Diverse 10 nye Hifi-myter er avlivet

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.420
Antall liker
9.910
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
I podcast-serien med Hifi-myter som avlives, så er nå 3. runde kommet. Flere interessante poenger, så kan anbefales hvis man er heldig å ha litt ledig tid i helgen 👍

Personen som avliver mytene er denne gang Eelco Grimm. Litt bakgrunninfo om han:
Eelco Grimm is lecturer and researcher at HKU Music and Technology. In the Studio Technology course he covers topics such as acoustics, analogue and digital audio, microphone techniques in stereo and surround. He also coaches graduate students. Eelco's research focuses on loudness normalisation of sounds in the context of television and radio broadcast, internet music and video, personal media players and smart phones and the cinema. For these projects he sits in the P/LOUD committee of the EBU and the Technical Committee on Sound for Digital Cinema & Television of the AES and he chairs the Dutch Broadcasting Loudness Committee. He is member of a small group of industry leading sound engineers such as Bob Ludwig and Bob Katz, gathered under the name 'Music Loudness Alliance', that promotes the use of loudness normalisation toward leading companies in the consumer electronics and software world.

Mytene som avlives er følgende:
1. Reality is the reference
2. A loudspeaker should look like a loudspeaker
3. A driver is ‘firing’ somewhere
4. A toe-in setup of loudspeakers gives a blurred stereo image
5. Room EQ can improve a great system
6. Vinyl sounds better than digital
7. Ripped CDs sound better than lossless streaming
8. High sample rates are necessary for imaging
9. The DSD format has magical benefits
10. Carefully balancing separate components from various specialist manufacturers offers the greatest chance of high sound quality.

Podcasten kan høres på Spotify og mange andre podcast-tilbydere.

Kan også høres direkte her:
https://soundcloud.com/johnhdarko%2F10-hi-fi-myths-busted-by-eelco-grimm
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.420
Antall liker
9.910
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Myte nr 1 er interessant synes jeg 💡

Mange snakker jo om at referansen er å høre det samme stykket live på en scene, og da helst uforsterket uten bruk av mic/PA.

Som det sies i podcasten så er jo det 1 punktkilde dersom en musiker står på scenen med en gitar og synger.

Når det gjelder avspilling på en hifi-anlegg hjemme så skjer jo med (minst) to kilder - altså høyttalerne. Lyden kommer da fra to forskjellige punkter, og det er stereo-illusjonen som setter dette sammen til ett lydbilde inne i hodet vårt.

Derfor blir det vanskelig å ha «virkeligheten» som referanse, når vi alle har forskjellig hjerne til å sette sammen lydbildet fra høyttalerne.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.972
Antall liker
1.749
Sted
Sætre
Myte nr 1 er interessant synes jeg 💡

Mange snakker jo om at referansen er å høre det samme stykket live på en scene, og da helst uforsterket uten bruk av mic/PA.

Som det sies i podcasten så er jo det 1 punktkilde dersom en musiker står på scenen med en gitar og synger.

Når det gjelder avspilling på en hifi-anlegg hjemme så skjer jo med (minst) to kilder - altså høyttalerne. Lyden kommer da fra to forskjellige punkter, og det er stereo-illusjonen som setter dette sammen til ett lydbilde inne i hodet vårt.

Derfor blir det vanskelig å ha «virkeligheten» som referanse, når vi alle har forskjellig hjerne til å sette sammen lydbildet fra høyttalerne.
Jeg trodde referansen var å få det mest mulig likt slik det låter i studio der det ble spilt inn 😵
Da er kanskje studio monitorer veien å gå med en del akustiske tiltak
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.686
Antall liker
12.039
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har jobbet i studio mye av mitt voksne liv. Kan love deg at jeg ikke ønsker meg at det låter slik det gjør i de fleste studioer. Dessuten er det håpløst å sikte mot - de fleste studioinnspillinger er gjort med separate opptak av de ulike sporene. Man hører ikke på et ferdig produkt når man gjør opptak i studio. Hvis du mener slik det låt i studio da miksen var ferdig, er det en litt annen ting, men fremdeles ikke det ferdige produktet.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
8.429
Antall liker
9.448
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg tenker absolutt at virkeligheten er, og må være, referansen. Da tenker jeg overhode ikke på at det skal låte som det gjorde i studio, men bare at det bør låte naturlig og som om man hadde musikerne på besøk i stua i nedskalert form.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.420
Antall liker
9.910
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Så nr. 1 er myte? Good grief.
Vi som lyttere bruker gjerne virkeligheten som referanse, det er det ikke tvil om. Men som det sies i podcasten så er det mange parametre som gjør at et opptak via en mikrofon og avspilling via to høyttalere ikke kan klare å gjenskape den eksakt samme lyden som om du satt foran denne personen/bandet som opptrer.

Direktelink til kapitlet her:

Det er på ingen måte feil å ønske seg så nære virkeligheten som mulig, men rent teknisk er det en umulig øvelse - iflg påstanden.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.971
Antall liker
26.449
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
At det er teknisk umulig å gjenskape den gjør vitterligen ikke virkeligheten til en myte.

Det er en på Sentralen som har et sitat i signaturen sin som tilskrives Siegfried Linkwitz: Two channel stereo is like Alice in Wonderland.
Peter Aczel skrev Please, kids, listen to unamplified live music just once! Den står i signaturen min.

Virkeligheten er referansen. Det sagt så er vi et fåtall som bryr oss om virkeligheten.
 

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Innlegg
1.068
Antall liker
3.185
Sted
Polen
Hvems virkelighet skal være referansen, da? Vi opplever jo sågar virkeligheten forskjellig.

Og dette med at det kun er akustisk livemusikk som skal være referansen, mener jeg er bullshit. Hvorfor skal Mahler på full pupp eller en strykekvartett, eksempelvis, være idealet hvis det er elektronika eller sørstatsrock, eksempelvis, en liker?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.971
Antall liker
26.449
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvems virkelighet skal være referansen, da? Vi opplever jo sågar virkeligheten forskjellig.

Og dette med at det kun er akustisk livemusikk som skal være referansen, mener jeg er bullshit. Hvorfor skal Mahler på full pupp eller en strykekvartett, eksempelvis, være idealet hvis det er elektronika eller sørstatsrock, eksempelvis, en liker?
Kan vi være enige om at vi, dersom vi er på samme sted til samme tid, utsettes for den samme virkeligheten?

Som tidligere nevnt i tråden: "Slik det låt i studio" skjer nesten ikke.
Ta en klassiker som Get Back der vi har plassering av musikere, forsterkere og mikrofoner på film, eller The Trinity Sessions der vi vet at musikerne og forsterkerne var plassert i sirkel omkring en dobbel 8-tallsmikrofon. Det ser ikke ut slik det høres ut. Og begge er "live i studio".
Dersom et anlegg fikser Mahler på full pupp er ikke elektronika vanskelig i det hele tatt. Sørstatsrock er enda enklere.
1737962488598.png
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.975
Antall liker
1.888
Sted
Horten
Tema er vel ikke om virkeligheten er en myte eller ikke.
Påstand om myte er om det kan gjenskapes i stereo-anlegget nøyaktig samme lyd/opplevelse som man har, om man hører en kassegitar spilles foran seg.
Ev et orkester i en gymsal.

Hvis et opptak av akustiske instrumenter er basert på egenskapene til ulike mikrofoner, plasseringer, opptaksutstyr,, antall/oppsett, inklusive personlige egenskaper(les kunstneriske friheter/erfaringer/overbevisninger) i folkene, for så bli viderere bearbeidet for ulike distribusjonsmedier; hvordan kan man da ha en formening om at det er det typiske stereo avspillings-utstyret (les hifi-anlegget til folket) som avgjør om det låter slik det låt i virkeligheten?

Poenget er vel mere at en 2 kanals stereolyd er en skapt (av noen) illusjon/opplevelse.
Så er personlige preferanser det som oftest avgjør suksessfaktoren.
At man synes det låter naturlig og ekte, betyr jo ikke at det låt slik der det ble tatt opp. Eller burde låte. :cool:
 
Topp Bunn