Rørutstyr 300B-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mye bedre lydmessiog er 1 sortering av Full Music 300b . Vet du prisen på 1 par.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Så er mine Elrog 300B i hus og jeg har fått prøvd de et par timer.
    Det er 300B på et nytt nivå, for meg. Jeg har vært gjennom de fleste andre fabrikanter, og det her er altså noe annet.
    Lydmessig kan bare slutte meg til observasjonene til TM.
    Like før jeg sender ham en julegave:)
    Noe mer å melde etter noen ukers bruk/lytting?
    Mvh
    Jeg spilte et par dager på de. Så begynte jeg å bygge på 10Y(eller en annen DHT)-300B. Jeg er ferdig med PSU, og det har vært kobla til mine eksisterenede DRD forsterker for å teste ut. Til det formålet har et par TJ gjort jobben. Når signaldelen blir ferdig og alt fungerer fint, kommer de på plass igjen.
    I løpe av de dagene de satt i endra igrunnen ikke inntrykket seg så mye. De er mine favoritter uten tvil.
     
    Sist redigert:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt er sortering viktig med kinesiske rør. Så vidt jeg kan forstå laves det gode rør i kina, men de sniker dårlige eksemplarer inn imellom de gode.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Vet du om disse G DR.Meshpl 300B rørene spiller bedre enn TJ Full Music 3 sortering .
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor svarer du da for andre når du ikke vet det selv. :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    når får du de da?
    er listen i preferert rekkefølge?
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    der de spiller fra midbass og opp, only.......
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Noen av disse rørene du skal selge ,Vermin .
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Hvilket av dine 300B rør spiller klart best ,Vermin . Er det Psvane WE Replica eller EML .
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg spurte om listen var i preferert rekkefølge.......
    svaret står i # 374
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Hva legger dere i uttrukket at dere kjører 300B Fullrange -Fullblods -Helt ut . Hva slags utstyr må en ha for å kjøre dette ifølge dere som har det.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Forsøker å hjelpe.
    Jeg har hatt 300B forsterkere, eiere og rør på besøk......mange ganger.
    Med full range tipper jeg det menes at 300B forsterkeren driver en eller flere høyttalere over hele frekvensområdet.
    Mange benytter en slik forsterker fra "midten" og opp. Og lar en "moderne" forsterker på >10x 300B effekten drive bassområdet.
    Hvis du forteller hva du har, kan vi kanskje si noe om hva du mangler. Hvis du synes du mangler noe da:)
     
    Sist redigert:

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har testet Golden Dragon Mesh 300B imot Golden Dragon Super 300B.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Du må ikke stole blindt på hva andre måtte mene om rør, hifi og mye annet.
    Skaff deg litt egen erfaring.
    Mht GD300B mesh plate må du være rask. Lenge siden det siste ble laget og det finnes kun noen få igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.841
    Antall liker
    3.532
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Jeg har nettopp hvnet på 300B kjøret og grubler litt.

    Har bitt meg fast i det LMC skrev om levetid på de forskjellige merkene og forholdet levetid/pris.

    På Western electric sin hjemmeside sier de 40000 timer levetid. Jeg har lest ett eller annet sted at KR skal ha noe lignende.
    Hvad med de andre merken i den høye prisklasse, Takatsuki, Elrog og de litt billigere Emission Labs og PSVANE WE replica / T2 MKII og lignende.

    Et produkt som koster 15000 og lever i 30000 timer koster same i bruk som et som koster 2000 og lever i 4000 timer.
    Disse tallene kan siden justeres begge veier sikkert. Samtidig som det virker opplest å vedtatt at de dyre røren gir vesentlig høyere subjektiv ytelse og er omsettlige om man går lei. Kjøper man ett sett WE til 10.000 som kanskje er brukt 3-4 tusen timer er dette fortsatt enkel matematikk. At man kan gå lei eller ønsker å tube rolle forstår jeg.

    En som lurer og søker input fra de som har tube rollet og skaffet seg kunskap og erfaring.

    mvh
    Habicht
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de fleste som har rollet, har gjort det i gjørma, og ikke i dundyna :cool:
    det er ihvertfall sikkert, at her er det en sammenheng mellom pris og ytelse, selv om "law of diminishing returns " gjelder her som i alle andre hi-end hobbygrener
    men de fleste konkluderer som meg at selv godt brukte WE står seg godt mot det meste, selv om Elrog og Takatsuki kan ha litt andre styrker (og svakheter)
    men til slutt er det både krets, komponenter og ikke minst systemet som helhet, som bør være avgjørende for valget

    btw tror de fleste normale 300B har ikke mye mere enn 3K timer levetid

    gjør som meg; installer en timeteller på ampene og begynn å før logg
    desverre begynte jeg ikke i tide heller

    Curis har noen fine elektroniske med LCD skjerm
    mvh
    Leif
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har fått litt fakta om Golden Dragon 300B Mesh Plate fra Peter Watson / PM Components og Brynjar Kvanlid / Motron:

    Gd Mesh plate ble produsert på en liten fabrikk, som vanlig etter produksjons spefikasjoner fra GD.
    Dessverre ble fabrikken lagt ned da eieren ble syk. Peter (Watson) tok da kontakt med TJ i Tianjin og de produserte en prøvekolleksjon, men resultatet var så dårlig at det ikke ble satt i gang en GD produksjon der. Shuguang hadde tidligere forsøkt å produsere Mesh plate for GD uten å kunne tilfredsstille kvalitetskravene til Peter så dermed ble det ikke produsert flere GD Mesh plate rør.
    Shuguang produserer fremdeles GD 300B super etter GD spesifikasjoner( bl.a. med glødetråd produsert i Japan og styregitter metall fra India), men lydmessig kan de ikke sammenlignes med Mesh plate produksjonen som var.
    TJ produksjonen markedsføres under mange navn, sannsynligvis etter hvilken produksjons sortering rørene har. Full Music er mest sannsynlig tredje sortering (de FM rørene jeg har målt er svært dårlige) Første sortering er sannsynligvis SOFIA.
    Ellers er det visstnok en produksjon i Guang Dong, hovedsakelig OEM rør
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har fått litt fakta om Golden Dragon 300B Mesh Plate fra Peter Watson / PM Components og Brynjar Kvanlid / Motron:

    Gd Mesh plate ble produsert på en liten fabrikk, som vanlig etter produksjons spefikasjoner fra GD.
    Dessverre ble fabrikken lagt ned da eieren ble syk. Peter (Watson) tok da kontakt med TJ i Tianjin og de produserte en prøvekolleksjon, men resultatet var så dårlig at det ikke ble satt i gang en GD produksjon der. Shuguang hadde tidligere forsøkt å produsere Mesh plate for GD uten å kunne tilfredsstille kvalitetskravene til Peter så dermed ble det ikke produsert flere GD Mesh plate rør.
    Shuguang produserer fremdeles GD 300B super etter GD spesifikasjoner( bl.a. med glødetråd produsert i Japan og styregitter metall fra India), men lydmessig kan de ikke sammenlignes med Mesh plate produksjonen som var.
    TJ produksjonen markedsføres under mange navn, sannsynligvis etter hvilken produksjons sortering rørene har. Full Music er mest sannsynlig tredje sortering (de FM rørene jeg har målt er svært dårlige) Første sortering er sannsynligvis SOFIA.
    Ellers er det visstnok en produksjon i Guang Dong, hovedsakelig OEM rør

    Takk for nyttig info
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    En kompis av meg har hatt disse WE 300B rørene i begynnelsen av 90 og han sier at de holder ikke lenger enn max.10-11.000 timer. Det at det står levetid på 20-40.000 på disse rørene er bare tull og tøys ,sier han . ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    BS...de ble laget opprinnelig som rør til forsterkning av taleområdet i telelinjer og stod i årevis...
    skjønner ikke hva du ranter rundt om kompis meg her og kompis meg der.....
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor tar du slik på vei . Dette er jo hans erfaring med WE300B rør . Det har jo ingenting med deg å gjøre . Synes det er rart at du ikke får solgt WE rørene dine som er 10 år gamle . Flere på Torget som har solgt samme WE rør for lenge siden ,men disse hadde vel ikke gått så mange timer . Tror sistemann solgte de for kr.12.000 paret . Tror dessuten at disse rørene er oppskrytte . ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det er vel ikke usannsynlig at det skjedde noe med WE produksjonen fra "tidenes morgen" og til det tok slutt. Noen endringer i materialteknologi og sk "improvements".
    40.000 timer levetid forsvant fra reklamen.
    Siden 2005 har det trolig ikke blitt laget stort. Ikke som holdt god gammel kvalitet i hvert fall.

    June 1, 2005 Western Electric proudly names AXISS Distribution as its USA Distributor
    June 1, Gardena, CA …. Western Electric, www.westernelectric.com, the leading manufacturer of world class vacuum tubes has appointed AXISS Distribution of Gardena California as its exclusive distributor for both the USA and Germany.
    Long revered for their unequaled expertise in crafting leading edge consumer products, Western Electric is especially noted as the developer of the WE 300B Vacuum tube. The WE300B has a long history of high performance coupled with unequalled sound performance!
    “AXISS Distribution prides itself on representing the finest audiophile products from around the globe and the addition of Western Electric to our product mix is a proud moment for all of us,” said Arturo Manzano, President of AXISS Distribution.
    The WE300B is manufactured in the United States and is now in production at their new Huntsville, Alabama factory.
    The current price for a matched pair is USD $1,200.00 and is in stock and shipping.

    The commitment of Western Electric to outstanding craftmanship and superior customer service leads them to a partnership with AXISS that ensures customers around the world the attention to detail and pride of ownership that Western Electric stands for.

    Her er det helt blankt:

    What's New
    Ikke noe her heller:

    WE 300BWestern Electric® 300B Vacuum TubeTBATBA
    WE 300B-2Western Electric® 300B Vacuum Tube Matched PairTBATBA
    WE 300B-4Western Electric® 300B Vacuum Tube Matched QuadTBATBA
    WE 300B-8Western Electric® 300B Vacuum Tube Matched OctetTBATBA

    Konklusjon:
    Ta vare på de som er. Det kommer ikke flere.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes vel 300B rør som skal være like gode-kanskje bedre . Hva med Elrog og Takasutki eller hva de heter . Det må jo være veldig gode rør når LMC bruker disse . Han bruker vel ikke hvilke som helst 300 B rør .;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn