VegardW
Hi-Fi freak
Vedr chokene
Måtte dra på smilebåndet når jeg kom over denne 300b`n etter at jeg så Supratek sin..Takk for det! Har prøvd i hvertfall. Men har opplevd et par tre ganger nå at dess penere jeg bygger dess flere feil blir det. Kanskje jeg bør gå for Suprateks stil i framtida....
Det jeg har sett av Supratek må være en ønskedrøm for en skjære familie.Måtte dra på smilebåndet når jeg kom over denne 300b`n etter at jeg så Supratek sin..
Vis vedlegget 701009
Har fått prøvd den nye regulatorvarianten i en uke. Den tok livet av all musikalitet i mitt oppsett. Det var som om forsterkeren hadde fått alt for mye feedback. Alt ble flatt, overkontollert og kjedelig. Nå skal det sies at jeg bruker balanseringsmotstander når jeg kjører med Rod Coleman v7, men fjernet dem da jeg prøvde v9.2. Mulig det er noe spesielt med WE som rett og slett ikke funker med v9.2 eller så har den godeste Rod Coleman sett for mye på måleinstrumentene sine. Eller så har jeg gjort en feil et eller annet sted. Klarte imidlertid ikke å finne noe siden alt tilsynelatende målte "spot on" på alle måter. Har sendt en "review" til Rod. Håper at han ikke blir alt for sinna.Den eneste fordelen med å bruke lang tid er i de tilfellene det kommer nyere versjoner av en eller annen tingest en har tenkt å ha i forsterkeren. Rod Coleman sendte meg den siste regulatorvarianten v9.2 som skal sørge for at 300B-rørene får ren DC. Skal være bedre, men hvem vet.
Vis vedlegget 790126
På den positive sida så opplevdes lyden av v9.2 som mer fokusert og noe renere. Lyden havnet videre mer bak høyttaleren en foran. Det siste kan vel være en smaksak. Men når musikken slutter å være spennende og "fottrampen" blir borte da blir det meningsløst.Tenker intuitivt at skiftet fra v7 til v9 ikke resulterer i feil implementering. v7 skal ha litt større (1V) forskjell på V in /V out. Det skulle være enkelt å kompensere med en liten ekstra r før v9.
Det har vist seg mange ganger at det spiller en stor rolle for opplevd lyd hva man gjør i filamentforsyningen til en direkte glødet triode. Det eneste jeg ikke liker med denne erfaringen er at jeg må smekke inn v 7 eller v8 i 50 se ampens ene kanal for å sammenlikne med v9. Det medfører også at jeg må lage mat til to par ører som sitter over bunnløse mager og skamløse vinsluk.....
Feiga litt ut foreløpig. Og laget en "kreasjon" hvor jeg kan måle forsterkninga sånn ca. Har bare sjekka noen få av 6E5P-rørene, men det synes som de de holder seg jevnt på litt over 30. Ikke den samme beryktede variasjonen som 6C45pi altså. Men så er det jo det at mu = transkonduktans x anodeimpedans. Så i praksis kan det jo være stor innbyrdes variasjon på de to sistnevnte. Vet imidlertid ikke hvor mye dette har å si i praksis. Vanskelig dette her.Jo, det er godt at det finnes noen som kan ta oppdraget. Men på den annen side så hadde det vært moro å fått det til selv. I hvertfall prøvd litt. Har en gyrator som kanskje kunne ha fungert som stabil justerbar spenningskilde. Tåler bare 20mA, men det burde holde. Det er noe som heter "grid shift approach" https://www.tungsol.com/html/faqs7.html, og det er denne metoden jeg tar sikte på hvis jeg finner en nettrafo i passende størrelse.
Mulig dette gir deg noen svarJoda, det var det jeg prøvde å vise ovenfor. Men jeg skjønner årsaken til misforståelsen siden jeg har lagt inn lavere strømtrekk og ikke høyere etter 5 sekunder. "Utseendet" på responsen blir lik, men omvendt og speilet langs den horisontale linja hvis dere forstår hva jeg mener. Med høyere strømtrekk blir det kanskje riktigere å snakke om "undershoot" hvis det er noe som heter det. Men så er det jo det at utgangsrøret svinger både positivt og negativt relativt til biaspunktet. Positivt utsving impliserer (her) høyere strømtrekk og lavere spenning mens negativt impliserer lavere strømtrekk og høyere spenning. Betyr dette at strømforsyninga bare har betydning når utgangsrøret svinger positivt? Noen som kan forklare og belyse?