8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tøff boks og fine videoer. Tror dere den målemikken har noe for seg eller er det bare jåleri?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hørte oppsett med Trinnov i München i stort rom. Det var ekstremt langt ifra slik jeg liker det. Fikk der og da bekreftet alle teoriene om hvor negativt korreksjon er til ikke minimum fase i rommet. Og hvor lite sammenheng det et mellom pris og kvalitet.

    Mitt tips: Prøv heller den type korreksjon med PC Software først. Det koster ingenting å prøve. F.eks Dirac, Audiolense eller Accurate. Trolig har du også i alle fall noen av de mye større fleksibilitet og muligheter.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vi må jo finne ut om franskmennene har gjort jobben sin
    Ved nærmere ettertanke må man kanskje ha en liknende mikk for å måle høyde på høyttaler og nøyaktig plassering.
    Fikk ikke med meg om man kan tegne egen fase target, om den følger frekvensresponsen eller om fasetarget kun er flat. Kan man tegne egen fasetarget må jeg innrømme at jeg blir veldig nysjerrig og er førstemann på døra di når den er oppe og går. ;) Da åpner det seg plutselig noen nye muligheter for enda bedre lyd. :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det at de ikke fikk til denne demoen i Munchen er ikke nok for meg til å overse dette produktet. Håper også jeg kan prøve denne uten kostnader.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Vi må jo finne ut om franskmennene har gjort jobben sin
    Ved nærmere ettertanke må man kanskje ha en liknende mikk for å måle høyde på høyttaler og nøyaktig plassering.
    Fikk ikke med meg om man kan tegne egen fase target, om den følger frekvensresponsen eller om den er kun er flat. Kan man tegne egen fasetarget må jeg innrømme at jeg blir veldig nysjerrig og er førstemann på døra di når den er oppe og går. ;) Da åpner det seg plutselig noen nye muligheter for enda bedre lyd. :)
    Fine muligheter til egen target
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Fant plutselig et youtube klipp av noe jeg hørte på krus med Allure of the seas

    Likte egentlig han trommisen der
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    NRK2 nå En gjeng habile musikere - gir i hvert fall meg ståpels, selv fra mitt gamle philips mono-tv
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Helt greie musikere det der. ;)
    Fint konsept. Der skulle man ha vært live rett og slett.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Såpass må de håndtere sine instrumenter for å kunne kalle seg musikere ;) resten kaller vi entertainere
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Og da økte antall entertainere i Norge plutselig. :)
    Var litt A-team over den sekstetten der rett og slett.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja, rett og slett. Skal ikke undervurdere philips'en min, men det hadde nok vært noe hakk bedre live;) - både denne, eller det som skjedde for 50 år siden
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.019
    Antall liker
    4.463
    Har du målt harmonisk forvrengning på scenen din?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Fant denne i en annen tråd:


    Hei 8x12_TOM skal nok klare og imponere deg , som sagt kommer det mye rart i lytterommet , men jeg må si 12 tommeren her i stuen redder mye av lydbildet til meg.
    Ja vi for se, har jo vært litt rundt å hørt. Diverse bass-oppsett jeg har opplevd: Pettet dale sine tårn, 14x12" i små lukkede kasser. LMC sine gamle BD-tårn 8x15 i bassrefleks og de nye gigantiske hornbassene med en 21" i hver, Tangen sine 16x21" i H-baffel, RuneB sine gamle 8x21" også H-baffel og hans nye Ripolsystem med 16x21", emokid sine 16x16" i slobs. Alle disse systemene har imponert på hver sin måte, men ikke nok til at jeg har villet kopiere noen av de. Mener fortsatt at de 8x12" jeg hadde i rommet mitt, med den kontrollen jeg har der, er noe av det beste jeg har hørt når det skal tas en helhetsvurdering av basskvalitet.
    Var nå noe hinsides til system folk skulle ha da , 16x21 bare det må jo være sinnsykt. Men har lest mye av det du har hadt her inne 8x12_TOM og bass systemet ditt har fått mye skryt her inne , hvorfor selge det. Har du noe annet hinsides prosjekt på gang Mitt bass system her i stuen er ikke nærheten av deres , men er bra nok her i stuen min. Men selfølgelig blir alt annerledes når jeg får opp lytterommet , og da er det min tur og ha det artig på min bekostning. Da har dama gidd klar signal til uansett hva jeg vil gjøre så skal ikke hun bry seg uansett. Men hun skal oppe på lytterommet når det kommer for og se film , og hun synes det er for mye bass her inne og klarer ikke og se en hel film , for jeg må skru ned på bassen. Da lurer jeg på hvordan hun skal klare og sitte i lytterommet , for der kan det ikke bli sammenlignet av det jeg har i stuen. Har fortsatt tid til god planlegging så dette system skal bli vilt men kontrollert. Jeg har sagt mye her inne hva som kanskje kommer inn , men jeg har ikke sagt alt
    Hvor rart det enn høres ut er disse systemene jeg har hørt en prioritering på kvalitet, og ikke mengde.
    Mitt nye bass-system vil betå av 8x24" i dypbassen og 6x15" i middbass og opp til mellomtonen, et samlet areal som tilsvarer ca50stk 12"

    Kunne du si litt om hvilken fordeler du synes de ulike prinsippene har, og hvorfor du har valgt den løsningen du har gjort - jeg regner jo med at du går for en "pose og sekk løsning....

    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nå synes jeg du forlanger mye:) akkurart nå har jeg fått en overdose ski/ afterski - kommer sterkere tilbake i morgen:cool:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nå synes jeg du forlanger mye:) akkurart nå har jeg fått en overdose ski/ afterski - kommer sterkere tilbake i morgen:cool:
    Dette tok litt lengre tid en forventet, men det var kanskje like greit. Når jeg har tenkt meg om litt, så tror jeg ikke det kommer noe matnyttig ut av mine broderinger rundt de forskjellige bass-systemene jeg har hørt. Ikke er jeg spesielt god til å sette ord på det heller. Gjør som jeg - reis rundt, hør på mange forskjellige løsninger og så ta et valg. Masse kompromisser ute å går, så det blir å leve med de som passer en best.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Nå synes jeg du forlanger mye:) akkurart nå har jeg fått en overdose ski/ afterski - kommer sterkere tilbake i morgen:cool:
    Dette tok litt lengre tid en forventet, men det var kanskje like greit. Når jeg har tenkt meg om litt, så tror jeg ikke det kommer noe matnyttig ut av mine broderinger rundt de forskjellige bass-systemene jeg har hørt. Ikke er jeg spesielt god til å sette ord på det heller. Gjør som jeg - reis rundt, hør på mange forskjellige løsninger og så ta et valg. Masse kompromisser ute å går, så det blir å leve med de som passer en best.
    Så sant så sant.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har lenge hatt en følelse av et veiskille, i forhold til min tid her på sentralen, er nærstående. Nok er nok og dråpen kom da jeg fra en kjent bruker fikk antydninger om at han opplevde meg som en som var her inne for å konkurrere om best lyd. Det kan sikkert virke sånn, men siden jeg har dysleksi og har vanskelig for og ordlegge meg med lange utredninger og slikt, har jeg ønsket, på en enkel måte, å vise hva jeg har fått til. Med masse målinger, bilder, enkle forklaringer og en del hjemmebesøk. Kanskje det har vært en liten konkurranse opp i det hele:) Håper det har gledet noe.

    Kommer nå til å logge av hele greiene, i hvert fall for en periode, så det vil bli dårlig med dokumentasjon på ferdigstillingen av det jeg har begynt på.

    På gjensyn!

    Mvh
    Tor
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dumt at du tok det slik
    uansett velkommen tilbake om du returnerer
    mvh
    Leif
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    663
    Antall liker
    588
    Synes det er trist hvis du parkerer tråden din på grunn av en eller noen få utalelser som du ikke oppfatter helt positivt.Du skal tenke på at dette er en tråd med nesten 158000 visninger og en tråd som har gitt mye lærdom og innspirasjon til mange uansett om det er konkuranse eller ikke.svelg en kamel og peis på.:)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har lenge hatt en følelse av et veiskille, i forhold til min tid her på sentralen, er nærstående. Nok er nok og dråpen kom da jeg fra en kjent bruker fikk antydninger om at han opplevde meg som en som var her inne for å konkurrere om best lyd. Det kan sikkert virke sånn, men siden jeg har dysleksi og har vanskelig for og ordlegge meg med lange utredninger og slikt, har jeg ønsket, på en enkel måte, å vise hva jeg har fått til. Med masse målinger, bilder, enkle forklaringer og en del hjemmebesøk. Kanskje det har vært en liten konkurranse opp i det hele:) Håper det har gledet noe.

    Kommer nå til å logge av hele greiene, i hvert fall for en periode, så det vil bli dårlig med dokumentasjon på ferdigstillingen av det jeg har begynt på.

    På gjensyn!

    Mvh
    Tor
    Du har i alle fall gitt meg mye glede :) Gått at vi har slike som deg, som tør satse og gå opp (for meg) en ukjent vei.
    Vi sees senere!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.522
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tor;
    Jeg har ikke skrevet i tråden din tidligere (tror jeg) men har nok lest hvert eneste innlegg opp gjennom årene. Og er det noe jeg absolutt IKKE forbinder med denne tråden, er det noen form for "show-off"
    Nei, håper du fortsetter slik du har gjort.
    For enkelte av oss her på HFS, finner gleden i de "enkle", direkte "fortellingene" og har ikke den tekniske innsikten som kreves for å bli med i diskusjoner. Men kan likevel følge rimelig godt med, pga måten du legger frem "prosjektene" dine på.

    Pust godt ut og inn noen ganger (du har muligens gjort det, men ta en runde til) Velger å tro at vedkommende ikke mente det slik du har oppfattet det.

    Keep on going, man!

    (kjenner forøvrig godt til dette med å ordlegge seg skriftlig - er nok i samme båt, selv om jeg etterhvert kan bruke to årer... ;) )
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er synd for alle oss andre Tor!

    Anlegget og rommet ditt var helvete så fett sist jeg hørte det og det har du all grunn til å være stolt av som har bygd det sjølv. Det for meg en gåte at du i det hele tatt turte å begynne på noe nytt, men skulle ikke forundre meg om du hever det enda noen hakk. Fremover kommer jeg nok til å kjenne ristinga i Oslo når du drar til med bluesen i Langesund.

    I fremtiden kommer jeg til å plage deg på telefon i stedet, for blir du lei nok av masinga mi så begynner du kanskje å skrive igjen her.

    Ha det fint!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.693
    Antall liker
    3.336
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For å sette det hele i et litt svulstig perspektiv: -viljen til å forbedre det man har er kjernen i den kraften som driver menneskeheten framover. At det er noen som selv ikke evner å gjøre det, og i misunnelse kritiserer dem som forsøker, det må man ta som ros og heder!

    Mine egne basstårn er en direkte konsekvens av inspirasjonen av å lese din tråd, så helt forgjeves har den ikke vært!
    KarlR
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Trist å høre - håper du kommer tilbake.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.463
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette var kjedelig, dette er jo en av trådene jeg alltid sjekker. Her skjer det jo mye galskap:) Håper du sender en sms når du er i nærheten og vil flytte på høyttalerne mine (uten hjelp av Marco);)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.633
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette synes jeg bare er trist. Da mister jeg en av mine favoritt tråder som er på abbonentlista mi.
    Har ikke oppfattet dine skrevne ord på HFS som konkurranse.
    Jeg har registrert at du er kortfattet til tider, men ser forlengelsen i det du ofte skriver er en ydmyk og entusiastisk holdning til galskapen vi holder på med. Summen av det du besitter i kunnskap, gjenomføringsevne, erfarng og maaaange lyttebesøk gjør at du er blant de beste i klassen, og pløyer veien for oss kommer diltene etter og vil prøve oss på hjemmelaget hifi. Det er jo sånne tråder som din som skaper DIY rekruttering.

    Jeg er så forbaska nysgjerrig på hva slags mellombass løsning du ender opp med, og det er jeg ikke alene om.
    Ikke logg av nå som det begynner å bli spennende.....please.

    B
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.540
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Søren. Logger du av blir jeg sur. Stort tap for HFS. Er mye takket være besøket vi hadde hos deg st jeg hoppet enda lenger inn i temaet akustikk. Har mye å takke deg for, og tråden din er noe av det første jeg hopper inn i hver morgen.

    Håper du kommer tilbake.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    13.633
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En annen ting; blant de som deltar på forumet tror jeg at feks. 8x12_TOM og Sluket er blant de som har de mest vellydende diy-illusjonsgjenskapere.
    Samtidig har dere veldig forskjellig måter å gjøre det på. Dere har fellestrekk også, headroom/kapasitet på alle bauger og kanter, romtilpassning. Dere har skjønt det.

    B
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.019
    Antall liker
    4.463
    Det var trist lesing, Tor. Det er alltid spennende å holde seg oppdatert på hva du gjør med stereo'n.

    Han som sendte den PM-en må tilhøre en ytterst mikroskopisk gruppe. Du har jo alltid holdt en god tone og bidratt til et bedre klima med dine innlegg.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    9.874
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Håper det blir en kortvarig pause, har heller aldri oppfattet deg som noe "bedreviter" eller at du skal være best på lyd osv.. hadde nå heller ikke følesen av at du har dysleksi slik som jeg også sliter litt med.

    Men ja, ikke bli for lenge borte, du har et av norges råeste prosjekt gående og massevis med erfaring som mange her inne vil følge videre og lære av!! :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.167
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    WTF?
    Denne så jeg virkelig ikke komme.
    Før jeg begynte å poste selv her inne på forumet var det dine poster som var et av de store trekkplastrene til at jeg snoka rundt her som jeg gjorde. Du og Asbjørn spesielt, satte i gang et tankesett hos meg, sannsynligvis uten at dere vet det selv, som jeg føler har gitt meg mye kunnskap og forståelse om fagfelt som jeg strengt talt aldri tenkte så mye på tidligere, den gangen jeg trodde jeg hadde peiling og var litt ekstra ivrig. Og underholdningen i å se mennesker lage egne løsninger og ta det helt ut er rett og slett fantastisk. Jeg føler jeg skylder deg mye, for mye inspirasjon og god lesning.

    Og bare for å være sikker på at ingen andre blir drittlei og stikker fordi de ikke blir satt pris på: Grandis, Retep, AtleT, Sluket, RoDa, OB, Antonsen og selvsagt BEF; Ikke finn på å tenke noe tilsvarende som Tor dersom noen oppfører seg kjipt mot dere her på forumet. Dette er hovedsaklig av egoistiske årsaker, da jeg føler at den gjengen dere utgjør er en av hovedårsakene til at jeg i det heletatt logger meg på her nesten hver dag for å lese, i håp om at en av dere har lagt ut et eller annet spennende, lærerikt, en måling eller en ny DIY-drøm, en post om med et fint bilde eller melding om at noe skal selges. Eller bare noe fjas.
    Dere kjenner meg ikke, og jeg kjenner ingen av dere. Men dere har vekket hifinerden i meg på nytt, den som har ligget i hvilemodus i ganske mange år. Det setter jeg enormt stor pris på. Tusen takk!

    Og ja, det er selvsagt mange flere som burde blitt nevnt, men som jeg ikke har kommet på i farta. Dere får tilgi meg for det. Overraskelsen av Tors kunngjøring er i overkant av hva jeg håndterer samtidig som jeg skal klare å huske navn.

    Jeg håper selvsagt at dette bare er en melding om at du trenger en pause og at folk ikke skal tro noe er galt om du ikke poster hver dag. Og et tydelig tegn til at folk virkelig trenger å gi hverandre litt pusterom. Det er da virkelig ikke liv og død dette her, det skal jo liksom være en hyggelig hobby det vi driver med. Dog en smule nerdete.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn