Kan kjenne meg igjen i din frustrasjon over at ikke alt går som man skulle ønske. Opplevde det selv for kort tid siden, da jeg hadde brum i mine 300B og ikke fant årsaken til det. Jeg fikk litt tips og fjernet driverøret, siden brummen fortsatt var tilstede, forstod jeg at det var i tilknytning til 300B røret.
Det viste seg å være så enkelt som å skru på det jeg trodde var bias justering, men som viste seg å være hum balanse/justering. Det var litt småflaut
Alt var bra og jeg kosa meg med musikk, men registrerte at sokkelen på 12sn7gta rørene ble veldig varme. Da han Raichert skrev at man må bruke Gtb rør pga "heat dissipation", tenkte jeg at det sikkert var lurt
Hadde egentlig tenkt og bruke 12sx7 gta da jeg har mange av dem. Eneste med gtb jeg hadde var 6sn7. Da jeg først skulle gjøre forandringer, hvorfor ikke oppgradere litt sammtidig !? så jeg laget en "constant current source" med Lm 317 til glødingen på 6sn7 røret.
Til min store overaskelse var det ny brum på den ene forsterkeren. Jeg klødde og vrei meg flere kvelder for å forstå hvorfor, men måtte gi opp. Jeg ble lei og rørte den ikke på mange uker. For et par uker siden, fikk jeg litt ånden over meg og prøvde igjen. Det viste seg at en billig Ikea bordlampe jeg har brukt som arbeidslys var synderen. Da jeg skrudde den av ble brummen borte.
Synes de låter fint. De er nok ikke like støysvake som en "kjøpeforsterker", men dette er kun hørbart med lyden av og helt borte ved høytaleren. Sett i ettertid så var ikke disse lettfødte, de ga meg mye frustrasjon. Får ihvertfall takke de som ga meg tips som gjorde at dem ble spillbare til slutt. La ved et bilde som viser ccs til 6sn7 glødingen.
Frode