8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund
    Da vil jeg legge ut en måling av frekvensresponsen som er blitt servert til de som har inntatt lytteposisjonen den siste tiden. Magnus og Roald har vel hørt enkelte andre alternativer, mens de andre er eksponert for TN sin target pluss min lille justering opp med 4 db ved 10 Hz, 2 opp ved 20 Hz og uforandret fra 30 Hz og oppover.

Vis vedlegget 447247
    Hvis utgangspunktet var min target er det vel gjort en del andre ting med den også?:)
    Trodde ikke det men, og jeg har jobben din lagret urørt, så det vil bli en sjekk av den når min umik kommer - har bestilt.
    Har målt og notert mikrofonplassering, så det blir innenfor en halv cm. Den store ujevnheten mellom 150-200 Hz har vært med oss hele tide.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Savner bare en del nivå fra 500-3khz, men dette er jo målt på et langt vindu som sikkert er forklaringen på det.. :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.338
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva skjer mellom 100 og 250Hz...?

Mvh
    OMF

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.996
    Torget vurderinger
    1
    Savner bare en del nivå fra 500-3khz, men dette er jo målt på et langt vindu som sikkert er forklaringen på det.. :)

Ja det er et avvik og det spiller ingen rolle hvor langt målevinduet er, trenden er den samme.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    @Roald
    Regner ikke med at det er så enkelt som at dere har glemt å "huke av" en av EQ punktene i JRiver når dere har kontrollmålt?

Når han 8x12 ikke gidder å komme tilbake, så får vel jeg fylle inn litt info da.

Har vært ute å hørt litt flere oppsett igjen og dermed samlet nyttig info til videre utvikling. Sist ut var hato sitt, som også ble avgjørende til at jeg har gjort en endring i det tonale. Sorry TN har fucka til targeten din, men bare ved å sette litt eq i JRiver. Har dratt ned såpass som 3 db i et ganske bredt område der øret er mest følsomt.
    Har vært i meste laget når volumet økes litt synes jeg. Nå ble det grisegøy og dra på igjen og synes heller ikke det ble for tamt på lavt volum. Må prøve dette en stund.

tjo-hei og over og ut, kommer plutselig tilbake

Tor

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund
    @Roald
    Regner ikke med at det er så enkelt som at dere har glemt å "huke av" en av EQ punktene i JRiver når dere har kontrollmålt?

Når han 8x12 ikke gidder å komme tilbake, så får vel jeg fylle inn litt info da.

Har vært ute å hørt litt flere oppsett igjen og dermed samlet nyttig info til videre utvikling. Sist ut var hato sitt, som også ble avgjørende til at jeg har gjort en endring i det tonale. Sorry TN har fucka til targeten din, men bare ved å sette litt eq i JRiver. Har dratt ned såpass som 3 db i et ganske bredt område der øret er mest følsomt.
    Har vært i meste laget når volumet økes litt synes jeg. Nå ble det grisegøy og dra på igjen og synes heller ikke det ble for tamt på lavt volum. Må prøve dette en stund.

tjo-hei og over og ut, kommer plutselig tilbake

Tor
    Den var vi klar over og hadde fjernet under målingen, og for min del synes jeg det låter mer likt den estimerte enn REW målingen

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund
    Ikke helt lett å holde sty på alt som har skjedd for en gammel mann, så tror vi avventer med mer spekulasjoner til jeg får gjort en full gjennomføring av alle ledd på samme dagen

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Sikkert lurt. AL har fungert forutsigbart i de settinger jeg har brukt det. Kanskje med unntak av dagen hos Roald der det var flere AL relaterte ting jeg ikke ble helt klok på.
    Uannsett trygg på at du/dere finner ut av det. :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    OMF
    Dipolens forunderlige verden - ikke så hørbart som en skulle tro, men vil ikke ha det sånn, så er satt på saken:)
    Har slik hubba bubba hele veien på mine dipoler.
    Her er kanskje litt innspill til saken om det kan hjelpe.
    Prototyping a 4-way open-baffle speaker with the miniDSP 2?4

Jeg klarer ikke høre at berg og dalbane hos meg gjør så mye, men har langt fra hørt alt.

Vannfallet ditt ser helt sykt bra ut!! :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund

Mvh
    OMF
    Dipolens forunderlige verden - ikke så hørbart som en skulle tro, men vil ikke ha det sånn, så er satt på saken:)
    Har slik hubba bubba hele veien på mine dipoler.
    Her er kanskje litt innspill til saken om det kan hjelpe.
    Prototyping a 4-way open-baffle speaker with the miniDSP 2�4

Jeg klarer ikke høre at berg og dalbane hos meg gjør så mye, men har langt fra hørt alt.

Vannfallet ditt ser helt sykt bra ut!! :)
    Mine OB er klint oppi veggen så her gjelder andre regler enn vanlig.

Jo takk, kan vel ikke klage på den fossen:) Vårrullen:confused:;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vårrull!
    Rullekake!

Man blir beint fram sulten ;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt ekstra sukker og syltetøy på venstre side av rullekaker gjør nok bare godt :)

Verre med oss som har langpanne sjokoladekake helt ut til 500ms streken..

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Eller feks verdensbeste med store topper og dype daler:)

image.jpeg

Litt ekstra sukker og syltetøy på venstre side av rullekaker gjør nok bare godt :)

Verre med oss som har langpanne sjokoladekake helt ut til 500ms streken..

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    ESTETIKK

Det som slår meg med slike målinger, er at det som ser pent ut, høres pent ut.

Filosofisk: Er det målemetodikken som implisitt styrer oss mot "riktig" smak, eller er det rett og slett slik at rett er rett?

;-)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    I det området vil det ofte oppstå avvik mellom frekvensavhengig filtrering (av typen som rew har), og den som brukes til å tolke frekvensresponsen i Audiolense. Audiolense vil tolke høyere nivå, og dermed blir nivået etter korreksjon lavere enn om vanlig frekvensavhengig filtrering legges til grunn. Dette er tilsiktet og gir mer korrekt timber.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ESTETIKK

Det som slår meg med slike målinger, er at det som ser pent ut, høres pent ut.

Filosofisk: Er det målemetodikken som implisitt styrer oss mot "riktig" smak, eller er det rett og slett slik at rett er rett?

;-)
    Å filosofere så mye over målinger og smak ser jeg ikke vitsen med.
    Målinger er bare fakta for hvordan lyden fremtrer.
    En kan bruke målinger som et nyttig hjelpemiddel for å forbedre lyden.

Selv måler jeg at jeg har feil i bassen, og har en god del utslag på vannfall.
    Siden anlegget står i stuen har jeg begrensede mulighter for å korrigere.
    Synest det låter greit, og velger se vekk fra det jeg måler og ikke bli paranoid.

Hadde det vert ting som jeg ikke likte med lyden, ville jeg kunne målt for å finne ut hva som kan vere galt.
    Deretter kunne vurdere tiltak for å forbedre.

Målinger er bare fakta, ikke filosofi!! Lyd er fysisk, ikke ønsketenkning.
    Bruk sunn fornuft og se teknisk på sakene for å kunne jobbe seg fremover!
    Og ikke gjør ting vanskeligere enn det er, gjør heller ting så enkelt som mulig!

Mvh
    oks

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Helt etter min smak! :)
    Derfor er tråden din flott lesning, og systemet ditt er å se opp til!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Tenker det er smart å følge Einsteins ord :)
    Han sa også at E=mc^2

Jeg tror poenget er at det krever sin mann å gjøre noe enkelt.

Mitt poeng med estetikken er at det enkle ofte er det beste og at det enkle og beste er pent å se på og reflektere over.

Eks.: En kompetent utøver i aksjon, og hvorfor ikke også målinger av lyd som måler godt?

:)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da er saken annerledes og jeg har missforstått deg aldri så lite Svart-Hvitt ;) Beklager!

mc^2, selvsagt er det bedre med to motorsykler enn bare en!! :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.432
    Torget vurderinger
    23
    :D:D:D Jeg slår deg glatt - jeg har oggså Ein Stein.....:(

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund
    Fikk hentet umikken på posten men fikk ikke testet noe. Jobber på gamle trakter og er lite hjemme for tiden. En rask visitt hjem på onsdag for å overvære Ian Scott Anderson og tverrfløyta hans.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund
    Tverrfløyta fungerte den, men tviler nok på om han hadde klart opptaksprøven i et klassisk orkester, ikke er han spesielt god til å synge heller - ok konsert likevel, men med et nitrist publikum. Stort flertall med folk der kompenserer lengden bak på det grå håret med det som mangler ellers - stående livløse og koper på sin gamle helt.
    Stod i meget stor kontrast til publikummet på Kurt Nilsen i går, som betsod av en høy andel av jenter/damer i sin peneste alder, som også kunne tekstene på alt.

Ikke stor fan av Kurt men atmosfære er for meg faktisk en viktig faktor for at en konsertopplevelse er bra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.432
    Torget vurderinger
    23
    Har denne blekka hjemme - har henvist til Ians "lykkedefinisjon" ved et par anledninger tidligere!
    Holder fortsatt vann. :D

happiness.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund
    Ikke enig. Det som er lykke for noen er pain in the as for andre. Apekistene har akkurat gitt meg lykke i en uavbrutt lytteøkt på minst 50 sanger der alle, uten unntak, er blitt spilt i sin helhet:)

Edit: kan plusse på 35 sanger til. Bare ikke- audiofile kutt, fra 1927 og fram til nå

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ikke enig. Det som er lykke for noen er pain in the as for andre. Apekistene har akkurat gitt meg lykke i en uavbrutt lytteøkt på minst 50 sanger der alle, uten unntak, er blitt spilt i sin helhet:)

Edit: kan plusse på 35 sanger til. Bare ikke- audiofile kutt, fra 1927 og fram til nå
    How will I know?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund

How will I know?
    Litt tvetydig denne:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund
    Bromance du lissom;)

PS: hørte noen rykter om at de du bodde hos under besøket i Langesund, har kjentfolk fra det store utland der kunne tenke seg å høre galskapen min - Vet du noe om dette?;)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.406
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Bromance du lissom;)

PS: hørte noen rykter om at de du bodde hos under besøket i Langesund, har kjentfolk fra det store utland der kunne tenke seg å høre galskapen min - Vet du noe om dette?;)
    Jeg vet at min kjæreste har en utenlandsk fetter med sterk HIFI interesse. Det er nok han tenker jeg. Skal undersøke litt:rolleyes:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Langesund
    Bromance du lissom;)

Jeg vet at min kjæreste har en utenlandsk fetter med sterk HIFI interesse. Det er nok han tenker jeg. Skal undersøke litt:rolleyes:
    Ja fetter var det sikkert. Var bare noe min kone snappet opp fra noen som var nede å spiste på hennes resturant. De hadde visst for noen uker tilbake hatt besøk av en Oslo-kar som hadde samme "sykdommen";)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn