300B-monoblokker (dette blir en treig tråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har brukt et par fra et IKEA-monteringssett som var veldig greie, de har en avrunding på toppen som kondisene ligger oppi og sitter helt støtt. Men det var bare 6 stykker i settet og det er litt unødvendig å kjøpe hele settet når det bare er de jeg trenger. Må handle inn litt sånne monteringsgreier til ny forsterker :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Ja, de som er konkave på toppen må være enda bedre, men har ikke funnet noen på Ebay som er selvklebende.

    Ny forsterker ja. Høres lovende ut. Det må du fortelle mer om.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Har montert et par CCS'er under på topplata. De setter strømmen til inngangstrinnet. Best å starte med det for å unngå eventuelle støyproblemer fra anodechokene. Skulle det oppstå noe brum så kommer det i hvertfall ikke fra disse. De passa egentlig godt på skruene til interstagene.

    Får montere chokene senere for å sammenligne hvis resten fungerer som det skal.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Litt mer framskritt i dag. Topplata er satt inn i ramma for å få gjøre klar for den siste loddinga. Ble ganske ryddig hvis vi ser bort fra buketten med ledninger til og fra alle chokene som står igjen. Håper jeg finner på ett eller annet elegant for disse ledningene også. Foreløpig er det tomt i skallen.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Dette var det beste jeg kunne få til. Ikke så halvgærnt. Gir også muligheter for relativt enkel demontering. Hvis vi begynner nærmest veggen er det henholdsvis første choke inn, første choke ut, andre choke inn og andre choke ut.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Dårlige nyheter. Det ble lavfrekvent during på de største høyttalere. Kan hende jeg har utfordret skjebnen med å plassere Hammond chokene på innsiden. Skal forsøke å forlenge ledningene og plassere de midlertidig i trygg avstand på utsida for å se om ting bedrer seg. Og hvis så skjer så får jeg enten endre plasseringa eller kjøpe nye choker fra Lundahl. Hvis ingenting bedres så må jeg ta telling.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.083
    Antall liker
    2.931
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Good news
    Send pm så jeg får shippet et par glober.
    Duringen lar seg fikse.
    Kan du legge ut en skisse av kretsen og hvordan du har jordet?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Takk for det! Går rett over til privat melding ganske så straks.

    Skal komme med en skisse av kretsen etterhvert. Må få sjekket ut endel ting og tang først. Skal bl.a. forsøke med likestrømsgløding til inngangsrøret bare sånn for å ha gjort det. Chokene skal som sagt også ut for å få det avklart en gang for alle.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Har likerettet glødinga til inngangsrøret og flyttet chokene lengre vekk. Brumminga ble borte. Tviler på at glødinga hadde noe å si så chokene er høyst sannsynlig synderne (skal flytte litt på de i helga for å se hva som skjer). Som kan sees av det siste bildet så har jeg brukt korker til å holde oppe tilslutningene under testinga. Det er restene etter all vinen som jeg drakk for å dempe frustrasjonene underveis (neida det siste er bare tull).
     

