30 watt kraftigere enn 200 watt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
nikosidis skrev:
Det er greit det du sier, men ikke fortell meg at forskjellige komponenter ikke gir forskjellig lyd.
F.eks en cd-spiller kan gi mye mer bass, eller dynamikk enn en annen.
Det har ikke noe med forvregning og gjøre.
Noe komponenter låter utrolig kjedelig.
Hvis du måler på slike enheter, vil du finne svært små avvik.
Frekvensresponsen er flat som ei fregne.
Dynamikken (som er bestemt av Signal / Noise) er den samme.
Men lydinntrykket er forskjelig. Det kan ikke skyldes annet enn farging av lyden. Som må være forårsaket av forvrengning. Mange typer forvrngning.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Parelius skrev:
Jeg har en tendens til å skru opp gode uforvrengte anlegg (mitt eget), og merker først hvor høyt det egentlig er når jeg skal prate med noen. Er ikke sikker på at jeg vl tilskrive det klangbalansen, men det er bare min erfaring. Jeg tåler "ren" lyd bedre, kanskje en skulle si.
Det er greit nok det, men merker du ikke lydtrøkket når du spiller høyt ?
Ramler ikke ting ned fra veggen ;)

Eller, sitter du veldig langt unna høytallerene dine ?
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Audiomix skrev:
nikosidis skrev:
Det er greit det du sier, men ikke fortell meg at forskjellige komponenter ikke gir forskjellig lyd.
F.eks en cd-spiller kan gi mye mer bass, eller dynamikk enn en annen.
Det har ikke noe med forvregning og gjøre.
Noe komponenter låter utrolig kjedelig.
Hvis du måler på slike enheter, vil du finne svært små avvik.
Frekvensresponsen er flat som ei fregne.
Dynamikken (som er bestemt av Signal / Noise) er den samme.
Men lydinntrykket er forskjelig. Det kan ikke skyldes annet enn farging av lyden. Som må være forårsaket av forvrengning. Mange typer forvrngning.
Du har sikkert rett i at det ofte er farging av lyden, men er ikke alle inspillinger forskjellig, og ofte er det kanskje farging som skal til for at en inspilling skal låte riktig.

Personlig så liker jeg at et anlegg har litt boost i bassen.

Ikke på alle inspillinger, men på de fleste.
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
theStig skrev:
Og du er alltid like festlig :)

Jeg tror vi er enige, det er bare at vi har litt forskjellig måte å si ting på.
Hvis du mener at du ud af mit indlæg kan læse at vi er enige, så synes jeg at du at du tage et kursus som handler om at lære at læse og forstå.
Det kan næppe være forskellen på det danske og norske sprog der gør at du totalt misfortolker.

Vi er langt fra enige.

Hvad du kalder forvrængning er ikke forvrængning.
det er noget der bør være en del af af de mange kvalitative parametre der kan beskrive et anlæg som i helhed er vellydende.

Du kalder det nok bare forvrængning for at retfærdiggøre at dit anlæg ikke magter disse parametre.

"dolph"
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
timc skrev:
niklasthedolphin skrev:
theStig skrev:
Snicker sa mye svært fornuftig her. Bare synd at mange har fått fyren i vrangstrupen, og dermed automatisk er motstandere av hans meninger også.

Jeg er helt enig i at mange hifi-parametre som "slam/trøkk", "utklinging", "detaljer", "luft" osv ikke er annet enn forvrengning. Jeg har hørt mange anlegg med slike egenskaper, og til gjengivelse av god klassisk musikk er de helt uegnede. Typisk opplever jeg at de som savner sånt i mitt eget anlegg er folk som ikke lytter til klassisk, og dermed heller ikke hører at disse tingene de savner faktisk ikke er noe man skal ha.
Du må have en flad og uengagerende lyd hjemme hos dig.
En lyd som lander langt fra virkelighedstro.
De parametre du nævner er blot en del af helheden.

Og ja, jeg lytter til masser af klassisk musik og jazz og rock og alt muligt andet fordi jeg har over 5000 LP-skiver; >1000 CD'er; >1000 kassettebånd; >400 spolebånd; ~6000 wav titler; MD'er; DAT og flere andre medier af stærkt varieret stilart giver mig muligheden.
Jeg ville ikke sætte en eneste af disse på hvis ikke mit set-up kunne formidle med attack, luft, perspektiv, detaljer, udklingning, stoflighed etc.
Det har ikke en hujende fis med forvrængning at gøre. Det er kendetegnet ved anlæg som er sammensat så det spiller godt sammen.

"dolph"

Ja dere er nok enige. Det TheStig påpeker, er at disse termene ofte blir brukt om fenomener som forårsakes av forvrengning.


-Tim
NEJ.

Jeg skriver udførligt og tydeligt at jeg IKKE mener at de nævnte parametre er forvrængning.
Vi er ikke enige.
De nævnte termer er ikke relateret til forvrængning.

"dolph"
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
theStig skrev:
Flere festlige folk her. Jeg har utøvd klassisk musikk. Har vært inni orkesteret så og si. Mener å vite litt om klassisk musikk nemlig........
Jeg er selv musiker.

Mit hovedinstrument er trompet.
Jeg spiller også klaver, guitar, blokfløjte og mandolin.

Du har taget fuldstændig fejl i din bedømmelse af tidligere nævnte parametre som værende forvrængning.

Det kan kun skyldes at du ikke aner en dyt om hvordan man benævner de parametre der kendetegner vellyd.
Din åbenbare indrømmelse af af dit anlæg ikke besidder evnen til at formidle lyd med disse paramtre repræsenteret beskriver også samtidig dit anlæg som værende totalt tamt og uinspirerende.

"dolph"
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
niklasthedolphin skrev:
det er noget der bør være en del af af de mange kvalitative parametre der kan beskrive et anlæg som i helhed er vellydende.

Du kalder det nok bare forvrængning for at retfærdiggøre at dit anlæg ikke magter disse parametre.

"dolph"
Jeg har oppdaget at du er veldig opptatt av å poengtere hvor ytterst få som har hørt lyd i toppklasse, hvor dårlig andre sitt anlegg er og ikke minst hvor lite kunnskap andre har. Da kan jeg ikke unngå å spørre hvordan anlegg du besitter?
 
P

Parelius

Gjest
Kanskje er det ikke så stor forskjell på det danske og norske språk, men den personlige språklige tone vi tilfører kan jaggu gjøre utslag…
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Audiomix skrev:
nikosidis skrev:
Det er greit det du sier, men ikke fortell meg at forskjellige komponenter ikke gir forskjellig lyd.
F.eks en cd-spiller kan gi mye mer bass, eller dynamikk enn en annen.
Det har ikke noe med forvregning og gjøre.
Noe komponenter låter utrolig kjedelig.
Hvis du måler på slike enheter, vil du finne svært små avvik.
Frekvensresponsen er flat som ei fregne.
Dynamikken (som er bestemt av Signal / Noise) er den samme.
Men lydinntrykket er forskjelig. Det kan ikke skyldes annet enn farging av lyden. Som må være forårsaket av forvrengning. Mange typer forvrngning.
Dynamik er IKKE bestemt at S/N alene.

Dynamik er forskellen på kraftigste og svageste tone målt i dB.

Det er korrekt at den svageste tone er bestemt af støjgulvet i en given afspilning.
Men den kraftigste tone er bestemt af hvornår forvrængning opstår.

"dolph"
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
niklasthedolphin skrev:
theStig skrev:
Flere festlige folk her. Jeg har utøvd klassisk musikk. Har vært inni orkesteret så og si. Mener å vite litt om klassisk musikk nemlig........
Jeg er selv musiker.

Mit hovedinstrument er trompet.
Jeg spiller også klaver, guitar, blokfløjte og mandolin.

Du har taget fuldstændig fejl i din bedømmelse af tidligere nævnte parametre som værende forvrængning.

Det kan kun skyldes at du ikke aner en dyt om hvordan man benævner de parametre der kendetegner vellyd.
Din åbenbare indrømmelse af af dit anlæg ikke besidder evnen til at formidle lyd med disse paramtre repræsenteret beskriver også samtidig dit anlæg som værende totalt tamt og uinspirerende.

"dolph"
flott niklasthedolphin

Helt enig med deg.

Jeg har også vært musiker. bare tull det han sier.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Jeg spilte blokkfløyte i 1.klasse på barneskolen, og kan med sikkerhet si at dere tar feil alle sammen.....
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.314
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har fulgt med i denne tråden med interesse, og legger merke til at tonen her har blitt hardere over de siste to sidene.
Etter min mening kan dette tilskrives innlegg i tråden skrevet på dansk. Dette med å gå svært bastant ut ser ut til å gå igjen hos flere av våre danske medlemmer, og får meg til å lure på om det er en annen debattkultur på danske diskusjonsfora enn på norske.
Jeg synes at våre danske medlemmer har stor viten og mye kompetanse, men jeg skulle ønske at de ville ordlegge seg litt mer forsiktig.
mvh tkr

Det samme ønske har jeg forøvrig også for en del norske medlemmer
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Denne tråden er festlig. Tror aldri jeg har sett en diskusjon så preget av "jeg har rett, alle andre er dumme" holdninger.

Keep it up. :)

I tillegg er den interessant (på en måte)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
thomand skrev:
Denne tråden er festlig. Tror aldri jeg har sett en diskusjon så preget av "jeg har rett, alle andre er dumme" holdninger.

Keep it up. :)

I tillegg er den interessant (på en måte)
haha helt klart.

Jeg har fått mye pepper selv. Det må man tåle ;)
 
T

timc

Gjest
niklasthedolphin skrev:
timc skrev:
niklasthedolphin skrev:
theStig skrev:
Snicker sa mye svært fornuftig her. Bare synd at mange har fått fyren i vrangstrupen, og dermed automatisk er motstandere av hans meninger også.

Jeg er helt enig i at mange hifi-parametre som "slam/trøkk", "utklinging", "detaljer", "luft" osv ikke er annet enn forvrengning. Jeg har hørt mange anlegg med slike egenskaper, og til gjengivelse av god klassisk musikk er de helt uegnede. Typisk opplever jeg at de som savner sånt i mitt eget anlegg er folk som ikke lytter til klassisk, og dermed heller ikke hører at disse tingene de savner faktisk ikke er noe man skal ha.
Du må have en flad og uengagerende lyd hjemme hos dig.
En lyd som lander langt fra virkelighedstro.
De parametre du nævner er blot en del af helheden.

Og ja, jeg lytter til masser af klassisk musik og jazz og rock og alt muligt andet fordi jeg har over 5000 LP-skiver; >1000 CD'er; >1000 kassettebånd; >400 spolebånd; ~6000 wav titler; MD'er; DAT og flere andre medier af stærkt varieret stilart giver mig muligheden.
Jeg ville ikke sætte en eneste af disse på hvis ikke mit set-up kunne formidle med attack, luft, perspektiv, detaljer, udklingning, stoflighed etc.
Det har ikke en hujende fis med forvrængning at gøre. Det er kendetegnet ved anlæg som er sammensat så det spiller godt sammen.

"dolph"

Ja dere er nok enige. Det TheStig påpeker, er at disse termene ofte blir brukt om fenomener som forårsakes av forvrengning.


-Tim
NEJ.

Jeg skriver udførligt og tydeligt at jeg IKKE mener at de nævnte parametre er forvrængning.
Vi er ikke enige.
De nævnte termer er ikke relateret til forvrængning.

"dolph"


Det er jo akkurat det TheStig og jeg også skriver. MEN at ordene blir FEILAKTIG brukt om fenomener som forårsakes av forvrengning. Prøv å faktisk lese det vi skriver før du svarer. Dersom det ikke er et poeng for deg å være uenig med oss da.......


-Tim
 
T

timc

Gjest
Parelius skrev:
Jeg har en tendens til å skru opp gode uforvrengte anlegg (mitt eget), og merker først hvor høyt det egentlig er når jeg skal prate med noen. Er ikke sikker på at jeg vl tilskrive det klangbalansen, men det er bare min erfaring. Jeg tåler "ren" lyd bedre, kanskje en skulle si.

Dette opplever jeg også. Og så klart merker vi det dersom ting i rommet begynner å skramle. Det som det er snakk om er at man ikke får den trykkende følelsen man ofte får ved å presse et system til grensen.


-Tim
 
K

kbwh

Gjest
Headroom i effektforsterkeri er en god ting. Til og med mine "gulvstående stativhøyttalere" formidler slikt greit.
 
T

timc

Gjest
Valentino skrev:
Headroom i effektforsterkeri er en god ting. Til og med mine "gulvstående stativhøyttalere" formidler slikt greit.

Headroom i høyttalere er også en god ting ;D
 
S

slowmotion

Gjest
timc skrev:
Dette opplever jeg også. Og så klart merker vi det dersom ting i rommet begynner å skramle. Det som det er snakk om er at man ikke får den trykkende følelsen man ofte får ved å presse et system til grensen.


-Tim

Dere må da spille utrolig høyt?

;)
 
K

kbwh

Gjest
timc skrev:
Valentino skrev:
Headroom i effektforsterkeri er en god ting. Til og med mine "gulvstående stativhøyttalere" formidler slikt greit.

Headroom i høyttalere er også en god ting ;D
Klart. Det hjalp med avlastning fra 4x12" i bunn.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
timc skrev:
Parelius skrev:
Jeg har en tendens til å skru opp gode uforvrengte anlegg (mitt eget), og merker først hvor høyt det egentlig er når jeg skal prate med noen. Er ikke sikker på at jeg vl tilskrive det klangbalansen, men det er bare min erfaring. Jeg tåler "ren" lyd bedre, kanskje en skulle si.

Dette opplever jeg også. Og så klart merker vi det dersom ting i rommet begynner å skramle. Det som det er snakk om er at man ikke får den trykkende følelsen man ofte får ved å presse et system til grensen.


-Tim
Jo, men spiller ikke rommets akustikk en minst like stor rolle mtp dette da?
Eller er jeg på jordet? (Hadde ikke vært første gang ;D )
 
P

Parelius

Gjest
thomand skrev:
timc skrev:
Parelius skrev:
Jeg har en tendens til å skru opp gode uforvrengte anlegg (mitt eget), og merker først hvor høyt det egentlig er når jeg skal prate med noen. Er ikke sikker på at jeg vl tilskrive det klangbalansen, men det er bare min erfaring. Jeg tåler "ren" lyd bedre, kanskje en skulle si.

Dette opplever jeg også. Og så klart merker vi det dersom ting i rommet begynner å skramle. Det som det er snakk om er at man ikke får den trykkende følelsen man ofte får ved å presse et system til grensen.


-Tim
Jo, men spiller ikke rommets akustikk en minst like stor rolle mtp dette da?
Sikkert, men relativt sett; i ett og samme vilkårlig valgte rom etc
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Jeg tror deltakerne glemmer en annen vesentlig faktor - urent spill fra kildene.
Det er ikke tvilsomt at meget eksperimentering med underlag og generell justering av nålarm og diamant på en vinylkilde gir, når dette er på plass, en uovertruffen evne til å lyde renere ved sterkere volum.
Det er liksom sånn at du bare har lyst til å skru opp enda mer av den gode lyden, og det bare gjør du til du oppdager at du skulle vært i seng for flere timer siden....
Jeg har det sånn hver natt, jeg.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Boe skrev:
Jeg tror deltakerne glemmer en annen vesentlig faktor - urent spill fra kildene.
Det er ikke tvilsomt at meget eksperimentering med underlag og generell justering av nålarm og diamant på en vinylkilde gir, når dette er på plass, en uovertruffen evne til å lyde renere ved sterkere volum.
Det er liksom sånn at du bare har lyst til å skru opp enda mer av den gode lyden, og det bare gjør du til du oppdager at du skulle vært i seng for flere timer siden....
Jeg har det sånn hver natt, jeg.
Må bare passe på at man ikke spiller for høyt slik at nålen hopper av gårde. Men det er vel kanskje derfor man bruker små rørforsterkere sammen med vinyl? ;D ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.314
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
HåkonN skrev:
Må bare passe på at man ikke spiller for høyt slik at nålen hopper av gårde. Men det er vel kanskje derfor man bruker små rørforsterkere sammen med vinyl? ;D ;)
Hvis du få nålen til å hoppe ved å spille musikk er jeg redd for at du bør ta en ny titt på platespiller og , ikke minst, underlaget den står på.
Selv har jeg mye vinyl og 275 rørwatt pr. kanal, og her hopper ingenting.
mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
niklasthedolphin skrev:
Du har taget fuldstændig fejl i din bedømmelse af tidligere nævnte parametre som værende forvrængning.
Dette er en merkelig tråd.
Først diskuteres det i lange baner om 30 watt er kraftigere enn 200 watt.
Nå har det blitt lange og mange innlegg om forvrengning og farging av lyden.
Hvis du tilfører en forsterker et signal med gitt frekvens og amplitude og det kommer noe ut som har større amplitude, har du en forsterker. Inneholder signalet andre frekvenskomponenter enn det du har tilført, har du fått tilført forvrengning i tillegg. Og litt støy.
Dette skjer ALLTID. Unntaket må være en massiv tråd av godt ledende materiale. Ref. AMPLIWIRE ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
niklasthedolphin skrev:
Dynamik er IKKE bestemt at S/N alene.

Dynamik er forskellen på kraftigste og svageste tone målt i dB.

Det er korrekt at den svageste tone er bestemt af støjgulvet i en given afspilning.
Men den kraftigste tone er bestemt af hvornår forvrængning opstår.

"dolph"
Jeg er på nippet til å tro at vi er enige, men når andre har antydet at de er enige med deg har de fått så hatten passer ???
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
tkr skrev:
HåkonN skrev:
Må bare passe på at man ikke spiller for høyt slik at nålen hopper av gårde. Men det er vel kanskje derfor man bruker små rørforsterkere sammen med vinyl? ;D ;)
Hvis du få nålen til å hoppe ved å spille musikk er jeg redd for at du bør ta en ny titt på platespiller og , ikke minst, underlaget den står på. Selv har jeg mye vinyl og 275 rørwatt pr. kanal, og her hopper ingenting.
mvh
Uff, rør og vinylfolk er så hårsåre. Så du virkelig ikke smileyfjeset mitt....? ;)
 
T

timc

Gjest
slowmotion skrev:
timc skrev:
Dette opplever jeg også. Og så klart merker vi det dersom ting i rommet begynner å skramle. Det som det er snakk om er at man ikke får den trykkende følelsen man ofte får ved å presse et system til grensen.


-Tim

Dere må da spille utrolig høyt?

;)

Spiller høyt til tider ja ;D, men det trengs ikke for å fremprovoserer nevnte fenomen. Poenget er at når det blir veldig rent og uanstrengt spiller vi ubesvisst høyere.


-Tim
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
timc skrev:
slowmotion skrev:
timc skrev:
Dette opplever jeg også. Og så klart merker vi det dersom ting i rommet begynner å skramle. Det som det er snakk om er at man ikke får den trykkende følelsen man ofte får ved å presse et system til grensen.


-Tim
ja helt klart, og det har ikke nødvendigvis noe med watt og gjøre.



Dere må da spille utrolig høyt?

;)

Spiller høyt til tider ja ;D, men det trengs ikke for å fremprovoserer nevnte fenomen. Poenget er at når det blir veldig rent og uanstrengt spiller vi ubesvisst høyere.


-Tim
 
Topp Bunn