8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.616
    det er ikke mulig å dra opp dynamikk og timbre
    det kan bare slippes mere igjennom av det som allerede finnes i opptaket
    Det stemmer selvsagt med dagens dsp-avspillingsløsninger. Men på generell basis burde det være mulig å bruke algoritmer som dekomprimerer komprimert lyd. Det ville selvsagt være helt unødvendig hvis loudness-hysteriet gikk over...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.898
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Det stemmer selvsagt med dagens dsp-avspillingsløsninger. Men på generell basis burde det være mulig å bruke algoritmer som dekomprimerer komprimert lyd. Det ville selvsagt være helt unødvendig hvis loudness-hysteriet gikk over...
    interessant og smått revolusjonerende ide...

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    interessant og smått revolusjonerende ide...
    Lyngdorf har en funksjon for å «de-klippe» lydfiler. I samme gata, men det dekker ikke alt:

ICC (INTER-SAMPLE CLIPPING CORRECTION)
    When music is being mastered, the level is often very high; upon analysis, you will often find several consecutive maximum samples, indicating something has been clipped away from the original signal. Audio that exceeds 0 dBFS (decibels relative to full scale) will sound very compressed because the headroom is nonexistent. This harsh sound is an unfortunate trend in the music industry and is typically referred to as “the loudness war.”
    In order to compensate for this, we have created ICC (Inter-sample Clipping Correction). With ICC, the TDAI-2170 can automatically adjust up to 12dB headroom in the signal processing to avoid clipping of the signal. Through this you will enjoy the full dynamic range and a more natural sound.
    FC45CCB4-1145-42A7-BEB7-F1A1CC25C432.jpeg
    9B8E2DF1-ABD9-4D22-9569-153D9FB43C1C.jpeg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.616
    Det der er noe helt annet, Kalle. Løsningen på problemet er også enkel: Dempe signalet litt i det digitale domenet.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Ikke ofte jeg legger ut jobb-ting, men i helgen har jeg kledd boden til kompisen min med villmarkspanel. Synes det ble bra, men fy for tidkrevende. Har ikke gjort dette så ofte før.
    Planen var og bli ferdig med kledning, men det rakk jeg ikke på to dager - står igjen tre lengder øverst i den ene gavlen. Begynner å bli treg.
    utebod.jpg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut. Det der er en helvetes jobb. Har kledd ett par store hytter innvendig med villmarkspanel. På sokkellist i bunn og opp mot 6" profilert listekrone. De ville ikke ha lusing mellom bordene. Så da måtte det millimeter tilpasses oppe og nede. Man kan egentlig begynne å grine av mindre ;) ;)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Ser fint ut !

Trodde det var vanlig å snu kanten, slik at kjernen alltid kom ut ?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ble fint! Vet du hvor jeg kan få tak i villmarkspanel i området rundt meg? Har tenkt å lage en tv/stereobenk til hytta.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Du tenker på tømmermanns kledning du permorten. Villmarks kledning legges med margside inn. Så vannet renner av og ikke inn :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Nei - ikke tømmermanns kledning. Villmark !

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Nei - ikke tømmermanns kledning. Villmark !
    Ok den skal monteres med marg siden inn. Slik at vannet kan renne av. Ellers lager du reine vannfella.
    Det blir som du sier litt feil i forhold til at årringene retter seg ut. Så her er det om å gjøre å bruke gode skruer.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Dette kalles også gjennomskjærte bord og skal monteres med avrundet kant ut . Da blir marg inn, eller i beste fall midt i bordet - nøytralt.
    Det brukes skruer med tilstrekkelige moment og klosser mellom underliggere

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.653
    Wow der mangler vist intet på det område. Jeg står for og skifte mine Coral 12". Men beslutningen er nu allerede taget og de er ved at blive Moddet lidt hos DCA. Men jeg har på ingen måde plads til noget i nærheden af dit.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.031
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm.. - ideer, ideer....og jeg som har 100 kvm uinnredd kjeller.... hvorav ca32-40 er påtenkt til en slags kjellerstue.... men tyvärr- en del andre funksjoner har høyere pri....

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er så avsinding sinnsykt det der anlegget ditt! How can we not love it? :D

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.842
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser fint ut !

Trodde det var vanlig å snu kanten, slik at kjernen alltid kom ut ?
    På villmarkspanel?
    Panelen skal være slik den er satt opp her, ingen tvil om det.
    Ser også ut til att den er satt opp med toppen av treet opp.
    Er det gjort, kan det vell ikke gjøres mer riktig.
    Snekre kan vi da Tor Arne :=)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Dette kalles også gjennomskjærte bord og skal monteres med avrundet kant ut . Da blir marg inn, eller i beste fall midt i bordet - nøytralt.
    Er vel ikke enig der - :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Det er lov å være uenig:) men for meg blir en ekte villmarkspanel (gjennomskjært tømmer) brukt med tømmerets originale ytterflate ut. Kanten kan snus hvis en gidder og skjære de på nytt med en elektrisk stikksag - da med motsatt vinkel. Blir mye sløs da, og det er heller ikke i mine øyne ekte villmarkspanel lengre.
    villmarkspanel.png

villmarkspanel 2.png

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    På slutten av åttitallet , etter å ha livnært meg som modellbygger noen år , tok jeg meg jobb i snekkerfirma. Skal ikke si snekker - dette kunne jeg svært lite om. Ble presentert for en fin stabel med villmarkpanel og en barkekniv. Beskjeden lød " ikke bare fjern barken - snu kanten, lag den glatt og fin i treets form". Min umiddelbare respons var " ja , men hvorfor" ! Jeg fikk vel min mengde vannblemmer - for modellbygger fingre ble det hard kost ! .

Har hele tiden ment dette var eneste måten, spesielt med litt kraftige bord - noen bord hadde egne meninger. Ofte er jo slikt skjært - høvlet på lokale sager, etter kundens ønske om tykkelse. Har faktisk aldri googlet før nå - og ble ganske overrasket over at alle mine blemmer etter noens mening var bortkastet !

Virker som det er to skoler her , de som mener som deg Shy - at ved å fingre for mye med kanten , blir det ikke lenger villmark. Og de som mener formen på bordet og klem mot underligger er viktigere . At det har blitt vanlig med gode skruer istedenfor spiker, gjør jo din sak mye sterkere - med gode skruer har man jo en del makt som holder over tid .

mvh

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.842
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Om du ikke er enig, så spiller det ingen rolle:=)
    For slik er det.
    Vanlig kledning blir høvlet på en side, det er den siden som skal inn.
    Sagbruk/høvlerier tar dessverre ikke lenger hensyn til marg og topp på ett tre.
    Skal du da montere den høvlede siden ut når du ser att margen er på feil side?
    Noen sagbruk bruker båndsag til sagingen av kledning.
    Den fineste kledningen er den som er fra dette.
    Slike sager er langt dyrere, men lager den peneste kledningen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    En tar forhåndsregler når man skal montere Villmarkspanel. Under den første tørketiden er det ytterst viktig at bordene ligger i godt press.
    Disse bordene er kjøpt på lokal sagbruk og kostet ikke mer en 3500,- for hele boden, og tørking skjer naturlig i garasjen til bodeier.

Han fikk veiledning fra meg om og legge tre og tre bord ved siden av hverandre med fire stk. tommelekte i mellomhvert lag. Grovkapper på to meters lengder, bortsett fra liggende gavlbord. Fire av de nest største strammestroppene, rund til slutt. Lurt med en solid labank øverst. Disse etterstrammes når det trengs i hele sommer var min befaling.

Det var en fryd å montere disse godt tørkede og helt flate bordene, og med kloss i mellom og gode skruer vil denne stå perfekt i 100 år.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Neida Steinost - man bør ikke legge den høvlede siden ut, når de andre ligger med høvlet side inn. Man kan jo gjøre en liten grovsortering - hvis man gidder .

Nå var det villmarkspanel jeg spurte Shy om da.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.031
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt enig med Shy.. barkkanten skal vise utover! :) Det andre bildet med "produsert" kant har jeg hittil bare sett brukt innendørs.....
    Problemet med kledning generelt nå til dags, er at det ikke brukes tid på sortering, - alt går maskinelt og automatisk, dermed blir det 50/50 margen ut eller inn... Det finnes vel sikkert sortert virke å få kjøpt, men da antar jeg prisen er minst tredoblet... det tar tid å inspisere hver fjøl for å snu den rett vei på tur inni høvelfresen...

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Neida Steinost - man bør ikke legge den høvlede siden ut, når de andre ligger med høvlet side inn. Man kan jo gjøre en liten grovsortering - hvis man gidder .

Nå var det villmarkspanel jeg spurte Shy om da.
    Dere prater forbi hverandre. Høvlet side er jo glatt og må jo inn for i det hele tatt få maling til å sitte. Og forresten er det gjerne høvlet ned to/tre slisser/ spor så de blir lettere å klemme bordet inntil. Sagbruk gir jo faen i hvem vei de legger bordene inn i høvelen.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Helt enig med Shy.. barkkanten skal vise utover! :) Det andre bildet med "produsert" kant har jeg hittil bare sett brukt innendørs.....
    Problemet med kledning generelt nå til dags, er at det ikke brukes tid på sortering, - alt går maskinelt og automatisk, dermed blir det 50/50 margen ut eller inn... Det finnes vel sikkert sortert virke å få kjøpt, men da antar jeg prisen er minst tredoblet... det tar tid å inspisere hver fjøl for å snu den rett vei på tur inni høvelfresen...
    Vi er vel ferdige med dette. Et argument kan jo være at hvis man allikevel bruker en barkekniv til å fjerne all bark , har man allerede fingret med kanten og man kan vurdere å snu den - selv om det ikke akkurat gjør seg selv !

M

MusicBear

Gjest
    Huset til min avdøde bestefar, der står furupanelen utvendig nesten like fint, tror den ble satt på i 70-årene. Men dette var utplukket fra riktig trær, riktig tørket og riktig ditt & datt. Trelast, gjorde de stort sett bedre for 100 år siden. Det merkelige er at det ikke dukker opp flere leverandører av best mulig fremfor billigst mulig - grunnleggende feil at alle tenker kun lav kjøpspris.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.031
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Trevarebransjen er blitt som matvarebransjen, - alt styres av store butikkjeder.. Trenger du noe som ikke er i "sortimentet", så er det stort sett du som er tullingen, som spør etter noe de ikke har...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn