Hei.
En 103 bør absolutt ikke oppfattes som udynamisk nei.
Jeg ser Arve beskriver Technicsarmene som god match med 103 men har ingen
egen erfaring rundt dette. Selv om
en Technicsarm oppleves som god på denne
pickupen er det ikke sikkert at alle produksjonseeksemplarer vil fungere like godt.
Dels kan det være spredning innen produksjon og dels kan armen være utsatt for
skade som har gått ut over lagrene. Har man for dårlige lagere i en arm i forhold
til en for stiv pickup vil dette kunne høres som dårlig dynamikk og begrenset
definisjon. Særlig bassen er utsatt så her kan man oppleve tendenser til slank bass.
Siden RIAAkortet ditt er konstruert for både MM og MC ville jeg vurdert om hvordan
PUen fungerer rett inn på MCinngangen. Har du samme tendens i gjengivelsen via
kortets MCinngang betyr dette at problemet sannsynligvis ligger i PU/armkombinasjonen.
Viser det seg at lagrene ikke er tighte nok for PUen bør du kanskje vurdere en (langt)
mykere PU som f.eks. AT-33 som diskuteres i en annen tråd her på forumet.
Når det gjelder Xindaktrafoenes manual tror jeg denne inneholderer direkte feil:
http://www.xindak.com/en-us/product_detail_info.asp?id=400
Så vidt jeg vet er dette rene trafoer - uten supplement av motstander på sekundærsiden.
Derfor vil inngangsimpedansen på trafoene bestemmes av MM-RIAAens inngangsimpedans
(vanligvis 47 kOhm) delt på omsetningsforholdet i trafoene opphøyd annen. Dette gi
følgende inngangsimpedanser på Xindaktrafoene:
20 dB (10,0 ggr.) = 470,0 Ohm
26 dB (20,0 ggr.) = 117,5 Ohm
30 dB (31,6 ggr.) = 47,0 Ohm
Utgangsimpedansen på trafoene bestemmes av impedansen på pickupens spole (i ditt tilfelle
14 Ohm) ganget med omsetningsforholdet i annen. Dette gir følgende utgangsimpedans på
Xindaktrafoene
med din pickup:
20 dB = 1.400 Ohm
26 dB = 5.600 Ohm
30 dB = 13.980 Ohm
Du kan lese mer om dette i Fidelity #42. I Fidelity #44 kan du lese om tilpasning arm og pickup.
mvh
Gunnar Brekke