8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har jo Jbl 2447 titan påmontert Tractrix 200 liggende ,du kan jo teste - ihvertfall følsomt nok .
    Kanskje du blir hekta !
    Kun hekta på god lyd, eller lyd jeg synes er god. Hadde sikkert vært artig å prøvd noe hjemme her, men har foreløpig bare hørt hornlyd jeg kunne levd med, hos Emokid - og det han har er for dyrt synes jeg.
    Du er vel ikke enestående der - jeg tror nok alle kun er hekta på lyd de selv synes er god !

Tror selvsagt ikke 2447 er noen match for 4003, men har jeg da heller aldri markedsført. Men 5-600 til 2500 er dette en ganske interessant løsning, syntes kanskje det var bedre med radian alu , men uansett ; hornet er ikke for salg - så dette var ikke noe salgsfremstøt, bare en vennskapelig gest . T200 er jo et ganske langt horn som loader skikkelig..

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Denne er dessverre del av deres "OEM Exclusive Line" dvs du må være bransjeaktør for å kjøpe.

Snickers-is... :D
    Det tror jeg skal gå fint
    Du får si i fra om du finner en leverandør, jeg kan sikkert få bruk for et par i fremtiden.
    Har handlet litt direkte fra fabrikken der før, og kan se om det er mulig å ordne en avtale Med Neil eller Amanda Barnes :)

Blir ikke med en gang. Det er et stykke fra å leke litt med tanken til å bestemme gjennomføring. Hvis jeg får en handel direkte pleier 10 stk å være minimum.

Veldig mye å velge mellom også, så en bør ikke låse seg på et merke

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Ja den Beyma driveren så bra ut. Overlegen på forvrengning nedover. Litt vanskelig å se men har ikke den samme kjøling som PD. Mulig det er lufting mellom ribbene der på den driveren

beyma 10.jpg

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Shy: Spennede. Hva tenker du vil være det største fortrinnet ved å gå fra 6.5 tommere til 10 tommere?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Shy: Spennede. Hva tenker du vil være det største fortrinnet ved å gå fra 6.5 tommere til 10 tommere?
    Er langt fra sikker på at det blir bedre, så jeg kvitter meg ikke med de jeg har for å si det sånn.
    Mer følsomt blir det og en kan kvitte seg med vifte forsterkeren er vel en ting. Bare noen løse tanker foreløpig

Hifi har også meget lav prioritering på det samlede budsjettet så det blir bare avsatt småpenger framover. Grunnen er at lyden er såpass nærme det beste jeg har hørt at oppstramming er unødvendig.
    Kan kanskje være glad jeg ikke har hørt det aller råeste, noe jeg heller ikke har innenfor rekkevidde med Audiolense i oppsettet - Ble fortalt det på en PM;)

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.017
    Sted
    Østfold
    Litt interessant det med gode 10", jo har drevet å skummet markedet for gode 10. Mitt fokus har vært 200 - 1000 da, her er en litt interessant sammenligningstest - hvor en såpass "normal" driver som Beyma 10G40 kommer veldig bra ut

https://diy.midwestaudio.club/discu...basses-faital-pro-eighteen-sound-ciare-etc/p2
    Det er veldig spennende dette med AIC som 18-sound bruker. Men det er en klokkeklar svakhet med den, og det er at når man får en impedanspeak ved resonansfrekvensen går det lite strøm i talespolen, men strømmen i AIC-en er like høy. Man ser det tydelig på impedanskurven at noe skjer med magnetfeltet. Derfor kunne det vært interessant, som et eksperiment, om man hadde koblet den i serie med talespolen i stedet for i parallell. Men jeg tror den er laget for å sitte i parallell, og dermed vil den sikkert ikke være kalibrert så seriekobling er effektivt. Hadde man satt dem i serie og designet driveren for dette kunne man kontrollert Q på driveren 100% og fått tilnærmet null avvik mellom spenning og strøm.

Tor: Jeg tror ikke du skal se deg blind på harmonisk forvrengning ved 125dB fra disse driverne. Det er neppe veldig relevant for deg. Langt mer interessant vil det nok være hvor mye energi de lagrer kortsiktig i membranene. Dette henger gjerne sammen med både papirmaterialet og massebalansen mellom spole, membran og oppheng. Det er også interessant hva spoleformen er laget av. Om den er laget av et ikkeledende materiale vil frekvensresponsen se noe mer urolig ut, men du vil normalt få en sprøere og mer levende mellomtone. For en god 10" mellomtone er det nok lav masse, særlig lett spole, fornuftig membranprofil og lett og relativt hard membran du bør se etter. Se nøye på frekvensresposnen, men deling særlig over 12-1500Hz er neppe å anbefale på denne driverstørrelsen. Jeg vet TAD TM1201 kan deles ved 2kHz, men det er ikke der den briljerer. Til deling i det området har du nok betydelig bedre mellomtoner fra før.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.017
    Sted
    Østfold
    De har så elendig dokumentasjon. Synd egentlig, mange mener jo de har en del bra, men det er jo umulig å vite hva som evt er bra uten å kjøpe i blinde for å teste.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

M

MusicBear

Gjest
    Med utgangspunkt i at Moss og Rakkestad ligger noen ytterst få steinkast fra hverandre - og jeg mener dette i fullt alvor - fatter bare ikke at SEAS Fabrikker AS ikke sikrer seg Snickers-is som utvikler på sitt eget hus. Hvordan kan en resurs som Snickers-is - så få kilometer fra en høyttalerfabrikk - unngå å bli headhuntet (?) har jeg tenkt mange ganger.
    Kanskje burde det utenlandske eierskap få vite om han, og så vidt jeg vet burde en "intern telefonsamtale" til på andre siden av kloden, være godt nok for å fange det opp (man blir sjelden profet i eget land...) For en av de ledende underleverandører der har visst uttalt at nordmannen jeg her omtaler trolig er en av de på kloden som har mest forståelse for høyttalerkonstruksjoner.
    Beklager avsporingen, glapp bare ut av meg, tilfeldigvis i denne tråd :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Snickers; jeg har også sett på det med AiS og impedansekurve, tenkte nok at man bør høre på det med/uten. Generelt virker det jo som fine ting og de har jo bra ytelser uten AiS også . Mistenker - uten å ha hørt , at de kanskje kan oppleves like bra / bedre uten !
    En skal, ikke se seg blind på forvrenging , men samtidig kan det være vanskelig hvis valget går på renhet/stillhet kontra dynamikk , det må bli personlige valg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Per Morten, du mener lav forvrengning og flat respons ofte oppleves udynamisk? Og motsatt?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.017
    Sted
    Østfold
    Per Morten, du mener lav forvrengning og flat respons ofte oppleves udynamisk? Og motsatt?
    Jeg skal bare svare for meg selv, men jeg tror potensielt man vil få en forsterkning av mekaniske fenomener siden denne kretsen er ideell så lenge systemet kun består av en resistans og en induktans. Straks man endrer den naturlige induktansen, eller mekaniske fenomener påvirker impedansen, vil korreksjonen i gapet bli feil kalibrert. Det er ikke gitt at dette høres bedre ut. Man må heller ikke glemme at hele korreksjonen gjøres i selve gapet mens induktansen oppstår også utenfor gapet. En mer ideell bruk av teknologien ville nok være på en underhengt mellomtone der talespolen alltid er dekket av korreksjonsspolen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Har ikke det. Tro det er mye å velge mellom som er bra nok
    Det er vel ikke så farlig så lenge Audiolense ordner opp.:)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Nei - ikke på noen måte, men ofte opplever jeg at subjektive lytteinntrykk faller i en av to grøfter - enten låter det hifi , dvs. stille- oppløst, eller frampå - dynamisk - musikalsk, se på underteksten i mitt nick - "tilfører forvrengning musikalitet ?" - valget får være personlig tenker jeg, jeg har ingen fasit !

Å mene at flat respons - lav forvrengning er garantert godlyd er veldig feil.

Jeg har hørt på et betydelig antall drivere - som jeg kjenner spec på. Også like drivere med forskjellig voicecoil form som gir forskjellig Qms / impedanse topp. Dessuten er jeg en slitsom fyr som ofte spør andre hvordan de opplever ting i forhold til andre kjente ting - alt lagres på harddisken.

Det har gjort at jeg på langt mindre vitenskapelig vis enn Snickers, mistenker ting for å være slik eller slik - basert på spec- lytteinntrykk- andre sine erfaringer.

Samme sak med passive filtre - relativt enkelt å linearisere impedansetoppen i bassen , mange mener både teoretisk og praktisk at det er bra - jeg likte det ikke .

Generelt opplever jeg drivere med høy Qms - kraftig impedansetopp i bassen som mer definerte - dynamiske, det var det som gjorde meg litt mistenksom ovenfor ais , men som bestandig; det er jo lyttetesten er avgjørende, ikke forvrengningsmålingen.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Nei - ikke på noen måte, men ofte opplever jeg at subjektive lytteinntrykk faller i en av to grøfter - enten låter det hifi , dvs. stille- oppløst, eller frampå - dynamisk - musikalsk, se på underteksten i mitt nick - "tilfører forvrengning musikalitet ?" - valget får være personlig tenker jeg, jeg har ingen fasit !

Å mene at flat respons - lav forvrengning er garantert godlyd er veldig feil.

Jeg har hørt på et betydelig antall drivere - som jeg kjenner spec på. Også like drivere med forskjellig voicecoil form som gir forskjellig Qms / impedanse topp. Dessuten er jeg en slitsom fyr som ofte spør andre hvordan de opplever ting i forhold til andre kjente ting - alt lagres på harddisken.

Det har gjort at jeg på langt mindre vitenskapelig vis enn Snickers, mistenker ting for å være slik eller slik - basert på spec- lytteinntrykk- andre sine erfaringer.

Samme sak med passive filtre - relativt enkelt å linearisere impedansetoppen i bassen , mange mener både teoretisk og praktisk at det er bra - jeg likte det ikke .

Generelt opplever jeg drivere med høy Qms - kraftig impedansetopp i bassen som mer definerte - dynamiske, det var det som gjorde meg litt mistenksom ovenfor ais , men som bestandig; det er jo lyttetesten er avgjørende, ikke forvrengningsmålingen.
    Flat er ikke i vater, men med tilt. Gjerne små justeringer i frekvensresponsen for å få jevn opplevd energi over hele spekteret.
    Har jo alt for lite ballast når det kommer til opplevelser av instrumenter, men prøver å stille lyd så det høres så troverdig ut som mulig.
    Er det for store avvik i respons synker spilletiden radikalt.

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.603
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig spennende dette med AIC som 18-sound bruker. Men det er en klokkeklar svakhet med den, og det er at når man får en impedanspeak ved resonansfrekvensen går det lite strøm i talespolen, men strømmen i AIC-en er like høy. Man ser det tydelig på impedanskurven at noe skjer med magnetfeltet. Derfor kunne det vært interessant, som et eksperiment, om man hadde koblet den i serie med talespolen i stedet for i parallell. Men jeg tror den er laget for å sitte i parallell, og dermed vil den sikkert ikke være kalibrert så seriekobling er effektivt. Hadde man satt dem i serie og designet driveren for dette kunne man kontrollert Q på driveren 100% og fått tilnærmet null avvik mellom spenning og strøm.
    Snicker-is: Fordelene med AIC er tydlig oppover i frekvens. Hvis det er et problem at AIC strømmen er høy ved resonansfrekvensen, så bør man velge Highpass frekvens godt over Fs. AIC er implementert på mid-bass / mellomtone elementene deres, dvs ikke elementer som er beregnet for maksimal LF.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Mulig du har rett der MK1, men for en tid tilbake kikket jeg litt på 18sound 12nda520. Denne har jo fått en del skryt og jeg likte designet og fant denne målingen av den ;

12nda520.jpg

Det var akkurat under 300 hz jeg synes den utmerket seg ifth. nesten allt annet og den har jo akkurat ais.

Så kikket jeg på Ae td12m Apollo , denne har jo ikke noe ais , men har langt lavere forvrengning oppover og , men mer nedover ;

AE td12m apollo.jpg

Her er altså ingen regler, driverdesign handler tydeligvis også om å tilpasse biter , ikke bare tekniske nyvinninger. Hvordan de lyder ifht. til hverandre gjenstår å se !

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Tror alle av de som konstruerer drivere fra de mest kjente merkene har en gruppe der det samarbeides om sluttresultatet og prioriterer det de mener er viktigst for godt salg
    Dette er jo bra for utvalget av drivere.

Kommer til å bli storindustri når det endelig kommer en som lager noe som slår alt ned i støvlene på alle parametere:)

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.017
    Sted
    Østfold
    Mulig du har rett der MK1, men for en tid tilbake kikket jeg litt på 18sound 12nda520. Denne har jo fått en del skryt og jeg likte designet og fant denne målingen av den ;

Vis vedlegget 550904

Det var akkurat under 300 hz jeg synes den utmerket seg ifth. nesten allt annet og den har jo akkurat ais.

Så kikket jeg på Ae td12m Apollo , denne har jo ikke noe ais , men har langt lavere forvrengning oppover og , men mer nedover ;

Vis vedlegget 550905

Her er altså ingen regler, driverdesign handler tydeligvis også om å tilpasse biter , ikke bare tekniske nyvinninger. Hvordan de lyder ifht. til hverandre gjenstår å se !
    Men dette er småsignal. Man ser dette på at forvrengningen er på typ -60dB (0,1%). De målingene som ble postet tidligere lå på -30-35dB (2-3%). Da må det være snakk om en massiv forskjell i lydtrykk.

Da har du også fint liten belastning på magnetsystem og nesten ikke slaglengde. De forskjellene som følger av AIS vil nok i større grad gjøre seg gjeldende ved høyere nivåer.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    De målingene litt lengre opp ble målt på veldig kort avstand, og på et volum som tilsvarer 105 db/1m. Tilsvarer vel noe rundt 4 watt på en 8 ohms driver med 99db følsomhet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.017
    Sted
    Østfold
    Tror alle av de som konstruerer drivere fra de mest kjente merkene har en gruppe der det samarbeides om sluttresultatet og prioriterer det de mener er viktigst for godt salg
    Dette er jo bra for utvalget av drivere.

Kommer til å bli storindustri når det endelig kommer en som lager noe som slår alt ned i støvlene på alle parametere:)
    Litt usikker på hva du egentlig mente her, men jeg tenker som følger:

Det lages en haug med hifi-drivere, og det lages en haug med PA-drivere. De har litt ulike prioriteringer, og det kunne vært nyttig om de som lager hifi-drivere hadde lært ett og annet av de som lager PA-drivere. Jeg mener det er interessant å lage nettopp slike drivere, som henter det beste fra begge verdenene.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Ser en på ‎B&C 12HPL76‎ målt på samme måte, er det plutselig ikke snakk om 60 db lenger !

‎B&C 12HPL76‎ .jpg

Oppgitt er 100 db på 30 tommer- 76 cm

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.616
    Interessant. Det skulle jo tilsi lav bassforvrengning hvis man holder seg innenfor 5mm eller?

M

MusicBear

Gjest
    Jøss, for disse grafene er jo ofte mildt sagt stygge for selv svært så anerkjente og dyre saker. Not bad, Moss!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.017
    Sted
    Østfold
    Jeg savner litt om hva som skjer med kraftfaktoren når man begynner å kjøre mye strøm, og hva som skjer med forholdet mellom strøm og spenning. Ikke rart vi vandrer i mørket og lurer på hvorfor vi ofte liker ting som tilsynelatende ikke måler så bra når vi har såpass begrensede målemetoder.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    Jeg er ingen fan av disse seas bassene og har vel aldri hørt den bassen jeg vil ha, fra rom med de som subber. Synes de låte veldig likt på all bass.

M

MusicBear

Gjest
    Jeg er ingen fan av disse seas bassene og har vel aldri hørt den bassen jeg vil ha, fra rom med de som subber. Synes de låte veldig likt på all bass.
    De brukes jo ofte med refleksport eller slaver. Disse driverne, i lukket kabinett, stive membraner - og i tilstrekkelig antall - skulle ikke alt tilsi at man nærmest hører om det spilles på en Fender Jazz eller Precision bass?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.497
    Sted
    Langesund
    De brukes jo ofte med refleksport eller slaver. Disse driverne, i lukket kabinett, stive membraner - og i tilstrekkelig antall - skulle ikke alt tilsi at man nærmest hører om det spilles på en Fender Jazz eller Precision bass?
    Har hørt de i tre rom og det minste hadde 8 stykk i lukket de to andre har 24 stk.

Det forteller jo bare hvor langt utpå jordet jeg er

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du faktisk hørt den versjonen som ble testet? Jeg synes det ser ut som at det var en versjon som kom i desember 2018.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn