110 db. ; 4 - 20 khz.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
forvrengningsdataene er vel ikke langt fra hverandre ca, det samme, på 4552 er forvrengningen flyttet 20 db. opp , mens den bare er flyttet 10db. på 4538, men ser du på frekvensresponsen er 4552 langt mer lineær med kun ca 6 db fall fra 4 khz og opptil 15 khz hvor nivået er ca 106 db. 4538 derimot har ett fall i samme område på 10-12 db , har en mer ulineær resopons deroppe og nivået ved 15 khz er kun 102 - 104 db. det er riktig som du påpeker at 4552 faller ved 20k.

Hvis jeg skulle gjort et valg basert på måledata ville jeg nok gått for 4552nd, men lmc hadde altså subjektive lytteopplevelser å støtte seg på, noe en ikke skal ignorere , men allikevel.. freskt gjort

generelt hvis allt annet er likt, er det også min mening at mer areal er en fordel.

mvh

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Angående deling av supertweeter , ser dere går for 24db filtre, skjønner at en får en fin og kontrollert summering hvor det blir stille og lite rot , min erfaring med passive filtre er at 24 db ( elektrisk ) ofte låter veldig hifi, og kansje dreper litt av musikaliteten, speeden. Intergreing av forskjellige " spillemåter" kan ofte kompenseres via filter . på den annen side oppfører horn seg sikkert anderledes en normale enheter så dette er kansje ikke overførbart.
Benytter aldri 4. ordens (elektrisk) passive filtre. Blir for mange komponenter, og medfører som regel en akustisk avrulling betydelig høyere enn 4. ordens. Men jeg etterstreber som regel en 4. ordens akustisk avrulling. Med riktige komponentverdier, lar dette seg som regel realisere med et 2. ordens elektrisk) filter.

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
Benytter aldri 4. ordens (elektrisk) passive filtre. Blir alfor mange komponenter, og medfører som regel en akustisk avrulling som blir betydelig høyerre enn 4. ordens. Men jeg etterstreber som regel en 4. ordens akustisk avrulling. Med riktige komponentverdier, lar dette seg som regel realisere med et 2. ordens elektrisk) filter.
ENIG !

mvh

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.397
Torget vurderinger
10
Skal teste ut BMS 4538 fra drøye 2K og hele veien opp i Tractrix 1000 om ca en uke. Er det noen som spiller på disse nå eller har testet dem relativt grundig. Tenker litt på den fallende responsen helt oppe. Jeg hører dog kun 15K og har litt nedsatt hørsel fra 8-10K på det ene øret. Funderer på å dempe den ene diskanten litt ekstra for å balansere ut i mitt endelige oppsett.

Topp Bunn