8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hey Shy.
    Hvorfor finner jeg ikke cut out dia på AE's nettside på TD15M?
    Jeg skal mekke mockups i hælja, men trenger høl måla.
    Synes det er uprofft å ikke vise slike data på nettsiden.
    Dem er flinke på selvskryt info, men forsaker viktig info...hmmm.
    Skeptisk.

    (nei forresten, jeg er IKKE skeptisk, etter å ha hørt dine TD15M i lignende setup jeg selv skal bruke)

    ...men mine er bedre enn dine...æda bæda, jeg har de med apollo upgrade. 🤭 :p ;)
    Hentet da ut dette fra nettsiden deres når jeg skulle lage mine kasser. Tror jeg har skrevet det ut.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Nå henger jo heller ikke nødvendigvis penger sammen med god lyd og jeg skjønner ikke denne desperate jakten på enkeltkomponenter som liksom skal løfte lyden til nye høyder, 99% er ikke en gang i nærheten av å hente ut potensialet til det som står der
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Powersoft er toppen av amper og priset deretter.

    Jeg sikter meg inn på noe billigere ting enn Powersoft, og med omtrent samme kapasitet som Anawiev

    Vi fattige får slite med annenrangs lyd
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Powersoft er toppen av amper og priset deretter.

    Jeg sikter meg inn på noe billigere ting enn Powersoft, og med omtrent samme kapasitet som Anawiev

    Vi fattige får slite med annenrangs lyd
    Vi fattige finner løsningene som gjør att det blir bra lyd uten mange penger.
    Penger er ikke det som må til for bra lyd, men kløkt til å finne løsninger.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Hypex nc500mp synes jeg gjør en god jobb i bunn. Men som så mange andre slike moduler blir enkelte komponenter rimelig varme. Så jeg valgte å montere de i monoblokk kabinetter. Kombinert med noen moderate kjøleribber for å holde tempratur nede. Til slutt endte jeg på akseptable 38° i overflate temp på forsterkerene. Enkelt komponenter målt før tiltak nærmet seg 50° mulig dette kan være noe å se på for deg 😊😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hypex nc500mp synes jeg gjør en god jobb i bunn. Men som så mange andre slike moduler blir enkelte komponenter rimelig varme. Så jeg valgte å montere de i monoblokk kabinetter. Kombinert med noen moderate kjøleribber for å holde tempratur nede. Til slutt endte jeg på akseptable 38° i overflate temp på forsterkerene. Enkelt komponenter målt før tiltak nærmet seg 50° mulig dette kan være noe å se på for deg 😊😊
    Det er vel i stemmespolen at temperatur teller mest, og ikke i forsterkeren?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel i stemmespolen at temperatur teller mest, og ikke i forsterkeren?
    Kjøleribbe ble montert direkte på spolen. For å få ned temp. Det er jo ikke mye ellers som blir varmt på disse kortene.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ingen vits å holde igjen egentlig, du trenger jo ikke tenke på salgsmarginer. Effekt, db og headroom er jo hovedfaktorene i bassgjengivelse. Hadde smokket til med åtte og avsluttet temaet...:cool:
    Overkill med store bokstaver, men det får da være grenser.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Stor fan av overkill i bassen. Det var stor forskjell på Crown sin 4x1200w og Ncore 400 i bassoomph på mine usle woofere når volumet gikk veldig opp. Bruker nå Icepower sin 1200w som jeg opplever som tilsvarende Crown. Men nivået her i hus er langt ifra 110+ dB i bassen.

    Én ting jeg synes er like viktig som watt er støy. Noen forsterkere har såpass med egenstøy at det kan faktisk høres selv på basselementer. De gamle Hypex greiene før Ncore feks lagde susing gjennom mine gamle subwoofere med 10" drivere og på 80-tallet i sensitivitet.

    Med store og sensitive drivere ville jeg ikke gamblet på hva som helst av forsterkeri selv i bassen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Æææh, dere er små gutter, med små drømmer! Finner noen andre å leke med! Dere kjeder meg!
    Noen må betale for gilde selv, og da blir det også tenkt økonomi. Akkurat disse modulene er skapt for å drive 4 ohm så du vinner nesten ingenting ved å doble antall. Perfekt til scenen sånn det står nå
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har laget ny targetkurve til deg Shy som er litt snillere i bassen så du slipper kverke de bassampene hele tiden.

    1670834416905.png




    Den funker sikkert i bilen også den der om du har litt eldre og enkel bilstereo.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nå er jeg ute å kjører med de fleste av mine innlegg på HFS.
    ...men det får gå, for det er stort sett hifi det dreier seg om.
    Hvem bryr seg slikt tullball i 2022?
    Folk flest gjør ikke det.

    :devilish: 🤭 ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mono bass opp til 70 kan da fungere fint for folk flest.
    ...selv om du ikke er folk flest.

    I stua har jeg mono bass opp til 150 mot JBL 4306.
    Funker fint for tv lyd.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Mono bass opp til 70 kan da fungere fint for folk flest.
    ...selv om du ikke er folk flest.

    I stua har jeg mono bass opp til 150 mot JBL 4306.
    Funker fint for tv lyd.
    Fundamentet nede er noe slankt men det over 100 hz spiller tøffere og mer underholdene enn noen sinne - Rett og slett sykt bra. Nesten skummelt og tenke nye mellomtoner nåo_O
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...godt jeg har noe å glede meg til da....med Apollo

    :p :devilish:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    ...godt jeg har noe å glede meg til da....med Apollo

    :p :devilish:
    Blir spennende å se om du skviser ut mer en det jeg har klart med de elementene. Den siste runden i rommet ga faktisk en del bedre øvre bass/ nedre mellomtone, Mer "kjøtt" på stemmer uten og grumse det til. Synes også det forbedrer klangen langt oppover i frekvens.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    En feilbestilling har ført til at jeg nesten må holde ut en periode med dette merket - det ble jo gratis og har vel omtrent samme standard som alt av hyllevare i butikkene rundt om.

    10 kg forsvinner jo fort:)



    chaqwa.png
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Angående diskusjonen rundt Powersoft og andre proamper, så var det en som gjorde en grundig test av flere toppmodeller, men jeg finner den ikke igjen. Kortversjonen var iallefall at Powersoft (K-serien, forrige toppmodell) holdt effekten over lengre tid enn de fleste andre konkurrentene. De fleste proamper er bygget så de kan gi oppgitt effekt over kort tid, typisk basstrommeslag, eksplosjoner osv. Men om de skal holde en lang, dyp synthbasstone, så sliter de etter noen få sekunder og går i en slags limp-mode der de kun git f.eks 1/4 av oppgitt effekt. De har også svært høy effektivitet, noe som sikkert også hjelper. I tillegg har de så lav forvrenging at de egner seg til fullrange bruk.

    Til bruk under 100 Hz blir sikkert dette overkill, og er antakelig ingen forbedring så lenge du har nok effekt. Om penger ikke er tema, eller om man driver og lager faste installasjoner for andre så må Powersoft være en no-brainer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Angående diskusjonen rundt Powersoft og andre proamper, så var det en som gjorde en grundig test av flere toppmodeller, men jeg finner den ikke igjen. Kortversjonen var iallefall at Powersoft (K-serien, forrige toppmodell) holdt effekten over lengre tid enn de fleste andre konkurrentene. De fleste proamper er bygget så de kan gi oppgitt effekt over kort tid, typisk basstrommeslag, eksplosjoner osv. Men om de skal holde en lang, dyp synthbasstone, så sliter de etter noen få sekunder og går i en slags limp-mode der de kun git f.eks 1/4 av oppgitt effekt. De har også svært høy effektivitet, noe som sikkert også hjelper. I tillegg har de så lav forvrenging at de egner seg til fullrange bruk.

    Til bruk under 100 Hz blir sikkert dette overkill, og er antakelig ingen forbedring så lenge du har nok effekt. Om penger ikke er tema, eller om man driver og lager faste installasjoner for andre så må Powersoft være en no-brainer.
    Penger vill vel alltid være et tema for meg, så, så mye som kanskje 70k er for mye for bassamper i et lavbudsjettoppsett.
    Sikter meg inn på noe Hypex moduler med krefter nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn