8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.377
    Antall liker
    5.900
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Den målingen så da veldig bra ut, men kun det perfekte vil vel være godt nok når en perfeksjonist som deg vil ta den helt ut. Jeg får satse på og bli med Morten en gang han skal på besøk hos deg for og se og høre.
    Takk for tilliten
    Det er nok ikke så dumt å vente til en gang det er litt mindre trafikk. Når du først drar så langt bør du komme en gang det er mulighet for å ha lytteposisjon for deg selv i noen timer
    Helt enig i at det er om og gjøre og få mest mulig tid i godstolen, men den sosiale biten skal man heller ikke kimse av. Gøy og lese erfaringen fra ditt besøk i helga. Skal følge med i spenning og finner turen ned når det ser ut som du begynner og falle til ro med testing
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Den målingen så da veldig bra ut, men kun det perfekte vil vel være godt nok når en perfeksjonist som deg vil ta den helt ut. Jeg får satse på og bli med Morten en gang han skal på besøk hos deg for og se og høre.
    Takk for tilliten
    Det er nok ikke så dumt å vente til en gang det er litt mindre trafikk. Når du først drar så langt bør du komme en gang det er mulighet for å ha lytteposisjon for deg selv i noen timer
    Helt enig i at det er om og gjøre og få mest mulig tid i godstolen, men den sosiale biten skal man heller ikke kimse av. Gøy og lese erfaringen fra ditt besøk i helga. Skal følge med i spenning og finner turen ned når det ser ut som du begynner og falle til ro med testing
    Blir aldri helt ferdig meg testing:) Det er bare å finne en helg som passer - er såpass fornøyd med lyden nå, at jeg kan invitere kongen;)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.377
    Antall liker
    5.900
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Den målingen så da veldig bra ut, men kun det perfekte vil vel være godt nok når en perfeksjonist som deg vil ta den helt ut. Jeg får satse på og bli med Morten en gang han skal på besøk hos deg for og se og høre.
    Takk for tilliten
    Det er nok ikke så dumt å vente til en gang det er litt mindre trafikk. Når du først drar så langt bør du komme en gang det er mulighet for å ha lytteposisjon for deg selv i noen timer
    Helt enig i at det er om og gjøre og få mest mulig tid i godstolen, men den sosiale biten skal man heller ikke kimse av. Gøy og lese erfaringen fra ditt besøk i helga. Skal følge med i spenning og finner turen ned når det ser ut som du begynner og falle til ro med testing
    Blir aldri helt ferdig meg testing:) Det er bare å finne en helg som passer - er såpass fornøyd med lyden nå, at jeg kan invitere kongen;)
    Hehe. Kona og barnet er ikke hjemme til helga som kommer, hvordan ser denne helga ut for deg?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Synes det var en ganske tander respons på invitasjonen her i tråden?

    Kan det skyldes at "folk flest" her inne, har en litt annen tilnærming hva akustikk, og resultat av akustiske tiltak angår? Det er i og for seg ikke noe galt i det, men hva med å virkelig oppleve resultatet av slike tiltak som 8x12_Tom har gjennomført?
    Jeg synes i alle fall at man bør unne seg tid foran dette anlegget, den som har tid og anledning.
    Jeg har faktisk en viss formening om at de fleste vil gå ut fra rommet med en liten aha-opplevelse? Prøv, og døm selv!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    For min del handler det mye om "misunnelse" - jeg er belemret med en bolig som per nå ikke tillater at anlegget står andre steder enn i stua. Jeg har et håp om å gradvis snike inn noen diskrete tiltak etterhvert, men jeg må nok innse at de store utskeielsene der må vente til hovedanlegget kan stå et sted hvor jeg også har carte blanche på akustikktiltak.

    Men - jeg synes denne tråden er en av de bedre her inne og storkoser meg med lesing og bilder av et svært gjennomført system med fokus på mye av det som virkelig teller.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må jo legge inn en liten kommentar fra besøket jeg også!

