Diverse 10 nye Hifi-myter er avlivet

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.893
Antall liker
3.375
Torget vurderinger
0
Ikke rart vi kan krangle om mye her på HFS, når man til og med er uenig i at lyden fra en musiker som står og synger/spiller kommer fra én plassering.
Det kan være vi snakker litt forbi hverandre.....mtp. detaljer?
Først nevner du: Ett punkt
Så endres det til: Én plassering
Hvor stort er ett punkt sånn i diameter ift plassering?
Har du kun ett punkt for en artist som synger og spiller gitar?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.446
Antall liker
9.954
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det kan være vi snakker litt forbi hverandre.....mtp. detaljer?
Først nevner du: Ett punkt
Så endres det til: Én plassering
Hvor stort er ett punkt sånn i diameter ift plassering?
Har du kun ett punkt for en artist som synger og spiller gitar?
Når vi snakker om en artist som står plassert på en scene og synger/spiller akustisk uten bruk av PA, så er det for meg ingen forskjell om man bruker ordet punkt eller plassering. F.eks. type visesanger som ikke danser rundt på scenen.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.991
Antall liker
1.903
Sted
Horten
Vi har vel to ører, har vi ikke ? Dermed blir to-kanals mest korrekt.
Nja, stereolyd er en en illusjon. En mangefull illusjon om man skal sammeligne med virkeligheten.

For det fungerer når du er i sweet-spot mellom 2 høyttalere (kanaler), men hva skjer når du stiller deg opp rett foran den ene høyttaleren?
-Lyden endrer seg drastisk ikke sant?.
Tror du det samme ville skjedd om det satt en og spilte kassegitar foran deg, og du flyttet deg tilsvarende til den ene siden i rommet?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.991
Antall liker
1.903
Sted
Horten
Jeg vil snu saken på hodet. Og da trekker vi inn en lyttestest her.

I 1959 holdt Harry Belafonte en konsert i Carnegie Hall. Et enkelt 3-spors opptak fra Rca. Hvis vi lytter til sporet «Jamaica Farewell» fra «Belafonte at Carnegie Hall», hva er årsaken tror du at mange drar frem dette som er eksempel på naturlig vokal i et naturlig akustisk rom og lett drar en konklusjon om at dette opptaket sannsynligvis er i nærheten av hvordan publikum i salen hørte Belafonte. Og det uten at noen av oss faktisk var der i 1959 eller har hørt Belafonte live?

Michael Fremer er en av dem som ofte har dratt frem dette opptaket.
Hvilke parametre mener du da er viktig i et haifai-anlegg for å gjengi akkurat denne innspillingen slik det skal låte da? Er alt OK om det er dyrt nok?

For hvis ingen av oss var der da det skjedde, hvordan kan man da mene at det må ha vært slik og slik. Viktig å også huske at det er vel ikke slik at lyden er 100% lik i hele salen?
Spør man 10 stykker som har vært på en samme konsert, svarer de sannsynligvis ikke det samme. :unsure:

Så tekniker/artist vil dermed måtte gjenskape en generell eller optimal plassering i lydsporet, som gir lytteren et optimalt inntrykk (illusjon) om å være tilstedet.
Flinke folk med rett utstyr, så får de til helt fantastiske ting. Men det er en skapt realisme.

PS: Det kan til og med være slik at den aller beste lyden av hele konserten, er den som er på det opptaket.
Noen i salen fikk kanskje god lyd, men håper i alle fall en god stemning på kjøpet.:cool:
 
Topp Bunn