G
Gjestemedlem
Gjest
Jeg og youtube AI-en er gode venner, men av og til får jeg litt bakoversveis.
AlphaZero er et eksempel på det som kalles Reinforcement Learning - der man gir AIen et sett premisser (i dette tilfellet reglene for sjakk) og en målfunksjon (ta kongen til motstanderen og unngå at ens egen blir tatt). Så finner systemet ut av resten selv, dvs at det ikke blir gitt noen føringer på hvordan den skal gjøre det, ingen ekspertinput eller prekoding av oppførsel. Dette i motsetning til eksisterende sjakkcomputere som baserer seg på dyp menneskelig innsikt i spillet i form av åpningsbøker, vurdering av posisjoner, felt, brikker og stillinger som er kodet inn i programmet.Hvem er det som designer (skriver algoritmer eller programmerer eller hva man skal kalle det) de nyeste og kraftigste AI-programmene? Er det folk eller eller er oppgaven allerede satt bort til AI? Er vi der at maskiner bygger maskiner fordi mennesker blir for treige?
Du må lese om Bostrom's "Paperclip Maximizer". Han har skrevet bøker og annet om utfordringene KI representerer. Dette er en god syntese:Det med sjakken er jo egentlig ganske uskyldig, men det er jo ikke vanskelig å se for seg en KI-oppgave som går ut på å designe en super-KI gitt visse rammebetingelser rundt elektronikk, kretsløpsbegrensinger etc. Den forbedrede utgaven av KI gis samme oppgave osv. og så løper det hele av gårde i en rasende fart?
Fin!Terje Tvedt banker opp Støre med harde kronikkslag:
https://www.aftenposten.no/meninger...re-er-ogsa-pavirket-av-historien--Terje-Tvedt
Blogg for spesielt interesserte som ønsker å følge med på alt det rare som foregår i Oslo havn:https://www.dn.no/nyheter/2017/12/1...e-vil-kvitte-seg-med-oslo-havns-pirat-stempel
Oslo Havn har fått et «pirat-stempel» etter rapporter om brudd på internasjonale arbeiderrettigheter. I korthet går det ut på at sjøfolk på skip som har anløpt Oslo havn, har fått foreta lossing og lasting selv, noe som er brudd på både sjøfolkenes tariffavtaler og i strid med FNs internasjonale konvensjoner om havnearbeid.
Dette regnes som sosial dumping, og sammen med havnen i Mogadishu i Somalia og Barrow Island i Australia er Oslo den eneste havnen som har fått et slikt stempel av Den internasjonale transportarbeiderføderasjon (ITF).
Denne lenka til Martin Jay i artikkelen er også mer enn lesverdig.