8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Prøvd å koble fra signalkabler inn på amp?å se om det støyer like mye.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Med 5dB ned og ditt vanlige filter er det vel nesten uhørbart i ss..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Prøvd å koble fra signalkabler inn på amp?å se om det støyer like mye.
    Da faller støynivået bare 3db. Det er jo litt rart i mitt hode ar støyen faller mindre ved å ta vekk alt signal fra DAC. Faller jo med 5 db når DAC setter på laveste gain ut.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Mens jeg hold på å målte støy i går kom det et lite plopp i diskanten. Alle andre forsterkere i anlegget var slått av. Da dukket det plutselig opp mer støy på målingen.
    Samme skjedde i dag da jeg koble til signal inn igjen på amp etter å ha målt uten. Løsningen var å slå av og på forsterkeren igjen, så var alt tilbake til normalen.

    På tide med en nye diskantforsterker kanskje :)
    mystisk støymåling.jpg
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    20201129_130925.jpg


    Prøvd slike på signal inn på amp?DP med EBW kan være noe følsom .Når du beskriver en slik plutselig økning i støy som forsvinner ved å slå av/på på amp tenker jeg litt på ocillering i amp .men nå er jeg på tynn is🙂Send RJEL en pm å hør om han har noen stalltips.🙂
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Min erfaring er at ferrit roder lyden og gør den hård.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Var en kjapp tur innom Mala Audio i helgen og er meget imponert over satsningen de har gjort, og hvor bra og fin butikk de har fått. Meget hyggelig betjening og mange spennende rom og produkter. Selv om min tilnærming på lydfronten har mer fokus på stor energi i grunntoneområdet, og selvfølgelig da avviker litt fra den gjengse hifi der har mer fokus på detaljer og litt tilbakelent grunntoneområde, var det spennende å høre oppsettene her.
    Et par helt nye Høyttalere må jeg tilbake å høre mer på, da de hadde mange ekstremt gode kvaliteter.

    Kommer tilbake når en kan entre butikken uten maske.

    Fin gjeng
    Mala Audio.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Fint å ha et sted der det ikke er bare mørkt, vått og trist om vinteren. Støl som faen i dag:D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye har det kommet på hytta deres?
    Hos oss er det ca 30cm, ser ut som mer hos dere.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Skjer ikke mye spennende rundt hifi her om dagen, men har likevel lyst til å prøve ut litt i forhold til eventuelle bytte av forsterkere når DP ikke orker mer. Kommer vel en Vera 150/600 på besøk neste uke hvis alt går som det skal. Vil prøve den førts og fremst i diskanten, men siden bytte av gain er så lett er det mulig jeg lar den få andre jobber også.



    Ellers drikkes det en god liter kaffe hver dag her, og har så langt brukt kjele til "brygging" av kaffe. Den tid må også vike etter hvert.

    Noe kjøper kaffemaskiner til femsifrede beløp, men der er ikke jeg.
    Tenker på denne løsningen for fremtiden. Noen med erfaring?
    kaffe.png
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Et kjempeløft, den trakter/kvernkomboen løfter det langt over ferdigkvernet. Ikke noe galt med kokekaffe sånn smaksmessig, men filterkaffe er sunnere og lettere å lage like bra hver gang.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg anbefaler cuisinart kaffetrakter med kaffekvern. Vi har venner med dyre kaffemaskiner, men den beste kaffen lager vi sjæl. Jeg klarer ikke å finne vår modell på nettet i farten. Den har sikkert blitt fornyet.

    Men den har et depot med bønner som bare skal etterfylles. Så er det å helle i ønsket mengde vann, stille inn på antall kopper og styrke. Og så går resten av seg selv. Koster ca 2 lapper.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Skjer ikke mye spennende rundt hifi her om dagen, men har likevel lyst til å prøve ut litt i forhold til eventuelle bytte av forsterkere når DP ikke orker mer. Kommer vel en Vera 150/600 på besøk neste uke hvis alt går som det skal. Vil prøve den førts og fremst i diskanten, men siden bytte av gain er så lett er det mulig jeg lar den få andre jobber også.