    Litt sent, men noe av grunnen var at jeg måtte hjem og se om jeg klarte å gjenskape noe av det samme selv, for makan til kontroll, oppløsning og detaljerikdom har jeg vel egentlig aldri hørt maken til:mad: Har jo hørt det gamle systemet i samme rom og det låt veldig bra, men nå tror jeg det nærmer seg grensen til hva man faktisk kan få ut av gjengivelse av musikk!!!
    Systemet er jo heller ikke ferdig tunet, men grunnlaget og potensialet i dette systemet er enormt bra. Bassen har en klarhet, letthet, uanstrengthet, plutselighet og kraft som gjengir kildematerialet på en helt spesiell måte. Mye av stemningen fra rommet på opptaket(dunk i gulv, tramping, musikksvingninger, etc) ligger i bassen og man får en veldig "være-der" følelse på dette systemet. Blodfattig på noen innspillinger, litt overdrevent på andre innspillinger, helt perfekt på gode innspillinger viser at systemet er veldig Kameleon og kildetro.

    Diskanten er også så ren og klar at det er en fryd å høre på utklingninger og f.eks. skikkelig crash på crashcymbaler med alle ulåtene og det som skal være med å gjenskape den ikke alltid silkemyke virkeligheten. Kontroll på refleksjoner og frekvensgang gjør sitt til at det bare blir riktig.

    Mellomtonen(e) som ikke egentlig var kalibrert da vi hørte på systemet første gang er ganske enkelt brutal og innsmigrende på samme tid. Skarptrommeslag smeller noe voldsomt til, mens syngedamen upåvirket synger videre med silkemyk røst. Herlig!

    Noen ankepunkter før systemet er ferdig tunet er at på noen stemmer (særlig menn), så splittet plasseringen av personen seg noe. Den dypeste delen av stemmen kom litt lenger ut i rommet enn den lysere delen. Jeg legger skylden for dette på timingen av elementene og frekvensresponsen (som DEQX rydder opp i etter nye målinger) og vet du er klar over denne utfordringen.

    I det store og det hele et anlegg de som ønsker å gjenskape virkeligheten og kildematerialet, absolutt burde få en prøvelytt til og et system til etterfølgelse for mange.
    Veldig usminket og rett fram, mest sannsynlig uvant for mange, men ta deg tid til et par-tre timer i godstolen her, og du vil bli preget i lang tid

    PS: Gaia'ene er nå dissekert og delefilter fjernet og kjører nå fullaktivt med 6 forsterkere pr.side. Begynner etter min mening å nærme meg noe av kontrollen du har i systemet ditt og gleder meg til en lang helg med tuning og testing:) Det var dette jeg bare måtte gjøre etter besøket hos deg for å se om potensialet var her også....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Synes det var en ganske tander respons på invitasjonen her i tråden?

    Kan det skyldes at "folk flest" her inne, har en litt annen tilnærming hva akustikk, og resultat av akustiske tiltak angår? Det er i og for seg ikke noe galt i det, men hva med å virkelig oppleve resultatet av slike tiltak som 8x12_Tom har gjennomført?
    Jeg synes i alle fall at man bør unne seg tid foran dette anlegget, den som har tid og anledning.
    Jeg har faktisk en viss formening om at de fleste vil gå ut fra rommet med en liten aha-opplevelse? Prøv, og døm selv!
    Responsen ble vel som forventet. Gjorde tidligere et forsøk på å sende en invitasjon til "toppsjiktet"i hifinorge uten at de har giddet å svare engang. Begynner å bli vant med og ikke bli tatt helt på alvor, men pytt pytt, vi er jo en bra gjeng vi andre.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    For min del handler det mye om "misunnelse" - jeg er belemret med en bolig som per nå ikke tillater at anlegget står andre steder enn i stua. Jeg har et håp om å gradvis snike inn noen diskrete tiltak etterhvert, men jeg må nok innse at de store utskeielsene der må vente til hovedanlegget kan stå et sted hvor jeg også har carte blanche på akustikktiltak.

    Men - jeg synes denne tråden er en av de bedre her inne og storkoser meg med lesing og bilder av et svært gjennomført system med fokus på mye av det som virkelig teller.
    Innrømmet misunnelse er vel ikke misunnelse, og det er vel også derfor du bruker anførselstegn.

    Takk for det, morro å høre at tråden underholder.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg må jo legge inn en liten kommentar fra besøket jeg også!

    Litt sent, men noe av grunnen var at jeg måtte hjem og se om jeg klarte å gjenskape noe av det samme selv, for makan til kontroll, oppløsning og detaljerikdom har jeg vel egentlig aldri hørt maken til:mad: Har jo hørt det gamle systemet i samme rom og det låt veldig bra, men nå tror jeg det nærmer seg grensen til hva man faktisk kan få ut av gjengivelse av musikk!!!
    Systemet er jo heller ikke ferdig tunet, men grunnlaget og potensialet i dette systemet er enormt bra. Bassen har en klarhet, letthet, uanstrengthet, plutselighet og kraft som gjengir kildematerialet på en helt spesiell måte. Mye av stemningen fra rommet på opptaket(dunk i gulv, tramping, musikksvingninger, etc) ligger i bassen og man får en veldig "være-der" følelse på dette systemet. Blodfattig på noen innspillinger, litt overdrevent på andre innspillinger, helt perfekt på gode innspillinger viser at systemet er veldig Kameleon og kildetro.

    Diskanten er også så ren og klar at det er en fryd å høre på utklingninger og f.eks. skikkelig crash på crashcymbaler med alle ulåtene og det som skal være med å gjenskape den ikke alltid silkemyke virkeligheten. Kontroll på refleksjoner og frekvensgang gjør sitt til at det bare blir riktig.

    Mellomtonen(e) som ikke egentlig var kalibrert da vi hørte på systemet første gang er ganske enkelt brutal og innsmigrende på samme tid. Skarptrommeslag smeller noe voldsomt til, mens syngedamen upåvirket synger videre med silkemyk røst. Herlig!

    Noen ankepunkter før systemet er ferdig tunet er at på noen stemmer (særlig menn), så splittet plasseringen av personen seg noe. Den dypeste delen av stemmen kom litt lenger ut i rommet enn den lysere delen. Jeg legger skylden for dette på timingen av elementene og frekvensresponsen (som DEQX rydder opp i etter nye målinger) og vet du er klar over denne utfordringen.

    I det store og det hele et anlegg de som ønsker å gjenskape virkeligheten og kildematerialet, absolutt burde få en prøvelytt til og et system til etterfølgelse for mange.
    Veldig usminket og rett fram, mest sannsynlig uvant for mange, men ta deg tid til et par-tre timer i godstolen her, og du vil bli preget i lang tid

    PS: Gaia'ene er nå dissekert og delefilter fjernet og kjører nå fullaktivt med 6 forsterkere pr.side. Begynner etter min mening å nærme meg noe av kontrollen du har i systemet ditt og gleder meg til en lang helg med tuning og testing:) Det var dette jeg bare måtte gjøre etter besøket hos deg for å se om potensialet var her også....
    Det var sannhetens ord gitt:), takker rødmende og ydmyk. Kan ikke leve på gamle laurbær nå jeg vet hva du koker ihop. Regner Gaia som et mye mer kababelt system enn mitt eget
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Responsen ble vel som forventet. Gjorde tidligere et forsøk på å sende en invitasjon til OAS medlemmer og Skibenter uten at de har giddet å svare engang. Begynner å bli vant med og ikke bli tatt helt på alvor, men pytt pytt, vi er jo en bra gjeng vi andre.
    Hei - jeg er ikke lenger medlem av OAS, men husker ikke at jeg så noe om invitasjon da jeg var medlem. Ei heller har jeg fått invitasjon som skribent. Jeg stiller gjerne opp. Mvh
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hei - jeg er ikke lenger medlem av OAS, men husker ikke at jeg så noe om invitasjon da jeg var medlem. Ei heller har jeg fått invitasjon som skribent. Jeg stiller gjerne opp. Mvh
    Sendte pm til et OAS medlem, men når jeg tenker meg om kan det hende denne ikke nådde fram eller at han har oversett denne. Det var forøvrig ikke til deg

    Hvis han har fått meldinge og lest den synes jeg det er dårlig og ikke svare - Ville mye heller hatt et negativt svar enn ingen svar i det hele tatt
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.626
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg slår gjerne følge med Christian og plukker opp TubeTrapene samtidig for å gjøre det enkelt for deg. Akkurat nå er det dog svært hektisk på virkedagene. Så om vi kan finne en helgedag det passer for alle parter, så hadde det vært topp :)

    Alan
    PS. Gleder meg til å høre dette oppsettet, samt å se hvilke tiltak du har gjort med rommet som måler så bra!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Responsen ble vel som forventet. Gjorde tidligere et forsøk på å sende en invitasjon til "toppsjiktet"i hifinorge uten at de har giddet å svare engang. Begynner å bli vant med og ikke bli tatt helt på alvor, men pytt pytt, vi er jo en bra gjeng vi andre.
    Joda, det er sant nok.
    Og kanskje vi koser oss mer enn mange andre, som i noen tilfelle besitter anlegg og utstyr til summer som er helt hinsides?
    Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne:
    Ingen kan kjøpe seg fri fra et rom fullt av unoter, ved å handle inn utstyr i millionklassen!
    Sant skal også sies, at det slett ikke er gitt alle å eie et dedikert og kompromissløst lytterom, og da blir jo resultatet ikke så bra som det kan bli!
    Rommet ditt er i så måte et slående eksempel, på begge deler.
    Merkelig at "toppskiktet" ikke en gang responderer på slike utspill? Kanskje en og annen er litt redd for å høre hvor bra det egentlig kan låte, selv med middelmådige kabelforbindelser og egenkonstruerte høyttalerløsninger?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.626
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Spøk til side. Du har så rett så rett. Jeg har lest tråder her på forumet hvor man er skjønt enig i at rommet har minimalt å si. Denne tråden er ikke en av dem.

    Som de sier: Ignorance is bliss...
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.377
    Antall liker
    5.900
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Se nå har du fått EHED til og få så blod på tann, at han ikke får tid til og ta turen til meg for og ta målinger på ubestemt tid tider:cool:

    Fra spøk til alvor. Når EHED og Scrooge utaler seg på denne måten om det du har fått til så er det erlige og usminket. Jeg vet hvor erlige disse to er og hvilke syn de har på hva som kan regnes som god lyd. Så når muligheten byr seg skal i alle fall jeg ta en tur for og oppleve dette, selv om jeg er kun og regne som en av flokken.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takker ærbødigst for tilliten, roeng2!:)
    Men tro meg - det er slett ikke så vanskelig å være ærlig i en slik sammenheng.

    Samtidig kan jeg mer enn gjerne innrømme, at jeg som EHED - kastet meg på eget anlegg dagen derpå, i et fattig forsøk på å nærme seg lyden hos 8x12_Tom.
    For det må da for svarte gå an å få det litt bedre i eget reir, etter en slik seanse? Og da spesielt hva bassområdet angår? Slike opplevelser inspirerer jo gjerne til det.
    Joda. Etter ytterligere ratting og måling av sub'er, klarte jeg faktisk å ytterligere forbedre det hele et lite hakk!
    Muuuuligens vil jeg nok vurdere en DEQX i fremtiden, for å få tak i de verste avvikene? Vi får se.
    Men å nærme seg nivået der nede i Langesund, har jeg forlengst innsett at jeg ikke klarer.

    Det er bare å ta av seg hatten, rett og slett.

    Akkurat nå spilles en liveversjon av Eric Clapton's "Alberta" her.
    Et bra stykke musikk i mine ører, og som "kler" anlegget her svært godt.
    Men jeg tar meg i å undres hvor bra dette hadde egentlig kan låte? Det får jeg kanskje svar på, ved neste tur til en av Sørlandets perler, ikke minst hva lydopplevelser angår........
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Skal prøve å få kjørt en demo på aktive høyttalere på lørdag, så dere kan jo stikke innom en tur mellom 12 og 17, så får vi se om det ikke blir en liten Gaia-demo også:)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hmmm. Fristende. Noe du slett ikke se bort ifra at kan ende i et besøk.
    Men pass på! Jeg er jo allerede relativt borskjemt......
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Skal prøve å få kjørt en demo på aktive høyttalere på lørdag, så dere kan jo stikke innom en tur mellom 12 og 17, så får vi se om det ikke blir en liten Gaia-demo også:)
    Skal prøve og få til en liten snarvisitt - som du veit er helgen satt av til rydding av dødsboet til min mor.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.377
    Antall liker
    5.900
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Skal prøve å få kjørt en demo på aktive høyttalere på lørdag, så dere kan jo stikke innom en tur mellom 12 og 17, så får vi se om det ikke blir en liten Gaia-demo også:)
    Jeg kommer i alle fall en tur. Og jeg er ikke så borskjemt så en vil du i alle fall imponere
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.406
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vært besøket, jeg var innom en liten tur i ettermiddag:) Aktive små Elac låt veldig bra, men sammenliknet med Gaia får de jo litt problemer (og det skulle bare mangle):)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bra gjort å imponere garvede hifientusiaster 8x12! Spesielt når det tvinger noen av de til å evaluere sine egne relativt habile oppsett på nytt når de kommer hjem;)
    På bakgrunn av mitt besøk da du hadde de forrige satelittene i tillegg til noen erfaringer med bassene dine hos EHED må jeg jo si at potensialet den gang var enormt. Du var da igang med nye satelitter og hadde ikke optimalisert det gamle 100%.
    Har ingen problemer med å se at ditt nye oppsett kan skremme livskiten av noen og enhver. Når det i tillegg er hjemmelagete apekister er det jo ganske kult og veldig imponerende.

    Glad på dine vegne.

    PS: til dere som kun har sett bilder av 8x12 og er litt redd for å besøke han av den grunn;) kan jeg berolige med at han er snill som et lam til tross for størrelsen. Han er nok bare interessert i å lære mest mulig for å hente ut siste prosent. Ingen grunn til å la være å ta en tur av den grunn altså.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Bra gjort å imponere garvede hifientusiaster 8x12! Spesielt når det tvinger noen av de til å evaluere sine egne relativt habile oppsett på nytt når de kommer hjem;)
    På bakgrunn av mitt besøk da du hadde de forrige satelittene i tillegg til noen erfaringer med bassene dine hos EHED må jeg jo si at potensialet den gang var enormt. Du var da igang med nye satelitter og hadde ikke optimalisert det gamle 100%.
    Har ingen problemer med å se at ditt nye oppsett kan skremme livskiten av noen og enhver. Når det i tillegg er hjemmelagete apekister er det jo ganske kult og veldig imponerende.

    Glad på dine vegne.

    PS: til dere som kun har sett bilder av 8x12 og er litt redd for å besøke han av den grunn;) kan jeg berolige med at han er snill som et lam til tross for størrelsen. Han er nok bare interessert i å lære mest mulig for å hente ut siste prosent. Ingen grunn til å la være å ta en tur av den grunn altså.
    Gode tilbakemeldinger er bra det, men det blir vel lagt på litt ekstra for å fremme denne "idretten" vi driver i vår "lekegrind". Litt sånn det er over alt. Minnes veldig godt da vi fikk en lytt til trolleriet til Oblivion, oppe hos fingern. Der var det lovord om at ting var bedre en i konserthallen, og at bassen var så brutal nede ved 15 hz at de måtte dempen noen hakk. Joda lyden var ok den, men vi hadde vel vente litt mer.

    He,he har alltid sett på meg selv som ganske vanlig, er jo ikke høyere enn 178cm og veier 95 kg det er sikkert 15kg for mye og mesteparten er flesk, Men snill som et lam kan jeg være enig i:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Responsen ble vel som forventet. Gjorde tidligere et forsøk på å sende en invitasjon til OAS medlemmer og Skibenter uten at de har giddet å svare engang. Begynner å bli vant med og ikke bli tatt helt på alvor, men pytt pytt, vi er jo en bra gjeng vi andre.
    Hei - jeg er ikke lenger medlem av OAS, men husker ikke at jeg så noe om invitasjon da jeg var medlem. Ei heller har jeg fått invitasjon som skribent. Jeg stiller gjerne opp. Mvh
    Denne invitasjonen ble sendt en god stund tilbake, og i ettertid er det for så vidt greit at det ikke ble noe av.

    Hvis det formodentlig skulle dukke opp tilbud om spalteplass i et av bladene ville jeg nok være ganske bestemt på hvem som skulle få skrive. Kan vel telle på en hånd, de jeg mener har såpass bakkekontakt til at jeg ville hatt de på besøk med penn - du er en av dem.
    Om du er interessert i en tur nedover sammen med X3MHC når han henter tubene, er det meget hyggelig.

    Tor
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nybygget. Jeg har hørt dine forrige kreasjoner og tar gjerne en tur til Langesund igjen.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    He he, ringer plutselig. Tror jeg har mobil nr ditt. Gleder meg!! :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.626
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ser ut som gjengen koste seg.
    Har du vannfall målinger med og uten de Tube Trapsene? Og noe som viser mer av "foten" og med lengre vindu enn den forrige du postet i innlegg #836.
    Vet ikke om Tor har fått testet TubeTrapene ferdig, men behovet hans, slik jeg forstod ham, var å stable et par opp på hverandre ved siden av hver høyttaler, dvs. brukt frittstående i rommet, for å samle opp uønsket energi fra høyttalerne.

    Vanligvis benyttes TubeTraps i hjørnene av rommet. Om du tar en kikk på dette innlegget, så ser du effekten på vannfallet i 2L sitt store mikserom med 2 stk 24" TubeTraps og 8 stk 16" TubeTraps, hvorav 6 av de 8 er med innebygget Helmholtz resonator tunet til 40 Hz.

    Som du kan se av vannfallsplottet i innlegget, så er resultatet etter bruk av TubeTrapene en langt jevnere utklinging helt ned til 40 Hz. Resonansen ved 40 Hz er også kraftig redusert i tidsrommet 300 ms (RT60 ligger på mellom 200-300 ms fra 60 Hz til 10 kHz i dette rommet). Videre ble RT60 ved 120 Hz redusert fra ca. 450 ms til ca. 250 ms etter bruk av TubeTrapene.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ser ut som gjengen koste seg.
    Har du vannfall målinger med og uten de Tube Trapsene? Og noe som viser mer av "foten" og med lengre vindu enn den forrige du postet i innlegg #836.
    Vet ikke om Tor har fått testet TubeTrapene ferdig, men behovet hans, slik jeg forstod ham, var å stable et par opp på hverandre ved siden av hver høyttaler, dvs. brukt frittstående i rommet, for å samle opp uønsket energi fra høyttalerne.

    Vanligvis benyttes TubeTraps i hjørnene av rommet. Om du tar en kikk på dette innlegget, så ser du effekten på vannfallet i 2L sitt store mikserom med 2 stk 24" TubeTraps og 8 stk 16" TubeTraps, hvorav 6 av de 8 er med innebygget Helmholtz resonator tunet til 40 Hz.

    Som du kan se av vannfallsplottet i innlegget, så er resultatet etter bruk av TubeTrapene en langt jevnere utklinging helt ned til 40 Hz. Resonansen ved 40 Hz er også kraftig redusert i tidsrommet 300 ms (RT60 ligger på mellom 200-300 ms fra 60 Hz til 10 kHz i dette rommet). Videre ble RT60 ved 120 Hz redusert fra ca. 450 ms til ca. 250 ms etter bruk av TubeTrapene.
    Har ikke vært så mye tid til testing i det siste, men jeg regner med å få tatt en runde til neste helg, Håer jeg kan låne tubene frem til da?
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hei og takk for invitasjonen. I nærmeste fremtid er jeg opptatt og tar sikte på en tur ut på nyåret om det er OK. Mvh.

    Om du er interessert i en tur nedover sammen med X3MHC når han henter tubene, er det meget hyggelig.

    Tor
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hei og takk for invitasjonen. I nærmeste fremtid er jeg opptatt og tar sikte på en tur ut på nyåret om det er OK. Mvh.

    Om du er interessert i en tur nedover sammen med X3MHC når han henter tubene, er det meget hyggelig.

    Tor
    Passer vel egentlig bra det, siden jeg da regner med å ha alt på plass, det være seg akusikktiltak og mer estetiske ting
     

    Creed

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Innlegg
    281
    Antall liker
    151
    Post gjerne noe musikk.

    Mvh
    Per Harald, Townes Van Zandt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn