Jaerbu
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.11.2003
- Antall liker
- 572
Valg av ny hund
Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
Og så vidt jeg vet hette den Nipper. Et ikon i platehistorien.Jaerbu skrev:Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
For høy.Jaerbu skrev:Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
Parsons Jack Russel er en mer langbeint variant, men den hunden som er på bildet trenger ikke å ha rasetypiske trekk som sammenfaller med dagens standarder...el_mariachi skrev:For høy.Jaerbu skrev:Hm, er ikke det en Jack Russel Terrier tro?
Men for å komme tilbake til hundene, hvorfor ikke en Jack Russel? Pass på å få en med riktige proposjoner, litt lavere enn en rødrev.
Den setter like stor pris på hjernetrim som fysisk trim og er koselig selskap.
Alt over ca 70-71cm begynner å bli suspekt, så broderns ca 68cm høye hund er akkurat der den skal være.bambadoo skrev:PS: Et godt råd til brodern din. Ikke la hunden leke med strupebåndet på. Spesielt ikke sammen med andre hunder. Jeg har opplevd at en kjeve låses fast i et slikt og 2 hunder står inni hverandre. Den ene med uante smerter i kjeve/tunge og den andre som ikke fikk puste helt til den faktisk ble "blå" på tunga.
Et godt råd er å kupere litt av gangen, f.eks. et par centimeter av halen per kupering, så gjør det ikke så vondt for hunden...Imperial skrev:Halen kuperes som regel ved dag 6. og ørene i uke 7 ca om man velger å gjøre dette.
Hahaha! Er det mulig! kom akkurat hjem fra Fearplay nå! Skal mest sannsynlig kjøpe en valp av dem nå! Freaky... Husket ikke navnet på kennelen i farten nå, satt å goooglet litt, ga opp, gikk heller inn på Hifisentralen, og hva ser jeg? en tråd om hunder... Og så er det søren meg linket til "kennelen" jeg letet etter hjemmesiden til!lakki_luke skrev:Hvis det er en familiehund du skal ha så er Boxer det som passer best.
Klart jeg sier det fordi jeg har vært oppdretter på rasen
Boxeren er ongenes beste venn.Den er livlig og selvtrent.Får den lov å være ute og litt fri blir den ikke feit.
Tenk litt på at sånn som Beagel er en hund som sporer og da glemmer den deg og kan bli borte i flere dager.Verst er det jo om den blir familiehund og aldrig får tilfredstillt sine jaktinnstinkter.
Du kan jo ta en titt på hjemmesiden til en kamerat av meg sitt oppdrett.
http://www.kuven.no/fearplay/
Det stemmer nok det, derfor valgte brodern denne spesialavlede hunden fra USA som genetisk takler dennevredensgnag skrev:Mange som ødelegger hundene sine med altfor kraftig fôr og altfor tung trening i altfor ung alder ...
Neida, både øre- og halekupering er forbudt i Norge, og det syns jeg er helt i orden. Men nå som det er blitt langt lettere for hunder å reise inn og ut av Norge (med hundepass), så er det en del som skaffer seg hunder i land der det fortsatt er lov å kupere.Delle skrev:Ser det diskuteres kupering av hale. Det ble forbudt for mange år siden.
Er det opphevet?
Mvh
Kupering er unødig amputasjon av plantedeler eller kroppsdeler hos dyr (helst hunder og hester), det siste et (kirurgisk) inngrep av rent kosmetiske årsaker. Kupering av kroppsdeler av kosmetiske årsaker er ikke lenger tillatt i Norge og en rekke andre land, ut i fra hensynet til dyrenes velferd.
De to mest vanlige formene for kupering er såkalt ørekupering og halekupering. Tidligere var det svært vanlig å kupere halen og/eller ørene på mange hunderaser, i den hensikt å gi hunden et annet kosmetisk uttrykk enn det opprinnelige. Ørenes ytterkanter ble klippet på en slik måte at naturlig hengende ører fremsto som tilnærmet spisse og stående, mens halen ble kortet inn til en liten stump eller en litt lengre stump, avhengig av rasen. Eksempler på hunderaser som har hatt tradisjon med både hale- og ørekupering er riesenschnauzer, dvergschnauzer, boxer, dobermann, rottweiler, bulldog, grand danois, pinscher og en rekke terriere med flere. Spaniels er eksempler på hunderaser som har hatt tradisjon med bare halekupering.
I Norge ble ørekupering forbudt i 1954, mens halekupering var tillatt fram til 1988. I dag er det også forbudt å stille ut hunder med slik kupering, men det er fortsatt tillatt å importere kuperte hunder fra land der kupering fortsatt er tillatt.
Hos hunden er halen et viktig kommunikasjonsredskap. Hunder med kupert hale har derfor et mindre tydelig kroppsspråk enn hunder med full hale.
Ja. Det er ganske enkelt å få dem til å lande. Cluet heter "Areal de må passe på når de er i huset..."bambadoo skrev:En annen ting jeg har erfart (fra tispa vår). Vi gikk for lange turer fra hun var liten. (ønsket å slite henne ut, slik at hun ble roligere).
Angrer som "en hund" på det senere. Hun ble aldri trøtt og var alltid på "allerten". Relativt vanlig at de blir litt "hyper" og aldri lander. Nå er hun 7.5 år og endelig mye roligere.
Enig, men det kan jo være greit å se hvor store de kan bli slik at man ikke får en overraskelse...Delle skrev:[size=10pt]IRSK ULVEHUND[/size]
En god ting kan ikke sies for ofte ;D ;D
Mvh
Hm, ja jeg går bare på det jeg har lest meg til eller fått vite rundt disse ting.vredensgnag skrev:Imperial, det varmer en hundemann å lese så kloke betraktninger omkring fornuftig hundehold. Skjønner hvorfor broren din ble godkjent av den amerikanske oppdretteren.
Men jeg understreker at jeg er dypt uenig når det gjelder halekupering - det er hundenes balansestav, og det å fjerne den er ergonomisk feil. At vi har fremavlet korthårede hunder hvis haler er mer sårbare overfor slitasje, har også resultert i at man innførte kupering. Kupering av ører på Dobermann er 90% motenykke og 10% funksjon. Se på ørene til din brors, de er klippet veldig smale, som antenner, men uten egentlig skålfunksjon for å fange lyd, så da faller funksjonsargumentet om bedre lydlokalisering.
Slik ser skålører ut i naturen:
Trimmede dobie-ører mangler lokaliseringshårene for disse er skåret bort, og har bare glatthuden innerst igjen, så ...
Ulv: