103,ka meine folket?

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
frans skrev:
Sammenlignet med tilsvarende sanger på CD, har jeg opplevd stereobildet noe smalere med 103R. Men så skjedde det noe en kveld etter at jeg hadde byttet til solidcore høyttalerkabler mellom diskantforsterker og diskant.

Satt på en gammel skive med Led Zeppelin:physical Graffiti, Side A1 med Custard Pie først. Første sang låter litt tynt i lydbildet og skapte ikke det helt store engasjementet. Men fra kutt to var rockefoten tilbake. Man undrer seg over at en så gammel innspilling kan låte så bra. Stereoperspektiver brer seg godt utover fra høyttalerne, omtrent midt i mellom 90 grader rett til siden fra lytteposisjon og til høyttalerne. Bassen trøkker godt til. Faktisk mere dynamisk enn på CD. Blir litt kritisk. Savner bedre definisjon i bassen. Helt i toppen har cymbalene fått et nytt nærvær og låter mer ekte og ikke like høflig og forsiktig som CD-spilleren presenterer dem.

Etter høyttalerkabelbyttet, ble det også mindre og groms og sortere bakgrunn. Det låter mere transparent. Men det skulle ta av skikkelig på side 2 og med siste sang Kashmir. Da satt det som det skulle. Plutselig stod han bare der, rett foran. Altså Robert Plant. Det var som jeg satt i samme rom som han sang i. Det ble plutselig meningsløst å snakke om stereoperspektiv. Alt av gardiner var trukket fra og rommet bare åpnet seg. Hvilken stemmeprakt og nærvær. Det er tydelig at DL103R kan. Langt på vei high-end lyd. Eneste jeg fant på å trekke var resten av bandet. Det låt tydelig studioproduksjon og ga ikke en riktig "live"-følelse.

Noen tanker
Som jeg har nevnt tidligere. Pick-upen har hengt med på alt av oppgraderinger i anlegget. Har fått stor gevinst ved å bytte til skikkelige kabler på frontsiden. Vil særlig trekke fra Oyaide Tunami kabler inn til Riaaen som gjorde at lydbildet åpnet seg bredt utover.
Jeg har også for nylig kasseret mine multistrand højttalerkabler. Solid core rocks!

A

am1491

Gjest
Har selv hatt en del pu i "betalbar" klasse; Ortofon mc30, Rohmann, dyna DV17ll ,Benz Lo4 og ikke å glemme forfaderen til alle Orto SPU.Til prisen, om den fortsatt kan kjøpes, ca 600.-.US$, er ZU103 den mest engasjerende og musikalske PU jeg har hatt i hus.Varm og musikalsk som en Rohmann og Benz, oppløst og detaljert som Dyna og samtidig med et rock'n rol trøkk jeg sjelden har opplevd
Må dog si at jeg spiller den i min SME V, og i den armen spiller selv Ortofon OM5 (snakk om over kill; OM5 og SME.V) drit bra, og ifølge bedre informerte folk enn meg så krever nesten 103 en slik arm. Feilen mange gjør er å kjøre en "rimelig PU" med en billig arm.
Resten av oppsettet mitt er trafo og rør hele veien, og rel. lettdrevne hornlada høyt.
Og det å spandere ca.100$ på noen NOS Mullard Ecc8x kan gi mye mere enn å legge store penger på kabler.
(sier jeg som har bytta strømkabler rundbaut og bytta sikringer int. i app.;det ser ikke kona!)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høyrer fleire fortelje at 103 er optimal i SME V. Eg er litt forbausa, men her er nok eit vitneprov som tilseier at det ikkje berre å gå ut frå komplianse og effektiv masse.
Eg har prøvd 103 i mange ulike armar, og tykkjer eg fekk best resultat i tunge, relativt enkle (men skikkelege) japanske konstruksjonar, og tunge ting frå slutten av 70-talet (FR 64, Dynavector, Stax Technics EPA 100, og mange fleire i same generasjon).

Det som definitivt ikkje fungerer, er unipivot-lettvektsarmar, sjølv om nokre 103-modellar er meir tilgjevande enn andre.

Og så likar eg aktiv forsterkar betre enn MC-trafo.

Til klassisk, symfonisk musikk og anna med mykje detaljar, satsar eg heller på andre pickupar. Benz og Dynavector er dei eg er mest hekta på for tida, men då i vesentleg dyrare prisklassar enn gamle 103, som absolutt gjer seg i dei dyre armane, men kanskje er mest "rekningssvarande" i ein Technics SL 1XX0-platespelar sin integrerte arm.

Få musikkelskarar har gjeve uttrykk for å ikkje kunne fordra 103. Eg veit berre om ein....

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Min 103 r spiller ikke bra med xindak - mcstepup (30 db.) - den skiller seeg litt ut ved å ha 5 ohm inng.impedanse mot 50 på de andre modellene

Nei den spiller udynamisk og må ratte veldig opp.. :mad:

Tror faktisk jeg skal ha 26 db versjonen, noe jeg mente når jeg bestilte hos audiofoni, men han mente at en han hadde pratet med ::) var temmelig sikker på 30 db versjonen - jeg vet ikke hvor nøyaktig han regnet på det..

JT

Gunnar_Brekke skrev:
cox skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg har vore svært glad i DL103, då spesielt i ei lysegrå D-utgåve med Shibata-sliping. Men heller ikkje denne var noko særleg når det gjeld tredimensjonalitet, som er det svakaste punktet til Denon.
Er du veldig glad i 103, men har ein moderne arm i mellomvektsklasse og eit sterkt ynskje om tredimensjonalitet, villeg eg kika litt på Benz i staden...ein god del av dei same musikalske kvalitetane (men ein del dyrare, og meir krevjande til riaa/MCstepup) Og så er Benz i stand til å levere endå fleire modellar i fleire kvalitetsnivå.
At DL-103 har begrensede perspektivegenskaper er en utpreget norsk myte. Alle andre steder (vinylasylet og vinylmotoren) prises pu-en for sine romlige kvaliteter. I en blant annet en SL-1210 vil virkelig denne pickupen komme til sin rett.

Angående belastning. I siste Fidelity konkluderes det nokså kategorisk, uten lyttting vel og merke, en optimal belastning for 103 familien og alle andre pickuper. Det fastslåes 10-20 gang. Her er det ikke foretatt en gjennomlytting av alle pu-er på markedet. Egne erfaringer, og jeg har hatt omtrent alle, sier meg at pu-en skal belastes med omtrent 5 gang spolemotstanden. Det vil i praksis si mellom 100 og 200 ohm for DL-103 og 50 til 100 ohm for DL-103R. Se for øvrig http://www.extremephono.com/Loading.htm som bekrefter det jeg hevder.

Fortsatt god jul
Hei.

Du får nok lese artikkelen min i siste Fidelity en gang til Cox.
Siden du linker til kommer med nøyaktig samme anbefaling
som det jeg gjorde i artikkelen min; 1-5 ggr ved bruk av trafo
og 10-20 ggr ved bruk av faste motstander i aktiv stepup.

Forresten interresant at man også her anbefaler 10-20 ggr
da dette er en anbefaling jeg aldri har sett på trykk tidligere.
Vanligvis skrives det bare anbefalt last > 10 ggr spoleimpedansen
så det er kun fra egen erfaring jeg har kommet fram til anbefalingen
om 10-20. Det er tydligvis andre som har øra på rett plass. ;)

mvh
Gunnar Brekke

PS. Denon DL-103 ruler! ;D

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Bruker 103R med 12 ganger forsterking (gir vel 21 db?) med RC-ledd som vist nedenfor. Og så har jeg nå droppet de oppskrytte 12AX7 rørene.

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.713
Cobra2 skrev:
103 er en morsom pickup, men har en stor begrensning i simpel nåle-slipning.
Det finnes leverandører som retipper nye, men da er prisen så høy at du må være fanatisk 103-tilhenger
for å forsvare kjøpet...

Arne K
At 103 har rund nål er bare en fordel.

Forøvrig bruker jeg trafo på SPU, men 103 liker jeg best med aktiv forsterkning og fra 2K og opp mot 47K last.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Er det mulig å si noe om forskjellen i lyden på bruk av trafo eller aktiv forsterking?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei JT
J T skrev:
Min 103 r spiller ikke bra med xindak - mcstepup (30 db.) - den skiller seeg litt ut ved å ha 5 ohm inng.impedanse mot 50 på de andre modellene

Nei den spiller udynamisk og må ratte veldig opp.. :mad:

Tror faktisk jeg skal ha 26 db versjonen, noe jeg mente når jeg bestilte hos audiofoni, men han mente at en han hadde pratet med ::) var temmelig sikker på 30 db versjonen - jeg vet ikke hvor nøyaktig han regnet på det..

JT

Gunnar_Brekke skrev:
cox skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg har vore svært glad i DL103, då spesielt i ei lysegrå D-utgåve med Shibata-sliping. Men heller ikkje denne var noko særleg når det gjeld tredimensjonalitet, som er det svakaste punktet til Denon.
Er du veldig glad i 103, men har ein moderne arm i mellomvektsklasse og eit sterkt ynskje om tredimensjonalitet, villeg eg kika litt på Benz i staden...ein god del av dei same musikalske kvalitetane (men ein del dyrare, og meir krevjande til riaa/MCstepup) Og så er Benz i stand til å levere endå fleire modellar i fleire kvalitetsnivå.
At DL-103 har begrensede perspektivegenskaper er en utpreget norsk myte. Alle andre steder (vinylasylet og vinylmotoren) prises pu-en for sine romlige kvaliteter. I en blant annet en SL-1210 vil virkelig denne pickupen komme til sin rett.

Angående belastning. I siste Fidelity konkluderes det nokså kategorisk, uten lyttting vel og merke, en optimal belastning for 103 familien og alle andre pickuper. Det fastslåes 10-20 gang. Her er det ikke foretatt en gjennomlytting av alle pu-er på markedet. Egne erfaringer, og jeg har hatt omtrent alle, sier meg at pu-en skal belastes med omtrent 5 gang spolemotstanden. Det vil i praksis si mellom 100 og 200 ohm for DL-103 og 50 til 100 ohm for DL-103R. Se for øvrig http://www.extremephono.com/Loading.htm som bekrefter det jeg hevder.

Fortsatt god jul
Hei.

Du får nok lese artikkelen min i siste Fidelity en gang til Cox.
Siden du linker til kommer med nøyaktig samme anbefaling
som det jeg gjorde i artikkelen min; 1-5 ggr ved bruk av trafo
og 10-20 ggr ved bruk av faste motstander i aktiv stepup.

Forresten interresant at man også her anbefaler 10-20 ggr
da dette er en anbefaling jeg aldri har sett på trykk tidligere.
Vanligvis skrives det bare anbefalt last > 10 ggr spoleimpedansen
så det er kun fra egen erfaring jeg har kommet fram til anbefalingen
om 10-20. Det er tydligvis andre som har øra på rett plass. ;)

mvh
Gunnar Brekke

PS. Denon DL-103 ruler! ;D
.
Denon DL-103R har en spoleimpedans på 14 Ohm og gir 0,25 mV utgangsignal
i følge manualen: http://www.usa.denon.com/DL-103R-OM-E_003.pdf

Med 30 dB gain i trafoen vil utsignalet fra trafoen være 7,9 mV. Med 26 dB gain i
trafoen vil utgangsignalet være 5,0 mV. En 26 dB trafo vil med andre ord spille lavere
enn 30 dB versjonen og vil være kontraproduktivt da du "må ratte veldig opp".

Når det gjelder impedansmatching skal DL-103R - med 30 dB trafo - ha en motstand
i RIAAen på 14-70 kOhm. Standard 47 kOhm vil gi en dempningsfaktor på 3,1 - noe
som i teorien bør være helt utmerket. Denon anbefaler som du ser i manualen en
impedans på 40 Ohm, noe som innebærer en RIIAmotstand på 40 kOhm (dempnings-
faktor = 2,9). Dette oppnår du med å lodde inn en 220 kOhm i paralell med eksisterende
motstand, men en slik modifikasjon vil nok knapt være hørbar. Trafoen bør også
impedansmessig matche PUen optimalt så jeg ville sett andre steder etter problemet.

Hvilken arm er det du bruker? DL-103R er vanvittig stiv med en complianse på 5 my
(ca 10 my ved 10 Hz) og krever veldig mye av arm og armlager.

Hvilken MM-RIAA bruker du?

mvh
Gunnar Brekke

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hei og takk for svar

Uff det hørtes ikke bra ut - bruker den på Technics sl 1610 mk2 med original arm - har hørt andre som får god match med 103 r på disse..

Riaa - trinnet er integrert/ettermontert i min B.A.T www.balanced.com preamp og det er vk-p3

Hovedproblemet er forsåvidt ikke at jeg må ratte opp, men at det spiller så forbanna udynamisk :eek:
Ingen snert og rytme - transientrespons.. hmm.. det er liksom en av grunnene for at jeg kjøpte 103 r -. for å få dynamikk

Når du regnet på det du skriver ovenfor - tok du høyde for at 30 DB versjonen har inng.impendanse på 5 ohm, mens de to andre har på 50 ohm?

