Høyttalere Åpne bafler - en OB tråd til inspirasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    En snåling:

er7yo.jpg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Litt OT:

w5kmF.jpg

Og en til over samme tema:

LWtPq.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hørte Gradient Helsinki hos PM Audio i Horten 2011. Den låt uanstrengt men den var kanskje litt liten til rommet PM hadde.

Den er kun 92 cm på strømpelesten. Diskanten er i en wannabe horn-waveguide. Mellomtonen er i et cardiodid kammer (er det et slags aperiodisk kammer?) hvor lydbølgene kommer ut sideveis. Bassen er en langslags 12 tommer. I speccen står det 35-20000 hz +/- 6 db, 6 ohm, delt ved 200/2200 hz.

Uansett et veldig interresant design. På dette bildet ser man hvor liten den er:

ivmEI.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Apropos sidemontert dipolbass. Gradient skriver at en slik løsning kan plasseres helt mot bakvegg. Hva ned en syltynn søyle med 6 stk 15 tommere med fulltonen plassert på kortsiden? BBBJ frem med dakken, skisse er på vei ;)

K

Khanate

Gjest
    Hm, OB-bassen på tvers? Blir ikke det kansellering akkurat i lytteposisjon?Ble litt nysgjerrig på den mellomtoneløsningen. Er det noe akustisk dempemateriale innenfor gitteret tro? Eller er det pip åpent? Morsomt design. Den burde fungere som en conversation piece når det går trått med lyttingen og praten :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    PVj9w.jpg

Et tidligere bilde fra tråden som har sidemontert bass, er ellers ikke mye info om det på nettet.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    tanken med sidemontert bass er å få bassen til å bounce av sideveggene og videre til lytteposisjon, ergo trenger de også en del toe in for å spille bra bass.
    eneste grunnen til disse konstruksjonene er for å kunne plassere HT nærmere veggen.
    har selv snudd bassene sidelengs for å se hva som skjedde, og resultatet var ikke overraskende mindre bass ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Den heter JMB Acoustique La Chose. Det er to basser og de spiller mot eller med hverandre??

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    tanken med sidemontert bass er å få bassen til å bounce av sideveggene og videre til lytteposisjon, ergo trenger de også en del toe in for å spille bra bass.
    eneste grunnen til disse konstruksjonene er for å kunne plassere HT nærmere veggen.
    har selv snudd bassene sidelengs for å se hva som skjedde, og resultatet var ikke overraskende mindre bass ;)
    Akkurat. Litt synd det, et OB tårn som ser ut som en sylfide hadde vært både kult og absolutt realiserbart.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Forfra ser man de doble bassene. Lurer veldig på hvordan dette prinsippet funker?

Y967c.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Den heter JMB Acoustique La Chose. Det er to basser og de spiller mot eller med hverandre??
    i følge produsenten er bassløsningen inspirert av isobaric konstruksjoner, hvor man har ett element bak det andre for å minske kassestørrelsen.
    tanken er vel at to elementer som spiller sammen skal minske forvrenging, men har mine tvil om at konseptet har noe særlig for seg.

i og med at den er limited edition er nok mer en kunsthøyttaler :rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Har søkt litt og bassene er koblet push pull. En slags isobaric dipol uten kasse. Fordelen er muligens mindre forvrengning og mer linjær gjengivelse. 25000 Euro for paret, kun 50 stk produsert, alle signert.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Nå poster vi jammen meg samtidig. Vi er vel på samme sted på diyaudio nå :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Nå poster vi jammen meg samtidig. Vi er vel på samme sted på diyaudio nå :)
    kom ikke så langt som til diyaudio, men ut i fra hva produsenten selv skrev og wikipedia sin info om isobaric virker ikke bassløsningen særlig lur.
    det eneste resultatet av isobaric montering er dobling av moving mass, og halvering av compliance.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    ooops. det er jo litt klønete. Jeg trodde bassen var utfordringen med ob?
    Det kan jeg gjerne knytte et par ja og nei-kommentarer til.....

For det første:

Ja. Dipoler har en vesentlig utfordring i bassen. For et gitt lydtrykk ved en gitt (lav)frekvens vil man trenge vesentlig større membranareal i en dipol. Kortslutningen rundt baffelen har en utfordring her som neppe gjør det til et dårligere prinsipp, men absolutt dyrere (at begrensningene lar seg manøvrere rundt har bl.a. Sluket ettertrykkelig bevist).

Nei. Her kommer den omdiskuterte (merkelig nok, i mine øyne) siden av regnestykket. Her er min versjon. Dipoler fungerer på en måte som i mindre grad enn omnipolare høyttalere byr rommet på dans. Dette har betydning ved alle frekvenser, men aller mest i bassen. Jeg mener virkelig at dipoler er prinsipielt overlegne. Man får tørrere/raskere/bedre definert/mer homogen håndtering av transienter med dipoler. Jeg er til og med så frekk at jeg mener dipolkjærligheten er et spørsmål om å avlære seg en sosialt konstruert hifi-estetikk. Trommer låter kortere og mer 'separert' fra romklangen enn omnipolare høyttalere kan gjengi.

For det andre:

Nei. Jamoene er dipoler i bass og mellomtone, men ikke i diskanten. Diskanten har lokk bak magnetsystemet, og støtteskinna er festet i dette.

My 2c, så det er sagt. Og jeg har tatt spranget, og gresset på denne siden forekommer meg fortsatt grønnere. :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Desktop høyttalere OB på satelitt og Ripol på bass:

a2Qd7.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning