30 watt kraftigere enn 200 watt

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Jeg er ingen ekspert, men har testet mye utstyr.
min konklusjon er at watt er noe forferdelig tull.
Har nå fått meg en 30 watts rørforsterker.
Den høres mye kratigere ut enn noe annet jeg har hatt,
eller testet. Da snakker jeg om både trøkk og dynamikk.
Mine proac D25 er kun 88db, men det er ikke noe prob.
for denne godsaken og drive dem til vanvittig volum.
Jeg hatt masse tulleforsterkere
med 200 w i 8 ohm som dobbler seg i 4 ohm osv.
1800VA strømforsyning!!! gud bevares.

Jeg har funnet ut at det er bedre og bruke pengene på gode komponenter
i forsterkeren, enn overdimensjonerte data.
 
K

knutinh

Gjest
Watt kan si veldig mye hvis målingene er utført på samme måte og teknologien er beslektet.

Watt kan si null og niks dersom målingene er utført på forskjellig vis.

-k
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er flott at flere finner ut av det :). Jeg har prøvd noen kraftige forsterkere på mine D15 men de har ikke vist mer trøkk eller kontroll enn 30 w klasse A. Jeg tror hurtig og stor nok strømtilførsel er det som virkelig betyr noe. Det virker for meg som at nok er nok hvis dere skjønte den. Omtrent de eneste gangene ikke 30w er nok hos meg er med damekor på høyt volum.

Satte på denne plate i går:



Her er det noen trommer som virkelig setter HT og amp på prøver (ref til TAS men musikalsk syntes jeg ikke så godt om den).
Første gang jeg jeg hørte forsterkeren miste kontrollen over elementene (ekkelt :-\). men da var det høyt volum og stort utsving..
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Interessant tråd!

Egne erfaringer:

Sugden A21a (25 KlasseA watt) spilte like høyt som Doxa 70SE og 100 watt fra EC.
Naim NAP 200 (70W) spilte høyere enn Pathos Logos (110W-220W i 8/4 Ohm).
Naim NAP 200 (70W) spilte fletta av et forsterkerstt på 150W fra Musical Fidelity.

Min kommende NAP 250 (80W) skal etter sigende spille på linje med de beste 250 watterne der ute... :D

Slik er det bare...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Slike opplevelser kommer vanligvis av hvordan forsterkerene oppfører seg i klipping. Ved klipping forandres spekteret til signalet. Hvordan dette spekteret ser ut vil påvirke hvordan vi hører at det klipper.

Hvis man spiller på full guffe så klipper man stort hele tiden, med mindre man hører på P3 eller noe annet superkomprimert noe. Da vil måten forsterkeren klipper på være avhørende for hvordan det høres ut. Når 30W høres kraftigere ut enn 200W er det sannsynligvis fordi den oppfører seg bedre i klipping.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.399
Antall liker
11.236
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
el34 basert pp forsterker på 37W drev et par Dynaudio Contour 2.8 mye bedre enn Zappulse 200W klasse D. Da ble det musikk i stedet for noe helt annet. Med klasse D var det bare helt crap. Mens Zappulsen fungerte utmerket på noen stativere.
Contour 2.8 er 86 db følsomhet og regnet for å være en djevel å drive. Det kan jeg for så vidt skrive under på, helt til en rørslede ble spent foran. Da ble det liv og engasjement.
 
K

knutinh

Gjest
Rhesus skrev:
Når 30W høres kraftigere ut enn 200W er det sannsynligvis fordi den oppfører seg bedre i klipping.
Eller fordi de "200W" er målt som PMPO :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power


A graph of instantaneous power over time for a waveform, with peak power labeled P0 and average power labeled Pavg.


To get an idea of the relationship between PMPO watts and watts "RMS", consider the following numbers advertised for some current loudspeakers. These models have been selected at random, and inclusion in or exclusion from this list is neither a recommendation nor a criticism.

Teac PM-100 3D surround-sound speakers: 16 W RMS, 180 W PMPO
Kinyo "200 W" PC speakers: 3 W RMS, 200 W PMPO
Philips Fun Power Plus MMS-102 PC speakers: 10 W RMS, 120 W PMPO (The Philips data sheet mentions only the "RMS" value; the PMPO value is claimed by retailers.)
This list shows that PMPO figures are hugely exaggerated compared with the "RMS" values used by professionals. It also shows that there is little consistency in how much the figures are exaggerated making them almost totally meaningless


-k
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
bambadoo skrev:
el34 basert pp forsterker på 37W drev et par Dynaudio Contour 2.8 mye bedre enn Zappulse 200W klasse D. Da ble det musikk i stedet for noe helt annet. Med klasse D var det bare helt crap. Mens Zappulsen fungerte utmerket på noen stativere.
Contour 2.8 er 86 db følsomhet og regnet for å være en djevel å drive. Det kan jeg for så vidt skrive under på, helt til en rørslede ble spent foran. Da ble det liv og engasjement.
Det kan også ha noe med utgangsimpedans å gjøre. Rørforsterkerens høye utgangsimpedans kan gi litt høyere Q på basselemetet og ha en litt annen frekvensgang sammen med høyttalerene.

Personling synes jeg at litt forhøyet utgangimpedans ikke alltid er av det onde.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
knutinh skrev:
Rhesus skrev:
Når 30W høres kraftigere ut enn 200W er det sannsynligvis fordi den oppfører seg bedre i klipping.
Eller fordi de "200W" er målt som PMPO :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power

This list shows that PMPO figures are hugely exaggerated compared with the "RMS" values used by professionals. It also shows that there is little consistency in how much the figures are exaggerated making them almost totally meaningless
[/i]

-k
Har aldri tenkt så mye over PMPO. Det er altså en øyeblikksverdi, haha. Ser for meg selgeren som kommer luskende til ingeniøren, og ber han om å finne på en ny målemetode.

Noe så fjernt!
 
O

omholt

Gjest
Syntes watt hadde veldig mye å si da jeg testet ulike forsterkere på mine tidligere B&W 703. Av de forsterkerne jeg testet, så var det bare de med minst 2*150w som virkelig klarte å få de til å blomstre og spille bra. Kan godt tenkes at en high end forsterker med mindre watt/strøm hadde greit det like bra, men det fikk jeg ikke testet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
En Watt er en Watt. Det har vært diskutert her før. Ingen grunn til å forsøke å definere om fysikken.
Men en forsterker er ikke alltid en forsterker. Det er store forskjeller på hva de kan drive og hvordan. Jeg lånte bort en MAE SET 1 til en kompis og sa at han ikke måtte vente seg det samme trykket som fra hans Meridian (200 watt?). I følge hans ører spilte den lille tassen ringer rundt den store SS forsterkeren.
Han tror fortsatt ikke at MAE SET 1 kun leverer 6.5 watt.
Jeg sa at dette var i følge hans ører. Et forferdelig lite nøyaktig instrument ;)
Litt OT: Noe av det samme oppleves når en med en liten hissig italiensk bil kjører fra en stor dorsk tysker med langt mer PS :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.138
Antall liker
8.167
Torget vurderinger
12
Audiomix skrev:
Litt OT: Noe av det samme oppleves når en med en liten hissig italiensk bil kjører fra en stor dorsk tysker med lang mer PS :)
Nå skjønner jeg veldig godt hva du snakker om!!!!!!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Litt nyskjerrig... Til dere som skjønner strøm...Hva er den enkelt mest viktige komponenten for at en effektforsterker skal gi høy lyd? Watt? Ampere ? Eller andre parametre... :)
 
B

bendis

Gjest
for å få høy lyd kommer man selvsagt ikke utenom mange watt, (eller høy følsomhet) men det hjelper ikke at den vrenger før den er nådd 1/3 del av max uteffekt.
f.eks 200watt 8ohm, 40watt 2ohm..

(resitiv, reaktiv last..?) ???
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Ohm er ohm, og watt er watt. Det er faktisk ikke vanskeligere.
Strømstyrke er et litt ullent begrep. Hvis en forsterker kan levere en viss effekt i en viss last, med en høvelig forvrengning så kan den levere strømmen som trengs også.

Det som forpurrer bildet litegranne er reaktive laster.
Ohm er fremdeles ohm også for reaktive laster, men det er to ting som må taes hensyn til. For det første medfører en reaktiv last økt effektavsetning i utgangstransistorene, slik at kjøleribben blir varmere. Dette gjelder ikke for klasse D og i liten grad klasse A utgangstrinn.
Så har vi det som kalles secondary breakdown. Det gjelder i første grad lineære (ikke klasse D) utgangstrinn som benytter bipolare transistorer (ikke mosfet). Ved rekativ last vil man nærme seg grensen for hva transistoren tåler, og risikere secondary breakdown. Når det skjer, så ryker det ut av forsterkeren.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.958
Antall liker
4.397
HCS skrev:
Litt nyskjerrig... Til dere som skjønner strøm...Hva er den enkelt mest viktige komponenten for at en effektforsterker skal gi høy lyd? Watt? Ampere ? Eller andre parametre... :)
En veldimensjonert strømforsyning med et veldimensjonert lyttebatteri. Det finnes forsterkere som trekker færre watt fra lysnettet enn spec'en sier at de kan levere til høyttalerne. Da er det noe som ikke stemmer. Men om trafo og likerettere er veldimensjonert og lyttebatteriet er underdimensjonert så vil man ofte ha en forsterker som gradvis forringer lydkvaliteten etterhvert som man skrur opp lyden.

En 80 watter er en ganske kraftig sak hvis watt nr 80 er like bra som watt nr 1.
 
K

kbwh

Gjest
Det fines en svensk måleboks som lar deg se hvordan en forsterker oppfører seg ved 8, 4, 2 og 1 ohms last og fasevinkler på opptil +/- 60 grader ved disse resistansene. Avslørende saker.

30W er ikke kraftigere enn 200W, forresten.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Watt er toppfart, det er strømstyrke som gir "krefter". Stikkord er dimensjonering av strømbaner ;)


Mvh. RS
 
T

theStig

Gjest
Så en liten rørforsterker kan med andre ord ikke ha krefter, og ei heller spille "kraftig" ?
 
K

knutinh

Gjest
R.Solhaug skrev:
Watt er toppfart, det er strømstyrke som gir "krefter". Stikkord er dimensjonering av strømbaner ;)
Mener du at effekt og strøm er to uavhengige størrelser?

Mener du at dimensjonene på banene på kretskortet er begrensende faktor?

Er ikke det litt spenstige uttalelser?

-k
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Audiomix skrev:
En Watt er en Watt. Det har vært diskutert her før. Ingen grunn til å forsøke å definere om fysikken.
Men en forsterker er ikke alltid en forsterker. Det er store forskjeller på hva de kan drive og hvordan. Jeg lånte bort en MAE SET 1 til en kompis og sa at han ikke måtte vente seg det samme trykket som fra hans Meridian (200 watt?). I følge hans ører spilte den lille tassen ringer rundt den store SS forsterkeren.
Han tror fortsatt ikke at MAE SET 1 kun leverer 6.5 watt.
Jeg sa at dette var i følge hans ører. Et forferdelig lite nøyaktig instrument ;)

Litt OT: Noe av det samme oppleves når en med en liten hissig italiensk bil kjører fra en stor dorsk tysker med lang mer PS :)
Tør du gjette hvordan denne spiller på en treveis med 12" og dc-imp. på 3,2 Ohm (datablad sier 4 - jeg har målt 3,2 på mine Dali Skyline 1000 - 88dB følsomhet)
Forstod at man evt. kunne velge passende utgangstrafoer for å "last-tilpasning"?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Rhesus skrev:
For det første medfører en reaktiv last økt effektavsetning i utgangstransistorene, slik at kjøleribben blir varmere. Dette gjelder ikke for klasse D og i liten grad klasse A utgangstrinn.
Så har vi det som kalles secondary breakdown. Det gjelder i første grad lineære (ikke klasse D) utgangstrinn som benytter bipolare transistorer (ikke mosfet). Ved rekativ last vil man nærme seg grensen for hva transistoren tåler, og risikere secondary breakdown. Når det skjer, så ryker det ut av forsterkeren.
Kjekt med rør ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
TJ skrev:
Tør du gjette hvordan denne spiller på en treveis med 12" og dc-imp. på 3,2 Ohm (datablad sier 4 - jeg har målt 3,2 på mine Dali Skyline 1000 - 88dB følsomhet)
Forstod at man evt. kunne velge passende utgangstrafoer for å "last-tilpasning"?
Det er vanskelig å gjette og jeg har sluttet å vedde ;)
Du kan få låne en :)
 
U

utgatt60135

Gjest
knutinh skrev:
R.Solhaug skrev:
Watt er toppfart, det er strømstyrke som gir "krefter". Stikkord er dimensjonering av strømbaner ;)
Mener du at effekt og strøm er to uavhengige størrelser?

Mener du at dimensjonene på banene på kretskortet er begrensende faktor?

Er ikke det litt spenstige uttalelser?

-k
Effekt og strøm er i allefall to forskjellige ting. Strøm er mål på flyten av elektrisk ladning mens watt er et mål på det elektriske feltet (energi). Strøm er selve strømmen av elektroner. Spenningen er det som trykker strømmen av elektroner (ladningen, innholdet i ledninger).

B&W 704 var nevnt her. Den testet jeg med 90w klassa AB. Det låt tamt og grunnen er vel at når stort membrandutsving kreves og motstanden blir veldig lav så klarer ikke forsterkeren å levere nok strøm hurtig nok og spenningen (påtrykket) faller. Jeg tror min min klassa A 30w hadde klart lasten greit pga strømtilførselen?

Høyt watt tall betyr at den kan levere mye mer krefter hvis den har tilstrekkelig dimensjonert motor. Transistorene må sikkert være tilsvarende dimensjonerte. At en 30W kan føles sterkere enn 200w kan også ha noe med tekniske kretsløsninger vil jeg tro.

Klipping (max spenning bli nådd). Klipper den så klipper den. Kan ikke skjønne at forsterkere gjør det så anderledes (unntatt rør?). Det punktet høres lett. Men de kan sikkert forvrenge på andre måter. Hvordan?

Er jeg på jordet?

Kan forresten noen gi en enkel og grei forståelse på betydningen av inngangs- og utgangsimpedans?
 
K

knutinh

Gjest
Lyngen skrev:
knutinh skrev:
R.Solhaug skrev:
Watt er toppfart, det er strømstyrke som gir "krefter". Stikkord er dimensjonering av strømbaner ;)
Mener du at effekt og strøm er to uavhengige størrelser?

Mener du at dimensjonene på banene på kretskortet er begrensende faktor?

Er ikke det litt spenstige uttalelser?

-k
Effekt og strøm er i allefall to forskjellige ting. Strøm er mål på flyten av elektrisk ladning mens watt er et mål på det elektriske feltet (energi). Strøm er selve strømmen av elektroner. Spenningen er det som trykker strømmen av elektroner (ladningen).
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_current
"The amount of electric current (measured in amperes) through some surface, e.g., a section through a copper conductor, is defined as the amount of electric charge (measured in coulombs) flowing through that surface over time"

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power
"Electric power is defined as the rate at which electrical energy is transferred by an electric circuit. The SI unit of power is the watt... When electric current flows in a circuit with resistance, it does work"

Strøm, spenning og impedanse er relaterte og fører samlet til at det utvikles effekt, som over tid overfører energi.
spenning = motstand * strøm
V = R*I

effekt = spenning * strøm
P = V*I

Når en panel-ovn er f.eks "2200Watt" så kommer dette av at den har en spenning på 240V (la oss ikke bringe inn AC) og en strøm på ca 9 amper. Det som gjør oss varme derimot, er energien som utvikles når vi skrur panel-ovnen på full guff i f.eks en time, noe som gir oss 2200Watt-timer med energi. Det er hva vi betaler for.

Feilkilder ved oppgitt effekt:
1. Måleoppsett. Hvilken last spiller forsterkeren inn i? Hvilken temperatur er det i rommet? Hvor mange timer må forsterkeren greie dette uten å bryte sammen?
2. Målesignal. Er dette en sinus ved 1kHz, hvit støy, Metallica?
3. Toleranser. Snakker vi om 1% forvrengning eller 20%? Prosentandel høyere harmoniske relativt lavere harmoniske?
4. Statistikk. Oppgis peak-effekten, eller gjennomsnitts-effekt?

Klipping. Klipper den så klipper den. Kan ikke skjønne at forsterkere gjør det så anderledes (unntatt rør?). Det punktet høres lett. Men de kan sikkert forvrenge på andre måter. Hvordan?

Er jeg på jordet?

Kan forresten gi en enkel og grei forståelse på betydningen av inngangs- og utgangsimpedans?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ohms_law
"Ohm's law states that, in an electrical circuit, the current passing through a conductor between two points is directly proportional to the potential difference (i.e. voltage drop or voltage) across the two points, and inversely proportional to the resistance between them. The mathematical equation that describes this relationship is:



"

En spenningskilde kan levere effekt til en tilkoblet motstand Ri ved at det går en strøm igjennom kretsen. Denne motstanden er i dette eksempelet en ren resistiv inngangs-impedans. I tillegg har kilden en intern utgangs-impedans, Ru som ikke vises på tegningen, men som er tilsvarende "Ri" og i serie med denne. Dersom Ru er stor i forhold til Ri, så vil stadig mer av effekten leveres til utgangs-impedansen til kilden, og vi får mindre effekt overført.

I praksis kan begge impedanser i tillegg til kabelen ha kapasitive og induktive karakteristikker som gir en frekvensavhengig komponent. Hvis en høyttaler er 0.1Ohm så øker sjansen for at kabelen og forsterkerens utgangsimpedans påvirker resultatet betydelig. Den er en "vanskelig last". Hvis en CD-spiller har lav utgangsimpedans og alt annet er likt så er det enklere å koble til en eller annen komponent uten at vi får "uventet" uønsket påvirkning av signalet.

-k
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
bendis skrev:
eh, når ble V spenning.
P=U*I. iallefall i norge.
Hvis du leser litt nøye så ser du at teksten ikke er sakset fra et norskspråklig dokument. ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sleiven skrev:
Jeg har selv gått fra 120W SS til 35 W Rør triode Push-pull og savner ingen ting...
mvh
Sleivrn
Du tror det ikke før du har prøvd det :)
Hva med å gå ned enda en "faktor"? 5-6watt gir så mye at de færreste vil savne noe.
Litt avhengig av høyttalerne selvfølgelig. Stikkord er rimelig flat impedanskurve.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Audiomix skrev:
Sleiven skrev:
Jeg har selv gått fra 120W SS til 35 W Rør triode Push-pull og savner ingen ting...
mvh
Sleivrn
Du tror det ikke før du har prøvd det :)
Hva med å gå ned enda en "faktor"? 5-6watt gir så mye at de færreste vil savne noe.
Litt avhengig av høyttalerne selvfølgelig. Stikkord er rimelig flat impedanskurve.
Joda Amix,
det kommer nok, samler sammen deler til 300B...
Men da må nok andre høyttalere også bygges......
Sleiven
 
K

kbwh

Gjest
Jeg gikk fra 220W klasse AB Jfet/Mosfet til 500W klasse D. Savner ingenting jeg heller.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Sitter med to ICE'er på 600-ellernoe watt hver i 8 ohm - og de banker garantert en hvemsomhelst 30watter rør langt ned i støvlene mtp. kontroll og volum ;). De har i allefall vanvittig kontroll på elementene. Det går an å spille høyt selv på puslete høyttalere uten at høyttalerne blir ødelagt.

Som flere allerede har vært inne på, så blir ikke watt målt på samme måte bestandig. Hos en skikkelig useriøs hififorhandler, hadde vel de 30 rørwattene blitt annonsert som 580W ((30 + 30) x 22) x 2) + skrytefaktor på 100)

Vidar
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Watt er Watt, men det er hvordan de første wattene du sitter og hører på blir presentert, som gir deg følelsen av kraft og styrke. Stikkord er nok strømforsyning og strømforsyning.......

Samleren
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Low-Q skrev:
Sitter med to ICE'er på 600-ellernoe watt hver i 8 ohm - og de banker garantert en hvemsomhelst 30watter rør langt ned i støvlene mtp. kontroll og volum ;). De har i allefall vanvittig kontroll på elementene. Det går an å spille høyt selv på puslete høyttalere uten at høyttalerne blir ødelagt.

Som flere allerede har vært inne på, så blir ikke watt målt på samme måte bestandig. Hos en skikkelig useriøs hififorhandler, hadde vel de 30 rørwattene blitt annonsert som 580W ((30 + 30) x 22) x 2) + skrytefaktor på 100)

Vidar
De har jeg hørt. Midgaard. Har også hatt dem hjemme. Ikke faen om de banker min 30 watt rør forsterker. Høres ikke kraftig ut i det helt tatt. Greit at du kan spille vanvittig høyt og ha full kontroll, men hva med spruten (trøkk) i disse blokkene.
Ikke bra spør du meg. Utrolig kjedelig lyd fra det jeg har hørt av ICE.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
nikosidis skrev:
Low-Q skrev:
Sitter med to ICE'er på 600-ellernoe watt hver i 8 ohm - og de banker garantert en hvemsomhelst 30watter rør langt ned i støvlene mtp. kontroll og volum ;). De har i allefall vanvittig kontroll på elementene. Det går an å spille høyt selv på puslete høyttalere uten at høyttalerne blir ødelagt.

Som flere allerede har vært inne på, så blir ikke watt målt på samme måte bestandig. Hos en skikkelig useriøs hififorhandler, hadde vel de 30 rørwattene blitt annonsert som 580W ((30 + 30) x 22) x 2) + skrytefaktor på 100)

Vidar
De har jeg hørt. Midgaard. Har også hatt dem hjemme. Ikke faen om de banker min 30 watt rør forsterker. Høres ikke kraftig ut i det helt tatt. Greit at du kan spille vanvittig høyt og ha full kontroll, men hva med spruten (trøkk) i disse blokkene.
Ikke bra spør du meg. Utrolig kjedelig lyd fra det jeg har hørt av ICE.
Tjaa helt enig. Det er et problem at så mange "sitter" på ørene. Det forhindrer en virkelig udvikling. Icepower vorherre bevares.
 
K

kbwh

Gjest
Det er forskjell på ører, også når man ikke sitter på dem.

Trøkk oppnås ved å redusere dynamikken, nikosidis.
 
T

theStig

Gjest
Lyd som høres kraftig ut er gjerne lyd som er komprimert dynamikkmessig. Det er fort gjort å forveksle "trøkk" med dynamikk, men de to er faktisk helt motstridende ting.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.273
Antall liker
6.652
Gi meg heller en god rørforsterker med et par hundre watt.
Nei forresten.... det har jeg jo allerede...
::)
 
Topp Bunn