30+ år gammel Technics SL1200MK2 - restaurering - en bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    En profesjonell lakkering hadde gjort seg - mange alternativer å velge blandt.

    Ellers synes jeg Strahaldur er mye bedre enn Autosol, og jeg kjøper den her på den lokale malersjappa for ca kr 39,- pr. tube.

    http://www.vidcom.no/strahldur/hoyglanskrem.html

    Ellers ett flott rengjøringsarbeide.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Her er den gamle og den nye pitc faderen. Den nye nederst i bildet. Som du ser er det forskjell i plasseringen på beina på dem, den nye passer ikke i printplata til fader-modulen. Og som nevnt, den nye har også helt forskjellig pin-out. Så her har vi en av forskjellene mellom gammel og nyere årgang SL1200MK2.
    Jeg har dermed en splitter ny og ubrukt fader liggende...

    55  SL-1200MK2.jpg


    Sette sammen
    56  SL-1200MK2.jpg



    And ready to go.
    57  SL-1200MK2.jpg
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Takk for att du gidder å legge ut bilder fra jobben.
    Noen som vet hvor mange eks som er solgt på verdensbasis av denne? Må jo være flere mill. En ekte klassiker.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    En profesjonell lakkering hadde gjort seg - mange alternativer å velge blandt.

    Ellers synes jeg Strahaldur er mye bedre enn Autosol, og jeg kjøper den her på den lokale malersjappa for ca kr 39,- pr. tube.

    Strahldur H�yglanskrem

    Ellers ett flott rengjøringsarbeide.

    Takker for tips Rock, den der visste jeg ikke om, og den skal prøves.
    Det hadde helt klart gjort seg med profflakkering ja. Nå valgte jeg å lakkere selv av økonomiske årsaker, men jeg er ikke 100% fornøyd med fargevalget mitt. Kanskje jeg tar det igjen, og kanskje jeg koster på den en proffjobb også da, hvis jeg etterhvert synes det er verdt det.

    Bilder av lakkjobb kommer :).
     
    Sist redigert:

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Takk for att du gidder å legge ut bilder fra jobben.
    Noen som vet hvor mange eks som er solgt på verdensbasis av denne? Må jo være flere mill. En ekte klassiker.
    Det er jo moro å dele bildene og erfaringer da. Ja må være solgt et voksent antall av disse, og deletilgangen er fortsatt god.
    Jeg synes jo det er spesielt moro at spilleren er så gammel også da, og at RockSolid holder på med en som er enda eldre er jo helt utrolig. Skikkelig morosamt.:)
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Dette blir bra!!!

    Følger denne tråden med beundring, bare det å ta fra hverandre en sånn spiller og så få alle delene på plass igjen...hvordan husker man dette?
    Skulle ønske jeg var like flink...

    Lykke til :)

    mvh
    Jan-Erik
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, jeg har MANGE bilder fra prosessen, som var mine huskelapper. Uten bildene hadde det nok blitt et par utfordringer ved monteringen...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Quisten: Jeg liker begge, både Matsu og Rega..men hva man velger er avhengig av bruksområde og preferanser. Er man stranda i 80-tallet, er Technics selvskreven- selvfølgelig med Ortofon Concorde på. Det eneste riktige valg til SLer imo.. Vil du ha helmanuell, solid, lett og stivt med helt egen sound = Rega..

    Analog: Bare fortsett med bildene, du..det der er Edd China verdig- for platespilleren. Very good!! Gleder meg til å se det ferdigmonterte resultatet- totaloverhaling gjort ordentlig, det der..
     
    Sist redigert:

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Passet meg bra denne tråden Analog. Fint og kunne sjekke bildene dine her eller spørre når jeg skal i gang med monteringen av min 1200.
    Er spent på hva du gjorde med lokket og ikke minst bilder etter lakkering. Og sist men ikke minst , Hvem fikk første snurr :)
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Ja er bare å spørre hvis du blir stående fast :).
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Operating panel assembly, eller hva man skal kalle den. Delene reingjorte og klare for montering. Jeg lodda ut start/stopp switchen for å komme til å rense printplata skikkelig under den. Var mye gørr under der.
    58  SL-1200MK2.jpg



    Ny grease påført for on/off switch cam ball og cam spring.
    59  SL-1200MK2.jpg



    Delene satt sammen...
    60  SL-1200MK2.jpg


    ...and ready to go.
    61  SL-1200MK2.jpg


    Jeg lurer litt på om start/stopp- og speed selector knappene kan ha blitt bytta en gang i tiden, ettersom de er kosmetisk helt strøkne. Matcher liksom ikke slitasjen på resten av spilleren.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Stylus Illuminator (popup light) neste. Demonterte uniten i molekyler for reingjøring, og innkorting av lange ledninger etter tidligere lampebytte.
    62  SL-1200MK2.jpg


    Inni den svidde "jordingstapen" var det en motstand på 220 Ohm. Med andre ord tilpassning fra 20Vdc til lyspæren som sikkert er 12Vdc. Jeg valgte ganske enkelt å beholde både motstand og pære, det får være slik til pæren ryker.
    63  SL-1200MK2.jpg


    Finmekanikk og fjærer...
    3  Illuminator.jpg


    2  Illuminator.jpg


    1  Illuminator.jpg


    Ferdig sammensatt igjen. Ble litt renere og litt ryddigere.
    64  SL-1200MK2.jpg


    65  SL-1200MK2.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Lenge før du har tatt alt???
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.672
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Wow, meget grundig jobb - flott bildetråd ! Blir artig å skue det ferdige resultatet.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Fant at minus-beinet på flere av elektrolyttkondisene på main board var tildels mye eiret. En snodig sak. Ingen eir ellers å se. Kan tenkes at det var en aldri så liten lekkasje på de eirede kondensatorene.
    66  SL-1200MK2.jpg



    Jeg bytta likegodt alle elektrolyttene når jeg først var i gang.
    67  SL-1200MK2.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Da var det tid for lakk. Jeg hadde i utgangspunktet ikke lyst å gjøre dette selv, ville helst ha en proff-finish. Men kostnaden for lakkjobben synes jeg ble for høy hos den lokale proffen.
    Jeg hadde dessuten et mål om at kostnaden med å sette i stand spilleren skulle holdes lavere enn prisen for et godt holdt eksemplar på brukten, ellers ville det egentlig ha lite for seg.
    Dermed gikk jeg for å lakke selv. Kjøpte Dupli Color (autocolor) spraylakk, klarlakk og grunning på Mekk. Gikk for fargen de hadde inne som var nærmest den originale, men på den gylne siden av alternativene. Bildene lyver litt, den er ikke fullt så gullfarget som bildene gir inntrykk av. Nå i ettertid tror jeg kanskje jeg hadde likt et bittelitt mere sølvfarget alternativ bedre :rolleyes:.

    37  SL-1200MK2.jpg



    Grunning påført:
    38  SL-1200MK2.jpg



    Jeg sprayet mange tynne strøk og mellomslipte (våtslip) med fint sandpapir mellom hvert strøk, både for grunning, farge og klarlakk, for å fjerne støvkorn og "nupper" i lakken. Til slutte våtslipte jeg forsiktig siste klarlakkstrøket med 1200 papir, og polerte opp til passelig glans med vanlig bilvoks.
    39  SL-1200MK2.jpg



    Blitsen overdriver fargeforskjellen en smule.
    40  SL-1200MK2.jpg



    Ferdig resultat. Finsihen er ikke på proffnivå, men jeg er godt fornøyd - den er god nok til at jeg ikke tenker mer på den til daglig.
    41  SL-1200MK2.jpg



    En liten "blemish" ble det, et støvkorn over speed selector knappen ligger trygt under klarlakken. Dog knapt synlig.
    Blemish.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Veldig smart, Robin! Eir betyr som oftest lekkasjer ett eller anne sted- hvilke merker har du satt inn? Tror den der blir fin, jeg- mangler bare de originale logoene som vel også ligger under lakken? Har du huka et originalt støvdeksel uten riper? Var den der min, ville jeg dog ha gitt den en litt uvanlig profflakkering..som fex en bronsefarge..eller original hvit Lexus LFA-lakk. Liker ikke Toyotaer i det hele tatt, men lakkere, det kan de..
     
    Sist redigert:

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    De originale logoene forsvant da jeg matta ned originallakken. Har ikke satt på nye, og har vel ikke leita så mye etter logoer heller. Finnes det å få kjøpt?
    Kondisene er en blanding av forskjellige merker, noen hadde jeg liggende, men mesteparten er kjøpt fra Elfa. Jeg har ikke vært "merketro" her.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Endelig - Alt klart for monerting

    Ny filt for Pitchen:
    68  SL-1200MK2.jpg


    69  SL-1200MK2.jpg


    Inn med Picth Control-, Stylus light- og Operating assemblies:
    72  SL-1200MK2.jpg


    73  SL-1200MK2.jpg


    71  SL-1200MK2.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Analog: Du får laga reproduksjoner hos en grafisk designer..finnnes firmaer i Europa som kan lage dem for en rimelig penge- utfra originalpatterns..det koster langtfra mye..
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fy flate Robin - tar av meg hatten for dugelig og grundig arbeid !

    Ser ut til at du har full kontroll så alt virker nok når du får det sammen. Selv har jeg en SL-Q2 som jeg har hatt siden den var ny med alder +30. Ser fortsatt ny ut bortsett fra en blunder med en platestrammer som var for høy for plastlokket.... Det eneste er at den hikker noen ganger i retur mekanismen. Da må den opp og smøres litt og så er den i gang igjen. Mye mer sans for disse direktedrevne enn reimer.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Gummibasen måtte skures ganske kraftig for å få bort diverse inngrodd skitt og malingsstriper på den ene siden, samt at jeg brukte fint sandpapir for å pusse ned opprevne kanter i et "skrubbsår". Etter dette så gummien ganske matt og trasig ut.
    Jeg brukte Relekta SIL Grease (blank silikongrease) til gummifornying, gnikka godt inn og tørka av. Ble meget godt resultat.
    Før skuring
    74  SL-1200MK2.jpg


    Litt dårlig bilde, ferdig reingjort og shinet med SIL Grease
    75  SL-1200MK2.jpg


    Basen ser helt fin ut. Prøvemontering av føtter og toppchassis...
    Base.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Nytt ornament for pop-up light montert.
    77  SL-1200MK2.jpg



    Nytt skala-ornament for pithcen på plass.
    78  SL-1200MK2.jpg



    Lager, PSU og Main Board satt i. Nå å begynner et å ligne noe her :)
    79  SL-1200MK2.jpg


    Jeg satte i det gamle originale lageret igjen inntil videre, planen var å oppgradere med en forbedret utgave av lageret etterhvert.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Tonearmen satt inn.
    80  SL-1200MK2.jpg


    En haug med deler for hengslenes montering i basen
    81  SL-1200MK2.jpg


    Base og topp chassis skrues sammen med et høyt antall skruer.
    82  SL-1200MK2.jpg
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Regner med det kommer et før og etter bilde på slutten her.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Innspurten. "Turntable Cover" på plass. Var veldig kjekt å montere sammen på dette tidspunktet :)
    83  SL-1200MK2.jpg



    Og job done :D.
    84  SL-1200MK2.jpg


    Nytt originalt headshell, og splitter nytt støvdeksel...
    Det gamle var hinsides reparasjon ettersom det var svidd og deformert to steder, lignet på sigarettsvimerler.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Vilken förändring!
    Otroligt flott arbete!
    :)
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Bare å ta av seg hatten her, det der ble meget meget bra!!!
    Om jeg finner noe bra hifi, tar du restaureringsjobben mot betaling :rolleyes:

    Kos deg med en superflott spiller, riktig god helg til deg og alle andre her :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.215
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Flott tråd! Nydelig nivå på både restaurering og bilder. Det er nesten så jeg må begynne å snoke oftere etter gull i el-retur containerene...

    Hvordan er det med tonearmlageret på disse spillerne? Jeg kan ikke se at du har nevnt at du plukket på det. Hadde ikke en sjekk+rens++ vært en idé, med tanke på hvor møkkete og slitt resten var?
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Takker og bukker for fine tilbakemeldinger :). Ble nå ikke så værst dette, om jeg tør si det selv :rolleyes:.
    Dette var et koseprosjekt og det var morosamt å holde på med den. Jeg har nå brukt spilleren en del, og er så langt veldig fornøyd med den.

    Snart er det tid for tweaks og oppgraderinger. Jeg har allerede satt på et Audio Technica MG-10 headshell.

    Coolbiz - hele armen er ny, inkludert gimbalen med lagrene. Bytte her var ikke noe å lure på, spillerens tilstand tatt i betraktning.

    Totalkost for renoveringen ble vel rett over 5K tenker jeg, dette inkluderer da alle elektrolytter på mainboard, en pakke med deler fra Kabusa.com (inkl frakt og mva), samt en helt ny Denon DL-103 pickup.

    Følgende kjøpt nytt fra kabusa:
    - Originalt headshell
    - Tonearm (med lagrene)
    - Cardas toearmkabel
    - Cardas Phonokabel med plugger.
    - Filt for Pitch
    - Pitch Fader (passa ikke så ikke brukt)
    - Skala ornament for ptich
    - Ornament for pop-up lys
    - Støvlokk
    - "butt plug" for tonearmen, en liten plastikkplugg som skrues inn i enden armen bak loddet, for å dempe resonanser.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.215
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Coolbiz - hele armen er ny, inkludert gimbalen med lagrene. Bytte her var ikke noe å lure på, spillerens tilstand tatt i betraktning.
    Aha ... det hadde jeg ikke fått med meg...


    Totalkost for renoveringen ble vel rett over 5K tenker jeg, dette inkluderer da alle elektrolytter på mainboard, en pakke med deler fra Kabusa.com (inkl frakt og mva), samt en helt ny Denon DL-103 pickup.
    Så det er ikke helt gratis å rote i el-returen. :cool:
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Den spillern ble griselekker:-D All respekt for grundig renoveringsjobb og flott resultat,her var det alt annet enn slendrian,tipper denne er minst like bra som ny,skulle du finne på å vurdere salg,send PM :)

    mvh Filip
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Stiller meg i køen av gratulanter. Du har gjort en griselekker jobb med spilleren. :)
    Slike tråder liker jeg og de øker trivselen min her på HFS! :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo pinadø NY ut, Robin!! BRA!!! Bare en Ortofon og oppgradert lager som mangler nå..Selv Audio Technicas egen 1210-klone sliter med den der..Om du bor i Oslo kan det hende du hører fra meg snart ang. en evt D2..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn