8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    har de stoff på rull, eller kommer det bare i de flakene som er spesifisert på websiden?

7W5Y4lB.png

8

8x12_TOM

Gjest
    Biltema leverer nok bare i størrelse 180 x 100 cm. Det kan være at Stoff & Stil har noe lignende på rull.

8

8x12_TOM

Gjest
    Biltema har pris på 33 kr - Avshop har pris på 112 kr Det var stor forskjell, men i den stor og hele sammenheng blir det jo lite ut av dette. En fordel å kjøpe løpemeter også.

8

8x12_TOM

Gjest
    Høyttalerstoffet fra Biltema var helt ok og jobbe med, fin stretch og god luftgjennomstrømning. Det finnes sikkert bedre, men til mine "bassgriller" er det plenty godt nok.
    Ble meget bra også, og ikke minst tøft - ser jo ut som jeg har fått ennå større basser:). Tok ikke sjansen på å lage MDF ringen på mindre en 25 mm, så ytter diameter ble hele 68 cm.

Bilder kommer ikke

8

8x12_TOM

Gjest
    Er det noen som har kjennskap til denne høyttaleren? En jeg kjenner fikk de for 500kr

[h=1]Quadral Montan MK V - Highend[/h]Quadral Montan MK V
    3-Wege Real-Transmission-Line
    Belastbarkeit 250W
    Bändchen Hochtöner, dynamischer TT und MT
    Abmessungen: 1180 x 281 x 448mm (H x B x T)
    Der kleine Bruder der legendären Titan V bzw. Vulkan. Highend Made in Germany, in der seltenen, hellen Ausführung.
    Vom Hersteller aufeinander abgestimmtes Paar. Es gibt einen expliziten rechten und einen linken Lautsprecher.
    quadral_montan_mk_v_highend.jpg

8

8x12_TOM

Gjest
    Har fått med meg at det ikke er lenge før alle elementene er klare for shipping , og da er det vel ikke mer enn en drøy måned før de er i havn her hjemme.
    Noe å hvile øynene på så lenge
    TD15M-front (2).jpg

Sist redigert:

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.079
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan blir delinga? Skal du ha samme deling på alle eller er de 2 under for fundamenthjelp i midbbassen?

8

8x12_TOM

Gjest
    Ikke så mye som er bestemt på forhånd, men håper på en deling opp mot 400 Hz(kanskje høyere) og i første omgang med alle elementene.

M

MusicBear

Gjest
    Ramler innom...

Siden du tenker kjøre disse opp til 400 Hz, kan jeg spørre hva du bruker over der?

Disse bassene du viste bilde av - i trykkammer eller annet?

D

Dåbbel J

Gjest
    Gleder meg til T blir voksen og ansvarlig... og går med med nyskjerrige ører inn i hornverden...

DET blir spennrnde det..... gleder meg allerede. 8)

8

8x12_TOM

Gjest
    Ramler innom...

Siden du tenker kjøre disse opp til 400 Hz, kan jeg spørre hva du bruker over der?

Disse bassene du viste bilde av - i trykkammer eller annet?
    Skal prøver å svare forståelig på dette.

Siden jeg er meget fornøyd med hvordan mine 4 stk. (pr side) Morel Suprem SCM 634 6" mellomtoner leverer, satser jeg videre på disse.
    Ved å dele ved 400 Hz i stede for 200 Hz vil jeg hente 4-5 db på kapasitet (grunnet korrigering for fall i elementets frekvensrespons), pluss at jeg kan sette inn minst en dobbel så stor forsterker, De tåler tross alt 600 watt kontinuerlig og 4000 Watt i spiss. Det blir minst + 3 db til.
    Hvis vi også tar høyde for en stigende frekvensrespons nedover i frekvens, noe jeg liker, og at det er vesentlig mindre energi musikken ved 400 i forhold til 200 Hz, så vil alt dette skaffe meg mer enn 10 db større kapasitet i mellomtonens bruksområde.

Har hørt enormt potensiale i 3 lignende elementer
    (GPA 515) i en linje/åpen baffel konfigurasjon hos emokid. Ekstremt lite å utsette på hva dette hadde av kapasitet og frekvensrespons mellom 60- 500 Hz. Hvis ikke dette fungerer her hjemme kan det bli trykkammer

Håper du ble litt klokere.

8

8x12_TOM

Gjest
    Kjeda meg litt i dag, så slang innom Wrightergaarden scene, der ho Kari var i full sving. Faktisk 7ende gang jeg er på konsert med henne, men det er 5-6 år siden sist.

Veldig sjelden jeg hører på Kari hjemme på oppsettet selv om jeg har alle platene. De få gangene er vel gjerne da en blir påtvunget noe i demo-sammenheng.

Dama er jo forsatt sprek som fy. Et godt grep om publikum hadde hu også, og at det var en lydmessig høydare fra denne scenen, gjorde konsertbesøket verdt hver eneste penny.

Blir Kim Larsen til torsdag

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.841
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    8

8x12_TOM

Gjest
    Nå må du ikke sette i gang osten, tror ikke han tåler å bli med på neste tur med SA til Langesund:)
    Fy satan dette blir tøft:cool:

Steinar.
    Ja, det tror jeg også. Også tror jeg du ligger litt dårlig an, sånn i forhold til kapasiteten på det over bass-systemet ditt;)
    Jeg tåler nesten alt:)
    Ja. du gjør vel det. En blir gjerne mer hardfør til eldre man blir, og i dyp-bassen har jeg på ingen måte tro på at jeg kan imponere deg.
    Men i det aller viktigste området i musikken, det fra 60 til 400 Hz, håper jeg på å imponere både meg selv og enkelte andre som kommer på besøk. De vanskeligste nøttene blir nok de som besitter High end-anleggene, anlegg jeg mener, nesten uten unntak, har store svakheter i dette området, men som blir sett på som riktig siden det tross alt er priset såpass høyt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå må du ikke sette i gang osten, tror ikke han tåler å bli med på neste tur med SA til Langesund:)
    Jeg tåler nesten alt:)
    Ja. du gjør vel det. En blir gjerne mer hardfør til eldre man blir, og i dyp-bassen har jeg på ingen måte tro på at jeg kan imponere deg.
    Men i det aller viktigste området i musikken, det fra 60 til 400 Hz, håper jeg på å imponere både meg selv og enkelte andre som kommer på besøk. De vanskeligste nøttene blir nok de som besitter High end-anleggene, anlegg jeg mener, nesten uten unntak, har store svakheter i dette området, men som blir sett på som riktig siden det tross alt er priset såpass høyt.
    Kan du komme med eksempler på disse anleggene her til lands ? Bare litt nyskjerrig , siden du tydeligvis har hørt de og gjort deg opp en mening. Ellers er jeg enig med deg i at musikken ligger der du beskriver den. :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Stemmer i ang dette med området 60-400. Ikke nok med at de fleste normale rom og til dels høyttalere sliter med store avvik og ikke nok og riktig energi i dette området, er det uten tvil også det området jeg finner vanskeligst å balansere/Voice. Spesielt med tanke på heving i bass fra ca 200 og nedover. Å høre anlegg med riktig og mye energi her er en øyeåpner i starten, men også uvant.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    8

8x12_TOM

Gjest
    Jeg sitter jo bare på fasiten for meg selv, så å nevne spesifikke anlegg er unødvendig. Tror det handler om at jeg har blitt vant med, og likt det jeg har hørt med mye membranareal, og da snakker jeg ikke bare om dyp-bassen, men oppover i frekvens også. For min del blir det en helt annen troverdighet over det da.

Synes mange High end anlegg spiller fantastisk på en del musikk, men på mye av det jeg spiller blir det litt sovemedisin.
    Dette handler ikke om at jeg har rett, men mer om at jeg har valgt en vei jeg liker.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kloke ord det der T. Det skal jo flyttes luft. Og når en trompet går ut i full blås skal det ikke høres ut som ei piccolo flyte som fiser av...Men når det er sagt er det ikke alle som har egne behandlede rom. Med en stue, som blir delt med flere, sier det seg selv at hobbyen innbyr til kanskje flere mellomløsninger enn godt er for gjengivelsen... Og for dette skal en ha respekt, og forståelse. Vi har alle valgt en vei, noen mer bevisst enn andre.. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.107
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dere er sååå diplomatiske :D
    Eller mente du dipol-matiske? :rolleyes:
    Kunne tenkt meg å gå for en løsning ala 8x12_Tom i microformat skalert for små Tøyen huler.
    Har fire ledige kanaler til to-veis bass....
    Åpen mid bass med smekk er forførende.

Mvh. Dipol Manisk

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.841
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Line array blir det nye i 2016.... bare vent og se.....
    det er vell en til jeg har troa på også.
    Var å hørte Adyton I går. Låter fantastisk oppløst, men jeg synes det er for dyrt.
    slikt kan man bygge selv til en langt rimligere sum.

Steinar.

D

Dåbbel J

Gjest
    Jeg har mer enn nok med å henge fingra i.... horn it is...

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    8

8x12_TOM

Gjest
    l_LA12-25.jpg

Dette er et line array, og er en fin løsning når det gjeller å spre tonalt riktig lyd over et større området f.eks en konsertplass. Ikke en ideell løsning hvis en er ute etter et fjellstøtt lydbilde i ss. Dette stiller seg helt annerledes ved å bøye arrayet med brennpunkt i lytteposisjonen.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.535
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

Vis vedlegget 332121
    Dette er et line array, og er en fin løsning når det gjeller å spre tonalt riktig lyd over et større området f.eks en konsertplass. Ikke en ideell løsning hvis en er ute etter et fjellstøtt lydbilde i ss. Dette stiller seg helt annerledes ved å bøye arrayet med brennpunkt i lytteposisjonen.
    Der er vel meningene delte. Tilfeldig at flere produsenter sine money no object toppmodeller er line source? - neppe: infinity IRS serie v, Dali Megaline, Piega Master line source, McIntosh XRT2K, T&A, scaena, Adyton og i praksis de fleste elektrostater o.l. har lignende spredningsmønster - for å nevne noen - andre kjører horn og trives med det: JBL og magico.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Kanskje dette blir en løsning:) Lynx pluss Audiolense
    Litt informasjon fra Prolyd sin side - helt etter min filosofi

Lynx Aurora 8 AD/DA konverter

Da Lynx skulle designe Aurora 8 og 16 hadde de et enkelt mål, å lage den reneste konverteringen tenkelig; lyden skal komme ut slik den var da den kom inn. Ingen kompresjon, ingen limitering, ingen equalizering -ingen fargelegging. Både tester i magasiner og tilbakemelding fra brukerne bekrefter dette. Aurora er en fantastisk AD/DA konverter av meget høy kvalitet. Aurora 16 har 16 kanalers ultra-ren og dynamisk AD/DA konvertering til en meget gunstig pris pr. kanal. Aurora har mulighet for infrarød fjernstyring, fleksibel patching og har spesielle fordeler i kombinasjon med et Lynx AES16 lydkort. Den kan også utvides med opsjonskort for ProTools HD, ADAT, FireWire. Den har frekvenser på opp til 192kHz, 6 valg av klokkekilder, nivåvalg +4dBu eller -10dBu, Single/Dual AES kabling, 32 kanals digitalmikser og SyncroLock jitter-reduksjon. Test av Aurora i ProAudio Review

WEB_Image Lynx Aurora 8 AD DA konverter 8 kanaler 1378345804.Jpeg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Fungerer brillefint den der! Har en slik stående i anlegget mitt. Her har du noen nærbilder dersom du er interessert. Det er deilig at den benytter DB25 kontakter. Gjør at det blir mindre kabelkaos.
    Jeg har også et integrert Firewire tilkobling på min. Originalversjonen selges ofte uten.

20150324_132625.jpg

20150324_133217.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ps. Jeg har et overflødig Lynx AES16 pci lydkort liggende fra et tidligere pc-audio prosjekt som du kan få kjøpe dersom jeg leste riktig at du trenger et slikt for å bruke sammen med Aurora..

8

8x12_TOM

Gjest
    Ps. Jeg har et overflødig Lynx AES16 pci lydkort liggende fra et tidligere pc-audio prosjekt som du kan få kjøpe dersom jeg leste riktig at du trenger et slikt for å bruke sammen med Aurora..
    Kommer mange dumme spørsmål nå: Må jeg ha dette Lynx AES16 pci hvis jeg kjøper Aurora8 med usb kort, og hvor blir volumstyringen i et oppsett med Audiolense og Lynx?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Aner ikke. Jeg brukte lydkortet rett inn i dac. Det er sikkert andre som kan svare på det. I hvertfall kan vel Prolyd svare hvis du tar kontakt med dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn