8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Barolo er lettest å drikke uten mat. Amarone er kraftig og blir fort litt heftig uten noe å spise ved siden av, men du trenger bare litt ost eller sjokolade til så er det nytelse i vente.

Mitt tips: start med Baroloen og gå over til Amarone etterhvert. Blir det for mye er mitt bestemte inntrykk at du kan få hjelp av mange i tråden til konsumet.

Ellers spent på trafoen din. Tipper du kommer til subjektiv å kunne spille enda et par db høyere når den er på plass.

Final
    Hvilken Barolo bør prøves?
    Går ikke over NOK 400:
    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite...bleInSearch:true:availableInStores:116&page=0

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.435
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Barolo er lettest å drikke uten mat. Amarone er kraftig og blir fort litt heftig uten noe å spise ved siden av, men du trenger bare litt ost eller sjokolade til så er det nytelse i vente.

Mitt tips: start med Baroloen og gå over til Amarone etterhvert. Blir det for mye er mitt bestemte inntrykk at du kan få hjelp av mange i tråden til konsumet.

Ellers spent på trafoen din. Tipper du kommer til subjektiv å kunne spille enda et par db høyere når den er på plass.

Final
    Hvilken Barolo bør prøves?
    Går ikke over NOK 400:
    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite...bleInSearch:true:availableInStores:116&page=0
    Denne er ikke verst:
    Giovanni Viberti Barolo Buon Padre 2013

Når sant skal sies ville jeg uansett hatt litt å spise ved siden av. Det hører med et godt glass IMO
    Final

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Du vil nok ikke få noe mindre spenningsfall.

Spenningsfallet du måler, er jo i ledningene og lednignee vil jo være det samme her.

Mvh
    OMF
    Har forstått det sånn at trafoen blir en stor forlengelse av ledningen og fallet ved belastning faller vesentlig mer. Ledningen jeg har inn nå har en motstand på 0,25 ohm ved belastning, og den trafoen jeg skal bruke har en motstand på 0,9 ohm etter hva ymir forteller. Får vel mange svar på plass nå dette er koblet opp. Dette er jeg superamatør på.

Hentet frem oljeovnen i sommervarmen og plugget den inn på Noratel trafoen.
    Den ligger nok mer rundt 0.7-0,8 ohm.
    I praksis langt unna det du og jeg allerede har,ca.0,2 +,
    og som trafoen til Plitron har (0,2 ohm), som brukes av Torus power,Bryston og Furmann bl.a.

http://bryston.com/PDF/brochures/BIT_BROCHURE.pdf

Very low source impedance and high current for the
    power amplifier
    BIT power isolation units present low impedance to any electronic
    device that is connected to them. A Single 20 amp BIT PIU has
    an output impedance of 0.2 ohms and can deliver 400 amp peaks
    (instantaneous current). The 100 amp unit only has .04 Ohms
    of output impedance. A typical 200 watt audio power amplifier
    demands 10 amps RMS current from a 120 volt line (1200VA)
    but may demand up to 50 amp instantaneous peaks. The standard
    residential wall receptacle can’t supply the 50 amp peaks because
    they typically have higher nominal impedance. A BIT 20 amp
    PIU plugged into the same wall plug can supply these peak current
    requirements quite easily.

file:///C:/Users/Bruker/Downloads/5713___0%20(2).pdf

Shielded isolation transformers are usually installed for noise control. They do not regulate voltagebut provide a fixed input-to-output voltage ratio, commonly 1:1. They block common-mode noise butdo not block noise between current-carrying conductors. Like ferroresonant regulators, isolationtransformers can have high impedances and reflect load-generated noise back to the loads. Shieldedisolation transformers generally do not reduce low frequency harmonics and resonance problems

Som sagt,til preamp og kilder funker den utmerket,men ikke til effekttrinn.
    Jeg bruker også en DC felle til trafoen.
    6mm2 liker jeg,har bare 4mm2 selv,men har jo byttet ut automatsikringen med smeltesikring.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du må nok til med D-karakteristikk sikring, ja.

Min 3kVA isotrafo blåste fint ei vanlig 16A automatsikring med startstrømmen. D-klasse holder fint.

Johan-Kr

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Koblet opp isotrafo i serie med min 16 Apere kurs uten at det ble veldig mye større tap i spenning ved belastning. Ikke helt sikker på om jeg helt skjønner dette ymir sier om at trafoen i seg selv har 0,7-0,8 ohm motstand. Målte nå et spenningsfall på 4,9 volt ved 3050 watt belastning. Datt fra 232 ned til 227,1 volt. Motstanden på kursen er nå på 0,36 ohm mot før 0,25 ohm. Har jo også utvidet kursens strekk på nesten to meter(noe som utgjør Ca 0,01ohm) Regnestykket mitt blir da at trafoen legger til ca 0,1 ohms motstand eller det samme som om kursen var 17 lengre unna sikringsskapet med 6mm2. Elektrikeren testet ut litt forskjellige ting for å se om teorien stemmer i virkeligheten. Noe det gjorde. Trafoen trekker ca 430 Apere ved start uten belastning på kursen. Dette får min 16 A kurs med D- karakteristikk til å gå pronte - noe som er riktig. Med belastning på kursen trekker trafoen mye mindre og det var ingen problemer og slå av og på.

Spenningen mellom fasene ble jo målt til 232V, og målt fra jord til hver sin fase ble hundre prosent likt og akkurat halvparten altså 116V. Dette er lavere enn det som er vanlig. Det normale her på en "rett" kurs er rundt 132V

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Da har du IT nett.

Prøvde du å legge inn D-Automaten en gang til uten last?
    Sannsynligheten for at dette hadde funket øker, da problemet jeg peker på i post #4605 minker og da er jeg usikker på om lasten på sekundærsiden er årsaken, ene og alene.
    Jeg har dette problemet for subbene mine. De tar sikringen, men hvis jeg legger kursen inn igjen på nytt, så går det greit.
    I begynnelsen trodde jeg at det var ladelyttene i strømforsyningen som skapte inrush.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Jeg har 16A kurs med egen jordfeilbryter. Uten belastning på kursen er det ingen mulighet for start selv om jeg prøver flere ganger etter hverandre hvis jeg dytter opp sikringen først og jordfeibryter til slutt. Omvendt så går det greit hver gang.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ok, kan være at når det ikke går tomgangsstrøm i primærspolen så skjer aldri denne metningen av jernkjernen.
    Dette vil vel uansett ikke bli noe problem da lasten vil være tilkoblet hele tiden.
    Mesteparten av apparatene står vel enten på standby eller har av-bryter på sekundærsiden (linær PSU) så noe last er der, eller er det slik at ampene dine må ha powerknappen inne før du slår inn automaten?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Ok, kan være at når det ikke går tomgangsstrøm i primærspolen så skjer aldri denne metningen av jernkjernen.
    Dette vil vel uansett ikke bli noe problem da lasten vil være tilkoblet hele tiden.
    Mesteparten av apparatene står vel enten på standby eller har av-bryter på sekundærsiden (linær PSU) så noe last er der, eller er det slik at ampene dine må ha powerknappen inne før du slår inn automaten?
    Dette finner jeg mer ut av nå jeg kobler opp utstyret - dette kommer til å gå så fint så:)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Blir bra dette Shy! :)
    Kan sikkert sikre med 50A på prmær, så 16A på sekundær om du vil ha bukt med alle oppstartissue.
    Har ikke reinet på det, kommer an på en del ting, bare et eksempel, og trikkern din kan dette! :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Husk bare på at det er en slik high-end hifisikring!! :rolleyes:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.874
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Han var nok innom godteributikken på messa og kjøpte noen slike (når ingen så det):)

TF-Series-Fuse.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Det stemmer! Jeg så det!!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Se her ja, mobbingen fortsetter:mad: Var ikke rent får fra min egen "leir" som hadde slibrige kommentarer om min jakt på strømdemoner og nattesøvn - fy skamme seg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spenningen mellom fasene ble jo målt til 232V, og målt fra jord til hver sin fase ble hundre prosent likt og akkurat halvparten altså 116V. Dette er lavere enn det som er vanlig. Det normale her på en "rett" kurs er rundt 132V
    Regner med at disse målingene du snakker om er etter trafo, og det tyder jo bare på at trafoen har jordet midtpunkt. Du får jo et galvanisk skille i trafoen.

At du har hatt høyere spenning før, indikerer at den tredje fasen (Som du ikke måler) ligger litt nærmere jord pga dårligere isolasjon mot jord.

Mvh
    OMF

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Dere vet 8x12 toms har bare gjeste konto nå her på hifisentralen ? Forståelig egentlig av det som blir skrevet for noen sider siden.

Imagine

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.874
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er av sine egne man får høre det:)
    Har tro på dette jeg. Blir spennene å høre om den gjør noen forskjell.

Se her ja, mobbingen fortsetter:mad: Var ikke rent får fra min egen "leir" som hadde slibrige kommentarer om min jakt på strømdemoner og nattesøvn - fy skamme seg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Det er av sine egne man får høre det:)
    Har tro på dette jeg. Blir spennene å høre om den gjør noen forskjell.

Ja, ikke sant, men synes jeg var god på å gi tilbake. He he, bare godlynt fleip i gjengen.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at disse målingene du snakker om er etter trafo, og det tyder jo bare på at trafoen har jordet midtpunkt. Du får jo et galvanisk skille i trafoen.

At du har hatt høyere spenning før, indikerer at den tredje fasen (Som du ikke måler) ligger litt nærmere jord pga dårligere isolasjon mot jord.

Mvh
    OMF

Spenning fase/jord i en stikkontakt vil variere hele tiden avhengig av belastning på nett,
    dvs. ikke belastningen direkte men hvor mye kabel som ligger/legges til netteiers trafo.
    Det er da i all hovedsak kapasitansene i antall meter kabel som varierer og gir spenningsforskjellene.
    Det den spenningsforskjellen er mest nyttig til er at om den forskjellen blir 10-20 %
    indikerer den jordfeil på netteiers trafokrets,dvs i egen installasjon eller hos en annen abonnent.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF

Spenning fase/jord i en stikkontakt vil variere hele tiden avhengig av belastning på nett,
    dvs. ikke belastningen direkte men hvor mye kabel som ligger/legges til netteiers trafo.
    Det er da i all hovedsak kapasitansene i antall meter kabel som varierer og gir spenningsforskjellene.
    Det den spenningsforskjellen er mest nyttig til er at om den forskjellen blir 10-20 %
    indikerer den jordfeil på netteiers trafokrets,dvs i egen installasjon eller hos en annen abonnent.
    Skjønner ikke helt hva du mener med dette. Jeg prøver å gi en forklaring på hvorfor spenningen fase/jord er lavere nå en målt før.

Ellers driftes vel alt utstyret som er tilkoblet her av regulert likespenning - så denne spennningsdiskusjonen er vel i det store og hele ikke så relevant.

Men det er jo greit om han får slått på utstyret uten at sikringen ryker.

Mvh
    OMF

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.435
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Spent på de lydmessige endringene jeg. Håper og tror dette var vel anvendte penger. I et anlegg av denne kvalitetsklassen så høres jo små endringer veldig godt. Hvor lenge må jeg leve i spenning ?
    Final

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Spent på de lydmessige endringene jeg. Håper og tror dette var vel anvendte penger. I et anlegg av denne kvalitetsklassen så høres jo små endringer veldig godt. Hvor lenge må jeg leve i spenning ?
    Final
    Kommer ikke til å si så mye om lyden framover, men det blir kanskje mulighet for å lese litt om dette i et eller annet tidsskrift som har hjemme hos reportasjer - da er det bare vente i spenning....spenning? den var jaggu god

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.435
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Regnet med du catchet "spenning":rolleyes: Man har ikke mer moro enn man lager selv. I nærområdet i helgen. Kanskje vi møtes :rolleyes:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Er det ikke målinger av frekvenskurver så er det måling av andre ting. Jeg burde vel holdt meg til tommestokken, men neida, nå måler vi strøm, spenningsfall og motstand.

Målte på nytt kursen med isotrafoen og kom nå til 230,1 V ubelastet og 226,3 v men 3050 watt. Altså 3,8 V i fall og dermed en motstand på 0,28 Ohm - Bedre enn sist og snart på nivå uten trafo. Lure på om det er "stivheten"av nettet som bestemmer mest her

Ymir, du bør vel komme med en kommentar her, gjør jeg noe galt? Kan vel ikke påstå at jeg skjønner så mye av dette, men etter å ha snakke en del med min elektriker i det siste begynner jeg å forstå noe av sammenhengen her;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Glem de målingene - ingen praktisk betydning for anllegget/lyden.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund
    Glem de målingene - ingen praktisk betydning for anllegget/lyden.
    Håper det i såfall kan være en forbedring grunnet stabilt jordingspunkt og god undertrykkelse av rippel på sinusen.

Noen dynamisk brems blir det nok ikke. Tok fram den aller største stålsagen min, den uten softstart og helt umulig og starte på annet en 16c. Den startet så fort at akslingen røyk tvers av.:p

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke målinger av frekvenskurver så er det måling av andre ting. Jeg burde vel holdt meg til tommestokken, men neida, nå måler vi strøm, spenningsfall og motstand.

Målte på nytt kursen med isotrafoen og kom nå til 230,1 V ubelastet og 226,3 v men 3050 watt. Altså 3,8 V i fall og dermed en motstand på 0,28 Ohm - Bedre enn sist og snart på nivå uten trafo. Lure på om det er "stivheten"av nettet som bestemmer mest her

Ymir, du bør vel komme med en kommentar her, gjør jeg noe galt? Kan vel ikke påstå at jeg skjønner så mye av dette, men etter å ha snakke en del med min elektriker i det siste begynner jeg å forstå noe av sammenhengen her;)
    Disse målingene gir ingen 100% korrekt verdi på nettimpedansen,men en god pekepinn.
    Bare i løpet av den tiden det tar å skru av og på belastningen kan spenningen forandret seg
    en del.Dersom det er en varmeovn du bruker stiger også R i ovnen rimelig raskt.
    Du gjør ikke noe feil,annet enn at du stresser dette for mye.Jeg fikk en ny hobby ut av dette.
    Tror ikke du ønsker å flytte fokus vekk fra det viktige,musikken.
    Hvor stor er den trafoen din?Er det trafoen eller stikket du belaster med 3Kw?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund

Disse målingene gir ingen 100% korrekt verdi på nettimpedansen,men en god pekepinn.
    Bare i løpet av den tiden det tar å skru av og på belastningen kan spenningen forandret seg
    en del.Dersom det er en varmeovn du bruker stiger også R i ovnen rimelig raskt.
    Du gjør ikke noe feil,annet enn at du stresser dette for mye.Jeg fikk en ny hobby ut av dette.
    Tror ikke du ønsker å flytte fokus vekk fra det viktige,musikken.
    Hvor stor er den trafoen din?Er det trafoen eller stikket du belaster med 3Kw?
    Har nok sånn noen lunde kontroll på det jeg har målt. Stresser ikke, er bare supersøkende og nysgjerrig av natur. Musikknytelsen er under kontroll.

Trafoen er 4,6KV og er satt i serien rett etter 16A d sikringen i skapet (1 meter 6mm2). Derfra 8 meter 6mm2 fram til dobbelstikket i rommet. Tester med vifteovn i det ene og målepinnene i det andre.

Edit:Her er foresten vifte ovnen
    vifteovn.jpg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.834
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dere vet 8x12 toms har bare gjeste konto nå her på hifisentralen ? Forståelig egentlig av det som blir skrevet for noen sider siden.

Imagine
    Tror det er mulig han har byttet Nick, han er lei av tullinger som mobber han og er slemme.
    Han gråt på min skulder i Horten og lurte noe ille på hva han skulle gjøre.
    Trøstet han så godt jeg kunne etter en 15-16 pils.
    Bare kødd og rør alt sammen, denne gutten lar seg ikke plukke på nesa tror jeg:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Langesund

Imagine
    Tror det er mulig han har byttet Nick, han er lei av tullinger som mobber han og er slemme.
    Bare kødd og rør alt sammen, denne gutten lar seg ikke plukke på nesa tror jeg:)
    Det er mulig han er schizofren og lever to roller, ikke godt å si. Mener selv jeg lever etter Fantomets spilleregler - veldig glad i et kaldt glass melk:)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.834
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Imagine
    Det er mulig han er schizofren og lever to roller, ikke godt å si. Mener selv jeg lever etter Fantomets spilleregler - veldig glad i et kaldt glass melk:)
    Tror du er inne på noe The Shy. Han svirra med hode og virket veldig veldig forvirra.
    Skal ta en prat med han neste gang jeg ser han.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn