8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Langesund
    Ingen vegring her i gården.
    Kjør på.
    Men skal du rive over anlegget også?
    Ta det i flere etapper?
    Nei dette er plankekjøring og egentlig ikke mer enn et par-tre dagers jobb for å bli ferdig, men nå var det det med planlegning da. Jeg tror nok dette drøyer lenge og stikker en uke ned til varmere strøk snart.....så før jul en gang :D Må tenke ut noen løsninger under veis og mangler stoff til å trekke de fire seksjonene jeg skal montere i taket. Skal handle litt knauf 20 cm også. Hentes i Tønsberg.

Blir bare et område på 240 cm x 440 cm på midten av rommet

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei dette er plankekjøring og egentlig ikke mer enn et par -tre dagers jobb for å bli ferdig, men nå var det det med planlegning da. Jeg tror nok dette drøyer lenge og stikker en uke ned til varmere strøk snart.....så før jul en gang :D Må tenke ut noen løsninger under veis og mangler stoff til å trekke de fire seksjonene jeg skal montere i taket. Skal også handle litt knauf 20 cm også. Hentes i Tønsberg.

Ca det samme som hos meg blir dette da.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.400
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skal også handle litt knauf 20 cm også.
    Om ikke husken svikter. Ved 20cm er Rockwool mer effektiv. Laget noen sammenligninger når jeg lagde feller foran.

Glem det, så på grafen, litt mer effektiv under 170Hz, men Knauf er klar vinner over

1662314366360.jpeg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Om ikke husken svikter. Ved 20cm er Rockwool mer effektiv. Laget noen sammenligninger når jeg lagde feller foran.

Glem det, så på grafen, litt mer effektiv under 170Hz, men Knauf er klar vinner over

Vis vedlegget 846604
    Årsaken til att den blir borte er vel dårligere isolasjonsevne en Rockwool og Glava.
    Er liksom det isolasjon er beregnet på. utenom slike løkhuer som oss da.
    Men hvem er det nede hos deg Tor som har den?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Takk for lytten her fordagen, flaks at jeg rakk å titte innom før du startet å rive halve rommet.

Veldig gøy å høre musikk hos deg igjen etter å ha levd med eget anlegg i en "normal" stue en stund. I forrige runde hadde jeg jo anlegget i en setting litt mer lik din med eget akustikkbehandlet rom - dog ikke strukket på langtnær like langt.

Anleggene våre låter tonalt nesten identisk, det er lett på falle til ro og det behøves lite tid til tilvenning. Det oppleves som at forskjellene stort sett går på etterklangstid og opptegning av lydbilde. Det er veldig tørt over hele registeret hos deg, og alt tegnes frem med ekstrem presisjon. Etter å har hørt en del spor som jeg også har hørt en del på hjemme, sitter jeg med en tanke om at mye av det vi opplever som rominformasjon i musikk egentlig skapes av rom/høyttaler og egentlig ikke er der på opptaket. Som på den Bright Eyes-skiva vi spilte så er vokalen og gitaren så renskåret alene i lydbildet med masse rom og klang, samtidig som det er veldig tydelig at det er et nærmic'et opptak vi hører på. Masse klang og rom, men veldig i nærfelt på der lyden oppstår. Anlegget ditt er nesten et sannhetsvitne på hva som er på opptaket og ikke, dersom man skulle lure.

Ikke bare tegner anlegget ditt opp klang og rom, men også hvor den klangen og rommet stopper. Her lar de fleste andre anlegg bare den klangen og rommet i lyden mikse seg ut med den livlige akustikken i rommet. Det er hvertfall slik det oppleves for meg.

Hjemme flyter det litt mer ut. Samme raspen og nærheten i stemme, samme plassering i lydbildet i alle akser. Like musikalsk engasjerende imo, men litt mindre tørt og opptaks-tro. Husker jeg tidligere, etter å ha vært mye hos deg, tenkte at det hadde vært gøy med en dings som kunne skru av og på rombidrag/demping lineært litt som en volumkontroll. Hadde en sånn vært mulig hadde jeg nok satt den et sted midt mellom deg og meg. Har med andre ord ikke landa helt jeg heller ;)

Gleder meg til å høre etter ombyggingen, jeg sliter med å klare å tenke meg hvordan du skal få dette betydelig bedre.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.978
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje summen av ombygging og nye mellomtone drivere hever en allerede ultimat rigg enda et hakk opp?
    Den som venter, får høre.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Langesund
    Takk for lytten her fordagen, flaks at jeg rakk å titte innom før du startet å rive halve rommet.

Veldig gøy å høre musikk hos deg igjen etter å ha levd med eget anlegg i en "normal" stue en stund. I forrige runde hadde jeg jo anlegget i en setting litt mer lik din med eget akustikkbehandlet rom - dog ikke strukket på langtnær like langt.

Anleggene våre låter tonalt nesten identisk, det er lett på falle til ro og det behøves lite tid til tilvenning. Det oppleves som at forskjellene stort sett går på etterklangstid og opptegning av lydbilde. Det er veldig tørt over hele registeret hos deg, og alt tegnes frem med ekstrem presisjon. Etter å har hørt en del spor som jeg også har hørt en del på hjemme, sitter jeg med en tanke om at mye av det vi opplever som rominformasjon i musikk egentlig skapes av rom/høyttaler og egentlig ikke er der på opptaket. Som på den Bright Eyes-skiva vi spilte så er vokalen og gitaren så renskåret alene i lydbildet med masse rom og klang, samtidig som det er veldig tydelig at det er et nærmic'et opptak vi hører på. Masse klang og rom, men veldig i nærfelt på der lyden oppstår. Anlegget ditt er nesten et sannhetsvitne på hva som er på opptaket og ikke, dersom man skulle lure.

Ikke bare tegner anlegget ditt opp klang og rom, men også hvor den klangen og rommet stopper. Her lar de fleste andre anlegg bare den klangen og rommet i lyden mikse seg ut med den livlige akustikken i rommet. Det er hvertfall slik det oppleves for meg.

Hjemme flyter det litt mer ut. Samme raspen og nærheten i stemme, samme plassering i lydbildet i alle akser. Like musikalsk engasjerende imo, men litt mindre tørt og opptaks-tro. Husker jeg tidligere, etter å ha vært mye hos deg, tenkte at det hadde vært gøy med en dings som kunne skru av og på rombidrag/demping lineært litt som en volumkontroll. Hadde en sånn vært mulig hadde jeg nok satt den et sted midt mellom deg og meg. Har med andre ord ikke landa helt jeg heller ;)

Gleder meg til å høre etter ombyggingen, jeg sliter med å klare å tenke meg hvordan du skal få dette betydelig bedre.
    Har jo noen kompromisser, men lever godt med de med litt tilvenning. Klart alt blir bedre ;)

M

MusicBear

Gjest
    Kanskje summen av ombygging og nye mellomtone drivere hever en allerede ultimat rigg enda et hakk opp?
    Den som venter, får høre.
    Six-pack, på at han totalt sett vil foretrekke de gamle Morellene, moreller er som kjent best i Hardanger og jeg spår også i Langesund :cool:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Flott beskrivelse @emokid. Det jeg synes er det beste med @The Shy er at han faktisk vet hva han driver med. Husker at hans siste versjon med 8x12 ble lovprist av nesten alle som var innom. Det hadde vært lett å gi seg da, men oppsettet har blitt minst en klasse bedre siden da. Tror vi kan være heelt trygge på at de nye utbedringene kommer til å gjøre det enda bedre.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Flott beskrivelse @emokid. Det jeg synes er det beste med @The Shy er at han faktisk vet hva han driver med. Husker at hans siste versjon med 8x12 ble lovprist av nesten alle som var innom. Det hadde vært lett å gi seg da, men oppsettet har blitt minst en klasse bedre siden da. Tror vi kan være heelt trygge på at de nye utbedringene kommer til å gjøre det enda bedre.
    Helt enig, en annen divisjon på nyeste oppsettet. Jeg tror også han får til noe bedre (det gjør han hver gang han tar frem tommestokken) jeg klarer bare ikke se for meg hvordan det skal låte da ;)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.400
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tipper mye av svaret ligger i å eksperimentere med etterklang, altså om gubben skal prøve å forfine lyden i rommet ytterligere. Tyne ut de siste promillene mot perfeksjon.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er en annen verden man har utgangspunkt i når man snakker om de siste promillene istedenfor de første prosentene slik som oss vanlige hifi-nisser. 🥺

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Hmm.... nja. Jeg tror egentlig gubben har bestemt seg for typen etterklang han ønsker - og har fått denne ganske så greit homogen i hele frekvensregisteret. Tiltaket nå handler vel mer om å få det til i øvre del av bassregionen for å få bukt med noen "utfordringer" i responsen der.

L

larsmartin

Gjest
    Må bare si at du virkelig tente en gnist og at jeg har så smått begynt med forundersøkelser.

Bare et faglig spm. Hvor mange cm tror du det er opp til parketten oppe. Om jeg måler i hullet der trappen går er det ca 20-25 cm fra undersiden av gulvet oppe til takpanelet. Stemmer de målene noenlunde med det jeg kan forvente?
    Noe jeg
    Nei dette er plankekjøring og egentlig ikke mer enn et par-tre dagers jobb for å bli ferdig, men nå var det det med planlegning da. Jeg tror nok dette drøyer lenge og stikker en uke ned til varmere strøk snart.....så før jul en gang :D Må tenke ut noen løsninger under veis og mangler stoff til å trekke de fire seksjonene jeg skal montere i taket. Skal handle litt knauf 20 cm også. Hentes i Tønsberg.

Har du tid når du er i byen å vil høre noen toner hadde det vært gøy å hørt hva du syntes her nå som jeg anser meg som ferdig. Om føttene bare er piss! 😃

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.400
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hmm.... nja. Jeg tror egentlig gubben har bestemt seg for typen etterklang han ønsker - og har fått denne ganske så greit homogen i hele frekvensregisteret. Tiltaket nå handler vel mer om å få det til i øvre del av bassregionen for å få bukt med noen "utfordringer" i responsen der.
    Kanskje, men han styrer jo med diffusorer og nå taket. 🙂

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.400
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det jeg har prøv av det kan vel ikke kalles SOTA nå det kommer til diffusorer, men enn så lenge blir det demping i fokus, så får heller dere som er litt uenig i den biten rotte dere sammen for angrep.
    Vis vedlegget 846782
    Jeg bare spekulerte. Jeg tenkte jo ikke nødvendigvis på endring av etterklangstid, snarere en forming. Men faen, du vet vel selv best hva du ønsker, så skal holde kjeft.:censored::)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Langesund
    Blir skuffet hvis du ikke er med i diskusjonen, og om jeg vet mitt eget beste, og hva jeg vil, er jeg usikker på innimellom.
    Slettet forrige innlegg da det kunne leses som jeg var en råtass, det stemmer jo ikke. Er mer som lammet i Lambi reklamen

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske at du sa en gang at du ikke fikk lov til å være med i den lokale bokseklubben fordi du slo for hardt😄

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.400
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir skuffet hvis du ikke er med i diskusjonen, og om jeg vet mitt eget beste, og hva jeg vil, er jeg usikker på innimellom.
    Slettet forrige innlegg da det kunne leses som jeg var en råtass, det stemmer jo ikke. Er mer som lammet i Lambi reklamen
    Og slapp nå av. "Holde kjeft" var bare en høflighetsfrase. Jeg følger denne diskusjonen og kommer med tanker når de skulle dukke opp. Men mest av alt for å se om du kommer med flere ideer jeg kan stjele. 😁

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    @emokid påpekte etterklangstidens betydning for opplevd lyd. Om etterklang sier de profesjonelle lydstandardene følgende:

Vis vedlegget 846821
    Lenke: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf

Noen som har en formening om hvorfor profesjonelle lydfolk etterstreber en relativt lav etterklangstid (sett i forhold til en vanlig stue), men ikke så lav at den nærmer seg «null»?
    Er dette i studio / mikse-sammenheng?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Langesund

Takker for en fin oppsummering av inntrykk. Har jo blitt vant med denne tilnærmingen med at det er innholdet på platen som skal fram, på godt og vondt.
    Har det for øvrig mest godt foran alteret., og som du er inne på er det øvre delen i bassen jeg har et ønske om litt frekvensmessig bedring.

Ellers var det ikke så mye tanker rundt bassen ;)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Ja, i profesjonell sammenheng (studioer for kringkasting og annen lydproduksjon).
    Kan det tenkes at de ønsker en løsning som gir personellet både nok innsikt i lyden til å mikse den korrekt, samt nok klang til å forutse hvordan det vil låte i mer klangrike omstendigheter ved avspilling?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Kan det tenkes at de ønsker en løsning som gir personellet både nok innsikt i lyden til å mikse den korrekt, samt nok klang til å forutse hvordan det vil låte i mer klangrike omstendigheter ved avspilling?
    Du er nok inne på noe (høres fornuftig ut), men jeg vet ikke sikkert.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Langesund
    Noe jeg

Har du tid når du er i byen å vil høre noen toner hadde det vært gøy å hørt hva du syntes her nå som jeg anser meg som ferdig. Om føttene bare er piss! 😃
    Det er nok lurt å hanke inn folk med bedre lyd-husk enn meg. Har også varierende dagsform som kan slå ut i en eller annen retning.
    Men å høre på litt musikk uten å sitte å analysere, det takker jeg gjerne ja til :)

L

larsmartin

Gjest
    Det er nok lurt å hanke inn folk med bedre lyd-husk enn meg. Har også varierende dagsform som kan slå ut i en eller annen retning.
    Men å høre på litt musikk uten å sitte å analysere, det takker jeg gjerne ja til :)
    Fikk ny bil for noen år siden og syntes selvsagt den var bedre enn gamle. Likevel er det nå jeg merker flere og flere detaljer. (Helt uten faglig påfyll)

Er en vant til god lyd er det referanse nok. Enkelt og greit! Men sant å si er trompeten bestilt etter dine anbefalinger om ham! 😊

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Langesund
    Mennesker er gode på å tilpasse seg og forsvare sine valg. Kognitiv dissonans er noe en bør bite seg merk i

Ikke noe dårlig valg.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Langesund
    Dette blir følsomheten på to stykker M74B-6. Og deling rundt 700 ser ut til å gå veldig bra uten å miste kapasitet.- Audiolense deler jo med 6 db nede ved krysningspunkt. Alt er slått av nede hos meg men hvordan ser avrullingen ut på et 2 oktav filter delt nedad på 700 hz? Hvor langt nede er det ved 440 hz, som er resonans-frekvens? Tror det passer perfekt for utnyttelse av disse domene nedover.
    1662485538475.png

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.978
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg får en kraftig 10 dB dip mellom 700-800 Hz i kjelleren min på M74-A.
    Vet ikke hvorfor, men kan være flere grunner til det.
    Den svære planke baffelen, refleksjon fra tak, sidevegg, frontvegg....eller helvete hva.
    Jeg har jo heller ingen systematiske akustiske tiltak.

Samma kan det værra, da hønna snart skal inn. :p

Skjermbilde (69).png

Den "blippen" på 11-12 kHz høres jækla godt på målesveipene.
    Men betyr jo nada når man deler på 4k.

Sist redigert:

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    540
    Har du tænkt dig at placere mellemtonerne så tæt på diskanten som muligt, dette har jo betydning for delingsfrekvensen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn