Hva om man monterer elementet på tilstrekkelig tjukk stålplate (eller annet egnet materiale) og monterer denne til kassen med "pakninger av viskoelastisk materiale" på alle kanter, dvs. ingen direkte fysisk kontakt med kassen
Utfordringen med statisk myk opplagring av selve elementet er at man sliter med å få det mykt nok. I stedet for isolering så risikerer man bare å flytte resonansfrekvensen et stykke nedover til et område som skaper mer problemer enn det gjør godt. Gumminnfesting av element mot baffel vil neppe være til det gode. Linkwitz har illustrert et eksempel som jeg antar kan ha tilsvarende effekt som Kef sitt forsøk (se litt ned på siden hvor elementet er montert mot gummi http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#N).Mr-T skrev:Nemlig, det er ikke helt trivielt for å si det pent. Jeg mener å huske KEF gjorde et forsøk på det for mange år sida ved å montere elementet i magneten, og kun en pakning mellom element og kasse. Om det fungerte noe særlig vet jeg ikke.
Jeg har tenkt en del på hvordan dette kan løses, men har ikke kommet opp med noe godt forslag sjøl heller, så mine basselementer er "hardt" montert i kassene enn så lenge (dvs H-baflene).
Ved å flytte førsteharmoniske oppover og et godt stykke utenfor arbeidsområdet (inkl. dominante overharmoniske) til bassen så har man komt rundt selve kasseresonansen. Jeg tenker da at man kan lage kassen (f.eks. egnet metall) som et uniformt stivt legeme og setter hele suppestasen på et tilpasset vibrasjonsisolerende fundament. Kassen vil i dette tilfelle koste en del vil jeg antaAudiodidakt skrev:Hva om man monterer elementet på tilstrekkelig tjukk stålplate (eller annet egnet materiale) og monterer denne til kassen med "pakninger av viskoelastisk materiale" på alle kanter, dvs. ingen direkte fysisk kontakt med kassen
Dette høres utrolig spennende ut, men hvorfor ikke viskoelastisk lim mellom alle lagene for å få en enda større effekt av dempingen?Asbjørn skrev:I stedet holder jeg nå på å bygge to basskasser, hver med 2 x Beyma 12SW1300Nd i en push-push-konfigurasjon, altså en foran og en bak på kassen som bipol. Jeg lager en ekstremt stiv baffel av en aluminium-kryssfinér-aluminium-sandwich limt med hardt epoxy-lim og limer et ekstra lag kryssfinér utenpå med elastisk lim som "constrained layer damping".
Inne i kassen blir det en matrise-aktig konstruksjon som ligger an mot magneten på hvert element og "kortslutter" reaksjonskrefter direkte til det andre elementet, mens en vertikal skillevegg deler luftrommet i separate kamre for hvert element. Til slutt kommer de kubene til å stå inni et kryssfinérskall med dempelim mellom basskassen og den ytre veggen. Vi får se hvordan det blir, det er ihvertfall tidkrevende å bygge...
Knalltøft prosjekt og skal bli artig å følge. Siden du er så nærme - kan du ikke lage en tilsvarende konvensjonell kasse for oss andre og måle begge løsningene med akselerometer og målemikk? Det ville gitt interessante dataAsbjørn skrev:Avveiningen var å få selve baffelen stiv nok til å "kortslutte" reaksjonskreftene mellom de to elementene uten å komme nær noen resonansfrekvenser kontra å dempe den ringingen som likevel måtte oppstå. Denne er knallstiv, omtrent som massivt aluminium, men lettere, sånn at resonansene kommer høyt i frekvens. Epoxyen demper også litt, sånn at den er nokså "død" allerede før det siste dempeskiktet. Prøvde "knoketesten" i går kveld, og fikk bare vondt i knokene. Sten dødt. Bilder kommer etterhvert i høyttalertråden som er linket i signaturfeltet mitt, for det er sånn den skal bli til slutt.
Hva vil du gjøre med kassen da - henge den ved siden?? ;DAsbjørn skrev:Apropos myk nok innfesting av elementet: Å henge det i taket med gummitau uten noen nevneverdig baffel burde funke.![]()
Hmm - næææ - jooo, pokker, jeg hiver ut en brannfakkelGuit skrev:Jeg bruker Blackhole 5 som dempemateriale i både bass og mellombass kabinettet med vertikale avstivning og hylleavstivere. Bruker også dette dempematialet på innsiden av baffelen, som er ca 5cm tykk. Har ikke følt noe behov for noen sandwitch løsning hær, så lenge dette dempematerialet er så effektivt som det er. Synes kontrabassen lyder meget åpen og nyansert. mvh guit
Psykologisk tror jeg 50 liter gir temmelig grunn bass med herlig festkul rundt 60-70Hz. 18 tommere bør har MYE større kasse spør du meg.Tytte71 skrev:Pksykologisk har jeg begrenset kabinettene til ca. 50l.Audiodidakt skrev:Kjenner det napper litt selv her...
Jeg tror ikke intern helmholzresonator trenger å ta så stor plass - har sett den anvendt i en høyttaler formet som kule og den var ikke stor. Men hvor stor effekt den har skal jeg ikke uttale meg om![]()
Jeg tror (...rettere, mener...) at hvis jeg gjør følgende,:
1. Byggemål slik at stående bølger holdes godt over anvendbart frekvensområde
2. God innvendig avstiving
3. Bygger kassen som sandwich 2*18mm MDF med viskoelatisk gugge i midten
4. Avkobler elementet i kassen
5. vibrasjonsdemper innsiden (asfaltgummi) av kabinettet
6. Topper det hele med fast fylling
så vil de fem første (volumkrevende) tiltakene ha mer for seg enn å frigjøre noe av volumet til en resonator - hvis jeg måtte velge altså...
Det hadde vært artig å høre 4 av disse på siden av 8x12tom eller Petter Dahle sitt oppsett, som jo har rykte på seg for å være j... bra![]()
Nei, nå tror jeg det er du som bøller med meg ;DLow-Q skrev:Psykologisk tror jeg 50 liter gir temmelig grunn bass med herlig festkul rundt 60-70Hz. 18 tommere bør har MYE større kasse spør du meg.
Skal du virkelig BØLLE med bassen OG at det går DYPT og uanstrengt, trenger du sikkert 150 liter eller mer pr. element.
Vidar
Jeg har regnet på det og forhandlet litt med meg selv og kan, etter mye overtalelse, akseptere å strekke meg til 42x42x42 innvendige mål. Trekker jeg fra 9 liter i avstiving og element, så ender jeg på 65l (dempet kasse, Qtc=0,48). Det skulle øke virkningsgraden litt (116,5dB/4kW/20Hz) og redusere en tøddel stresset på elementet under normale lytteforhold... et par dager til og jeg er vel oppe i 50x50x50Audiodidakt skrev:TD18+ i lukket kasse på 50 liter som har "heavy fill" og "no leackage" gir Q = 0,55 i Unibox
Det var noen merkelige step respons grafer for en bass. Med båndbreddebegrensning oppover - som alle basser har - så vil det ta tid for elementet å nå 1.0 i output. Så de viste step responser er simulert ut fra at elementet har full output til FS / 2 og vel så det, noe selv de beste diskanter sliter med.Tytte71 skrev:Det kan imidlertid se ut til at PD sitt system er antydningen kjappere/tørrere hvis vi bruker steppresponsen som utgangspunkt (TD18H+ viser også sterke kort her).
Jeg tolker de simulerte verdiene til å være tilsvarende siste halvdel av en impulsrespons, men hvor programmereren har sett bort fra 0-1 transisjonen (preringing og maks). Det kan se ut til at han har tenkt at elementet har stabilisert seg ved maks nivå og så simulerer hva som skjer på baksiden av "pulsen". M.a.o. hvor fort elementet faller til ro når det skal falle til ro. Mulig vi tolker dette forskjellig eller snakker rundt hverandre :-\Bx skrev:;D 8)
Det ene poenget mitt var at step respons er lite relevant når det gjelder å illustrere hva et basselement er godt for. Step responsen viser hvor fort systemet faller til ro når det ideelt sett skulle holdt koken fortsatt. Impulsresponsen viser hvor fort systemet blir tyst når det skal bli tyst.
0.55 er jo brukbart det. Det som er moro med store basselementer er at de spiller så lekende lett i bassen. Kan nok bli bra når alt er tunet godt. Kommer til å trøkke litt i alle fall med 4x 18 tommere. Gleder meg til min 2x18 sub/300 liter blir ferdig også. Høy følsomhet og ca 400W RMS vil nok bølle litt det ogsåAudiodidakt skrev:TD18+ i lukket kasse på 50 liter som har "heavy fill" og "no leackage" gir Q = 0,55 i Unibox
Vi kan vel generelt si at kombinasjonen høy følsomhet og dyp bass i små kasser ikke henger på greip så lenge det er et passivt system. Aktivt filter, som jeg regner med blir brukt på 4x 18", er nok ikke noe problem. Men 50 liters kasser, i et "passe" følsomt system, gir gjerne en egenresonans i området 60-70Hz. Under der er det ikke noe gratis i responsen, og må kompenseres tilsvarende med mer effekt. Mer effekt vil jo til en viss grad øke ulineæriteten, øke spoletemperatur etc. Mulig det ikke er noe problem på akkurat de elementene som skal brukes her.Bx skrev:Så lenge lite volum gir nok følsomhet langt ned i frekvens så burde 18 tommer i små kasser fungere helt greit. Dog kan det bli stort trykk inni små kasser og dette stiller ekstra skjerpede krav til at kassen er tett. Eller i hvert fall at de ikke gir fra seg pustelyder.
Det går fint å skreddersy Qts og frekvensmessig avrulling nedover med EQ senere.
Nei det er sant, det henger ikke på greip å kjøre dette passivt og skal man ha full uttelling så bør også høyttaler og romkorreksjon benyttes for å få en optimal frekvensgang og kontroll på impulsresponsen.Low-Q skrev:Vi kan vel generelt si at kombinasjonen høy følsomhet og dyp bass i små kasser ikke henger på greip så lenge det er et passivt system. Aktivt filter, som jeg regner med blir brukt på 4x 18", er nok ikke noe problem. Men 50 liters kasser, i et "passe" følsomt system, gir gjerne en egenresonans i området 60-70Hz. Under der er det ikke noe gratis i responsen, og må kompenseres tilsvarende med mer effekt. Mer effekt vil jo til en viss grad øke ulineæriteten, øke spoletemperatur etc. Mulig det ikke er noe problem på akkurat de elementene som skal brukes her.
Vidar
Enig i det. Dette kan være verdens beste elementer, men uten datablad er det ikke mulig å vurdere hvordan de skal brukes før de er kjøpt, og da er det jo i seneste laget å oppdage at de kanskje ikke passet inn i systemet likevel. For meg var det tilstrekkelig til å utelukke AE som alternativ i mitt høyttalerprosjekt.Tytte71 skrev:En av de dumme tingene med Acoustic Elegance, er den slette tilgangen på produktinfo. En leverandør som i så stor grad henvender seg til DIY-erne burde også publisert data for sine produkter.
Alle dataene ligger ute på forumet deres.Asbjørn skrev:Enig i det. Dette kan være verdens beste elementer, men uten datablad er det ikke mulig å vurdere hvordan de skal brukes før de er kjøpt, og da er det jo i seneste laget å oppdage at de kanskje ikke passet inn i systemet likevel. For meg var det tilstrekkelig til å utelukke AE som alternativ i mitt høyttalerprosjekt.Tytte71 skrev:En av de dumme tingene med Acoustic Elegance, er den slette tilgangen på produktinfo. En leverandør som i så stor grad henvender seg til DIY-erne burde også publisert data for sine produkter.
roger skrev:Mulig det Roger, men jeg kan ikke finne de... måledata altså. En link hadde vært kjekt.Asbjørn skrev:Enig i det. Dette kan være verdens beste elementer, men uten datablad er det ikke mulig å vurdere hvordan de skal brukes før de er kjøpt, og da er det jo i seneste laget å oppdage at de kanskje ikke passet inn i systemet likevel. For meg var det tilstrekkelig til å utelukke AE som alternativ i mitt høyttalerprosjekt.Tytte71 skrev:En av de dumme tingene med Acoustic Elegance, er den slette tilgangen på produktinfo. En leverandør som i så stor grad henvender seg til DIY-erne burde også publisert data for sine produkter.
Alle dataene ligger ute på forumet deres.
Mvh Roger
Det hadde virkelig vært gledelig om måledata ligger der, men jeg finner fortsatt ikke. En link?teddytusen skrev:Gå til "Forum" på hjemmesiden. Scroll ned til support seksjonen, og videre til "News from...".
Næmmen stakkars :DIY_dude skrev:John Janowitz vil ikke publisere måleresultater, fordi han mener responsmålinger generelt sett er misvisende. :![]()
TD18H+ har en 5 dB peak ved 350 Hz, og egner seg derfor ikke spesielt godt til høyere deling. Dette bør i alle fall tas hensyn til hvis man deler passivt. PD2150 spiller snorrett opp til 1500 Hz. Ingen peaks. Men dette elementet har nok også noe forvrengning eller problemer med spredningen litt opp i frekvens.Audiodidakt skrev:Jeg har også snust og simulert TD18+ for de nedre frekvenser, men med en Q=0,5. Det gir en kasse på ca 90 liter.
Har vurdert det opp mot PD2150 (Tony Gees Serious sub), som trenger ca 110 liter med samme Q.
TD18+ vil rulle av noe raskere på slutten enn PD2150 men har nok vesentlig bedre egenskaper oppover i frekvens.
I og med at jeg ser for med LP XO @ 125 Hz er jeg usikker på om forskjellene og mottar gjerne innspill. Skulle jeg derimot ønske fleksibilitet til å dra den opp mot 2-300 vil nok TD18+ være det opplagte valg. (PD2150 har anbefalt max XO på 300 Hz fra produsent)
Helt utrolig..... Vel, da strykes denne produsenten fra lista mi i hvertfall.DIY_dude skrev:John Janowitz vil ikke publisere måleresultater, fordi han mener responsmålinger generelt sett er misvisende. :![]()
Hva er det som skulle generere denne peaken så lavt ned i frekvensområdet? Er du helt sikker på at denne peaken ikke er utslag av resonanser i kasse, refleksjoner eller noe annet gørr fra målingene. Det nærmeste AE viser til målinger er foretatt av en DIY-er og kan ses på http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=2707. Her ser jeg ikke peaken du referer til?DIY_dude skrev:TD18H+ har en 5 dB peak ved 350 Hz, og egner seg derfor ikke spesielt godt til høyere deling. Dette bør i alle fall tas hensyn til hvis man deler passivt. PD2150 spiller snorrett opp til 1500 Hz. Ingen peaks. Men dette elementet har nok også noe forvrengning eller problemer med spredningen litt opp i frekvens.
"Lav Q" gir riktignok tidligere avrulling i lik kasse som et med "høy Q", men tidlig avrulling kompenseres for i det aktive/DSP filteret. Så lenge elementet er laget for å ta den tilførte effekten, så er det jo bare helt supert.DIY_dude skrev:Ellers slår ikke TD18H+ meg som et element som er spesielt egnet for små lukkede suber. Veldig høy VAS og lav Q gjør at du mister veldig mye nivå fra 100 Hz og ned, som må tas igjen med EQ.
Ja, den målingen der så jo ganske fin ut.Tytte71 skrev:Hva er det som skulle generere denne peaken så lavt ned i frekvensområdet? Er du helt sikker på at denne peaken ikke er utslag av resonanser i kasse, refleksjoner eller noe annet gørr fra målingene. Det nærmeste AE viser til målinger er foretatt av en DIY-er og kan ses på http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=2707. Her ser jeg ikke peaken du referer til?
Takk Vidar - det såg tilforlatelig likt ut jaLow-Q skrev:Gjorde noen kjappe simuleringer på TD18H+ i LEAP: Vedlagt er frekvensrespons og impedans. Ligner vel i grunn litt på de målingene som er gjort?
Vidar
NiceLow-Q skrev:Før jeg går videre med simuleringer så må jeg bare nevne at forrige simulering er gjort ved 20 Volt på ett element i 50 liter trykkammer.
Skal sjekke det andre elementet du nevner med samme tilført effekt i morgen - hvis jeg får tid, eller husker det...
Vidar