    Ellers drikkes det en god liter kaffe hver dag her, og har så langt brukt kjele til "brygging" av kaffe. Den tid må også vike etter hvert.

    Noe kjøper kaffemaskiner til femsifrede beløp, men der er ikke jeg.
    Tenker på denne løsningen for fremtiden. Noen med erfaring?
    Vis vedlegget 681699
    kaffekverna til wilfa er veldig god, jeg har hatt den i eit år nå.

    kaffetrakteren har en svakhet, vis en er litt uheldig å søle litt vann oppå platen, renner det ned i strømbryteren og et lite puff kommer. Ikke mer kaffe den dagen. CE godkjent er den også :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Noe kjøper kaffemaskiner til femsifrede beløp, men der er ikke jeg.
    Tenker på denne løsningen for fremtiden. Noen med erfaring?
    den trakteren brygger bra kaffe, og er praktisk med løs vankanne - vet ikke om de har blitt bedre med årene, men når de ble lansert gikk de trakterne veldig ofte i stykker. man fikk som regel ny på garanti, men kjenner en del som har gått tilbake til den gode gamle moccamasteren av pålitelighetsårsaker.
    wilfa kverner er good shit.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Fin musikkvideo som gjør seg best i svart/hvitt. Musikk som sikkert også nytes best med et analogt avspillings verktøy

     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Noen støymålinger på Vera 150/600 vs. DP A1b - Målt 2cm fra diskanten

    Lilla/rosa: Vera tilkoblet avslått DAC.

    Svart: DP tilkoblet avslått DAC.

    Gul: DP med åpen inngang.

    Rød: DP tilkoblet påslått DAC.

    Blå: Vera tilkoblet påslått DAC.

    Grønn: Vera med åpen inngang.

    Konklusjonen er at Vera er tystere en DP i utgangspunktet, men med støyen fra DAC'en blir det ganske likt. Forskjeller er vel i at Vera Har 27db i gain og DP 26db
    Likevel er det vel DAC'en som skaper støyen her. Litt overrasket over dette.

    Elles gjør de to forsterkerne akkurat det de skal - Forsterke signalet.

    støy fra forsterkere..jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Traff ikke helt på gainsetting så Vera oppleves hottere. +1 db på alt over 2,5khz ble litt mye i mine ører. Eller tror jeg det er fryktelig vanskelig å skille disse ampene hvis gain er helt korrekt. I hvert fall når de brukes bare i diskanten
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Noen støymålinger på Vera 150/600 vs. DP A1b - Målt 2cm fra diskanten

    Lilla/rosa: Vera tilkoblet avslått DAC.

    Svart: DP tilkoblet avslått DAC.

    Gul: DP med åpen inngang.

    Rød: DP tilkoblet påslått DAC.

    Blå: Vera tilkoblet påslått DAC.

    Grønn: Vera med åpen inngang.

    Konklusjonen er at Vera er tystere en DP i utgangspunktet, men med støyen fra DAC'en blir det ganske likt. Forskjeller er vel i at Vera Har 27db i gain og DP 26db
    Likevel er det vel DAC'en som skaper støyen her. Litt overrasket over dette.

    Elles gjør de to forsterkerne akkurat det de skal - Forsterke signalet.

    Vis vedlegget 682755
    Er det ikke bar en funksjon av at flere aktive og sammenkoblede elementer gir mer støy samlet?
    Traff ikke helt på gainsetting så Vera oppleves hottere. +1 db på alt over 2,5khz ble litt mye i mine ører. Eller tror jeg det er fryktelig vanskelig å skille disse apene hvis gain er helt korrekt. I hvert fall når de brukes bare i diskanten
    det blir jo ofte slik så lenge gain er lik og de har grunnleggende god konstruksjon. Det stilleste jeg jeg har hatt i hus er for øvrig Mcintosh. Kunne nesten bunne volumkontrollen uten en lyd (før jeg satte på musikken da...)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Må jo kjøre ny måling når skifter forsterker!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn