3D printe horn - noen som trenger printehjelp? Et slags "Group buy"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erikm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Får fryktelig lyst på 3d-printer når jeg ser slikt som dette. Hadde det vært interessant å prøvd noe lignende Avantgarde? De bruker vel ikke kompresjonsdrivere, men heller domer med store waveguider?

erikm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Å nei, mente noen noe annet enn deg @Deng1, håper det går bra.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Får fryktelig lyst på 3d-printer når jeg ser slikt som dette. Hadde det vært interessant å prøvd noe lignende Avantgarde? De bruker vel ikke kompresjonsdrivere, men heller domer med store waveguider?
    Avantgarde bruker kompresjonsdrivere til diskantene. Det kunne vært artig med en Duo variant men løsningen med separate horn for mid og diskant har rimelig mange utfordringer mtp spredning. Klart man kan få det til å låte fantastisk i et sweetspot, kanskje til og med bredt nok til to. Men off aksis blir det litt berg og dalbane.

Det fine med mange ATH optimerte horn er at de loader så godt at du kan bruke 1" driver og allikevel dele ned mot 600Hz. Og det i horn kun 52 Cm i dia.. Etter Le Cleach 200 og JBL 2360 så synes jeg de er kjekke og ganske små. 40 cm hornet loader finfint ned mot 8-900Hz med en 1".

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26

Kjør på! Veldig gøy. Har fått flere som har kontaktet meg ang printing til å hoppe i det og kjøpe egen printer.

Kjøp Bambu Lab. Hvis hobbyen din er å lage ting. Kjøp alt annet om du ønsker at hobbyen (tidsfordrivet) skal være å pusle med selve printeren og et utall parametre som må optimeres.

erikm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Det går helt fint, men fordelene skulle være ??
    Tja fordelen er vel at man får med hele stemmeregisteret i en dynamisk driver, synes forøvrig at de store avantgardene låter fryktelig bra.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Tja fordelen er vel at man får med hele stemmeregisteret i en dynamisk driver, synes forøvrig at de store avantgardene låter fryktelig bra.
    Enig i at de store, nye Avantgardene låter bra. Har vel litt med at det blir brukt DSP for å få optimalisert noe som rent akustisk er en (unødig) utfordring. Men de ser SÅ tøffe ut og jeg har virkelig lyst på de største DUOene fullaktive. 😍

SiSt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    1.804
    Sted
    Hamar
    Kjøp Bambu Lab. Hvis hobbyen din er å lage ting. Kjøp alt annet om du ønsker at hobbyen (tidsfordrivet) skal være å pusle med selve printeren og et utall parametre som må optimeres.
    Har ikke peiling selv, men akkurat det der har jeg hørt fra flere med peiling på printere. Kult.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.179
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Men siden vi er i DIY seksjonen kan jeg anbefale Voron om du vil bygge og fikle, ett 2.4 kit fra LDO er potensielt en bedre printer enn Bambu, men regn med 50 timer bygging og fort det samme i kalibrering før du er på Bambu nivå.
    Moro for oss som syns at byggingen er vel så gøy som bruken.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Har vært nødt til å bytte nozzle på Bambuen et par ganger og har tweaket en god del settinger på de store printene. Men det er pga at jeg har testet grensene. Det har selvfølgelig gjort at jeg blir mer interessert i hva som skjer under panseret på vidunderet og uunngåelig fått lyst til å gjøre endringer. 😊 Nå ligger det en ny high volume E3D Obxidian hotend i posten for enda mer styrke på printene.

Får levert en Anycubic Kobra Max en av dagene, da blir det nok uungåelig endel skruing og fikling.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Litt urne-look i den vinkelen men jeg kan forsikre om at den er veldig eggete vel oppe på stativet sitt.

Prototype 1 har spilt siden onsdag og resultatet motiverer til videre innsats. Gøy det her.

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.066
    Torget vurderinger
    1
    For de som ikke har 3d-printer eller vil eksperimentere med nye materialer så kan jlc3dp være et alternativ:
    https://jlc3dp.com/?source=jlcpcb-footer

Har ikke prøv dem, men har brukt PCB avdelingen en del og de leverer bra kvalitet.

mvh
    KJ

• Liker
    Reaksjoner: ePi

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Da er EGG variant nummer 3 i printeren mens jeg venter på filamentet til en bestilling på et morsomt horn designet i Norge. Må jo la printeren jobbe.

Variant 3 har samme ytre størrelsen på kabinettet og netto er det drøyt 6 liter. Fortsatt integrert feste for 35mm stativ. Det er noen stilrene stativer å få kjøpt fra feks K&M med runde eller rombeformede baser som veier 10kg+. Perfekt løsning for noe som dette. Eller bare DIY og støpe et 35mm rør ned i noe betong eller epoxy. Kabler er tenkt å trekkes skjult ned gjennom røret på høyttalerstativet. Funket fint på de andre prototypene.

Bakre del er tenkt å skrues inn. På bildet av tegningen så kan du se at jeg printer gjenger i hoveddelen av egget hvor du kan skru inn enten en lukket bakdel eller forskjellige typer/lengder/diametre på bassrefleksporter. Diameteren er for liten for en slavebass men det kan man evt integrere i hovedkroppen. Det er på to-do lista.

Ellers er det nå lagt opp til å skru fast fronten fra baksiden med 200mm lange bolter. Har bestilt noen kjekke saker i messing som man smelter inn. Rampamutter for plast kan man si.

EGG type 3 - for fulltoner.png

IMG_8597.jpeg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Da har jeg fått dempet frontkammeret til det fylte egget.

Grønn kurve ovenfor er Tektonic fullrangen liggende på armlenet på sofaen.

Den gule kurven er montert i frontkammeret. OBS: fant senere ut at blippen rundt 475Hz er pga armlenet, når jeg hevet frontkammeret så forsvant den.

Orange kurve er montert i frontkammeret og med demping. Her har jeg brukt Magic Sponge, ikke ekte Basotect men det virker som at de fleste varianter av melamin skum har nogenlunde like dempeegenskaper. Håper jeg. Ser bra ut.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Prototype 3 til Tangband 4" er snart klar. Endte opp med å fylle vann i EGGet da jeg ikke stolte på onlinekalkulatoren. Og bra var det. Egget rommer 7.5 liter kildevann fra Glomma. Så nå blir det å velge tuning og printe bakre del med integrert bassport.

Dette elementet hadde fint klart seg med et mindre EGG, 5 liter er visst nær optimalt.

IMG_8652.jpeg
    IMG_8650.jpeg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Glommavann ja, her har vannfolka i Fredrikstad kommune gjort leksa si. Glomma er ikke synonymt med noe rent eller Imsdalsvann-aktig her i byen nei. Rettroende Fredrikstanere bader utelukkende ute mot Oslofjorden i det som man føler er rent vann. Det er ikke bare at dette er skikkelig hav og ikke brakkvann, det er primært at Glomma er forbindes med industriavfall og kloakk fra Sarpingene osv.

Så i alt av info/PR fra kommunen snakkes det om kvalitetsvannet fra Vestvannet/Isnesfjorden ved Sarpsborg. Ikke at vannet kommer fra en stillestående utposning av Glomma.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Dette har jeg gledet meg til!! Er i gang med å printe nytt horn til Ø Audio ICON 15 prototypene mine.

Jeg har god bredde på lytterommet og jeg vinkler høyttalerene inn foran hodet mitt. Det gjør at jeg kan ha høyttalere med bred spredning SELV OM det jeg liker aller minst til Hifi finlytting er tydelige tidlige refleksjoner.

Så etter å ha kommet fra JBL M2 som har en 100 grader spredning i horisontalen så ble det for "trangt" med XT1864 hornet sin 60x50 spredning. I et mindre rom (store horn er ofte fett i små rom synes jeg) så kan XT1864 være optimalt. Og det låter svinbra med Audiolense i dag, jeg vil bare ha mer topp i resten av rommet, litt mindre ego-høyttaler.

Nå blir det orden på sakene! Printer et oppskalert Tritonia horn. 45 cm bredde, custom til prototypene. Blir spennende å måle hvor godt det loader diskanten.

IMG_8757.jpeg

IMG_8756.jpeg

IMG_8758.jpeg

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.112
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Dette har jeg gledet meg til!! Er i gang med å printe nytt horn til Ø Audio ICON 15 prototypene mine.

Jeg har god bredde på lytterommet og jeg vinkler høyttalerene inn foran hodet mitt. Det gjør at jeg kan ha høyttalere med bred spredning SELV OM det jeg liker aller minst til Hifi finlytting er tydelige tidlige refleksjoner.

Så etter å ha kommet fra JBL M2 som har en 100 grader spredning i horisontalen så ble det for "trangt" med XT1864 hornet sin 60x50 spredning. I et mindre rom (store horn er ofte fett i små rom synes jeg) så kan XT1864 være optimalt. Og det låter svinbra med Audiolense i dag, jeg vil bare ha mer topp i resten av rommet, litt mindre ego-høyttaler.

Nå blir det orden på sakene! Printer et oppskalert Tritonia horn. 45 cm bredde, custom til prototypene. Blir spennende å måle hvor godt det loader diskanten.

Vis vedlegget 1111422

Vis vedlegget 1111423

Vis vedlegget 1111424
    Skriv gjerne noen ord om den anycubic'en ved anledning. Funderer på om jeg skal anskaffe en printer av noe slag...

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    6
    Her kommer det kule kreasjoner på samlebånd.. :cool: Kjempekult å følge med på!
    Ser ut som at det er mulighet for 420*420*500mm print på denne - det trengs fort når man holder på med horn. Hvordan var overgangen fra Bambu lab?

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Skriv gjerne noen ord om den anycubic'en ved anledning. Funderer på om jeg skal anskaffe en printer av noe slag...

Kjøp printer, ille gøy! Bambu Lab om du vil lage ting. Alt annet om du vil tukle med printeren.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    685
    Torget vurderinger
    26
    Her kommer det kule kreasjoner på samlebånd.. :cool: Kjempekult å følge med på!
    Ser ut som at det er mulighet for 420*420*500mm print på denne - det trengs fort når man holder på med horn. Hvordan var overgangen fra Bambu lab?
    Overgangen var litt brutal. Beholder min P1 og skal ha den nye, større Bambuen. Men Anycubicen kostet bare 350 euro. Og jeg er dum. Printbed er ujevnt som en rallycrossbane. Den bråker som faen. Men tilfredstillelsen ved å få tunet inn et fint print var stor. Alle menn får vel testo-boost ved å få noe til å virke? Allikevel så er det en distraksjon og jeg tror den er solgt eller gitt bort snart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn