Hifi Freak
Valfy's Avatar Ble medlem
Feb 2011
Liker (Gitte)
Liker (Mottatte)
Tagget i
1 Innlegg
Torget
1
Har ikke kjent Ø så lenge, men deler noen inntrykk her likevel.
PS: Jeg har veldig langt fra gullører, og mine 6 år med CW kan tyde på jeg liker litt andre kvaliteter i høyttalere enn de fleste "hifi-folk".
Så les med en klype salt.
Det er ikke sånn at fraværet på mellombass i forhold til CW alltid høres/kjennes, men trommesolen i Johnny Winter sin Frankenstein er sinnsyk på CW. Mens det på gammel Sabbath, Zeppelin og rock/metal genrelt nesten er nødvendig med skikkelig bunndrag. Her er Øene helt rå.
Spidergawd fikk jeg f.eks aldri til å sitte på CW, mens det på Ø er ren nytelse.
Foruten om en dyp, fysisk og detaljert dypbass har Øene noen andre kvaliter jeg virkelig liker.
Klang og snert i akustiske gitarer og plingplong-musikk er gjengitt med så mye liv og energi at frysninger og måpende wow-utrykk umulig kan unngås.
Gjengivelse av stemmer er perfekt mengde "in your face". Her synes jeg mange høyttalere kan bli for tilbakelente og kjedelige.
Dette gir vokaler en autoritet og tilstedeværelse jeg allerede er blitt litt avhengig av.
Med rett forsterker (Kinki EX-M1) kommer også vokaler et steg ut av høyttalerene. Med feil forsterker (Teac AI-3000) var det nærmest katastrofe fra bunn til topp. Blottet for liv, klang og med overveldende brumlebass.
Teacen er en knallgod match til Cornwall, og Kinkien en mindre heldig. På Ø er det helt omvendt. Mtp. lydsignatur i begge forsterkerene er ikke dette veldig overraskende.
Ellers presenterer Ø et steike ryddig lydbilde, utansett volum. Vokal mister aldri fokus eller detaljer, uansett hvor mye energi det er i bassområdet eller hvor høyt det spilles.
Jeg merker det er vanskelig å sette ord på inntrykk etter så kort tid med Ø, men jeg er ganske sikker i mine betrakninger ovenfor.
Spiller for tiden med AMR DP-777SE som kilde og Kinki EX-M1 som forsterker.
Jeg har så langt kun hørt Øene med Kinki og Teac, men føler meg likevel trygg på å si at Kinki er en knallgod match.
Den er nøytral og supertight i bassen. Den har, i min ubehandlede stue, perfekt mengde detaljer og energi i toppen. Noe mer, og jeg tror S-lyder og lyttetretthet kunne blitt et problem.
Jeg savner som sagt yderst med mellombass, men det er enda usikkert om dette skyldes rom, forsterker eller at Øene bare er tunet slik.
Jeg gjetter at det er en kombinasjon av Ø og rom. Vil høre på de en stund til før jeg tar noen målinger for å bekfrefte eller avkrefte.