Sånn. Pekende mot domens sentrum med så lik avstand som mulig (innafor en cm. )Flytter du mic rett sidelengs eller i en bue når du måler?
Hva grøsser du av nå da?Grøss og gru.
bruker dere laser får å stille inn mikk når dere måler? Så mikk treffer likt punkt på dome/horn senter?Sånn. Pekende mot domens sentrum med så lik avstand som mulig (innafor en cm. )
Jeg måler jo også rundt i horisontplanet på min høyttaler med 23 cm baffel. Satori diskanten måles nok i en større baffel?
Det plejer jo å se rigtigt godt ud. Er det wave guiden alene som har ansvaret?Hva grøsser du av nå da?
En tegnet gradeskive på en plate. Blir rimelig nøyaktig.bruker dere laser får å stille inn mikk når dere måler? Så mikk treffer likt punkt på dome/horn senter?
En Waveguide gir diskanten mer headroom i det området det trengs og spredningen blir litt jevnere oppover i frekvens. Funker veldig bra hos oss med muligheten for nivåjustering med DSP.Det plejer jo å se rigtigt godt ud. Er det wave guiden alene som har ansvaret?
Jeg gjorde et forsøk nå med denne metoden på M2- waveguiden. 71 cm avstand til senter driver på alle målinger. Circus 0 - 10 - 20 - 30 - 45 grader horisontal med 3 ms gating og 1/24 smoothing;bruker dere laser får å stille inn mikk når dere måler? Så mikk treffer likt punkt på dome/horn senter?
To ting, du har nok en bedre waveguide design enn den målte Satori'en i en Waveguide I tillegg kan det være en egenresonans som blir fremtredende, en del waveguides er bedre å lytte på utenfor 0 graders området.Her er en ny diskant fra Satori med påmontert Waveguide.
Så målingen på denne og la merke til den fallende følsomhet oppover i frekvens når vinklen økes. Annerledes en min måling på 0, 30, 60 grader.
Har jeg målt galt? Eller er Satori diskantens Waveguide annerledes konstruert.
Satori med wavegiude
Mitt hjemmemekk med BlieSMa
I innlegg 9054 påpeker jeg det. Er forskjellen på nivåene ved de forskjellige vinklene jeg ville sette lys på.To ting, du har nok en bedre waveguide design enn den målte Satori'en i en Waveguide I tillegg kan det være en egenresonans som blir fremtredende, en del waveguides er bedre å lytte på utenfor 0 graders området.
Men den kurven din er vel ikke helt fri for korrigering siden den er "helt flat"? Har du noen flere korrigeringer inkludert, glatting?
Beyma T34b i waveguide skal også ha en jevn fallende karakteristikk, og det har din første måling også (bilde under).
8x12_TOM's anlegg
God tur å god ferie [emoji2][emoji106] Sent from my iPhone using Tapatalkwww.hifisentralen.no
8x12_TOM's anlegg
Vinteren er en fin tid:) Det så ikke så værst ut det der! Men du må si ifra om du trenger nye sko... :P God Jul og Godt Nyttår! :D Geir Arnewww.hifisentralen.no
Dine egne målinger:
8x12_TOM's anlegg
Skal dokumentere forskjellene på målt frekvens og impulsrespons mellom Bliesma og Satori.www.hifisentralen.no
Takk, takk, det er jo det jeg synes selv også og derfor jeg vil vise litt av dette. Dette ville sikkert sett ennå bedre ut med samme øvelse uteDette ser jo utfattelig bra ut !
Er helt enig i det.Ikke sikkert det er noen standard på dette men jeg tror de fleste velger å måle i en sirkel med lik avstand til dom. Om de velger et fast punkt midt på eller det punktet som til enhver tid er 90 grader på domen, vet jeg ikke. Kanskje de bruker et punkt omtrent midt inne i domen.
Parallell forflytning av mikrofonen vil jo skape ganske stor avstandsforskjeller med stor vinkel - 90 grader blir jo uendelig langt unna.
Har jo fått en pekepinn, og er happy med disse. Sitter oftere utenfor lytteposisjonen nå, hehe . Så lenge en sitter med ørene i en meters høyde er det forholdvis klangrikt i hele rommet. Med AMT var ikke det så braEr helt enig i det.
En kan simulere bølgefront i hornresp, kanskje det er mer nøyaktig å gå ut fra i praksis..
Følger opp gårsdagens konstante avstands-målinger av spredningen med @oks81 sin metode ved å flytte målemikken rett til side for hver måling. Endret skala også for å synliggjøre forskjeller.Jeg gjorde et forsøk nå med denne metoden på M2- waveguiden. 71 cm avstand til senter driver på alle målinger. Circus 0 - 10 - 20 - 30 - 45 grader horisontal med 3 ms gating og 1/24 smoothing;
Vis vedlegget 724985
Uten nøyaktige grader og stille nok rom gir vel ikke det noe særlig mening å forsøke seg på?savner bruk av sonogram her inne..
Dersom den ligger på vestsiden av Gaustadtoppen, så ligger det en gård ved foten av fjellet hvor de serverer Nord-Europas beste rømmegrøtFlott utsikt til Gaustatoppens bakside.
«Så godt han klarte»....Helgas gode gjerning var innsetting av panoramavinduet på hytta til Steinost. Må innrømme at rommet ble mer innbydende å oppholde seg i. Flott utsikt til Gaustatoppens bakside.
Tok bare et nærbilde utvendig. Fagmessig gjorde snekkeren så godt han klarte. Detaljbilde uteblir