Diverse 10 nye Hifi-myter er avlivet

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.893
Antall liker
3.376
Torget vurderinger
0
Ikke rart vi kan krangle om mye her på HFS, når man til og med er uenig i at lyden fra en musiker som står og synger/spiller kommer fra én plassering.
Det kan være vi snakker litt forbi hverandre.....mtp. detaljer?
Først nevner du: Ett punkt
Så endres det til: Én plassering
Hvor stort er ett punkt sånn i diameter ift plassering?
Har du kun ett punkt for en artist som synger og spiller gitar?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.446
Antall liker
9.957
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det kan være vi snakker litt forbi hverandre.....mtp. detaljer?
Først nevner du: Ett punkt
Så endres det til: Én plassering
Hvor stort er ett punkt sånn i diameter ift plassering?
Har du kun ett punkt for en artist som synger og spiller gitar?
Når vi snakker om en artist som står plassert på en scene og synger/spiller akustisk uten bruk av PA, så er det for meg ingen forskjell om man bruker ordet punkt eller plassering. F.eks. type visesanger som ikke danser rundt på scenen.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.992
Antall liker
1.903
Sted
Horten
Vi har vel to ører, har vi ikke ? Dermed blir to-kanals mest korrekt.
Nja, stereolyd er en en illusjon. En mangefull illusjon om man skal sammeligne med virkeligheten.

For det fungerer når du er i sweet-spot mellom 2 høyttalere (kanaler), men hva skjer når du stiller deg opp rett foran den ene høyttaleren?
-Lyden endrer seg drastisk ikke sant?.
Tror du det samme ville skjedd om det satt en og spilte kassegitar foran deg, og du flyttet deg tilsvarende til den ene siden i rommet?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.992
Antall liker
1.903
Sted
Horten
Jeg vil snu saken på hodet. Og da trekker vi inn en lyttestest her.

I 1959 holdt Harry Belafonte en konsert i Carnegie Hall. Et enkelt 3-spors opptak fra Rca. Hvis vi lytter til sporet «Jamaica Farewell» fra «Belafonte at Carnegie Hall», hva er årsaken tror du at mange drar frem dette som er eksempel på naturlig vokal i et naturlig akustisk rom og lett drar en konklusjon om at dette opptaket sannsynligvis er i nærheten av hvordan publikum i salen hørte Belafonte. Og det uten at noen av oss faktisk var der i 1959 eller har hørt Belafonte live?

Michael Fremer er en av dem som ofte har dratt frem dette opptaket.
Hvilke parametre mener du da er viktig i et haifai-anlegg for å gjengi akkurat denne innspillingen slik det skal låte da? Er alt OK om det er dyrt nok?

For hvis ingen av oss var der da det skjedde, hvordan kan man da mene at det må ha vært slik og slik. Viktig å også huske at det er vel ikke slik at lyden er 100% lik i hele salen?
Spør man 10 stykker som har vært på en samme konsert, svarer de sannsynligvis ikke det samme. :unsure:

Så tekniker/artist vil dermed måtte gjenskape en generell eller optimal plassering i lydsporet, som gir lytteren et optimalt inntrykk (illusjon) om å være tilstedet.
Flinke folk med rett utstyr, så får de til helt fantastiske ting. Men det er en skapt realisme.

PS: Det kan til og med være slik at den aller beste lyden av hele konserten, er den som er på det opptaket.
Noen i salen fikk kanskje god lyd, men håper i alle fall en god stemning på kjøpet.:cool:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.472
Antall liker
13.153
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvordn vil dere forklare "plassering" i de fleste nyere opptak ( sånn ca de siste 40-50 år) hvor flesteparten av musikerne ikke engang er tilstede i studio samtidig??
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.268
Antall liker
4.077
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Når jeg lytter til musikk er det for å få en pause fra virkeligheten. Ikke for å få den klaska i fjeset nok en gang.

La meg nå flykte inn i en fantasiverden, om bare så bare er frem til albumet er ferdig.
Vennligst ikke plag meg med virkeligheten mer enn absolutt nødvendig.


Virkeligheten suger.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
11.822
Antall liker
11.996
Vi kan forholde oss til en artist sin vokal på en skive.
Vokalen til en artist endrer seg med tiden.

Kan en vokal være forskjellig på samme skive?
Hvis du hører forskjell.....hva kan årsaken være?

Eksempel:
Chris Rea - Auberge
#2 - Gone Fishing vs
#3 - You're Not a Number

Det er bare fint hvis dere som er i tråden gir et uttrykk for opplevelsen (y)
Han er lett forkjølet eller litt fyllsjuk etter en heftig natt på by'n på "You're not a number".
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
15.269
Antall liker
19.347
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
I et opptak så er jo lyden uansett prosessert og farget/forvrengt gjennom mic, mikser osv - før den havner på en mastertape.
Dvs - den avviker fra det som kommer ut av instrumentet eller stemmen på andre siden av mikrofonen.

Samtidig er det jo litt interessant hva hjernen vår registrerer og bruker som "referanse" for å kjenne igjen lyd vi er vant til å høre akustisk.
Stemmer - når noen ringer deg på mobilen så hører du umiddelbart hvem det er som snakker i andre enden - og det er jo ikke akkurat verken High-End mic eller høyttaler. I tillegg er jo også signalene digitalt prosessert.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.992
Antall liker
1.903
Sted
Horten
I et opptak så er jo lyden uansett prosessert og farget/forvrengt gjennom mic, mikser osv - før den havner på en mastertape.
Dvs - den avviker fra det som kommer ut av instrumentet eller stemmen på andre siden av mikrofonen.

Samtidig er det jo litt interessant hva hjernen vår registrerer og bruker som "referanse" for å kjenne igjen lyd vi er vant til å høre akustisk.
Stemmer - når noen ringer deg på mobilen så hører du umiddelbart hvem det er som snakker i andre enden - og det er jo ikke akkurat verken High-End mic eller høyttaler. I tillegg er jo også signalene digitalt prosessert.
Ja, hjernen vår er ganske fantastisk til å kjenne igjen stemmer til eks kjente "igjennom rommet": stemmen kjennes igjen og oppfattes lik selv om man hører den utendørs, inne, gjennom telefon, etc etc. Dette selv om vi alle vet at stemmen ikke kan oppfattes helt lik i alle settingene.

Som en digresjon, i det gamle GSM/2G mobilnettet så ble ikke talen sånn sett overført overhodet. Stemmen i hver ende ble sammenlignet med støygenerator for så å bare sende resulterende filter-parametrene over nettet til den andre telefonen. Der ble filter-parameterene brukt sammen med tilsvarende støygenerator og vipps så kom stemmen frem.:cool:

Anyways, trikset i det hele er å få frem en realisme som lytteren tror på/kjenner nok igjen til å skape stemningen man ønsker. Om det være konsert- eller mere intim opplevelse av musikken, så skapes det en "virkelighet".
 
Topp Bunn