OMF:
Når audiolense korrigerte responsen på 2384 som du hadde, så var det som rein EQ? Det var vel ikke noen tidskorrigering inne i bildet?
Dette kan man justere og velge som man vil.
Jeg brukte det på en slik måte at AL korrigerte:
*timinig (Altså forsinkelses slik at alle lyden fra 2384 traff ørene samtidig med resten av lyden - selv om de ikke var plassert på lik avstand.
*Nivå - altså EQ. driver/horn kombo trengte mye EQ for å spille flatt.
*Group Delay/fase justering - i den grad horn/driver kombo ikke spilte perfekt fase - så ville AL også korrigere dette.
Hos meg var det såpass lang avstand til vegger/tak at ingen refleksjoner fra rommet kom med i målingene som danner grunnlag for korreksjon. Altså kan man i grunn si at jeg brukte AL til høytalerkorreksjon. Men dette skillet mellom høytalerkorreksjon og romkorreksjon er jo litt kunstig. Selv om enkelte ønsker å gi inntrykk at det, så har det aldri vært snakk om å korrigere sene refleksjoner høyt i frekvens.
Det er vel enighet om at for frekvenser under Schroder så fungerer "romkorreksjon" bra. Også er vel alle enig om at man ikke gjør "romkorreksjon" av noe over feks 500 Hz.
Så da er tematikken litt hva gjør man mellom 100 og 500Hz.
Audiolense er et verktøy - så der kan man velge å gjøre noe, eller man kan la være.
Disse motstanderne argumenterer gjerne mot et teoretisk ideal, og slik sett vil jo enhver artefakt innført av korreksjon bli feil. Men de fleste har jo en del avvik i eget oppsett.
Feks kan en høyttaler som er klint inn i hjørnet ha store refleksjoner ved feks 300 Hz. Da er vi trolig langt over Schroder frekvens, men refleksjonene kan være så tett på direktelyden (i tid) at de summerer seg på en slik måte at det bare gir en fasedreinign og ikke en refleksjon og er da såkalt "minimum fase" som lar seg korrigere uten artefakter.
Hvis man derimot trekker høyttaleren ut fra veggen og nærmere lytteren - så vil man komme til et punkt hvor man får en distinkt refleksjon, som ikke er minimum fase og som det er mer komplisert å korrigere. I den teoretiske/matematiske verden så lar også denne refleksjonene seg fjerne så lenge den er svakere enn direktelyden. I anti DSP leiren - så ser man helst at man demper eller fjerner refleksjonene. I den virkelige verden vil det trolig være både positive og negative sider med begge utfall (prøve å korrigere refleksjonene eller la være). Med Audiolense kan man enkelt prøve begge deler.
Mvh
OMF