VH

JT

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei.

En 103 bør absolutt ikke oppfattes som udynamisk nei.

Jeg ser Arve beskriver Technicsarmene som god match med 103 men har ingen
egen erfaring rundt dette. Selv om en Technicsarm oppleves som god på denne
pickupen er det ikke sikkert at alle produksjonseeksemplarer vil fungere like godt.
Dels kan det være spredning innen produksjon og dels kan armen være utsatt for
skade som har gått ut over lagrene. Har man for dårlige lagere i en arm i forhold
til en for stiv pickup vil dette kunne høres som dårlig dynamikk og begrenset
definisjon. Særlig bassen er utsatt så her kan man oppleve tendenser til slank bass.

Siden RIAAkortet ditt er konstruert for både MM og MC ville jeg vurdert om hvordan
PUen fungerer rett inn på MCinngangen. Har du samme tendens i gjengivelsen via
kortets MCinngang betyr dette at problemet sannsynligvis ligger i PU/armkombinasjonen.
Viser det seg at lagrene ikke er tighte nok for PUen bør du kanskje vurdere en (langt)
mykere PU som f.eks. AT-33 som diskuteres i en annen tråd her på forumet.

Når det gjelder Xindaktrafoenes manual tror jeg denne inneholderer direkte feil:
http://www.xindak.com/en-us/product_detail_info.asp?id=400
Så vidt jeg vet er dette rene trafoer - uten supplement av motstander på sekundærsiden.
Derfor vil inngangsimpedansen på trafoene bestemmes av MM-RIAAens inngangsimpedans
(vanligvis 47 kOhm) delt på omsetningsforholdet i trafoene opphøyd annen. Dette gi
følgende inngangsimpedanser på Xindaktrafoene:

20 dB (10,0 ggr.) = 470,0 Ohm
26 dB (20,0 ggr.) = 117,5 Ohm
30 dB (31,6 ggr.) = 47,0 Ohm

Utgangsimpedansen på trafoene bestemmes av impedansen på pickupens spole (i ditt tilfelle
14 Ohm) ganget med omsetningsforholdet i annen. Dette gir følgende utgangsimpedans på
Xindaktrafoene med din pickup:

20 dB = 1.400 Ohm
26 dB = 5.600 Ohm
30 dB = 13.980 Ohm

Du kan lese mer om dette i Fidelity #42. I Fidelity #44 kan du lese om tilpasning arm og pickup.

mvh
Gunnar Brekke

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Har lest det ja :)

Igjen takk for utfyllende svar.

Nå begynner det faktisk å løsne her.. pickupen hadde 20 - 30 timer bak seg fra før og har snurret og gått jevnt siste døgnet, så har jeg byttet underlag.

Lurer på (og håper) at pickupen rett og slett trenger ytterligere innspilling, og kanskje xindakene trenger innspilling også :eek:

God påske

JT

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Bra det kjem sæ :D Se første innlegget mitt ang verdier for last ;) 103R spille IKKJE udynamisk 8)

mvh Filip

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Standard Denon 103 kombinert med JVC Ql-Y5F er knall:)

Koblet til Tandberg 3018A,s MC RIAA er dette rene dynamitten:cool:

Og det på første låt før innspilling osv.

Men er pickupen produsert for Hornalliansen?:rolleyes:

Med anbefalt stifttrykk på 2,5gr +/- 0,3gr - kan man nesten sette ræva på platespillerarmen mens man spiller......

Sist redigert:

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
677
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Jeg er enig i at 103 kan rocke, den kan også jazze :) Og det er faktisk mer uvanlig for en PU en man skulle tro. Jeg har prøvd litt av de riktig dyre juvelene, men til nå har jeg ikke hørt noen som svinge som en 103. Jeg har ikke prøvd Ortofon SPU, men det sies at det er 103 på steroider.
Noen erfaring?

Asbjørn
Hei har 103 i al.hus og SPU A i hver sin tunge 12" arm. Har ikke behov for andre PU. SPU-A var en positiv overraskelse, Musikalsk, dynamisk, slagkraft. Burde have kjøpt meg en SPU for årtier siden.

Topp Bunn