8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ja det var UTROLIG deilig å høre litt GPA 515C igjen. Hallo smekk og tørr bass. 8" fulltone alene har jeg sittet maks 10 min å hørt på, i går kveld ble det mange timer over leggetid.
    Låter steintøft! Verdens største hodetelefoner!
    Enig i at dette enkle oppsettet har tøffe kvaliteter, men hvordan du klarer å assosiere dette med hodetelefoner er meg en gåte:confused:
    Bare sånn at høyttalerne står veldig nært. Men lyden var mye lenger unna. Satt med øynene igjen gjennom en låt og bare nøt. Idet jeg åpnet dem skvatt jeg til når høyttalerne sto omtrent ved fotendene. Fantastisk 3d og holografi

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Hehe, ja det var UTROLIG deilig å høre litt GPA 515C igjen. Hallo smekk og tørr bass. 8" fulltone alene har jeg sittet maks 10 min å hørt på, i går kveld ble det mange timer over leggetid.
    Låter steintøft! Verdens største hodetelefoner!
    Enig i at dette enkle oppsettet har tøffe kvaliteter, men hvordan du klarer å assosiere dette med hodetelefoner er meg en gåte:confused:
    Bare sånn at høyttalerne står veldig nært. Men lyden var mye lenger unna. Satt med øynene igjen gjennom en låt og bare nøt. Idet jeg åpnet dem skvatt jeg til når høyttalerne sto omtrent ved fotendene. Fantastisk 3d og holografi
    Ja da er jeg mer med:).......... men det siste er jeg ikke helt enig i, morofaktoren var enorm, men 3d og holografi var litt fraværende - kanskje jeg er miljøskadd:confused:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Fy for SATAN!!! I dag er både hode og stereoen i toppform:cool:
    Sånn er det når bassen endelig sitter som den skal....og kjennes langt ned i hårsekkene på toppen ;)
    Ja, denne bassen..... men kjenner/husker jeg deg rett så hadde ikke denne bassen imponert deg spesielt - veldig annerledes bass i forhold til det jeg kan huske fra de showene du styrte - men du har kanskje gitt litt slepp på de aller dypeste vibrasjonene;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Jeg og PC er sjelden på lag, og nå har musikkpc'en fått det for seg at den ikke vil starte når jeg har bedt gjester på lyttebesøk. Starter gjerne dagen etter igjen, som om ingenting har skjedd.
    Er vel da veldig nære et bytte og lurer da på hva jeg skal gå for denne gangen. Det eneste jeg vet er at den nye skal være uten vifter. Selv med kapasitet av en annen verden, blir det oftere og oftere lyttet på veldig lavt volum. Viftestøy er da sjenerende.
    Noen tips om en grei og driftsikker vifteløs pc?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Ja den pc'en den pc'en. Stoppet jo på mandagen siden tirsdag og onsdag var dager jeg hadde lyttebesøk på gang. Det var jo bare ringe og avlyse. Tirsdag avlyst:(
    Men det skulle vise seg at onsdagens besøk var en av de som har meget godt greie på akkurat pc. Snakket litt på telefon og ble enig om at han likevel skulle ta seg en tur, så kunne har se litt på denne dritten. Tok med seg et ekstra Power Supply og litt måleutstyr, uten at han fikk bruk for det, for det skulle vise seg å være nok til å få skremt i gang pc'en igjen - ikke godt å forstå seg på denne pc'en min, men nå går den igjen.

Noen timer musikk ble belønningen for å skremme pc'en i gang - tror han likte det han hørte også:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Noe á la dette skjermbilde har dukket opp med jevne mellomrom i den siste tiden før pc'en fikk hikke. De to siste linjene kjenner jeg i hvert fall igjen.

bios.jpg

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fryktelig irriterende når ting ikke fungerer. Håper du får orden på det..

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.125
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjøp ny datamaskin med SSD disk og passiv kjøling.
    100 % støyfritt. Trenger ikke heftig maskinvare for musikkavspilling, så det trenger ikke koste skjorta.

Jeg bruker en gammel NUC mini pc i en liten boks helt uten vifter. Duger godt nok for musikk filer, selv i 24/192 format, og FIR filtre med 4-veis deling i tillegg.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Ser du på årstallet på første linje, etterfulgt av Atom CPU på linje 3 indikerer at det virkelig er på tide med en oppgradering :)

Bruker du den kun som avspiller er Lenovo sine Tiny varianter greie, kjappe, lydløse og mye kraft:

we-lenovo-desktop-thinkcentre-m700-tiny-thin-light-design-1.png

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette trenger ikke være alvorlig. Så om pcen egentlig funker fint (sånn bortsett fra at den nå ikke funker) kan det være verdt å teste ut dette før du gjør mer drastiske tiltak:

Med tanke på alder er det ikke usannsynlig at batteriet på hovedkortet må byttes. Men de pleier å holde veldig lenge, så det er jo ikke sikkert.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Bios skjermbildet jeg la ut er hentet fra nett, så ingenting der er info fra min pc.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bios skjermbildet jeg la ut er hentet fra nett, så ingenting der er info fra min pc.
    OK. Du skriver at du kjenner igjen de to siste linjene. Men gjelder det linja som angår CMOS? Hvis ikke kan du se bort fra tipset mitt.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    OK. Du skriver at du kjenner igjen de to siste linjene. Men gjelder det linja som angår CMOS? Hvis ikke kan du se bort fra tipset mitt.
    Som sagt så virker alt helt normalt nå....enn så lenge:) Jeg skal stå klar med kamera hver gang jeg starter opp på ny. Hvis den siden dukker opp kan jeg legge den ut her.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har bladd litt her shy, men lurte på om du hadde en 1w måling eller maks spl på horna.
    Ang pc-en ville prøvd å resette cmos chipen på hovedkortet :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Har bladd litt her shy, men lurte på om du hadde en 1w måling eller maks spl på horna.
    Fikk aldri tatt noen 1w måling. Kan bare legge en estimering av en 380 liter lukket (WinISD) sammen med en hornmåling. La oss si at hornet ikke forsterker noe spesielt ved 150 hz og at elementet har en følsomhet på 99 w/meter der.

Blir litt gjetting dette men tror dette er i nærheten av sannheten. Ikke den ekstreme outputten rundt 30-40 Hz en kan få med PA-horn.

Hornet hjelper på gradvis, til dypere det går. nesten 10 db ekstra ved 14 Hz - I min verden ser det ut som dette kan brukes til hifi
    lukket vs horn.jpg

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Fikk aldri tatt noen 1w måling. Kan bare legge en estimering av en 380 liter lukket (WinISD) sammen med en hornmåling. La oss si at hornet ikke forsterker noe spesielt ved 150 hz og at elementet har en følsomhet på 99 w/meter der.

Blir litt gjetting dette men tror dette er i nærheten av sannheten. Ikke den ekstreme outputten rundt 30-40 Hz en kan få med PA-horn.

Hornet hjelper på gradvis, til dypere det går. nesten 10 db ekstra ved 14 Hz - I min verden ser det ut som dette kan brukes til hifi
    Vis vedlegget 480441
    Ja det er nok ikke så langt unna virkeligheten det der nei :) ser helt kanon ut til hifi/hjemmekino.
    Jeg bare lurte for å kunne sammenligne for å se om de var bedre til PA enn othorna og at vi kanskje kunne testet og byttet. Men jeg tror at til formålet vårt som er maksimal spl uten å lette på lydkvalitet ned til 25~ så er nok løsningen vi allerede har bra nok. Sensitiviten nede på 25-30 er ganske bra på dem.

Kunne godt tenkt meg å teste et par slike i stereosammenheng. De virker vanvittig bra til dette formålet.. Og den dempekanalen gjør underverker for brukbarhet oppover. Othornet vårt har mer resonans oppover, selv om de ikke er så veldig merkbare om man Eq'er de litt ned. Men primærområdet er ikke så veldig stort. 25-90hz er liksom der de er "best".

Dine har jo vesentlige større bruksområde med veldig god respons, og i tillegg har de den jevne avrullingen som gjør de lettere å integrere i vanlige rom. Othorna er liksom bare dønn flate til 25~ så ruller de av.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Setter stor pris på såpass mye skryt fra en som har syslet så mye med lyd. Hadde vært moro å fått til noe hos en som setter lydkvalitet i høysete.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Setter stor pris på såpass mye skryt fra en som har syslet så mye med lyd. Hadde vært moro å fått til noe hos en som setter lydkvalitet i høysete.
    Credit where credit is due :)

Om du bare får fikset pc-en nå, så kan jeg og Simen trille innom for en lytt en dag.
    Si ifra om du eventuelt trenger hjelp til å finne deler til en stillegående pc. Pc-hardware er jo jobben/utdanningen min tross alt :p

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Credit where credit is due :)

Om du bare får fikset pc-en nå, så kan jeg og Simen trille innom for en lytt en dag.
    Si ifra om du eventuelt trenger hjelp til å finne deler til en stillegående pc. Pc-hardware er jo jobben/utdanningen min tross alt :p
    Sist jeg skulle ha lyttebesøk stoppet den jo, men har egentlig virket upåklagelig etter det. Den startet jo igjen dagen etter.
    Bare si i fra når dere er klare for å trille en tur ned til Langesund. Skal passe på å holde liv i pc'en

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.096
    Torget vurderinger
    1
    Men klarer du å holde liv i mobilen......:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Blir et hyggelig besøk av Hønefossfolket i morgen. Permorten, Haglund84 og kanskje denne yderst kresne Ronny. Blir spennende og høre hva de mener om dette, en lyd som mangler bare 20 dager på å ha stått urørt ett år. Sånn bør det være vettu Per Morten;)

PS. Har fortsatt ikke telefon så noen sms bør bu ikke sende når dere drar hjemmefra. En pm her kanskje?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Annonserte en hyggelig kveld på forhånd, men det endte med at vi slo hverandre i hode med balltre... hehe, neida dette ble meget hyggelig og lærerrikt. Mye konstruktive tilbakemeldinger jeg virkelig forstår, og helt klart noe en vil se nøyere på etter hvert. Litt forskjellig preferanser er ute å går her, noe jeg egentlig synes er spennende.

Slike lyttetreff som dette er virkelig mat for sjelen hvis en vil videre.

Takker permorten og haglund84 for en fortreffelig aften.

Tor

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Takk for at vi fikk komme, virkelig morsomt og interessant å høre dette anlegget - noe utenom det normale..

Med utenom det normale tenker jeg hovedsakelig på bassgjengivelsen , tørt , eksplosivt , samtidig nøytralt og med en voldsom kapasitet - en lærepenge for undertegnede på hvordan bass kan være - tror det på mange måter totalt sett er den beste bassen jeg har hørt.

Nå kan sikkert noen være uenige i det, og ønske seg noe som er mer lettbent- type magnepan etc. eller en annen voicing, men kvaliteten her er på øverste nivå og "diskusjonen" blir vel mer på smak og behag - dessuten er det vanskelig å argumentere mot Shy sitt valg om å gå for mest mulig linearitet .

Dessuten synes jeg at det visuelt er meget vellykket , spesielt med tanke på at det er så mange store basselementer og midbasselementer , midbassbafflene matcher "satelittene" kjempefint og det er ryddig og fint satt opp - morsomt at diy kan være så gjennomført.

Takk !

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.677
    Sted
    Langesund
    Takk for hyggelige og konstruktive tilbakemeldinger, og for meg en liten oppvekker. Har jo tross alt hatt "samme" lyd i ett år. Kom til å tenke på noe i forhold til at Haglund pirket borti middbassene "så myke i opphenget disse var da" var jo uttalelsen. Det kan jo tenkes at disse over lang sikt gradvis har blitt mer og mer innspilt og forandret karakter.
    Er jo nesten ikke utslag på disse under avspilling av musikk, så ting tar sikker lengre tid for å mykes opp helt.

Gikk tilbake til en måling Roald og jeg gjorde for noen måneder siden, og der ser vi helt klart et for høyt nivå(2-3 db pluss) mellom 200 - 500 Hz, noe du også var inne på.
    Reagerte ikke så mye på det da, men når noen peker på spesifikke ting, da begynner hjernecellene å arbeide. Når ting gradvis forandrer seg over nesten et år så er det veldig lett å tro at ting har vært likt hele tide.
    Legger ut denne målingen på nytt med litt streker for både permorten (blå) og Haglund(rød)
    Ser jo ikke så bra ut i det viktige 100-500 Hz området. Det låter jo ikke dritt, men her er det nok en del og hente

forandring.jpg

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det høres ut som en fin dag. :)

Spørsmål, er målingen begge kanaler med AL? 1/48?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fornuftig å ta seg tid til lyttebesøk! :)

Jeg kjenner jo ikke anlegget ditt i det hele tatt, og vi har alle gjerne forskjellige preferanser.
    Har likevel tegnet litt med barbie rosa i dag :D som et innspill til kurven din her fra den vestlandske utkant.

Måling 12tom.jpg

Som sagt, kun innspill. Den rosa linjen er ikke helt ulikt det jeg har.
    Hos meg holder nivået litt lenger til 2k før det daler slakt. Ikke så enkelt gjøre spesielt med det når først har snublet fast i kondiser og spoler.

PM og Haglund er sikkert inne på noe.
    Jeg ser bare at kanskje litt mye nivå ved 3-4k kan kanskje vere litt hardt da øret er veldig følsomt akkurat her.
    I toppen kanskje dra ned litt på 8k, så litt heving oppover?
    Spørs om ikke Haglund som ikke er så gamle karen hører godt der oppe :)

At det ellers låter bra, ja det gjør det nok så aldeles. :)

Mvh
    oks

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.109
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bortsett fra kanonbass, sies det lite om lyden, musikalitet, klang etc?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn