8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.998
    Torget vurderinger
    1
    Da ligger det en pakke og venter....

8

8x12_TOM

Gjest
    I går ble det en fin tur på veldig forskjellige underlag, praktfulle skoger med flotte stier kun avbrutt av brede elver med størknet lava. Øverste delen av turen var kun på størknet lava og "Grotto del gelo" var målet, en grotte med en en slags kjøleskap-effekt. På grunn av nært underliggende lavastrømmer og varme overflater i møte med fuktighet blir fordampingen så stor at det skaper en kuldeeffekt.
    Turen var 23 km med moderat oppstigning - fra 1425 m til 2046 m.o.h. Som en tur i parken;)
    Noen (dårlige )bilder inn i fra grotten og noen laveformasjoner
    Etna-7.jpg

Etna-5.jpg

Etna-6.jpg

tokai

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Antall liker
    198
    WOW, det kan du si.
    Andre dag gikk med på og svirre rundt i 1000-1400 m.o.h. i noen andre småpartikkler i luften - bedre kjent som tåke (derfor ingen bilder)
    Tredje dag var Etna målet. Startet på 1700 m.o.h. og havnet på nesten 2900 m.o.h.
    Gikk egentlig på løs pulverisert lava hele veien, nesten som å gå i tykk løsgrus/singel - dette, og høyden gjorde at dagen endte uten store utskeielser på byen etter at vi var hjemme 21.30 - Skal sies at det var 40 mil i bil denne dagen også.
    Noen få bilder
    Vis vedlegget 380773

Hei !
    Du husker vel forhåpentlig hvis meg fra klubben noen år siden.(Runar) vel...
    I dette kjenner jeg meg igjen.
    Gikk opp til Vihja Rihca Vulkanen i Chile for noen år siden.
    Startet på ca 1200 m høyde. Toppen var på ca 3100 m.
    Aktiv, og med ett fantastisk skue rett ned i sydende lava. Kledd i skikkelig fjell utstyr med gass maske for svovel gassen på toppen.
    Større og mindre grus og stein i 30 graders helling oppover. 5 skritt opp...... 4 skritt ned ..... Dette var tungt!!
    Artig å følge tråden din med de erfaringene og forandringene du gjør i oppsettet.

8

8x12_TOM

Gjest
    Husker og husker.......... husk på at jeg er over 50 og husker nesten ingen ting;)

Ikke for å legge en demper på din prestasjon men, er du sikker på høyden du nådde. Fant bare en vulkan i Chile med (nesten) det navnet - Vieja Rica, Chile og den er snaue 2000 m.o.h.
    Kanskje det var Llaima vulkanen?

Sist redigert:

tokai

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Antall liker
    198
    Hei.
    Er nok litt for generell med nav osv.
    Der vi var, heter "Volcán Villarrica" og er 2847 moh. Vi overnattet nede ved inn sjøen med samme navn.
    Husk at jeg er over 50 jeg også. Pluss at dette var i nitten hundre og pil og bue. (1996)
    Sjekket med "damen" jeg var med den gangen.
    Det lå ett nedlagt Ski trekk der vi begynte å gå. Tatt av lava noen år tidligere. 1985
    Hun fortalte at det lå på ca 950 moh.
    Fikk også en fin rafting tur i en flott elv i nærheten. Men den husker jeg ikke navnet på.
    Ikke av de mest spektakulære, men min første rafting.
    Skal være litt nøyere med opplysningene mine..

8

8x12_TOM

Gjest
    2847 m.o.h. er nøyaktig den samme høyde jeg var på også (skrøyt på meg noen meter jeg også) - en liten knaus rett ovenfor observatoriet som følger med Etnas aktivitet

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult
    jeg stod og holdt meg i jernkorset på toppen av Pico de Teide på 3.718m for noen år siden
    syk utsikt og lukten av råtne egg....:rolleyes:

8

8x12_TOM

Gjest
    kult
    jeg stod og holdt meg i jernkorset på toppen av Pico de Teide på 3.718m for noen år siden
    Sist gang jeg var på Tenerife stod vi klare i køen for gondolbanen opp, men den lange ventetiden og en fryktelig forkjølet samboer gjorde at vi ombestemte oss.
    Vi planlegger i nær framtid en ny tur dit, på grunn av nettopp denne turen og det at det er veldig mange andre muligheter for flotte turer.
    Gikk du opp eller gjorde du som 99,9% av alle som har vært på toppen..........altså tok gondolbanen? Har selv lyst til å gå opp fra ca 2400 meters høyde fordi jeg ikke kjente noe til høyden på 2900 moh, var egentlig farlig pigg der oppe. Liker å presse grenser:)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Et lite raskt spm Tor.
    Hvilke kabeltype brukte du når du lagde signalkabler?
    Veit det ligger et sted langt bak her;)

Steinar.

8

8x12_TOM

Gjest
    Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var litt rask med spm, fant det med nærmere ettertanke.
    Det samme som jeg har en hel haug av på jobben som jeg har planer om og bruke.

Steinar.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult
    Sist gang jeg var på Tenerife stod vi klare i køen for gondolbanen opp, men den lange ventetiden og en fryktelig forkjølet samboer gjorde at vi ombestemte oss.
    Vi planlegger i nær framtid en ny tur dit, på grunn av nettopp denne turen og det at det er veldig mange andre muligheter for flotte turer.
    Gikk du opp eller gjorde du som 99,9% av alle som har vært på toppen..........altså tok gondolbanen? Har selv lyst til å gå opp fra ca 2400 meters høyde fordi jeg ikke kjente noe til høyden på 2900 moh, var egentlig farlig pigg der oppe. Liker å presse grenser:)
    hadde med unger så gondolbanen
    andre gangen hadde de stengt til spiret da turistslitasjen ble vurdert som for stor
    da var det forøvrig endel snø og pissekaldt der oppe
    aller første gangen til Teide måtte bussen snu før krater inngangen pga snøstorm! :cool:

8

8x12_TOM

Gjest
    Når vi først er inne på kabler, så har jeg akkurat mekket sammen noen til Morel mellomtonene mine. Er meget fornøyd med de mellomtonene så da er det viktig at alt kommer fram.
    Da er det slik det skal gjøres.
    mellomtonekabel.jpg

8

8x12_TOM

Gjest
    Her var det visst en som hadde lurt seg med i bilde. Tester bare et gammelt objektiv.
    Hvis det regner mye i morgen blir det en tur inn til Oslo for å samle opp det siste jeg trenger for lyd.
    ggggggg.jpg

Sist redigert:

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Det blir ikke bare regn i Langesund i morra det blir torden, skikkelig drittvær, det tryggeste stedet er i bilen... ta turen du, så får vi alle noe å glede oss til ;)
    Uten navn.jpg

8

8x12_TOM

Gjest
    Det er i Oslo det er viktigst med regn. Med regn prioriteres ferdigstilling av mine amper i stede for båtpuss;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.437
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg bestilt regn! :cool:

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Norge er ett lite land, det blir drittvær i Oslo også... sjokk ;) Sluket fikk som bestillt... og alle blir fornøyde :cool:
    Uten navn2.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.437
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt! Jeg har dedikert hele helgen til musikk og lyd - da SKAL det bare være regn og gråvær, for maks. fokus på inneaktivitetene. De fleste unger blir laget i mørke - noen gang tenkt på det? FOKUS serru. :D Og lavt støygulv (vel, i en periode kanskje..)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Selvsagt! Jeg har dedikert hele helgen til musikk og lyd - da SKAL det bare være regn og gråvær, for maks. fokus på inneaktivitetene. De fleste unger blir laget i mørke - noen gang tenkt på det? FOKUS serru. :D Og lavt støygulv (vel, i en periode kanskje..)
    Høres ut som en fornuftig prioritering det (her var det ølbrygging først, så musikk). Joda de fleste kids blir nok laget i mørket, men noen blir også laget "in broad daylight" :)
    1050111.jpg

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Var faktisk på festivalen det året, skjønte først ikke ett kvekk (de første sekundene), men så kom latteren... å gjøre ett slikt stunt i det gladkristene sørlandet var rett og slett steike tøfft ;D

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Om man skal lage en bassfelle bør den plasseres bak lytteposisjonen eller kan den like greit plasseres forran?
    For min del hadde det passet meg best om den kunne vært plassert bak fremtidig lærret, mao. forran.

8

8x12_TOM

Gjest
    Hvilken frekvens/frekvenser dreier det seg om. Ellers virker de som regel best der trykket er størst.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Ikke helt sikker på frekvensen men har en topp på rund 32 hz som har lang etterklangstid nedover i frekvens.
    Det høres ut som jeg har mest trykk i venstre hjørne bak lytteposisjon, mere dær enn i høyre hjørne hvor døra er.
    Dette kommer muligens av at konstruksjonen (stivheten) på den veggen ikke er helt lik pga. døras plassering, eller hva tror du?
    Det er venstre hjørne bak i rommet, bak to seteren eller bak lerret hvor det er plass til litt størrelse på tiltaket.

Edit: er det ugunstig med tiltak som ikke er symetriske, eller er de kun avhengig av problemstillingen?

8

8x12_TOM

Gjest
    Du må måle for å finne ut hvor det trykker mest, og nede ved 32 Hz er det ikke så farlig om det ikke blir symmetri i tiltakene

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Mener du da å plassere mic der hvor jeg føler det er størst trykk for å verifiser om det stemmer og får å finne frekvensen?

8

8x12_TOM

Gjest
    Ta en måling i lytteposisjonen. Finner du plagsomme topper, stiller du inn en sinustone på den frekvensen det gjelder og tar en tur rundt i rommet med mikrofonen. Der du får høyest db er stede der det er størst mulighet for å redusere den

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Ta en måling i lytteposisjonen. Finner du plagsomme topper, stiller du inn en sinustone på den frekvensen det gjelder og tar en tur rundt i rommet med mikrofonen. Der du får høyest db er stede der det er størst mulighet for å redusere den
    Enkelt og greit.:)

Skyter inn at hvis man ønsker å slippe mikrofonledningen kan man bruke db-måler også. Er du heldig er flere av frekvenstoppene lokalisert på samme sted, da kan en enkelt bassfelle utgjøre mye.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hjelpen :)

Edit: hvordan går dere frem om dere har plagsomme dipper?

Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

I stua tok jeg reduserte vi laveste stående bølge med to Svanå V6. Litt høyere opp i frekvens hadde jeg en dipp på 15 dB, denne ble helt borte :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund

Samme fremgangsmåten. Du har gjerne et sted i rommet der denne frekvensen har stort trykk og høyt volum. Plasser demping der. Om dippen er høyere i frekvens enn 200hz, er det gjerne en refleksjon som skaper nullen i stedet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn