier.
Men fatt mot, det er mulig å kaste lenkene og bryte med undertrykkerne.
Kvinne kast ditt skaut, skjørt eller burka og løs opp hestehalen og klipp håret ...og slipp det løs og ta på deg sminke. Kle deg som en Dame og ikke som en bondekjerring fra 1800-tallet. Vis fingen til prest og kateket og imam og begynn å leve det livet som har gått forbi all den tid man var fanget i de religøse lenker.
Lev, nyt, smil og være glad.. og forlat det triste livet som kristen lydig underdanig jentunge, og bli en fri levende kvinne i stedet.
Dette er slett ikke negative fabuleringer, men er helt basert på reelle obersvasjoner. Og den metamorfosen der jenter forvandles fra kristne til frie kvinner er som når en larve blir til en vakker sommerfugl. Et lite solgløtt i tilværelsen.
Min gode mann, De har tydeligvis ikke kommet lenger enn punkt 1 på listen. Jeg forstår at det kan være vanskelig å innse at man er rammet av kristendom. Men fatt mot og ikke fortvil, det er som sagt en vei ut av uføret. Men før man innrømmer at man har et problem, kan man heller ikke ta fatt på løsningene.Geir_Bjerkaas skrev:Helt ærlig Deff, jeg frykter oppriktig for at du lider av alvorlige vrangforestillinger? Egentlig håper jeg det også, for da går det an å unnskylde. Hvis det skyldes uvitenhet, så finner jeg det vanskeligere, for å være så uvitende, men samtidig uttale seg så bastant, det kan ikke unnskyldes.Gjestemedlem skrev:Det føste steget man må ta hvis man vil ut av kristendommen er å innse at man har et stort problem.
LALALALALA! Hvor mange timer er det siden jeg fikk medisinen min??? Hvorfor blir jeg misforstått av alle???? Folk er jo helt gale!!!Ondsinnnede!! De skjønner ingenting! Onde er de!!Oj, må slutte nå, det er så mange blinkende blå lys utenfor, og sirener! Der kommer det noen menn i hvite frakker springende. Nei, jeg vil ikke ha noen sprøyte!! Blir så sløøøv av det.. Fzzzzz.....Gjestemedlem skrev:Min gode mann, De har tydeligvis ikke kommet lenger enn punkt 1 på listen. Jeg forstår at det kan være vanskelig å innse at man er rammet av kristendom. Men fatt mot og ikke fortvil, det er som sagt en vei ut av uføret. Men før man innrømmer at man har et problem, kan man heller ikke ta fatt på løsningene.Geir_Bjerkaas skrev:Helt ærlig Deff, jeg frykter oppriktig for at du lider av alvorlige vrangforestillinger? Egentlig håper jeg det også, for da går det an å unnskylde. Hvis det skyldes uvitenhet, så finner jeg det vanskeligere, for å være så uvitende, men samtidig uttale seg så bastant, det kan ikke unnskyldes.Gjestemedlem skrev:Det føste steget man må ta hvis man vil ut av kristendommen er å innse at man har et stort problem.
Men jeg skal vise tolmodighet med dere i denne vanskelige fasen.
Ikkje nødvendigvis - alle treng kjennskap til noko dei garantert møter i form av ein eller annan sterkt truande, og gjerne misjonerande.Boffen skrev:Religionsundervisning er barnemisshandling.
Jeg begynner ettehvert å skjønne at Richard Dawkins er din store predikant og hans bok "The God Delusion" er bibelen for deg. Men for å komme med et sitat jeg leste på boken "The Dawkin delusion" (Der alt våset i denne boken som selv ihuga ateister innrømmer er vås, ble listet opp) : "'The God Delusion" by Richard Dawkins makes me embarrased to be an atheist."Gjestemedlem skrev:Min gode mann, De har tydeligvis ikke kommet lenger enn punkt 1 på listen. Jeg forstår at det kan være vanskelig å innse at man er rammet av kristendom. Men fatt mot og ikke fortvil, det er som sagt en vei ut av uføret. Men før man innrømmer at man har et problem, kan man heller ikke ta fatt på løsningene.Geir_Bjerkaas skrev:Helt ærlig Deff, jeg frykter oppriktig for at du lider av alvorlige vrangforestillinger? Egentlig håper jeg det også, for da går det an å unnskylde. Hvis det skyldes uvitenhet, så finner jeg det vanskeligere, for å være så uvitende, men samtidig uttale seg så bastant, det kan ikke unnskyldes.Gjestemedlem skrev:Det føste steget man må ta hvis man vil ut av kristendommen er å innse at man har et stort problem.
cobra skrev:Jeg begynner ettehvert å skjønne at Richard Dawkins er din store predikant og hans bok "The God Delusion" er bibelen for deg. Men for å komme med et sitat jeg leste på boken "The Dawkin delusion" (Der alt våset i denne boken som selv ihuga ateister innrømmer er vås, ble listet opp) : "'The God Delusion" by Richard Dawkins makes me embarrased to be an atheist."Gjestemedlem skrev:Min gode mann, De har tydeligvis ikke kommet lenger enn punkt 1 på listen. Jeg forstår at det kan være vanskelig å innse at man er rammet av kristendom. Men fatt mot og ikke fortvil, det er som sagt en vei ut av uføret. Men før man innrømmer at man har et problem, kan man heller ikke ta fatt på løsningene.Geir_Bjerkaas skrev:Helt ærlig Deff, jeg frykter oppriktig for at du lider av alvorlige vrangforestillinger? Egentlig håper jeg det også, for da går det an å unnskylde. Hvis det skyldes uvitenhet, så finner jeg det vanskeligere, for å være så uvitende, men samtidig uttale seg så bastant, det kan ikke unnskyldes.Gjestemedlem skrev:Det føste steget man må ta hvis man vil ut av kristendommen er å innse at man har et stort problem.
Og en anmelder i en norsk avis : "Dersom Richard Dawkins er en av verdens fremste intellektuelle, har evolusjonen en lang vei å gå før den når den intellektuelle toppen."
Dawkins er en dyktig fagmann på sitt område og en god formidler. Men dette er ikke et fagområde som opptar meg spesielt mer enn andre vitenskaper eller fagområder. Det er stort sett religiøse fantaster som henger seg opp i slikt og prøver å skyve under teppet og diskreditere alle deler av virkeligheten som ikke passer overens med deres felles vedtatte fantasier.cobra skrev:Jeg begynner ettehvert å skjønne at Richard Dawkins er din store predikant og hans bok "The God Delusion" er bibelen for deg.
Skulle gjerne ønske mange som forsvarte evolusjonsteorien faktisk studerte det de forsvarte først. Jeg har sannsynligvis studert mye mer vitenskap enn du har studert religion. Har fakltisk hovedfag i fysikk. I tillegg til masse jeg har studert utenom.Gjestemedlem skrev:Dawkins er en dyktig fagmann på sitt område og en god formidler. Men dette er ikke et fagområde som opptar meg spesielt mer enn andre vitenskaper eller fagområder. Det er stort sett religiøse fantaster som henger seg opp i slikt og prøver å skyve under teppet og diskreditere alle deler av virkeligheten som ikke passer overens med deres felles vedtatte fantasier.cobra skrev:Jeg begynner ettehvert å skjønne at Richard Dawkins er din store predikant og hans bok "The God Delusion" er bibelen for deg.
Behovet for "En predikant" og "En Bibel" er et helt og holden religiøst konsept som jeg har liten tolmodighet med. Prøv i stedet å lese bøker som er regnet for gode og opplysende og ikke bare dem du finner på godkjentlisten hos: www.whysciencesucksandjesuslovesyou.com
Ta frem igjen O-fags bøkene fra barneskolen og gå igjennom dem en gang til før dere begynner på Dawkins, Darwin, Hawking eller Einstein. :-\
cobra skrev:Skulle gjerne ønske mange som forsvarte evolusjonsteorien faktisk studerte det de forsvarte først. Jeg har sannsynligvis studert mye mer vitenskap enn du har studert religion. Har fakltisk hovedfag i fysikk. I tillegg til masse jeg har studert utenom.
Men argumentasjonen din er mystisk lik Dawkins'. Derfor blir jeg nesten litt skuffet. Jeg hadde håpt at en som står for "Tenka sjæl" tankegang, ikke var så til de grader opphengt i å gjenta andres argumenter. Spesielt argumenter som t.o.m. ihuga ateister blir flau av...
Om du øsnker å bli tatt seriøst, er ikke "Du er dum, så!" argumenter noe å ta frem. Det blir litt for mye "Keiserens nye klær" over dette.
Det var en ting jeg lærte i min studietid. Kritisk tenkning. Dette gjorde at jeg mistet respekten for autoriteter. Dette mest fordi jeg så at autoriteter ofte bruke sin posisjon til å fremme vås. Så dette ofte innen mitt eget fagfelt. Siden du proklamerer at du ikke står under slaveriet til noen prest eller andre, så burde du kanskje sjekke ditt forhold til autoriteter. Godtar du alt de sier bare fordi de er "de fremste fagfolkene og formidlerne på området"? Tragisk. Eneste grunnen til at jeg stoler på bibelen, er at jeg har prøvd det den formidler, og sett at "det funker". Om du bare leser den og tenker "Dette stemmer ikke med mine tanker, derfor må det være vås!", så skjønner jeg at du argumenterer som du gjør.Gjestemedlem skrev:Hvis du ikke har tiltro til at de fremste fagfolkene og formidlerne på området greier å forklare deg hvordan dette henger sammen, så er jeg redd for at dine forhåpninger til at jeg som legmann skal kunne makte dette i noen korte forumsinnlegg er noe optimistiske.
Det er sant, og ingen felter når prester til snklane når det kommer til å bruke sin autoritet til å fremme vås.cobra skrev:Det var en ting jeg lærte i min studietid. Kritisk tenkning. Dette gjorde at jeg mistet respekten for autoriteter. Dette mest fordi jeg så at autoriteter ofte bruke sin posisjon til å fremme vås.
Et greit prinispp.Så dette ofte innen mitt eget fagfelt. Siden du proklamerer at du ikke står under slaveriet til noen prest eller andre, så burde du kanskje sjekke ditt forhold til autoriteter.
Ja, når det kommer til vitenskapelige fagområder som jeg selv ikke har noen bagrunni så stoler jeg på hva de har kommet frem til etter 100 års forskning på området. Hvis jeg skal avfeie alle fagfolk på områder jeg selv ikke har kompetanse fordi mine egne fantasier høres mer tilforladelige ut ... så haver jeg fort ute å kjøre.Godtar du alt de sier bare fordi de er "de fremste fagfolkene og formidlerne på området"? Tragisk.
Bønn kan sikkert brukes som en hjelpemiddel til å fokusere på områder som trenger dette, men hvis man i samme åndedrag forventer at høyere makter skal gripe inn i stedet for å gjøre noe med saken selv.. så er man akkurat like langt nedover en blindvei. Denne fraskrivelsen av ansvar for egen situasjon og tiggingen om at ånemakter skal gjøre alt så mye bedre ... er jo håpefult ... men rimelig bortkastet energi som ikke gjør annet enn å forme menenskets psyke inn i en religiøs klienttilværelse.Var på et foredrag arrangert av Mensa Sverige en gang. En psykolog/filosof hvis navn jeg ikke husker i farten holdt et foredrag ang. de tre "R"'ene. Random, Routine and Reflection. Det var om de tre måtene å leve livet på. Da han kom til reflection, fremholdt han bønn blandt kristne som et godt eksempel. "Fordi gjennom bønn så reflekterer de over livet og livsførselen sin, og blir dermed i stand til å forbedre den og endre det som er galt. Folk som lever i rutine, vil aldri se dette."
Fyren var forøvrig ateist.
Tja. Er ikke så sikker på det. Som en kinesisk evolusjonsbiolog sa en gang : "In China, you can question evolution, but not the government. In the US, you can question the government, but not evolution."Gjestemedlem skrev:Det er sant, og ingen felter når prester til snklane når det kommer til å bruke sin autoritet til å fremme vås.
Er det fraskriving av ansvar? På hvilken måte? Betyr det at all hjelp i realiteten er fraskriving av ansvar? Den var ny. Tror ikke du skal begynne i politikken. Da ville du blitt det filosofen David Stove kaller Hard Man. En som forsøker å fjerne alt som "hindrer evolusjon". (Slik som de idiotiske sykehusene, arbeidsledighetstrygden, barnetrygden og annet vissvass som sørger for at de svake overlever. Uff & Huff! Vik fra meg dere anti-evolusjonistiske institusjoner!)Bønn kan sikkert brukes som en hjelpemiddel til å fokusere på områder som trenger dette, men hvis man i samme åndedrag forventer at høyere makter skal gripe inn i stedet for å gjøre noe med saken selv.. så er man akkurat like langt nedover en blindvei. Denne fraskrivelsen av ansvar for egen situasjon og tiggingen om at ånemakter skal gjøre alt så mye bedre ... er jo håpefult ...
Og hva var det som skjedde med det siste tv programmet til Kristopher Schau?Fush skrev:Vet ikke om det er så mye vits i å diskutere med Gjestemedlem så lenge han lever i en verden der kristne sensurerer kultur og media, forkvakler kunnskap og vitenskap, utfører bestialske overgrep og hjernevasking, bedriver krig og elendighet, samtidig som de går kledt i skjørt, hestehaler og burka. Det blir noe litt nusselig over innleggene hans, når de er så fulle av fordommer og åpenbar mangel på kjennskap til temaet. Men så er kanskje det litt av hensikten hans også.
Hva tenker du på her? Sensur? Så vidt jeg vet ble alle episodene sendt i sin helhet. Noen valgte å vise sin motstand mot programmet ved å boikotte noen av TV-kanalens samarbeidspartnere, og det er så vidt jeg vet en fullstendig lovlig handling, langt innenfor ytringsfrihetens grenser.Jurassic skrev:Og hva var det som skjedde med det siste tv programmet til Kristopher Schau?
Gjestemedlem understreker bare fakta.
Det er fåfengt å gjør seg til klient og sitte å vente på help og stønad all den tid saksbehandleren ikke eksisterer og systemet et ute av drift og der kun eksisterer en nigeriansk e-mail addresse der du kan sende dine klager og purringer.cobra skrev:Bønn er ikke, og har aldri vært, "fire and forget". Det hadde vært en menneskeskapt Gud dersom Han ble en lykkedispenser for oss. Jeg vil heller sammenligne Ham med en forelder. Du kan be foreldrene om mye, men en ansvarlig forelder vil heller se at du skal klare deg selv. De som alltid får det de vil av foreldrene, blir som regel ute av stand til å klare seg i samfunnet. Men en ansvarlig forelder vil aldri avvise barnet. Om det trenger hjelp, så vil hjelpen komme.
Man er kun slave i så lenge man selv er villig til det. Mange av de punktene du nevner er sterkt begrensende på individets friheter, og man kan ofte innrette seg slik at denne virkningen begrenses. Man kan ligge med hvem man vil, man kan la være å på barn, man kan handle med andre, drive byttehandel eller drive moderat selvberging, man kan lære seg elektronikk i steded for å handle på hifiklubben, man kan unngå å tiltrekke seg oppmerksomhet når man bryter lovene, eller oppholde seg steder med andre lover,... man er ofte sin egen fangevokter!En annen ting jeg kom til å tenke på : Alt dette du nevner når du skriver om slaveriet, kan jo like godt brukes om ekteskapet (kan ikke ligge med hvem du vil), barn (må passe på dem og skaffe dem mat og klær), jobb (må gjøre som sjefen sier), staten (må innrette deg etter de andre i samfunnet), lovverk (kan ikke gjøre ting som er ulovlig), bedrifter (må faktisk betale for varer og tjenester, og dermed bli tvunget til jobb i et samfunn med lovverk, og kanskje må du t.o.m. gifte deg for å få en samarbeidspartner i dette som til alt overmål forlanger at dere skal få barn sammen). WOW! Du lever i det totale slaveri overalt!
Og du kan ikke engang velge det bort! Dette må jo være et mareritt for deg!
Så du har tvangstanker? Da er jeg fullt inneforstått med argumentasjonen din. Sukk. Dette begynner å anta patetiske dimensjoner. Tror ikke jeg gidder mer. Var nesten morsomt å diskutere. Men dette blir litt sånn "Du er psykotisk hvis du ikke innser at du er en slave!"Gjestemedlem skrev:Poenget er som jeg nevnte du er din egen fangevokter, og selv om du kaller denne psykologiske tvangstanken for Jesus ... så er det mulig å vikle det opp igjen og slippe fri fra cellen din.
Jeg er velsignet med mye tid til overs.Rune S skrev:Deafnut,du bruker sannelig mye tid på noe du ikke tror på !?
Nei, jeg annser med som usannsynlig heldig som får oppleve dette, og tenker å bruke all min tid på å nyte det til fulle og glede meg over hvor totalt usannsynlig dette er. Det gjør det hele så mye mye mer forundringsverdig og fantastisk enn om du skulle være spyttet ut av et gudelig samlebånd.Når du sitter med en fantastisk kebab i hånden,solen skinner deg i ansiktet og et livlig barn sprudler av liv i nærheten så ser du det som sannsynlig at alt stammer ifra en glyete småstein ?
Hvis du liker sjokolade vil jeg anbefale en sjokoladebaker i Amsterdam i nærheten av Waterloplein over broen retning Damrak. De har de mest fantastiske praliner, spesielt noen jeg falt for som var rullet i grovmalt sort pepper.Du betrakter din Skaper via løgner som du har valgt å tro på,og du kan aldri finne sannhet når du velger å tro på løgner.Livet som Jesu venn kan aldri forstås før man TAR IMOT gaven i frelsen og bli født på ny.Man kan aldri si hvordan en sjokolade smaker ved å se på papiret den er pakket inn i,selv om dette blir et litt dårlig eksempel.
Jeg synest det er mye mer givende med vennskap med levende mennsker. De snakker i det minste tilbake uten at jeg må bevege meg hen i grenseområdet mellom religion og psykiatrien.Jeg kjenner meg veldig godt igjen i dine betraktninger av et godt liv,god mat,god drikke,mye fantastisk kultur,reise og møte spennende mennesker og kulturer,jeg har samme filosofi av et godt liv som deg og ingenting av det kommer i den fjerneste nærhet av gleden og tilfredstillelsen ved å kunne ha et vennskap med min Frelser!!!
Pleier du å drikke kaffe med mye sukker like før du får disse opplevelsene?Og der er ingen motsetninger mellom de 2 tingene,jeg har bare enda større glede av mat,drikke,reise og opplevelser som kristen.Jesus sa Han var livet,og det er en merkelig ting å si,men det fungerer i praksis,livet blir mer levende og pulserende når man VELGER å leve nær Livet.
Jeg er ikke kresen og er villig til å smake på det meste, iallefall én gang. Men sukkerspinn smakte jeg på tivoli en gang, og det gav ikke særlig mersmak.Jesus er ikke fantasi og eventyr,Han er virkelig og like levende idag som Han alltid har vert!!
Skulle ønske jeg klarte å skrive noe som gjorde at du fekk lyst å smake den beste rett du noengang kommer til å smake .........
Da her du fått med deg 1/3 så langt. Jotnen og Jesus gjenstår, men jeg får vel gi deg lit lengre betenkningstid med disse, siden de ikke er like opplagte for mange.cobra skrev:Så du har tvangstanker? Da er jeg fullt inneforstått med argumentasjonen din. Sukk. Dette begynner å anta patetiske dimensjoner. Tror ikke jeg gidder mer. Var nesten morsomt å diskutere. Men dette blir litt sånn "Du er psykotisk hvis du ikke innser at du er en slave!"Gjestemedlem skrev:Poenget er som jeg nevnte du er din egen fangevokter, og selv om du kaller denne psykologiske tvangstanken for Jesus ... så er det mulig å vikle det opp igjen og slippe fri fra cellen din.
PS! MATRIX er en film. Ikke virkelighet.