    Vedlegg

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    226
    Antall liker
    327
    Torget vurderinger
    1
    Når du nå har alt ute av chassiet, bør du benytte anledningen til å støvbinde mdf`en på innsiden. Mdf er limt trestøv og over tid slipper den litt fra overflaten hvis den står ubehandlet. Et strøk med herdende klar olje er nok. Brukes linolje må den være kokt.
    Så bra som du gjør det med kvalitet på alle områder kommer du nok til å ha disse i mange år. varmen innvendig fra motstander etc, samt gjennomstrømning av luft vil akselerere avstøving. (Et litt på sidentips fra en håndverker)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    I helga kom brumminga tilbake. Med chokene ute. Optimismen og selvbildet sank til et lavmål. Etter at jeg på nytt hadde samla meg så begynte jeg å tenke på at det i grunnen var litt rart var at brumminga ikke kom med en gang men først etter at det hadde gått et minutt eller to. Det kunne selvfølgelig være at utgangsrøret trengte litt tid til oppvarming og for å sende støyen gjennom og ut til høyttalerne, men det så var så merkelig var at den kom brått som om en bryter hadde blitt slått på. Etter å ha gått gjennom alt atter en gang så begynte jeg å kikke nærmere på rørene (og selvfølgelig aller sist inngangsrøret) Jeg prøvde å måle motstanden over glødetråden til 7A4-røret, men klarte ikke å få en fornuftig og konstant verdi. Hmmmm. Kikke litt på nettet og kom tilfeldigvis over Morgan Jones som skriver at pinnene til 7A4-røret er laget av "Kovar", en blanding av jern, nikkel og kobolt som har en tendens til å ruste. Kunne det være så enkelt at det bare var å pusse pinnene så var problemet løst? Gikk i gang med 1200 sandpapir og Gloria pussepulver. Pinnene var vanskelige å få blanke, men med litt jobb så ble de ganske bra. For sikkerhets skyld bytta jeg røret og gjorde den samme prosessen en gang til. Satte inn nytt og relativt blankpusset rør og forsterkeren har ikke brumma siden.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Den ene monoblokka synes å fungere bra nå. Men en litt merkelig ting er at Western Electric 300B durer noen sekunder etter påslag for så å bli helt tyst, mens JJ 300B er stille hele tiden. Hva kan være forskjellig i oppbygning mellom WE og JJ tror dere?
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Her er forresten trafoplasseringa etter siste revisjon. Siden nettrafoene er i såkalt "drop trough style" uten noen skjerming nedover så er det nok best at chokene til inngang/driver står plassert som de er nå.

    Oppsummering så langt er at brummen som jeg har hatt problemer med kan stamme fra flere kilder:
    1. Kraftig korrosjon på pinnene til inngangsrøret.
    2. Plassering av choker for nært nettrafo.
    3. Mulig dårlig lodding på den eksterne strømforsyninga til gløderegulatoren til utgangsrøret.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Takk for det! Har prøvd i hvertfall. Men har opplevd et par tre ganger nå at dess penere jeg bygger dess flere feil blir det. Kanskje jeg bør gå for Suprateks stil i framtida....
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Har tuklet litt med oscilloskopet i kveld. Sett litt på hvordan et 1000Hz signal tar seg ut når det har vandret gjennom forsterkeren og inn på en 8 ohms motstander.

    Kan lite om hva det er mulig å lese ut av skjermen til et oscilloskop, men som kan sees av det første bildet så er signalet noe assymmetrisk hvis jeg øker signalstyrken til tonegeneratoren over et visst nivå. Kurvene ser imidlertid fortsatt bra ut. Er dette 2. harmonisk forvregning?

    Øker jeg signalstyrken enda mer blir kurven i overkant skarp og stygg. Det er vel dette som kalles klipping?

    Hvis jeg har forstått det riktig så er WATT summen av følgende regnestykke:

    [(VOLT peak delt på kvadratrota av 2) ganger (Volt peak delt på kvadratrota av 2)] delt på 8.

    Er det på basis av dette mulig å regne seg fram til sånn ca. hvor mange watt det er i forsterkeren ved 1000Hz? Det kommer selvfølgelig an på hvor mye forvregning en tillater, men kanskje akkurat like før klipping?
     

    Vedlegg

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    wave-shape-amplifier-distortion-qst-may-1939-1.jpg
    bildet gir kanskje en pekepin,men er sikker noen som har litt mer peiling en meg som kan utale seg.ser også ut som du har usymetrisk klipping.
    Om du bruker et multimeter og måler over motstanden og bruker ohms lov så får du hvor mange watt forsterkeren gir ut.
    Om du har mulighet å kjøre 2 kanaler på scoopet samtidig så er det lett å sammenligne ut signal med inn signal både på driverrør og utgangsrør.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Takk for illustrasjonen! Nå klarer jeg å tolke skjermbildet litt bedre i hvertfall. Ja, har nok usymmetrisk klipping, men vet ikke om det er normalt på en single ended forsterker. Jeg har mye å lære om målinger og slikt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Har satt den ene monoblokka rette veien. Vanskelig siden topplata ikke var festet til ramma, men det gikk heldigvis bra. Tung hifi. Om ikke annet så i kg.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.083
    Antall liker
    2.931
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I denne sammenhengen er det lov å si
    «Fat Ladies Swing... and rule!»

    Får sendt 46 i løpet av uken
    V
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Har skifta fra CCS til plate choke på inngangsrøret siden siden. Adskillig bedre lyd, men nå har jeg fått en slags snerring i høyttalerne noen sekunder etter at jeg slår på og som blir borte etter sånn ca. 10 sekunder når rørene har blitt varme. Forstår ikke helt hvorfor dette skjer akkurat med en choke over anoden til inngangsrøret. Litt irriterende. Finner jeg ikke ut av det så er det vel enklest å ha en egen av/på bryter til inngang/drivertrinnet, evt. en timer til utgangstrinnet. Kanskje indirekte oppvarming av utgangstrinnet hadde gått, men tviler på at GZ37 bruker lang nok tid på å bli varm. Blir imidlertid uansett å teste det for å sjekke hvordan de lyder versus russisk 5U4G. Har lest at GZ37 er fyldigere og mer dvaske i lyden, men vet ikke om det stemmer.

    Ellers har gaven fra VegardW kommet til gårds. Aldri sett så nydelige rør før. Vet ikke om Zeiss-objektivet mitt er i stand til å yte det rettferdighet (eller mannen bak kameraet). Det er definitivt noe spesielt med globes. Disse skal jeg ta godt vare på. Blir ikke å prøve de engang før begge forsterkerne fungerer prikkfritt.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.083
    Antall liker
    2.931
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Flott bilde!
    Begge rørene ble kjøpt som NOS, forhåpentlig stemmer det, har ikke målt eller testet de så si ifra om de ikke ter seg...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Har bygd en ny 2p29l-forforsterker med transistorbasert mu-follower (Fyyyyy! Neida, den høres faktisk overraskende bra ut) etter tegning fra Ale Moglia 2P29L DHT Preamp – final build – Bartola® Valves

    Artig å høre hvordan de ulike rørene ter seg i forskjellige konstellasjoner. Etter hvert som årene går så har jeg innsett at ulike rør og prinsipp kler ulike innspillinger og at det ikke finnes en og bare en løsning som er best på alt.

    Ellers så har jeg tatt en realitetssjekk av USB vs SPDIF på min trauste DDDAC 1543. Ikke helt det resultatet som jeg ønska. SPDIF er bedre. Gir opp hele harddisk-styret og må forsøke å få solgt unna Nimitraen med ekstern strømforsyning og FTA Kallisto USB-kabelen for å få penger til nytt drivverk og coaxial-kabel. Kanskje de der "nymotens" avspillingsgreiene først kommer til sin rett med høyoppløste filformater. Ikke vet jeg. Mange penger i vasken i hvertfall.
     

    Vedlegg

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en DDDAC 1794 m/Waveio USB mottaker. Jeg kan garantere deg at USB er mye bedre enn SPDIF. Og jeg har prøvd forskjellige drivverk.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Godt å få en bekreftelse på at det er mulig. DDDAC 1794 er kanskje et bedre valg for filbasert avspilling.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Godt å få en bekreftelse på at det er mulig. DDDAC 1794 er kanskje et bedre valg for filbasert avspilling.
    Du har jo PSU og noen gromme utgangskondiser der, så du skulle da overveie å skaffe deg en 1794:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Jo, du har kanskje et poeng der, men kjenner jeg trenger en pause fra filbasert. Skal rive i et billig Audiolab drivverk for å sjekke hvordan det lyder.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    WE rørene mine oppfører seg litt rart under oppvarming og Valve Art begynner å bli litt slitne. For sikkerhets skyld har jeg gått til anskaffelse av nye JJ fra Watford Valves. De ser tillitsvekkende ut. Virker å være av god kvalitet.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Har røska ut inngangstrinnet. Ikke noe ulyder nå under oppvarming. Leste noe på JACmusic om at for stor kondensator i PSU i kombinasjon med anodechoke kunne gi uforutsett støy så det er vel sannsynligvis det som har skjedd. Mekanismen for dette skjønner jeg ikke, men gjort er nå uansett gjort.

    Anyways...så har det gitt meg anledning til å prøve ulike forforsterkere/inngangstrinn med ulike rør. Her er et stemningsbilde av siste kreasjon med 01A og Moglias mu-follower. Har bare lyttet til den via hodetelefonforsterker foreløpig, men den høres svært god ut. Høres faktisk fantastisk bra ut. På hodetelefon ihvertfall. Knuser 2p29l sønder og sammen. Musikaliteten er også god. Skulle tro at all feedbacken i mu-followeren ødela mesteparten, men det gjør den ikke. Merkelig. Seiler opp som det beste røret jeg har hørt i nobelt selskap med 26. Men slik den står nå har 01A full gain. Absolutt en fordel hvis jeg skal gå for kun 3 forsterkende trinn totalt.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Det er vel på høy tid med en oppdatering om hva som har skjedd med monoblokkene siden sist.

    Først må jeg komme med en bekjennelse. Monoblokkene hørtes FORFERDELIG dårlige ut. Har sjeldent hørt noe så elendig i hele mitt liv. Dårlig bass, guffen mellomtone, og skarp og fæl diskant. Vridde hjernen i månedsvis uten å komme fram til noe som helst. Ingenting var jo bygd feil. Utrolig frustrerende og pinlig med tanke på at jeg hadde laget en lang tråd om "hvordan en skal bygge en dårlig forsterker". Hadde vært overskriften sin det.

    Var bare noen millimeter fra å demontere hele dritten og starte på nytt da jeg bestemte meg for å gjøre et siste forsøk med å bytte likeretterne i utgangstrinnet fra gammel russisk til RCA 5X4G. DA LØSNA DET! Bassen ble ikke akkurat verdensklasse (som rimelig er med CLC-filter), men mellomtonen og diskanten ble flere divisjoner bedre.

    Det er mulig å trekke minst to ikke gjensidig ekskluderende konklusjoner ut fra dette:

    1. Med enkle strømforsyninger så betyr delekvaliteten - inklusivt likeretterrørene - MYE.

    2. Russiske såkalte 5U4G ekvivalenter er søppel.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    226
    Antall liker
    327
    Torget vurderinger
    1
    Kan kjenne meg igjen i din frustrasjon over at ikke alt går som man skulle ønske. Opplevde det selv for kort tid siden, da jeg hadde brum i mine 300B og ikke fant årsaken til det. Jeg fikk litt tips og fjernet driverøret, siden brummen fortsatt var tilstede, forstod jeg at det var i tilknytning til 300B røret.
    Det viste seg å være så enkelt som å skru på det jeg trodde var bias justering, men som viste seg å være hum balanse/justering. Det var litt småflaut :)

    Alt var bra og jeg kosa meg med musikk, men registrerte at sokkelen på 12sn7gta rørene ble veldig varme. Da han Raichert skrev at man må bruke Gtb rør pga "heat dissipation", tenkte jeg at det sikkert var lurt :) Hadde egentlig tenkt og bruke 12sx7 gta da jeg har mange av dem. Eneste med gtb jeg hadde var 6sn7. Da jeg først skulle gjøre forandringer, hvorfor ikke oppgradere litt sammtidig !? så jeg laget en "constant current source" med Lm 317 til glødingen på 6sn7 røret.

    Til min store overaskelse var det ny brum på den ene forsterkeren. Jeg klødde og vrei meg flere kvelder for å forstå hvorfor, men måtte gi opp. Jeg ble lei og rørte den ikke på mange uker. For et par uker siden, fikk jeg litt ånden over meg og prøvde igjen. Det viste seg at en billig Ikea bordlampe jeg har brukt som arbeidslys var synderen. Da jeg skrudde den av ble brummen borte.

    Synes de låter fint. De er nok ikke like støysvake som en "kjøpeforsterker", men dette er kun hørbart med lyden av og helt borte ved høytaleren. Sett i ettertid så var ikke disse lettfødte, de ga meg mye frustrasjon. Får ihvertfall takke de som ga meg tips som gjorde at dem ble spillbare til slutt. La ved et bilde som viser ccs til 6sn7 glødingen.


    Frode





    2020-04-25 09.49.57.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Flott at det ble en ordning til slutt. Bordlampen altså. Hvem skulle trodd det.

    For meg var det som sagt likeretteren. Utrolig. Rett og slett utrolig.

    Alltid en eller annen filleting - og som regel det siste en tenker på.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.160
    Antall liker
    1.200
    Sted
    '
    Alt var bra og jeg kosa meg med musikk, men registrerte at sokkelen på 12sn7gta rørene ble veldig varme. Da han Raichert skrev at man må bruke Gtb rør pga "heat dissipation", tenkte jeg at det sikkert var lurt :)
    Det skal ikke være noen forskjell på GTA og GTB utenom at filamentet har kontrollert oppvarmingstid slik at B er mer egnet for seriegløding. De tidligere versjonene, uten A- eller B-suffix, er derimot spesifisert for både mindre effekt og lavere anodespenning.

    Uansett så omsettes det typisk lite effekt i et inngang/driver-rør til audiobruk. Ofte kommer mesteparten av varmen fra filamentet. Før i tiden da SN7 ble brukt i TV-er som kombinert oscillator og vertikal-utgang kjørtes røret på full guffe hele tiden. Det ble i utgangspunktet brukt som en single-ended effekt-forsterker som ga kontinuerlig sving til avbøyningsspolen. Det skulle mer effekt til for å avbøye elektronstrålen over billedrørets fulle høyde enn hva som skal til for å drive gitteret på 300b (spesielt med tanke på at det kreves omtrent null effekt til å drive 300b under normale omstendigheter).
     
    Sist redigert:

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    226
    Antall liker
    327
    Torget vurderinger
    1
    Hei Jan E !

    Det var greit og vite, da er det mulig og eventuelt prøve mine 12sx7gta på et senere tidspunkt.

    Mvh
    Frode
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Vil at tråden min skal være komplett så her er de to innleggene fra Haglund84 og undertegnede som ble borte ved overgangen til ny "Sentral":

    "Artig tråd og fint prosjekt. Det er Synd Løsningen ikke har innfridd lydmessig etter forventningene. Testet JJ 300B tilsvarende de du har, tidligere for noen år siden. Jeg opplevde den gang lyden som litt steril og kjedelig med JJ i forhold til det jeg den testet imot. Jeg vil anbefale deg og prøve WE300B rørene i blokkene igjen. JJ har et godt rykte, så kan hende at i mitt tilfelle de bare ga en dårlig match. Til likeretting, så benytter jeg RCA 5u4gb. Jeg er veldig fornøyd med dette røret. Det var klare lydmessige forskjeller på likeretter rør, også i mitt CLC PSU. Her ble også russiske ekvivalent rør forkastet, Selv om spenningen forble nokså lik. 300B Katode motstanden opplever jeg ekstremt kritiske og avgjørende for lyden. Kan vurdere og teste litt forskjellige brands også på kondensatoren. Håper du kommer i mål. kretsen ser veldig gjennomført ut."

    "Takk for ros og tips! WE er vel et bedre 300B-rør enn JJ, men mitt foreløpige inntrykk er faktisk at andre ting i forsterkerne påvirker lyden langt mer enn forskjellige utgangsrør. Bruker forøvrig Mills i katoden. Burde være bra nok. Tror jeg kommer i mål nå ja. Bytte av likeretterrørene var revolusjonerende. RCA 5X4G "smooth black plates" anbefales varmt for de som har mulighet for å lodde om på et par-tre ledninger. Ekvivalenten 5U4G er testet her: https://www.head-fi.org/threads/dubs...thread.694525/"
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    1.426
    Har bygd om 6V6-forforsterkeren min til triodekoblet E180F for å finne ut hvordan dette røret fungerer sammen med 46 og 300B.

    Har bare såvidt lyttet til den i overnevnte kontekst, men synes det høres meget bra ut. Hadde Ciro Marzio rett fra første stund da han anbefalte E180F sammen med (riktignok 45) og 300B? Er (alt for) mye gain en forrutsetning for å få "liv" i Audio Note AN-E høyttalerne? Er det kildeavhengig? Hmmmm! Mye å fundere på for en som har vært en proponent for direkte oppvarmede rør i alle ledd i en årrekke. Det er åpenbart flere veier til mål....

    VIB_9012_00001.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn