8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Tor, nu har jeg læst lidt på tråden og om tilblivelsen af dit system. Må indrømme jeg ikke rigtig fik fat i, hvor stor skala vi her taler om, da du viste et billede af det, da du var på besøg. Det er BIG thumbs up herfra :) Er sikker på lyden er i særklasse, med alt det arbejde du har lagt i det og med DRC som icing on the cake.

Af og til har jeg arbejde i Frederikshavn i Nordjylland. Det kunne være fedt at komme og besøge dig og dit mægtige system en dag :D

MVH Sebastian
    Takke mye for komplementer og sier hjertelig velkommen. Spiller ok på mye forskjellige sjangre, men langt fra best på alt. Kunne ønske noe av ditt toppregister:)

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    546
    [/QUOTE]Kunne ønske noe av ditt toppregister:)[/QUOTE]

Det er da absolut muligt, men så må du sige farvel til TPL'ne :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Kunne ønske noe av ditt toppregister:)[/QUOTE]

Det er da absolut muligt, men så må du sige farvel til TPL'ne :)[/QUOTE]

Det var veldig mye jeg likte helt fra 400 hz….og da fyker både morel elementene og diskanten ut. Diskanten er på dette tidspunkt en Satori beryllium. Ca et år siden Tpl'en tok farvel og fant en ny eier. Synes Satorien er bedre, med det lille ankepunktet på litt manglende tyngde. Det var meget bra hos deg. Komp-drivere gjør mye riktig.

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    546
    Ok, er ikke nået så langt i tråden (kun s. 190) :) Er overrasket over at du har skiftet TPL ud med "normal" dome diskant. Tænker du mister noget headroom og som du selv nævner vægt. Hvilket fordele synes du, du har fået, bare af ren nysgerrighed? Deler du stadig ved 3500 hz?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Alltid synes Tpl'en har vært noe grovkornet. Denne krydrer litt finere og summerer bedre med mellomtonen. Deler på samme frekvens.
    Har lyst til å prøve med en forsiktig waveguide på Satorien. Har også lyst til å prøve en BlieSMa T34B-4 Beryllium Dome Tweeter - den også kanskje med waveguide.

Ingenting av av dette koster mye å prøve. Kanskje det til slutt ender med et Synergy horn;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    TAD 2002 da får du tyngde i toppen....:cool:
    men når jeg tenker meg om så har du vel det hos Emo....

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Kan kjøpe mine, tror jeg selger hele rekka snart...

• Liker
    Reaksjoner: LMC

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Lei hele hifien alt, det gikk fort. Du får komme å få litt påfyll av harddisken din.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Lurte jo på dynamic range på den Shelter platen og analyserte det ene sporet - havnet på 7-8.

Og her er forresten en analyse av de to forskjellige trommekuttene det var litt snakk om for en stund tilbake.

LMC sitt kutt
    trommekutt 1.jpg

Mitt kutt

trommekutt 2.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Humm...ikke sikkert det. Kommer mye an på hvordan en vil ha lyden levert. Kan ikke redde meg inn med å øke volumet heller:p

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Ellers er jeg meget godt fornøyd med lyden om dagen og om noen skulle være nysgjerrig så send gjerne en PM. Mest ryddig å ta det der.

Sist redigert:

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Da fikk jeg endelig sett og ikke minst hørt anlegget til Tor etter å ha fulgt tråden hans lenge.
    Ved første øyekast så skjønner man rimelig kjapt at dette blir en opplevelse litt utover det man opplever i det daglige.

Jeg er på ingen måte en som innehar noen dyp teknisk forståelse av oppbyggingen, besitter fortsatt lite hifi-uttrykk til å beskrive opplevelsen, men jeg har vært ivrig konsertgjenger, hatt interesse for musikk siden jeg var en liten sneip og spiller litt bassgitar - så det er min bakgrunn for å uttale meg.

Det ble spilt meget variert med tanke på sjangere, lyttevolum var moderat - men noe gass ble det også gitt.
    Det første som slo meg var hvor lett man kunne plassere vokal og instrumenter på de forskjellige innspillingene.
    Jeg snakker da i bredde, dybde og høyt/lavt, flere ganger tok jeg meg i å feste blikket i retning av artisten...
    Trommene på den ene låta satt midt i mellomgulvet på meg, samtidig som andre instrumenter lå silkemykt i bakgrunn - dette har jeg aldri opplevd før.

Instrumenter låter naturtro, det låter uanstrengt, det låter ærlig og virker som om det er helt utømmelig!

Rommet er det også lagt mye jobb og tankevirksomhet i, og det merkes.

Verten selv var det også hyggelig å få hilst på og jeg håper virkelig det åpner seg muligheter for å komme på besøk igjen - for dette var en opplevelse av de sjeldne!

-Mario-

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Takk for hyggelige ord.
    Etter ønske sender jeg noen av kuttene vi spilte. Da kan du sammenligne litt. Spilte fra ganske ræva opptak til noen usannsynlig bra.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Vil vel si at det ofte trengs en viss tilvenning her, men i dette tilfellet synes jeg "guttungen" tok i mot lydbildet overraskende fort, og fortalte om de samme opplevelser jeg selv har.
    Kroppsspråket under Avratz var ganske tydelig med litt latter og hoderisting. Lag på lag med lyd og ting over, under, bak, til sidene av lytter, og i det stille partiet på midten av låta kommer noen skudd som egentlig høres ut som å komme fra andre siden av Langesund. Illusjonen er ganske total her bare hørselen slipper den til. Unge friske ører er absolutt best på dette.
    Besøket hadde herom lite problemer noe jeg ikke kan si om alle som har vært her.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Tar og legger ut litt av det vi spilte, så andre kan prøve litt

Dette er noe av det som spiller bra her synes jeg.

Albert Collins - Collins Mix - Diverse (Husker ikke hvem)

Blues Basement - Where The Eagle Flies - Fine Looking Woman og One-way Ticket

Tab Benoit - Standing on the bank - Rainy Day Blues og Laundromat Blues

Renè Marie - Vertigo - It's All Right With Me

Iver kleive - Himmelskip - Jesus, det eneste, helligste, reneste

Shelter - div

Kari Bremnes - Gåte ved Gåte - I dine skap

Edit Piaf - samlealbum - Padam...Padam

Norsk utflukt - Med lyset på - Soire og Pere Lachaise

Junior Wells - Better Off With The Blues - Goin' Home

Sist redigert:

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Etter ungen er levert på skolen i morgen, så går turen rett hjem - ut med stuebord og inn med stolen.;)
    Takk for tipsene!

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.642
    Sted
    Endor
    hvilke strømfilter bruker du?
    Synes å ha hørt snakk om noe fra Noratel ..... du har jo visse krav til effekt med de forsterkerene du har ;D

Men er ikke disse produktene plaget av en del brum, så de må jo settes langt vekk, litt utfordring for meg i leilighet

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Og denne står som fordelingsboks til de forskjellige komponentene, PC'en er på en annen strømpadde.

Kjøpt på en tid jeg hadde mer tro på slikt
    Hydra.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Og denne står som fordelingsboks til de forskjellige komponentene, PC'en er på en annen strømpadde.

Vis vedlegget 557016
    Dette ligner ikke deg ??? ???

Den første er vel en Nortel ISO 1-2, stemmer det?
    Den hydra fordeleren virker jo fortsatt, og som sagt kjøpt på en tid jeg ble lurt av selgere og bladskrivere.(15 år siden) Den tid er over
    Du mente sikkert ISO 1-20, ja en 52 kg tung kladd

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.642
    Sted
    Endor

Den hydra fordeleren virker jo fortsatt, og som sagt kjøpt på en tid jeg ble lurt av selgere og bladskrivere.(15 år siden) Den tid er over
    Ja, moderne leiligheter har ikke sikringsskap som er i nærheten av å ha plass til ISO 1-20, så her trengs kreativitet ???

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0

Vis vedlegget 557016

Ergrer meg fortsatt over at jeg i sin tid kjøpte en Audioquest USB A-B Diamond på Stereofil for et par tusen kroner. Det er som om alle hifi-interesserte en eller annen gang må legge igjen en avgift eller to (på sin egen dumhet).

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Dette filtre irriterer meg ingen verdens ting, selv om kabelen inn visstnok kostet alene 7kkr. Har vel bare et irritasjonsmoment fra dumme kjøp, en Burmester cd-spiller til 28kkr - definitivt den dårligste cd-spilleren jeg har hatt.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Dette filtre irriterer meg ingen verdens ting, selv om kabelen inn visstnok kostet alene 7kkr. Har vel bare et irritasjonsmoment fra dumme kjøp, en Burmester cd-spiller til 28kkr - definitivt den dårligste cd-spilleren jeg har hatt.
    Det var kanskje en magisk CD-spiller?

Troen på magi kan lure alle enhver. Visste du at Newton bedrev alkymi og var en mester i den alkymiske kunst? Så jakten på de vises sten begrenser seg ikke til hifi. Men han levde for 300 år siden og kunne skylde på at han ikke hadde internett...

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.600
    Sted
    Langesund
    Da er det på tide å få litt mosjon og varme igjen, så derfor går turen ned til charter-svein sitt mekka. En Bungalow midt i Playa del Inglès. Leiebil er påkrevd da 80% av våkentid er andre steder på øya. Folk er jo neste redde for å si de drar til slike steder, blir jo sett ned på av de som kun oppsøker eksklusive plasser - det kan man jo ikke bry seg om.
    Finner sikkert noen ok turer, litt kaldt øl og noe å spise, og da er en enkel sjel tilfredsstilt i denne omgang - blir omtrent som meg og lyd, skal ikke så mye til for å bli fornøyd

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn