8
8x12_TOM
Gjest
Tullebukker, kan spille sykt høyt og det er nesten ikke hørbart rett utenfor huset.
Fikk lyst til å minne likerklubben på at kortest mulig slaglengde ikke er forenet med kapasitet i den aller dypeste oktaven.DOBBEL slaglengde? Wow - steintøft! Det betyr at mens dine elementer er ute på tur så er mine allerede kommet hjem igjen og klar til ny dyst!
Lurer på hvilket element som til enhver tid er mest klar for dyst i den lavest oktaven
Dette er jo et interessant tema, og jeg er ennå ikke helt enig med meg selv hva jeg synes er viktigst her. Subbene jeg har nå (8x13" Scan Speak i lukket kasse) ruller av ved 30hz, men spiller flatt til 21-22hz pga roomgain. Jeg har også en Kef Reference 209 stående (ikke i brukt pt) med 18" bass og den spiller flatt så langt ned jeg kan måle hos meg (<16hz). Scan Speakene gruser Kef'en når det gjelder å spille med lav forvrengning ved høyt lydtrykk og det å spille oppover i frekvens. Imidlertid er det udiskutablet informasjon i området under 21-22hz som i høyeste grad er hørbare og følbare når jeg bruker Kef'en. De laveste frekvensene bidrar faktisk litt til å skape en illusjon av å sitte i same rom som musikerne, da man får med seg tramping av takt eller andre bakgrunnslyder på en annen måte. Jeg ble skremt mer enn en gang på nattestid da jeg brukte Kef'en - jeg trodde jeg satt alene, men hørte klart og tydelig at noen beveget seg rundt i huset. Etter litt tid fant jeg ut at det var lyder på diverse innspillinger som kanskje ikke var tiltenkt å bli med, men som hadde sneket seg forbi miksepulten og hjem i stua mi. Musikalsk sett viktig og riktig? - Både og tør jeg påstå. Enkelte ganger var dette unyttig lyd som ikke var tiltenkt det musikalske bildet, men i andre situasjoner var det et positivt bidrag ift å skape en bedre illusjon.Lurer på hvilket element som til enhver tid er mest klar for dyst i den lavest oktaven
Det er nok garantert dine - for jeg har ikke noe særlig musikk/effekter som befinner seg under 30 Hz i vesentlig grad.
...og det er ved lesning av innlegg som dette at man skjønner at ens eget lille hobby-anlegg bare gjengir en blek kopi av hva det faktisk er mulig å gjengi i et musikkanlegg. Litt trist, men også inspirerende. Damn you, bass-sensitive borettslagsnaboer!Kjent fenomen for de som har anlegg med litt kapasitet i bunnen. Er godt beskrevet i min tråd tidligere. Dette er et resultat av kapasitet så langt ned som det er signal KOMBINERT med elementer/prinsipp som også er høyoppløst. Da opplever en slike ambiente lyder som takttramping der det ikke var noe tidligere, scenegulv som virker som en stor lavfrekvent membran, luftlyder fra orgler, lastebiler som kljører forbi utenfor pluss en masse annen utilsiktet lavfrekvent info. Jeg kan bl.a. KJENNE trrykket fra en kjøleskapsdør når du hører den blir slått igjen ( liveopptak fra jazzklubb). Just like being there! Men du må som sagt ha evnen til oppløsing i tillegg tilkapasitet.
Takk for råd så langt, kommer plutselig med nye spørsmålEt råd er å følge nøye med på log visningene. Velg målingen som gir den preringing som ligger lavest i nivå når du stresser simuleringen med lange filtre.
Små mikrofonjusteringer kan gi utslag i gruppeforsinkelsen. Velger den med minst utslag på gruppeforsinkelse i et forsøk på å ikke korrigere unødig.
God tur til mafialand.
Med Aurora så kobler du opp følgende:Her kommer første dumme spørsmål
Har lest litt i Audiolense-trådene og ser at du får fedback på målingen når du bruker analog 1 inn som mikrofoninngang på Auroran. Du bruker analog 1-6 ut til høyttalere
Du bruker altså analog 7 inn for og unngå fedback? Jeg som vil bruke alle mine 8 tilgjengelige analog ut vil da ikke ha noe ledig analog inn for mic? Dette synes jeg er rart, siden det virker som OMF har brukt analog 1 inn uten problemer