Æsj, jeg har betongvegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.169
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dersom det trengs demping fra nedre mellom tone og videre nedover, hjelper det ikke med aku-plater, - dvs da må de være vanvittig tjukke, og selv da...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke uenig med dere når det gjelder behovet for volum, så det er sagt.

Men nå ser dette ut som et rom noen planlegger å bo i. Jeg gjetter byleilighet, til bypris pr. kvadratmeter, og da blir selve akustikkremediene bagateller mot prisen på kvadratmeterne de beslaglegger. Det beste for lyden er ikke nødvendigvis til å leve med av andre grunner.

Sist redigert av en moderator:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jada, dette er en leilighet der stuen ikke bare er brukt til å lytte i, men også et naturlig oppholdsrom. Pga. det må det gjøres på en slik måte at jeg kan leve med løsningen. Joda, lyd er særdeles viktig for meg, med det gjør ikke noe at det ser pent ut i tillegg.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-Girl77: Som om jeg skulle sagt det selv..:cool: Liker innstillingen din..

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Vet ikke om dette med bilder på veggene er tatt opp ennå, men jeg har på kontoret på jobben hengt opp STORE bilder fra IKEA. Dette er bilder laget av lerret og rammer. På baksiden av disse kan du jo legge et tynt lag dempemateriale. Det har ikke jeg gjort, men disse bildene hjelper litt på akustikken uten å ta så fryktelig mye plass - bortsett fra på veggen da. Den ettergivende overflaten vil effektivt bremse/plukke opp en del av de problemene som oppstår med harde og tunge flater. Spesielt fordi den store membranen disse bildene representerer er helt lufttette og MÅ absorbere en hel del bevegelsesenergi i lydttrykket som treffer den. Med tynt lag dempemateriale på baksiden inntil membranen vil du redusere fjæringen i membranen og oppnå en støtdemper som omgjør mye av bevegelsene til varme.
    Helt optimalt blir det jo ikke, men bedre enn ingenting.

Akustikkplater gjør mye bra de også, men de lar også de lengre lydbølgene "blåse" rett igjennom. Kanskje du kan kombinere akustikkplater og IKEA-bilder?

Vidar
    Overflaten til slike bilder er såpass reflekterende at det ikke vil slippe gjennom mye av det som den tynne dempingen man har plass til bak faktisk demper. Og vi snakker ikke om lave frekvenser hvor membranprinsippet fungerer.

Som Polka sier, man trenger tykkere demping for et godt resultat. Eller et kommersielt produkt som er mer effektivt med mindre profil, det finnes.
    Den glatte overflaten til lerretet reflekterer, men hvis det må et kompromiss til mellom det å være lytterom og å være oppholdsrom så er en myk vegg av et kult bilde en gylden middelvei. Det er overraskende mye et slikt bilde tar unna i forhold til en hard naken betongvegg. Optimalt blir det ikke uansett. På messa i Horten i år hang jeg opp nærmest vektløse polyfill-matter. Selvklebende og satt sammen rygg mot rygg og hengt inntil veggen. Den tynne limfilmen mellom lagene med polyesterull er forbaska mer effektiv enn å kjøre dobbelt lag uten denne filmen imellom. Dette prinsippet var liksom tanken med lerret som har dempematte på baksiden - og da i kontakt med lerretet og veggen. Et bilde på 200 x 140 koster ikke mye heller. 549,-. Dette for eksempel: BJÖRKSTA Bilde - IKEA

Vidar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn