64bit Kernel i OSX

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Man skrev:
    Du må skrive inn passordet ditt! Ellers får du SELVSAGT operation not permitted :D
    Jeg skriver seff inn passordet uten at det fysisk vises (altså ingen tegn!? ) men jeg har fått forståelsen at det er slik det skal være- da ser det slik ut... etter at jeg har trykt enter.

Riight..?

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    johnnygrandis skrev:
    Nei jeg må gjøre noe feil en eller annen plass, for det ikke til jeg.
    For det første, det er ingen vits i å showne boot64.efi i sys-folderen når du fremdeles ikke har kopiert filen. boot64.efi i sys-folderen er en låst fil (locked), og det første du må gjøre er vel å "unlocke" denne med chflags eller SetFile eller lignende. Jeg husker ikke syntaks for dette. Du får google.

Liker du ikke kommandolinja kan du like godt gjøre dette ved å dra boot64.efi fra Desktop til /System/Library/CoreServices. Du bør da få en autorisasjonsmelding.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Johnny: Når Finder er aktiv, så har du et menyvalg som heter "Go". Nesten helt nederst der finner du "go to folder"
    der skriver du /System/library/coreservices
    Så drar du efi filen over der.
    Nå kan du hopper over de 2 første kommandoene etter "sudo -s" . d.v.s du begynner f.o.m "cd /system/library/coreservices" etter først å ha skrevet sudo -s.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Har prøvd det hjelper ikke, for verken slettet (den gamle) eller dratt den nye filen over, den vil rett og slett ikke overskrides. Låst.

Flere som opplever det samme problemet med Macbook og med Macbook Air..., -ser det finnes en slags fix på denne saken men det ligger litt i overkant av hva mine evner klarer av - desverre.

http://juztinwilzon.blogspot.com/2009/09/snow-leopard-64-bit-kernel-on-macbook51.html

http://osxbook.com/blog/2009/08/31/is-your-machine-good-enough-for-snow-leopard-k64/

Slik jeg leser det er jeg nødt til å få låst opp efi filen som ligger default i coreservices på en eller annen måte. Og ja for å fjerne tvil- jeg er logget på som admin og passordet er riktig :)

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Slik sett er det ingen krise da en Mac Mini planlegges i nærmeste framtid, der er det noe enklere å få aktivert Kernelen slik jeg har forstått.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som du allerede har boot64.efi der. spørs om ikke den er den første filen uten macbook-hacken.
    Prøv å slett den.
    Evt rename filen du fikk av meg til boot642.efi eller no og prøv igjen :)

du kan også prøve sudo -i istedet for -s

Mac mini 2010 trenges bare kommandoen sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture x86_64 , så er du oppe og kjører :D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Fikk lagt den der som boot642.efi. Da blir vel kommandoene litt annerledes også ?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nå kan du hopper over de 2 første kommandoene etter "sudo -s" . d.v.s du begynner f.o.m "cd /system/library/coreservices" etter først å ha skrevet sudo -s.

Jeg begynner vel herifra og bytter ut navnet "boot64.efi" med navnet jeg ga den nye filen (altså boot642.efi ). Dette gjør jeg vel på alle kommandolinjene videre nedover..?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    SUKSESS.... Måtte resete Pram da tastaturet ikke ville fungere først men nå er det ingen problemer.

For dog ikke prøvd med noe musikk før imorgen kveld men da er det jo noe å glede seg til da og.

Takk igjen Man for god hjelp !!

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig :) Kom du til noen konklusjon?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ja, at Adam var ikke lenge i paradis ;D Fikk bootet inn i 64 kernelen i ca 10 minutter.
    Etter litt fram og tilbake med å resete pram og en omstart befant jeg meg plutselig i 32 modus igjen.

Så har plutselig 64.efi fila låst seg. Så ivrig som jeg er lager jeg enda en .efi fil med annet navn legger den inn i på samme plass kjører kommandoene og jaggu meg igjen der låses fila igjen, hva faen... ;D

Uansett hva jeg gjør booter den inn i 32 kernelen igjen.

Så ble jeg lei og nå ser jeg fram til å få Minien min.... ;D

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    så synd! jaja!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Regner med 64 kernelen blir enklere å kjøre med en 2010 mini..

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Ja, der er den støttet offisielt, så det er ingen problemer.
    En kamerat av meg kjører 64bit kernel i hans mini 2010 uten at han vet det selv. (Jeg har satt det opp). Ikke et eneste problem på et halvt år.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Bare en ting til. Bootet du i 64bit ved å holde nede 6 og 4 eller redigerte du plist-filen? Jeg har faktisk aldri prøvd å holde nede 6 og 4.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Kjørte denne kommandoen;

nano /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.Boot.plist
    Etter å ha kjørt de andre kommandoene først seff...

Fikk som sagt bootet inn i 64 Kernelen, stor `yes` i 64bit kernelen under Hardware men med en omstart var det rett inn i 32 modus igjen. Og ja jeg prøvde de magiske 6 og 4 tallene under en omstart men no go. Prøvde faktisk en 642 kombinasjon også i ren desperasjon ;D

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    There’s a bit of a glitch using this on the Late ‘08 Unibody Macbooks (5,1). After performing the hack and rebooting, the kernel WILL be set to 64-bit kernel mode. However, upon restarting AGAIN, the operating system will revert back to 32-bit.

Even though you blessed the new “boot64.efi”, the old “boot.efi” will be re-blessed upon restarting. The only way I found to get around this was to back-up the old boot.efi and rename “boot64.efi” to “boot.efi”. Here’s some Terminal commands that will do this for you:

cd /System/Library/CoreServices/

cp boot.efi ~/Desktop

sudo mv boot64.efi boot.efi

Then just right click on the boot.efi on your desktop, click “Get Info” and uncheck the “Locked” checkbox.

Hope this helps.
    -----------------------------------
    Muligens blir dette å dra den for langt... :p

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Se der ja !

Hehe... neida her prøver vi alt ;D

Skal få sett på dette...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Dette var morro, forbedringen er helt klar. Alt står enda klarere fram og spesielt dybden i lydbildet ble bedre. Instrumenter er bedre definert og lyden er ytterligere støvsug for unødvendige partikler.
    Dette var en meget hyggelig og ikke minst billig gave og ta med seg inn i romjulen.
    Dette anbefales å prøve, dette lille tweaket kommer til å overraske de fleste. Enig med KW ett ytterligere slør er fjernet og musikken fremstår enda mer virkelighetsnært.

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Dette virker spennende! :) Absolutt noe jeg skal prøve etter julen... Er det samme fremgangsmåte på en 2010 iMac 21,5"?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ceroxol skrev:
    Dette virker spennende! :) Absolutt noe jeg skal prøve etter julen... Er det samme fremgangsmåte på en 2010 iMac 21,5"?
    Tipper du bare holder inne 6 og 4 tallet under oppstart eller kjører den kommandolinjen i oppskriften for å starte default i 64 K.
    Utrolig at slike småting skal påvirke lyden i slik grad.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Jeg har en mac mini, den sidste udgave inden 2010-udgave - og har kørt med 64 bit udvidelsen(ved hjælp af den hackede efi-fil) frem til 10.6.5 "opgraderingen" - nu er det umuligt for mig at få 64 bit tilbage. Jeg har fulgt interesseret med i alle de gode råd og har prøvet de forskellige muligheder - men det er - no go! Nogen som ved om efi-filen er blevet ændret så det nu er umuligt for mac mini 2009-ejere at boote i 64 bit?

Mvh
    Dave

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Bare kjør bless-kommandoen på nytt, så er du oppe og kjører igjen.
    bless -folder "/Volumes/Macintosh HD/System/Library/CoreServices/" -file "/Volumes/Macintosh HD/System/Library/CoreServices/boot64.efi"

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    boot.efi filen ble forresten endret i 10.6.5, muligens p.g.a de nye imac'ene som kom mellom 10.6.4 og 10.6.5, og som skal gjenkjennes på riktig måte. Men dette er ikke essensielt for dem som bruker eldre modeller uansett, da en gammel boot.efi vil starte OSX på samme måte som en ny en. og har således ingen videre funksjon utover dette.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Yes!!!!!
    Tusind tak, Man...jeg kører igen 64 bit - skulle bare bruge den komando som du skrev.
    Mvh
    David

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    ceroxol skrev:
    sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture x86_64

Thats it.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    KW skrev:
    For meg så virker det som et lite slør er fjernet, altså tilsynelatende mer detaljer.
    Samtidig synes jeg at det hele ble litt mer frempå og at lydbildet (dermed?) virker en aning slankere.

Mvh.KW
    Jeg tror vel ikke det er slankere men heller en effekt av at det spiller renere og at seperasjonen er forbedret, virker slik på meg ihverfall. De enkelte instrumenter har fått større plass med mer luft rundt seg samtidlig som de er bedre definert i lydbildet.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    KW skrev:
    For meg så virker det som et lite slør er fjernet, altså tilsynelatende mer detaljer.
    Samtidig synes jeg at det hele ble litt mer frempå og at lydbildet (dermed?) virker en aning slankere.

Mvh.KW
    Jeg tror vel ikke det er slankere men heller en effekt av at det spiller renere og at seperasjonen er forbedret, virker slik på meg ihverfall. De enkelte instrumenter har fått større plass med mer luft rundt seg samtidlig som de er bedre definert i lydbildet.
    Du har sikkert rett, kanskje bare jeg som ikke treffer rett med beskrivelsen, noe som er årsaken til at jeg ikke særlig ofte skriver om slike lytteinntrykk ;)
    Kanskje bare jeg som tolker (feil) at større klarhet (mer detaljer?) gir inntrykk av et slankere lydbilde.
    Jeg er enig i din beskrivelse over her.

Mvh.KW

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Man skrev:
    ceroxol skrev:

Thats it.
    All right. Dette skal testes... :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    johnnygrandis skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW
    Du har sikkert rett, kanskje bare jeg som ikke treffer rett med beskrivelsen, noe som er årsaken til at jeg ikke særlig ofte skriver om slike lytteinntrykk ;)
    Kanskje bare jeg som tolker (feil) at større klarhet (mer detaljer?) gir inntrykk av et slankere lydbilde.

Mvh.KW
    Erfaringene vil muligens sikkert sprike fra oppsett til oppsett :)
    KW. Har jeg forstått det riktig at du bruker optisk ut fra AE?
    Det er ganske oppsiktsvekkende at lyden skal bli bedre når du bruker AE altså, men allikevel ikke umulig utifra hvordan airtunes-protokollen er utformet. (det går timing og klokkesignal i tilleg til selve lyddata, og AE slaver til itunes, ikke motsatt)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Riktig, jeg har kun en (praktisk) mulighet og det er AE og optisk grunnet avstand fra iMac til anlegg, selv om begge står i samme rom.
    JohnnyGrandis kjører vel også optisk om enn ikke via AE.

Jeg har litt problemer med å se/skjønne/høre at dette skal være mindreverdig som du ofte indikerer.
    Jeg har jo hatt en her med macbook hvor vi kjørte og testet alle inngangene på min Dac2 uten at vi der og da kunne hevde at det var noen tydelige (om noen) forskjeller ute og gikk.
    Dette var ikke en veldig nøye test med det for øye, mest en test for å sjekke både hirez (som funka, som det ikke gjorde med (96 hz) PM som JohnnyG. var snill å demonstrere her)
    USB, inn funka (dog er den begrenset til 48hz), coax og begge de optiske likeså, alt uten at noen av de tilstedeværende reagerte på at det ene eller andre (inngangen) skilte seg ut som bedre (eller verre) tror vi sjekka AES/EBU også jeg.

Når dette er sagt så føler ikke jeg at forbedringen (med 64bit-kernel) er stoor, mener all bruk av adjektiver i slike sammenhenger ofte er et relativt og subjektivt fenomen.

Dette med at både optisk og trådløst i følge deg skal være mindreverdig, er jo en av grunnene ved siden av andre tidligere nevnte, til at jeg kan tenke meg en macmini borte ved anlegget, for å få sjekket dette nærmere.

Hva du nå enn måtte mene om Dac 2 sin MFast løsning istedet for konvensjonelle PLL systemer, så kanskje du ikke skal se helt bort i fra at dette fungerer på en litt annen måte enn du (kanskje) tror.

which simply discards the clock embedded in the original signal. I asked EMM Labs' Shahin Al Rashid to explain:
    'MFAST' receiver is a specific high-speed method. Roughly speaking, we dump all the incoming bits into an elastic buffer and read them out with a stable clock, free from source jitter. The artful part is in how to avoid buffer overrun (bits will be lost) or underrun (not enough bits mean dropouts). The method is entirely digital and performed by programmable circuits within one of the three Xilinx gate arrays."

Dette dreier seg om tekniske ting jeg ikke har evner til å diskutere i dybden.
    Så langt jeg forstår så kutter/fjerner min dac timing/klokkesignal og nyttiggjør seg kun av lyddataene på de innkomne signalene.

Noe som vel også Hegel gjør med sin nye USB(dac)/mellomledd for å fjerne/minimere jitter.

Kanskje du kan ta med deg macbooken (om det er det du har) hit, så kan du hjelpe meg til å finne ut av hvorvidt det jeg bruker av oppsett (tenker på AE og optisk) virkelig ikke er det mest optimale (hørbare) jeg kan få til.
    Da vil jo i såfall veien til en Macminiserver for meg være meget kort ;)
    Kjøper en ved første anledning etter å ha blitt overbevist, selv om jeg er bare så der interessert i hirez på nåværende tidspunkt.

Det er jo ofte slik at en ikke tror det før en har hørt det, det kan selvfølgelig også gjelde meg..... ikke minst.

Kunne du tenke deg å demonstrere/hjelpe meg med dette, om du nå har anledning/tid og bor ikke for langt unna Oslo/Bærum?

Jeg har fri og anledning året rundt hele døgnet om så det skal til ;D

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Hehe...
    KW, jeg mente bokstavelig kun det jeg skrev og ikke alt det andre du ramser opp:)

Men siden du er inne på det. Siden du hører forskjell, så betyr det at MFAST ikke er immun mot jitter.
    I en perfekt verden ville jo også den asynkrone DAC'en min vært immum, men det er jo ikke tilfelle det heller.

Det er ikke fordelaktig med trådløst med tanke på RFI, og det er mange andre ting som ikke er fordelaktige, men hver og en må avgjøre selv hvor man vil gjøre komprimisser. Mitt eget oppsett er ikke "kompromissløst" det heller, men jeg lever godt med de valgene jeg har tatt og er fornøyd med resultatet sånn sett.

Bortsett fra det, tror jeg du ville blitt fornøyd med en Mac mini, og styring av det hele med en iPad.
    Jeg skulle gjerne kommet innom men har hverken Apple laptop eller bor i Oslo-området.
    Jeg kan dog hjelpe å sette opp Mac Minien via fjernstyring om det skulle være behov :)

(Jeg ser du har en Mac mini-tråd, meningen er å komme med et innlegg der..men jeg har bare ikke kommet så langt)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Man skrev:
    ceroxol skrev:

Thats it.
    Fungerte helt ypperlig på min nye Mac Mini.... ;D - driver og setter den opp nå, lekker liten sak det her... :D

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    889
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    johnnygrandis skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW

Mvh.KW
    Nå har jeg lyttet meg gjennom en del kjent musikk med både med 64bit og 32bit på min knapt ukegamle MacMini.
    Dette fungere imidlertidig helt smertefritt på min nye MacMini 2,66 Ghz - 4 GB
    Oppsettet nå er:
    MacMini/Iomega FW800 med Pure Music (memory play mode) via WireWorld Starlight 5 usb kabel til HRT MusicStreamer II+ dac med Whistler Cerise rca til forsterker. Jeg foretrekker 32 bit oppsett på MacMini´n.
    "Varmere" lyd med stor bredde og dybde/høyde i lydbilde og mer info og ikke minst trøkk i bassområdet er det jeg oppfatter som fordelene med 32bit. Hører klart det detaljerte lydbilde med flott oppløst diskant med 64 bit men synes lydbilde generelt ble spinklere med mindre høyde fra mine ML Vista.
    Håper i det nærmeste å oppgradere til et enda bedre usb dac og får teste dette på nytt da. Men eksisterende oppsett spiller nå klart bedre enn min Marantz CD til 27K så HRT dacen gjør en formidabel jobb uansett....
    atletico

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Da var installasjon og klargjøringen av den nye Minien min unnagjort, og det fungerer helt ypperlig.

Avinstallerte alt av unødvendig programvare (Har vel kanskje 6-7 apps igjen) slo av Bluetooth`en og spotlight indekseringen. Før kjørte jeg trådløst til Macbooken fra ruteren men til Minien har jeg fått kablet den med cat5e kabel. Fulgte oppskriften lenger opp til Man og bootet enkelt inn i 64 Kernelen, den er satt opp slik nå at den booter direkte inn uten nå mer dill og dall. Syntes faktisk jeg opplever en forbedring fra Macbooken og mistenker at det kan være p.g.a at jeg nå har kablet nett mot Minien. Styrer hele showet fra min Macbook og min Iphone. Er det noen flere ting en bør gjøre med Minien uten disse tingene jeg har nevnt ? Spotlight satt jeg bare hele den interne disken fra og ikke bli tatt med i indekseringen, er dette riktig mon tro, Andre tips ? Man ?

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Slå av spotlight
    Åpne Terminal og skrive inn “sudo mdutil -a -i off”

Slå av Dashboard (Dashboard opptar mye mine selv når det ikke er aktivt, og det er vel ingen som broker dette uansett)
    Åpne terminal og skriv
    defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean YES
    killall Dock

Slå av crashreport (sykt nyttig å slippe den rapporten når ting krasjer I ny og ne)

defaults write com.apple.CrashReporter DialogType none

For å la den grønne knappen maksimere iTunes istedet for å minimere til minispilleren:
    (Man kan også nede option knappen og trykke på den grønne/+ knappen, men her også: hvem bruker minispilleren i det hele tatt?)

defaults write com.apple.iTunes zoom-to-window -bool YES

Skru av Wlan og Bluetooth.

Ellers er jo mer ram og SSD også fordelaktig for lyden, SSD er dessverre litt komplisert å installere i en Mac mini 2010.
    Du kan også regne med en asynkron USB/SPdif-sak vil løfte lyden i forhold til den innebygde optiske, og da også muligheten til å kjøre Pure Music i Hog Mode. Men du kan selv nå jukse deg til Hog Mode ved å installe Soundflower: http://code.google.com/p/soundflower/

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Takker for tipsene, de virket bra !

--

Skiftet HD på min 2,26 Ghz Mini og det gikk greit, ser ut som det er litt mer jobb i en 2010 da den virker være (om mulig) enda mer kompakt satt sammen en tidligere modeller. For sette av god tid når SSD`en skal inn her.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    @ Man

Drar du noen ord til om Sunflower? Er dette en (påbegynt) mulighet for å route lydstrøm fra Spotify / iTunes / o.l. til AyreWave / Audirvana via Sunflower ved å skape en felles base?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn