1

Hvilken rase ville du valgt

  • Basset Artesian Normand

    Stemmer: 0 0.0%
  • Basset Hound

    Stemmer: 0 0.0%
  • Beagle

    Stemmer: 0 0.0%
  • Dachs

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    570
    Valg av ny hund

    Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Valg av ny hund

    Med JRT får man luftet seg selv også, det er sikkert :D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.860
    Antall liker
    10.346
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valg av ny hund

    Jaerbu skrev:
    Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
    Og så vidt jeg vet hette den Nipper. Et ikon i platehistorien.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Valg av ny hund

    Jaerbu skrev:
    Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
    For høy.

    Men for å komme tilbake til hundene, hvorfor ikke en Jack Russel? Pass på å få en med riktige proposjoner, litt lavere enn en rødrev.

    Den setter like stor pris på hjernetrim som fysisk trim og er koselig selskap.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Valg av ny hund

    el_mariachi skrev:
    Jaerbu skrev:
    Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
    For høy.

    Men for å komme tilbake til hundene, hvorfor ikke en Jack Russel? Pass på å få en med riktige proposjoner, litt lavere enn en rødrev.

    Den setter like stor pris på hjernetrim som fysisk trim og er koselig selskap.
    Parsons Jack Russel er en mer langbeint variant, men den hunden som er på bildet trenger ikke å ha rasetypiske trekk som sammenfaller med dagens standarder...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.119
    Antall liker
    6.797
    Sted
    Holmestrand
    Valg av ny hund

    I forbindelse med "smarte" hunder ( f eks border collie, jack russel etc): Dette er hunder med stort potensiale, men vær klar over at dette ikke er et tilbud fra hundens side, det er et krav. De trenger utfordringer både fysisk og mentalt for å trives, noe som kan vise seg å være svært tidkrevende. Hvis du ikke er interessert i agility eller annen hundesport bør du kanskje velge andre hundetyper hvis du ikke vil ende opp med et problematisk hundehold. På den annen side er det fantastisk moro å holde på med!
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    307
    Antall liker
    40
    Valg av ny hund

    Katt kan sikkert være en grei hund.
    Det det kanskje illustrerer best er at størrelsen og har litt å si. En irsk ulvehund er ikke noe du kan ha på fanget på toget, det er derimot en dachs. Om oppdragelsen ikke er helt på topp kan man i værste fall løfte opp hunden.
    En liten puddel bør og kanskje være med på lista, fordelen med de er at de ikke røyter, så allergikere er ikke så plaget av de.

    Mvh Knutn
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Valg av ny hund

    Katter er mer selvstendige men kan også være menneskekjære og huslige. Som Truls her, koser seg med nytt Donald







    Mvh. RS
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    En liten detalj med dachs...

    Om man går på tur med de kan de om de få ferten av noe løpe avsted og da blir de bort i flere dager om sporet går langt nok avsted...
    Dachs er en av de rasene som gjør dette, de vil ikke komme tilbake til eieren om de først får "spor".
    Dette er en viktig detalj om man skal ta en slik hund med på tur f.eks...
    Den må trenes i dette å holde seg ved eieren...
    De fleste hunderaser vender tilbake til eieren når han/hun kommer ut av syne... det er en fordel..

    Brodern valgte seg Doberman: Broderns hund på bildet her nå.

    Og da en spesielt avlet gutt fra USA, den er arbeidshund (mye mer muskler enn vanlig.., ett genetisk trekk selvsagt), men funker faktisk utmerket bra i huset også!
    Selvsagt, den har ett aktivitetsnivå jmf Rottweileren i post over her som krever sitt av eieren!!! Det er sant.
    15mnd og 68cm høy og 50kg tung allerede... ikke småtteri!!! (Vi tror jeg og brodern at denne hunden kommer til å snuse på 55-57kg som utvokst, 3 år gammel, det vil isåfall gjøre den til en av verdens kraftigste hannhunder av rasen (som er 100% pureblood vel og merke, for de kan bli større enn dette og, men da er det nok noe iblandet)... ;D) :D (Er større enn tilsvarende ustillings.. Doberman)
    En Dobermann liker ikke å få eier ut av synet når de er med på tur og kommer periodisk helt bort til eier når
    man er ute på tur med de.
    Broderns hund lever sammens med en katt... og det går faktisk greit det! :D Så man skal ikke skue hunden på hårene!!! (Doberman kalles ofte for cat killer...fordi de er en av de rasene som klarer å ta igjen en katt, veldig fort)
    Dobermann har ganske god luktesans, broderns gutt har vist seg å ha talent i å søke etter ting og personer som har gått seg bort. Den trenes i dette av og til. Var med her om dagen, gikk langt innover i en skog, og voffsen fant meg gitt og dette var midt på natta (kullsort og null stjerner) og på bar bakke (gjør det vanskeligere) i flere minusgrader (Lukter mye mindra da vøtt). Morro å være med på slikt!

    Valg av valp... kjøp fra bra opphav, bruk de penga som er nødvendig og gå etter kvalitet, så får man ett flott tilskudd til familien!!!
    Hvis det er en rase man ikke har hatt før, eller kjenner, så er det ofte ett godt valg å få seg en jente!!!

    Doberman og Rottveiler og mastiffer og slike hunder er nok noen man velger seg om man har hatt hund fra før og er en sterk person selv, for det kreves endel av eieren under oppveksten til hunden.. Flotte dyr, men de må oppdras korrekt og "uten knussel" for å si det sånn.


    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    Det er jo flere spaniel raser som kan være aktuelle også da!
    Engelsk Cocker f.eks som jeg har hatt en tispe av selv er jo nydelige hunder det også!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    Brodern brukte flere år på å finne en oppdretter han mente hadde bra hunder.
    Opdretteren i USA på sin side ville ikke gi fra seg en hund uten videre. Brodern måtte reise over dit og "stå skolerett" slik at opdrettern kunne se og møte og avgjøre om dette var en person som var verdig å få en valp...
    Så måtte han over en gang til for personlig å hente hunden når denne var gammel nok.
    Sære saker selvsagt, men det sikrer jo at bare folk som er istand til å oppdra en arbeidshund av det nivået som broderns bikkje er på, får tilgang til dem.
    Problemet som han mente var at de tyske og europeiske doberman hundene hadde for lave bakparter og ville få problemer med å løpe og slikt. Dette har vært avlet frem for å få dem til å stå fint i utstillingsringen...
    Broderns voff har en snorett rygg med korrekt bue helt bakerst ved hoftebeinet (greyhound aktige hofter). Den er MEGET rask til å løpe og kan løpe veldig lenge uten problemer.
    Jeg har sett den løpe i ca 45km/t en gang, da akselererte den opp i denne hastigheten på vannvttig få steg!
    Og det var tydelig at den kunne løpe fortere enn dette, for hodet ble holdt noenlunde høyt mens den løp.
    (De senker hodet og løper med det lavere når de skal ha top speed runs.) (I Doberman sine blodlinjer er det bl.a blandet inn greyhound helt fra starten i 1860 årene...)
    Denne bikkja har en fenomenal aks!!! Den er jo da faktisk spesialtrent slik at den klarer å akselerere veldig fort.
    Nesten latterlig å se på! (Doberman kan løpe i ca 70km/t...hvis de virkelig vil ha tak i noe)
    Psyken til noen linjer er heller ikke helt top av og til.
    Schaeferen har også det samme problemet hvor de av og til har så lav bakpart at de har problemer med å gå ordentlig.
    Slikt er trist når man avler raser ned i grøfta for utseendes skyld.

    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.502
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Valg av ny hund

    Ikke ukjent fenomen at Grand Danois er blandet inn i Doberman rasen i USA.
    "Everything is bigger over there".
    En kompis av meg hadde en dobermann kjøpt fra Houston. En fin hund med kuperte ører og hale. Den var også stor. Snill som ett "lam", treig som et asen og dum som et brød. De var relativt åpne om det at en eller annen plass i linjen var Grand Danois blandet inn.
    Det trenger absolutt ikke være negativt. Her er det selvsagt ulovlig å kupere ører og hale. Men i unaiten er det kult at de ser skumle ut.

    Mener de gjør det bl.a. i Russland og Spania også. Der kuperer de den rasen jeg har også.

    PS: Et godt råd til brodern din. Ikke la hunden leke med strupebåndet på. Spesielt ikke sammen med andre hunder. Jeg har opplevd at en kjeve låses fast i et slikt og 2 hunder står inni hverandre. Den ene med uante smerter i kjeve/tunge og den andre som ikke fikk puste helt til den faktisk ble "blå" på tunga.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Valg av ny hund

    Filmen jeg linket til handler om slik destruktiv avl. Fryktelig å se. Viser også Schäfere ødelagt slik du beskriver dem, mens en av UKs dommere for rasen forsvarer avlen og underkjenner dagens bruksschäfer. Har hatt to fenomenale Dobermann. Den ene, Banzai, var en av de beste hundene jeg har hatt. Vidunderlige instinkter og helt pålitelig. En fordel, siden han var skarpdressert. Se filmen. Det blir lettere å velge. Noen av rasene trådstarter vurderer er med.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    bambadoo skrev:
    PS: Et godt råd til brodern din. Ikke la hunden leke med strupebåndet på. Spesielt ikke sammen med andre hunder. Jeg har opplevd at en kjeve låses fast i et slikt og 2 hunder står inni hverandre. Den ene med uante smerter i kjeve/tunge og den andre som ikke fikk puste helt til den faktisk ble "blå" på tunga.
    Alt over ca 70-71cm begynner å bli suspekt, så broderns ca 68cm høye hund er akkurat der den skal være.
    Det er ikke ett strupebånd på bildet der, det er en "fur saver" ... fra Sprenger tror jeg.
    Tror ikke brodern har strupebånd til voffsen gitt.

    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.502
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Valg av ny hund

    Min "Odin" var ca 70 cm når han forlot meg, men var ikke mer enn ca 40 kg. Fikk akkurat et bilde fra ny eier tilsent. Han er strålende fornøyd og det er kjekt å vite.
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    40kg er helt passe.
    Det at broderns hund veier så mye som den gjør er jo ett resultat av trening.
    Den har hatt trekkhundsele på seg og blitt oppfordret til å trekke hele tiden frem til den var 11-12mnd.
    Først da lærte den å gå "fot" , og det gikk helt greit. Den er veldig kjapp i å respondere på kommandoer.
    Doberman er jo generellt veldig konsentrerteog oppmerksomme på eierens signaler.
    Den trekker bildekk etter seg i spesialseler, løper i ulendt terreng og har en noe snål diett.
    Ett veldig energirikt tørrfor + vom og hundemat + selolje + eplecidereddik + fisk + olivenolje og lever og noe annet greier. Den spiser etter hva jeg skjønner ca 2-2.5kg (700gram er her kjøtt...) mat i døgnet (da oppbløtt vekt selvsagt, inkludert vann).

    Jeg ville nok aldri valgt meg en slik hund som dette, det er helt enkelt veldig mye jobb med den!
    + at den er jo sterk som en bjønn! Trekker som ett godstog og blir jo aldri sliten!!! ;D

    Grunnen til at man kuperer ørene på Doberman er jo at dette fremhever kroppspråket meget bra.
    Andre hunder ser mye lettere hva hunder mener og eierene også ikke minst.
    Ørene opp, til siden, lett fremover, litt bakover, enda mer bakover, helt flatt osv, alt dette betyr helt spesifikke ting.
    Med helt ukuperte ører er det faktisk vrient å korrekt trene opp da spesielt skarpe hunder (Shutzhund) og slikt.
    Når ørene er kuppert har også denne rasen en helt fenomenal evne til å høre hvor en lyd kommer fra.
    Kall det radar hearing... kupperte ører har 500% bedre retningsbedømning på denne rasen.

    Hvorfor kuperer man haler... det er jo også noe som man sikkert kan lure på.
    På Doberman iallefall fører dette til ekstremt god kontroll for hunden over egen bakpart.
    En annen grunn er at denne rasen har en tendens til å få skader på halen om den forblir, det hender de knekker halen sin!!! Den er ekstra lang og tynn på denne rasen og ja... ikke så robust. Og hunderasen er såpass aktiv og vilter og av og til at det hender de knekker sin egen hale i iver og lek.
    Så iallefall på brukshunder med ... ganske aktivt lynne blir dette da rett og slett noe man trenger å vurdere.

    Halen kuperes som regel ved dag 6. og ørene i uke 7 ca om man velger å gjøre dette.


    mvh
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Valg av ny hund

    Imperial skrev:
    Halen kuperes som regel ved dag 6. og ørene i uke 7 ca om man velger å gjøre dette.
    Et godt råd er å kupere litt av gangen, f.eks. et par centimeter av halen per kupering, så gjør det ikke så vondt for hunden...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.502
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Valg av ny hund

    Liker dobermann selv jeg. (Dobermann, riesen, boxer og rhodesian ridgeback bl.a. )
    Håper ikke din brors hund får muskel/skjelett skader av å ha trekt og jobbet mye før den er ferdig utvokst i skjelettet. Har erfart slikt selv.
    Formessig høres det bra ut det den får. Mye proteiner og fett er viktig for arbeidshunder og generelt hunder som vokser mye.

    En annen ting jeg har erfart (fra tispa vår). Vi gikk for lange turer fra hun var liten. (ønsket å slite henne ut, slik at hun ble roligere).
    Angrer som "en hund" på det senere. Hun ble aldri trøtt og var alltid på "allerten". Relativt vanlig at de blir litt "hyper" og aldri lander. Nå er hun 7.5 år og endelig mye roligere.

    Er litt delte meninger om kupering og kroppspråk . Mange mener akkurat det motsatte av deg. At andre hunder ikke kan lese dem. Spesielt med kupert hale. Da mister de masse av kroppspråket sitt.
    Det med kroppsspråk er noe bl.a. riesen sliter med da de har pannelugg og det ikke alltid er like enkelt å se øynene på den.
    Angående kupering av halen så er det riktig at fra gammelt av er mange raser utsatt for betennelser etc. på et gitt sted på halen.
    I kampsammenheng kommer den også i veien og er en av grunnene til at de blir fjernet. Hundene mister litt smidighet og balanse i stor fart uten.

    Riesen som jeg har var også relativt vanlig med kupering på. Har sett dem kupert og de ser ikke særlig hyggelige.
     

    Eplemac

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Valg av ny hund

    lakki_luke skrev:
    Hvis det er en familiehund du skal ha så er Boxer det som passer best.
    Klart jeg sier det fordi jeg har vært oppdretter på rasen :)
    Boxeren er ongenes beste venn.Den er livlig og selvtrent.Får den lov å være ute og litt fri blir den ikke feit.
    Tenk litt på at sånn som Beagel er en hund som sporer og da glemmer den deg og kan bli borte i flere dager.Verst er det jo om den blir familiehund og aldrig får tilfredstillt sine jaktinnstinkter.
    Du kan jo ta en titt på hjemmesiden til en kamerat av meg sitt oppdrett.

    http://www.kuven.no/fearplay/
    Hahaha! Er det mulig! kom akkurat hjem fra Fearplay nå! Skal mest sannsynlig kjøpe en valp av dem nå! Freaky... Husket ikke navnet på kennelen i farten nå, satt å goooglet litt, ga opp, gikk heller inn på Hifisentralen, og hva ser jeg? en tråd om hunder... Og så er det søren meg linket til "kennelen" jeg letet etter hjemmesiden til!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Valg av ny hund

    Mange som ødelegger hundene sine med altfor kraftig fôr og altfor tung trening i altfor ung alder ...

    Var i parken forleden og ble nærmest antastet av noen russiske turister som viftet med fingrene for å markere at halen skulle vært klippet på hunden min. Finnes ikke en hund som ikke har bedre kontroll over bevegelser, ganglag, brå manøvrer osv med lang hale -- og argumentet om at den kan bli skadet er spesiøst. Visst kan den dét. Den kan for den saks skyld skade hvilken kroppsdel som helst.

    Har som sagt hatt to Dobermann, den ene med og den andre uten kupering av ører, begge med kuperte haler. Fordelen med kupering av øret for en vaktdobie ligger i at en angripende hund, eller et menneske, ikke vil kunne gripe tak i eller bite ørene; samt at kuperingen gir ørefasong som tilsvarer rev, villhund, ulv, en ørefasong som letter lokalisering av lydkilde. Men forskjellen på mykøret og kupert dobies lydfølsomhet er ikke så stor som fem-ganger'n.
    Ulempen med kupering er at det sjelden gjøres riktig, og at mange valper får problemer med ørene -- og at man ofte ender opp med ett stående og ett på halv stang, fordi det er gjort feil.
    Men såvidt jeg forstår er ikke trådstarter på jakt etter en stor og krevende hund.

    Min nåværende hund - vorsteh - har fått en flott hale som den signaliserer til andre hunder med, og som den bruker slik Sondre Norheim brukte langstaven når han stod ned fjellsidene på telemarkski. Min forrige vorsteh var kupert -- skal melde fra om min nye får skader i halen når den stuper inn i vierkjerr på jakt etter ryper. Det har jeg aldri sett, men hørt mye om.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    vredensgnag skrev:
    Mange som ødelegger hundene sine med altfor kraftig fôr og altfor tung trening i altfor ung alder ...
    Det stemmer nok det, derfor valgte brodern denne spesialavlede hunden fra USA som genetisk takler denne
    formen for oppvekst.
    Foret har selvsagt endret seg under oppveksten, så også treningen.
    Slik som dette tåler ikke en vanlig Doberman.
    Som jeg forstår det følges det ett skjema for progresjon som brodern har fått av oppdretter i USA.
    Brodern var også 5 mnd i USA og lært dette personlig av oppdretter. Treneren som lærte opp brodern heter
    John Soares, http://www.johnsoaresk9training.com/
    Det meste er på stell vøtt.

    Vi kan jo nevne at det hender det er slik at de hundene som får skader trenes for hardt, får for dårlig mat og kanskje er av tvilsomt opphav og en hel rekke andre årsaker. Foreldrene kan ha hatt HD og sykdommer og masser av greier, men ble brukt til avl alikevel, dette er ikke bra.

    Broderns voff hadde ikke halsbånd før den var bortimot året (eller det ble brukt veldig sjeldent). Den gikk i trekksele helt frem til da.
    Dette fordelte trykket og er en mye bedre løsnig for hunder under vekst enn å ha halsbånd slik at de trekker avsted med nakken/strupen...
    Man kan jo selv tenke seg at en hyperaktiv hund som trekker som besatt frem til den er ca 11mnd ikke har bra av å gå med strypehalsbånd til enhver tid... uansett hvor bra genetisk eller foret den er!!!
    Broderns valg om å ikke lære den å gå i bånd før den var 12-13 mnd, altså å gå "fot" er selvsagt også
    ett bevisst valg da nakken får utvikle seg lengst mulig uten å ha vært utsatt for stress fra ett halsbånd eller korreksjon da.

    Doberman vokser ganske langsomt, det tar vel 2.5 år før de er ferdig utvokst, så de er ikke så følsomme for proteinskader som følge av voksing som f.eks andre hunder som er helt ferdig på bortimot ett år eller så.

    Her er den 8 mnd. Look no "halsbånd"! ::)


    Jeg husker at jeg kommenterte til brodern at jeg synes voffsen var da veldig pakka med muskler allerede ved
    denne alderen, Men det er altså bare igjen å presisere:
    Dette er ikke en hund som er av ustillingskvalitet, dette er en robust og kraftig sak som er litt lavere og mer kompakt bygd enn en da mer "korrekt" hann skal være. Noe kortere nakke og litt lengre i ryggen, rettere over hasen og veldig dyp brystkasse med stor lungekapasitet. Labbene er også litt større enn normen. Og sener og alt dette er mer fremtredende og tydelig kraftigere enn hva som er mer standard, inkludert ledda som er noe større de også.
    Dette er en Hummer av en Doberman... Brodern skulle kalt den Arnold, det hadde kanskje passet bedre.


    mvh
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    Valg av ny hund

    Ser det diskuteres kupering av hale. Det ble forbudt for mange år siden.
    Er det opphevet?

    Mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    Forbudt for hunder født i Norge som jeg skjønner.
    Jeg hadde en Spaniel, født i 1984 i Norge, den var kuppert.
    Er ikke sikker på når dette tredde i kraft.

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Valg av ny hund

    Delle skrev:
    Ser det diskuteres kupering av hale. Det ble forbudt for mange år siden.
    Er det opphevet?

    Mvh
    Neida, både øre- og halekupering er forbudt i Norge, og det syns jeg er helt i orden. Men nå som det er blitt langt lettere for hunder å reise inn og ut av Norge (med hundepass), så er det en del som skaffer seg hunder i land der det fortsatt er lov å kupere.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Valg av ny hund

    Hva med Engelsk Fox Terrier?
    Ellers så har jeg sansen for Berner Sennen jeg, men den er DIGER.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    Valg av ny hund

    [size=10pt]IRSK ULVEHUND[/size]


    En god ting kan ikke sies for ofte ;D ;D

    Mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.502
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Valg av ny hund

    Fra Wikipedia:
    Kupering er unødig amputasjon av plantedeler eller kroppsdeler hos dyr (helst hunder og hester), det siste et (kirurgisk) inngrep av rent kosmetiske årsaker. Kupering av kroppsdeler av kosmetiske årsaker er ikke lenger tillatt i Norge og en rekke andre land, ut i fra hensynet til dyrenes velferd.

    De to mest vanlige formene for kupering er såkalt ørekupering og halekupering. Tidligere var det svært vanlig å kupere halen og/eller ørene på mange hunderaser, i den hensikt å gi hunden et annet kosmetisk uttrykk enn det opprinnelige. Ørenes ytterkanter ble klippet på en slik måte at naturlig hengende ører fremsto som tilnærmet spisse og stående, mens halen ble kortet inn til en liten stump eller en litt lengre stump, avhengig av rasen. Eksempler på hunderaser som har hatt tradisjon med både hale- og ørekupering er riesenschnauzer, dvergschnauzer, boxer, dobermann, rottweiler, bulldog, grand danois, pinscher og en rekke terriere med flere. Spaniels er eksempler på hunderaser som har hatt tradisjon med bare halekupering.

    I Norge ble ørekupering forbudt i 1954, mens halekupering var tillatt fram til 1988. I dag er det også forbudt å stille ut hunder med slik kupering, men det er fortsatt tillatt å importere kuperte hunder fra land der kupering fortsatt er tillatt.

    Hos hunden er halen et viktig kommunikasjonsredskap. Hunder med kupert hale har derfor et mindre tydelig kroppsspråk enn hunder med full hale.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    bambadoo skrev:
    En annen ting jeg har erfart (fra tispa vår). Vi gikk for lange turer fra hun var liten. (ønsket å slite henne ut, slik at hun ble roligere).
    Angrer som "en hund" på det senere. Hun ble aldri trøtt og var alltid på "allerten". Relativt vanlig at de blir litt "hyper" og aldri lander. Nå er hun 7.5 år og endelig mye roligere.
    Ja. Det er ganske enkelt å få dem til å lande. Cluet heter "Areal de må passe på når de er i huset..."
    Jo mer "aktiv" en hund er, jo mer mental stimulering trenger den.
    Det er også ett poeng å få den rangstige gradert, altså å finne ut hvor den selv føler at den er på en rangstige.
    Utifra dette vet man hvordan den oppfatter omgivelser og litt hvordan den forventer at disse skal være.
    Brodern har brukt hundebur, som står i hjørnet av ett rom, for hunden blir dette da som at eieren passer på meg og jeg kan slappe av for jeg har lært at det er bare min herre eller de jeg stoler på som faktisk kan hente meg ut av buret eller slippe meg inn...
    Det viktige her er "slippe meg inn" ... Buret er ett privilegium, det er der lekene er og det er der vannbollen står!
    Og hunden klarer visst den vil å komme seg ut av buret, det er ikke lukket med lås eller noe. Den ligger der fordi den har fått beskjed om å være der. Om den vil ut, så har den lært å gi ett spesiellt signal på at den enten vil på do eller har begynt å kjede seg, eller det er tomt for vann.
    Matbollen er noe som eieren min "eier", for hunden så er det da noe den ikke behøver å tenke på eller passe på.
    Man fjerner en stressfaktor, hund skjønner at det er ingen som kan stjele maten dens, eller vannet eller lekene!
    Voffsen "lander" da ganske fort når man legger den i buret!
    I buret, som jo bør være ganske stort, er det ett behagelig teppe å ligge på, som ligger over en spesial gummimatte
    laget for dette formålet, buret står på en ganske tykk isoporplate så det er isolert fra gulvet og alt dette.
    Iløpet av livet har hunden lært at den eier egentlig ingen ting, det er eieren som eier alt, også hundeburet.
    Det høres kanskje rart ut men dette er bortimot helt ideelt for en hund som ikke er en flokkleder.
    Broderns voffs er gira så det holder, vi snakker hamster på syre her i nivå.
    Men brodern har har rett og slett trent inn da ting som gjør at den slapper av, den viktigste tingen er at han som regel har ett annet hundebur fast montert i bilen sin.
    Da snakker vi Wow ass, eieren min har faktisk med seg ett bur til meg, digg ass, det er fett det...
    Eller han har med seg en leke eller enn gjenstand som hunden vet ellers alltid ligger i buret.
    Tilgang til denne gjenstanden er da som å slå på en bryter.
    Brodern har da tatt dette ett steg videre og lar visse typer gjenstander ligge oppå buret som er i huset til vanlig.
    Dette inkluderer godtet som den får under trening.
    Alt dette og flere andre faktorer gjør at hunden kan gires opp eller roes ned ganske fort og helt pålitetlig.
    Mye av det jeg skriver her er rasebestemt og rangstigenivåbestemt, noe er lært av opdretter andre ting av hundetrenere og slike ting.

    Noen individ fra noen rase synes det er helt greit å ha tilgang til f.eks matbolle og vann og leker og ett helt hus samtidig, andre hunder igjen synes dette blir for mye å tenke på, eller de tror de eiere områder gjenstander eller rom.
    Hunden skal egentlig ikke tro at den eier noe som helst. For om feil person da prøver å gjøre krav på dette...
    Vi skjønner hvor dette bærer selvsagt... alt har sin grunn. Det er ikke bare trygghet for hunden vi snakker om her det er trygghet for omgivelsene også.
    Broderns voffs vet at den eier ikke en dritt, så den vil heller aldri se på det som noe rart om ikke har dette i øyeblikket.
    Den føler ikke eietrang overfor mat vann leker eller kjøttbein, eller rom, seng, noe som helst.
    Det vil si at man har grobunn for områder hvor den virkelig kan få slappe av og gire ned og "lande".

    Hvor spesifikt fikk brodern denne kunnskapen, for brodern har valgt å trene med positiv forsterkning som virkemiddel og straff bare når dette faller naturlig. For man må ha noe konsekvenstrening også for hunder når de vokser opp. Det er essensielt at de lærer hvor grenser går, men til rett tid og sted.

    Tid. 1-3 sekunder, kommer ikke korreksen innenfor dette tidsrom så skjønner ikke bikkja hvorfor du reagerer og da blir den bare usikker og redd...
    Tar det 5 sekunder før du får korigert voffsen, så ikke gjør det!!! Det funker ikke!!!

    Dette med bur er en egen vitenskap og jeg formidler bare her det jeg ser funker med broderns doberman.
    Hunden tror heller ikke at buret er bare dens, for det ville være dumt med tanke om man skulle måtte inn i buret å hente noe eller bytte noe. Den "får lov" å bruke det...

    Brodern liker bl.a denne karen her: http://leerburg.com/ når det gjelder trening og kunnskap som han har ervervet seg.

    Det er verd å merke seg at det har sneket seg inn masser av svada om hundetrening over årene og vi trenger
    jo bare å se på den bbc videoen for å skjønne at dette også er i trenere og oppdrettere og dommere og i lovgivningsdelen av land og hunderegler... Det er mye rart...
    Og så har man Wikipedia, som ikke alltid viser ett korrekt bilde....
    Det er mye bra på Wikipedia, men man bør kanskje ikke bruke den siden som ett orakel for alle ting..

    Noen Doberman hunder kan ha en tendens til å pistre og slike ting, denne kan hunden få hjelp til å mestre.
    Andre hunder liker å gå først, så er man ute å gå tur og man tar igjen en person som går lenger borte på stien kan en hund føle at den vil gå forran denne personen.
    Noen hunder kan også speile. det vil si at den ser andre hunder som f.eks ikke reagerer på en kommando fra en annen eier, dette kan gjøre at de vil bort til denne andre hunden for å utføre korrigeringen! Kan dere prøve å gjette
    hvordan dette ser ut for eieren av den andre hunden... Ah..! ::) Her kan de missforståes ting!!!

    Hundens utsyn på verden er ... snåle greier... man må kankje lære seg endel om man ønsker å ha en rase som er noe krevende.
    F.eks det er ikke bra å le av en dobermann når den vokser opp, den skjønner at latter betyr at den har dummet seg ut! først når selvtilliten er dannet etter ca 18 til 20mnd synes den det er helt greit om eieren ler så han hikster om gullet snubler og ruller avsted bortover bakken.
    Om man ler kan hunden bli furten, ikke ha lyst å gjøre en ting, og om man da f.eks blir sint og korrigerer fordi man holdt egentlig på med å trene sitt, bli, dekk eller hva som helst, så legger man ett egg...

    Vi menn har en tendens til å ikke lese bruksanvisningen... Å oppdra store aktive og sterke hunder...
    Da må man sette seg inn i endel ting som man iallefall ikke trenger å vektlegge så mye om man da har en f.eks Engelsk Cocker Spaniel som jeg har mer erfaring fra selv.

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Valg av ny hund

    Imperial, det varmer en hundemann å lese så kloke betraktninger omkring fornuftig hundehold. Skjønner hvorfor broren din ble godkjent av den amerikanske oppdretteren.

    Men jeg understreker at jeg er dypt uenig når det gjelder halekupering - det er hundenes balansestav, og det å fjerne den er ergonomisk feil. At vi har fremavlet korthårede hunder hvis haler er mer sårbare overfor slitasje, har også resultert i at man innførte kupering. Kupering av ører på Dobermann er 90% motenykke og 10% funksjon. Se på ørene til din brors, de er klippet veldig smale, som antenner, men uten egentlig skålfunksjon for å fange lyd, så da faller funksjonsargumentet om bedre lydlokalisering.

    Slik ser skålører ut i naturen:


    Trimmede dobie-ører mangler lokaliseringshårene for disse er skåret bort, og har bare glatthuden innerst igjen, så ...

    Ulv:
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.119
    Antall liker
    6.797
    Sted
    Holmestrand
    Valg av ny hund

    Vår første boxer hadde hale. Aldri noe prorblem i det hele tatt, annet enn at kona hadde blåe lår konstant ....
    Vår nåværende hund måtte vi ta halen på etter en hel sommer med blødende sår og blod overalt. Året etter var det i gang igjen. Da sa dyrlegen stopp, og tok halen. Som gammel boxermann synes jeg riktignok at det er pent, men ville ALDRI ha tatt halen hvis det ikke var for dette såret som ikke vill gro. Ører er enda verre. Man kan da ikke spikke bort deler av dyret man ikke liker! At bikkja skulle ha fordeler av å være uten hale er absurd. Prøv å balansere med hendene i lomma!
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    779
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Valg av ny hund

    Delle skrev:
    [size=10pt]IRSK ULVEHUND[/size]


    En god ting kan ikke sies for ofte ;D ;D

    Mvh
    Enig, men det kan jo være greit å se hvor store de kan bli slik at man ikke får en overraskelse...

     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Valg av ny hund

    vredensgnag skrev:
    Imperial, det varmer en hundemann å lese så kloke betraktninger omkring fornuftig hundehold. Skjønner hvorfor broren din ble godkjent av den amerikanske oppdretteren.

    Men jeg understreker at jeg er dypt uenig når det gjelder halekupering - det er hundenes balansestav, og det å fjerne den er ergonomisk feil. At vi har fremavlet korthårede hunder hvis haler er mer sårbare overfor slitasje, har også resultert i at man innførte kupering. Kupering av ører på Dobermann er 90% motenykke og 10% funksjon. Se på ørene til din brors, de er klippet veldig smale, som antenner, men uten egentlig skålfunksjon for å fange lyd, så da faller funksjonsargumentet om bedre lydlokalisering.

    Slik ser skålører ut i naturen:


    Trimmede dobie-ører mangler lokaliseringshårene for disse er skåret bort, og har bare glatthuden innerst igjen, så ...

    Ulv:
    Hm, ja jeg går bare på det jeg har lest meg til eller fått vite rundt disse ting.
    De har visst målt dette da med kuppering, hvor bra hunder var til å finne denne lyden med lokalisering.
    hunder uten kuppering hadde en feilmargin på 20 grader, kupperte hunder hadde en feilmargin på ca 5 grader.
    Så ... hundene ser ut til å være uenige med ekspertene her da. Voff figure.. ;)
    det er nok i tillegg et motenykke som du sier, men det funker for det det er tiltenkt å funke for og dette er verifisertbart...
    Akkurat det med ørehårene så vet jeg ikke hva man sier om ifra kretser hvor man kupperer, skal undersøke dette.
    Nå er det jo også slik at Doberman ble avlet haleløs og med stående ører fra starten...
    Det at de idag blir født med lang hale og ører som ikke reiser seg naturlig som på en schaefer sier jo litt om at dagens rase ikke er helt der den burde ha vært når det gjelder da Doberman...
    Da får man gå på jakt etter blodlinjer som funker for sitt bruksområde.

    Akkurat hvordan det skjæres, og formen de får er jo forskjelllig, det er sikkert lite mote å går akkurat på det punktet det er nå sikkert, men som man ser, alt har sin grunn, som regel.


    Og så er det selvsagt mulig å legge inn argumenter for det motsatte, det er klart.
    Man skal ikke se bort ifra at det er nyanser av propaganda i begge leire, så hvor landet egentlig
    ligger, er muligens ikke helt lett å etablere.

    Jeg har en tanke bak dette med kuppering, eller jeg tror jeg vet hvorfor det etterhvert oppstod.
    Dette er delt opp i flere felt, men alle er faktisk til fordel for hunden når den skal utføre sin oppgave.
    Snakker primært om ører her.

    Vi kan ta dette med haler...
    De kupperes jo ved dag 6 som regel. Før de har lært å gå...
    Om hunden er 1 år gammel og har lært å gå/løpe, da er det SELVSAGT at det IKKE er en fordel for den å miste halen...

    Jeg kan ikke huske å ha sett data på at hunder er flinkere med hale enn uten om de da blir kuppert kontra ikke, på dag 6. Det kan være de er det, og spesielt med tanke på at de har mynde i seg, doberman altså.
    eg vet at man mener halen er en fordel, men om det finnes data som bekrefter dette... da er jo det absolutt interessant å få med seg her, det er det jo.

    Nå tror jeg snart at jeg avslutter Doberman skrivingen i denne tråden her, for det er ganske mye mer man kan si om dem, detaljer om oppvekst og slike ting som kan værte veldig viktig å vite om.
    Seperasjonsangst og de to fjortis periodene bl.a ;D Det høres snålt ut men Doberman er altså ganske sære saker
    med rare krav og behov... Jeg visste ikke så mye om denne rasen før brodern begynte å lære meg opp da ca 1 år før voffsen ble født, og jeg skjønner at det er enda detaljer som jeg kommer til å få inblikk i etterhvert.

    Det finnes forresten hørebeskytter for hunder...

    Mutt muff, at your service...


    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn