__>Ü<__ Hører du eksakt det du tror?

...eller kan det være hjernen spiller deg et puss?

• De nyanser, forskjeller osv jeg opplever er en direkte følge av lyden og kun det.

Stemmer: 0 0.0%
  • De nyanser, forskjeller osv jeg opplever er det jeg hører med tillegg av det hjernen min og andre sa

• Jeg vet ikke om det jeg opplever utelukkende er lyd eller om det kan være bidrag fra hjernen og/elle

• Totalt antall stemmer
    0

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
topline skrev:
Karma skrev:
Forumet har nok kanskje litt for mange emisærer og predikanter som hver og en har funnet sin endelige sannhet, som de så vil frelse alle andre med. Men slik blir det kanskje fort med alt som føles mer enn det måles..? ;)
Dette høres ut som et tveegget sverd, Karma. Er den eneste sannheten den som kan måles med multimeter?
Selvfølgelig er dette et tveegget sverd. Det er dog et faktum at det hersker svært mange ulike oppfatninger her inne. Både basert på målinger og følelser som grunnlag. Mitt poeng var kun at man i den erkjennelse godt kan dempe både skråsikkerhet og språkbruk. Dette er OT, men likevel med en viss relevanse til trådens tittel.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.377
Torget vurderinger
12
Jeg synes mange av emissærene og predikantene her på sentralen besitter måleinstrumenter jeg. I sin evige jakt på hekser og kjettere og.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Godt og reflektert innlegg Bx.
Verden er ikke sort/hvitt. Ei heller den verden vi befinner oss i- så langt derifra. Derfor er det umåtelig viktig å stille med åpent sinn. Jeg er av dem som ikke har bastante meninger om at "alt kan måles" eller "alt kan høres".
Jeg mener jeg som lytter utvikler meg av å lese velformulerte, opplysende, saklige innlegg og artikler om teknikken bak komponenter, rommets påvirkning, psykoakustikk etc. Dette er tanker jeg kan bearbeide og bruke når jeg skal lytte aktivt til mitt eget eller andres oppsett.
Oftest sitter jeg og nyter musikken for musikkens del. Om oppsettet er optimalisert slik JEG liker at det skal låte, blir den analytiske tenkingen skjøvet langt bak i tankerekkene.
Om det av en eller annen grunn plutselig skulle låte "fremmed"- som det jo kan gjøre av og til pga. psykiske og fysiske påvirkninger- begynner jo tankene å arbeide mot det jeg hører av "lyd" og hvorfor det låter slik det gjør der og da.
Jeg tror mange i en slik situasjon får "panikk" og begynner med alskens tiltak. Dette vises nok også ofte på Bruktbørsen.... Hva gjør en i en slik situasjon?

Jeg blir en smule oppgitt over mennesker som uttaler seg bastant om at ditt og datt ikke kan høres. Eller at "dette låter slik og slik" men samtidig ikke har et oppsett som rent teknisk kan reprodusere en innspilling 100%. (hvem har nå det i sin egen stue...) Eller har en hørsel som har gjort sitt når det gjelder mikrodetaljer eller frekvensområder.
Jeg har sansen for lyttere som åpent og rett ut forteller om det de hører, men også er ærlige og eller har selvinnsikt nok til å se at de ikke får med seg alt som finnes i en innspilling.
Jeg blir alltid i godt humør av å lese tråder der noen forteller om sine opplevelser av musikk og oppsett. Det som ofte ødelegger denne gleden, er de som på liv og død skal komme inn i en tråd og fortelle at; "Slik er det IKKE"
DET er å slå ihel gleden med dette vi holder på med.
En kan gjerne fortelle at en har en annen opplevelse av det hjemme hos seg selv eller i det samme oppsettet, men gjør det taktfullt og med respekt for den andre. Ikke agere fyllesyk shoppingsenternisse.....

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Trondmeg skrev:
Jeg synes mange av emissærene og predikantene her på sentralen besitter måleinstrumenter jeg. I sin evige jakt på hekser og kjettere og.
Den dagen da vi ALLE er ærlige når vi ser oss i speilet, kan vi kanskje få et bedre forum. ;)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Bx:

Fin vinkling på "problematikken"!

Jeg er overbevist om at trening ar viktig for å evaluere lyd. Derfor har f.eks. en erfaren journalist i Fidelity, et fortrinn i forhold til meg.
Man trenger trening for å kunne vurdere kvalitet og årsakssammenheng på HVA man hører. Derimot er jeg langt mer tvilende om det mulig å trene seg opp til å høre MER. Jeg tror dermed ikke at trening kan forbedre resultatet av hørselstesten hos legen i vesentlig grad.

L

Lydarne

Gjest
Karma skrev:
Selvfølgelig er dette et tveegget sverd. Det er dog et faktum at det hersker svært mange ulike oppfatninger her inne. Både basert på målinger og følelser som grunnlag. Mitt poeng var kun at man i den erkjennelse godt kan dempe både skråsikkerhet og språkbruk. Dette er OT, men likevel med en viss relevanse til trådens tittel.
Undskyld mig har du ikke lavet en slår fejl, skulle der ikke have stået lytteindtryk i stedet for følelser, eller er det nu lige pludselig blevet det samme?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Vurdering og analysering av lytteinntrykk kan gjøres med en basis av enten måling eller følelser eller en kombinasjon av disse. Det har også sammenheng med vår egen eventuelle skråsikkerhet på om vi påvirkes av psykologiske faktorer eller ikke.

L

Lydarne

Gjest
Karma skrev:
Vurdering og analysering av lytteinntrykk kan gjøres med en basis av enten måling eller følelser eller en kombinasjon av disse. Det har også sammenheng med vår egen eventuelle skråsikkerhet på om vi påvirkes av psykologiske faktorer eller ikke.
Ok her er jeg stået helt af, jeg betegner ørerne som et "analyse værktøj" på linje med øjnene, naturligvis vil følelser altid være indblandet på en eller anden måde, men det mener jeg ikke forhindre mig i at hører om en violin, tromme, piano eller hvad det nu er lyder rigtigt eller er på vej mod noget der lyder rigtigt specielt når jeg bruger gangske små stumper musik af max 20 sek varighed gentaget mange gange, jeg mener heller ikke at følelse forhindre mig i at hører når noget er helt forkert.

jeg må indrømme jeg forstår dig slet ikke, en mulighed er naturligvis at følelser betyder noget andet på Norsk end på Dansk.
Nu er jeg ikke selv musiker men formode da at en musiker kan stemme sit instrument med ørerne uden indblanding fra følelser, i det hele taget kan spille uden følelser men på rent gehør hvis musikeren har en dårlig dag, og bare skal have det overstået. Det bilder jeg mig da ind at jeg som tilskuer kan hører at det sker af og til at autopiloten er aktiveret/sat på.

L

Lydarne

Gjest
vredensgnag skrev:
Har man et litt realistisk forhold til faktorene instrumenter, lyd og følelser - så forstår man at hjernen stemmes like meget som instrumenter og "anlegg."

Denne linken anbefales usedvanlig sterkt:

http://www.braintuning.fi/research.html

Artiklene og innleggene her er spesielt verdt å lese:

http://www.braintuning.fi/media.html
undskyld mig. Hvad er nu årsagen til at det at hører om en tromme eller noget andet lyder rigtigt, nu skal intellektualiseres fuldstændigt vildt, jeg er sku da bedøvende ligeglad hvordan jeg gør det, jeg gør det bare som så mange andre også gør, og det har virket fint indtil nu, lige som jeg også bare ser med mine øjne uden at tænke så meget over det.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.504
Her var det hyggelige responser på innlegget mitt. Mange takk.

Jeg kjenner meg godt igjen i det som du skriver, Lydarne. Riktignok er ikke størrelsen på instrumenter og utøvere det som står høyest på min prioriteringsliste, men det var vel også litt av poenget; at man godt kan ha ulike prioriteringer selv om man hører det samme.

Og jeg er helt enig med deg, Emotikon, i at denne belæringen om hva andre og ikke hører - men bare tror de hører - er lite fruktbar. Jeg hører det jeg hører. At noen hører ting som jeg selv hverken kan forstå eller høre selv synes jeg bare er berikende. Det er helt sikkert noen som innbiller seg saker og ting også. Men det er bare en del av læreprosessen det. Det er ikke lett for meg å skille mellom reelle forskjeller som jeg ikke hører og disse placebo effektene. Man må vel kjenne sin egen inkompetanse for å klare noe sånt. Og det er det neppe noen som gjør. Dessuten blir det ofte så utrivelig når belæringen tar overhånd. Ikke dermed sagt at diskusjon av placebo og forventningsstyring eller hva man måtte kalle det ikke har sin plass. Men alt til sin tid.

emotikon skrev:

/....../

1) Oftest sitter jeg og nyter musikken for musikkens del. Om oppsettet er optimalisert slik JEG liker at det skal låte, blir den analytiske tenkingen skjøvet langt bak i tankerekkene.

2) Om det av en eller annen grunn plutselig skulle låte "fremmed"- som det jo kan gjøre av og til pga. psykiske og fysiske påvirkninger- begynner jo tankene å arbeide mot det jeg hører av "lyd" og hvorfor det låter slik det gjør der og da.

/......./
Jeg trekker fram disse to fordi jeg mener dette er ting som taler mot at placebo og forventninger til utstyret gir en varig opplevd lydforbedring.

1) Jeg går ut fra at det er den hifi-messige analysen du sikter til. Lydkvalitetsanalysen. Stereoanlegg-analysen. Selv begynner jeg ofte å følge ulike instrumenter stemmer, og nærmest analysere ulike deler av musikkbildet når jeg kommer i den rette modus. Glemmer hele anlegget. Det er jo dit man vil. Det veksler mellom å fokusere på detaljer og å ta inn alt på en gang for min del. Ikke på leting etter lydkvalitet, men på leting etter musikken. Og når man kommer i musikkmodus så tror jeg at alle tendenser til hifi placebo effekter forsvinner. Man vil høre musikken akkurat så godt som anlegget er i stand til å formidle den, uavhengig av hva man måtte tro om kabler, prislapper merkevarer og andre forventningsbærere. Hvis man virkelig liker musikk da, og ikke er totalt ødelagt av hifi nevrose.

Jeg har observert at kona hjemme systematisk begynte å spille vesentlig høyere den dagen det kom en bra forsterker i hus. Det er 10-15 år siden. Og hun spiller høyt fortsatt. Når hun nå skrur opp så har det selvsagt med forventninger å gjøre. Men det er forventninger som er tuftet på realiteter.

2) Jeg har også tatt meg selv i å ikke like bestemte innspillinger som jeg opprinnelig trodde jeg likte. For så en dag å oppdage det var utstyret som hadde skylden. I slike situasjoner er jeg helt sikker på at placebo og forventningseffekter ikke har noen innflytelse.

Når man oppdager at noe er galt eller riktig et annet sted enn der man i utgangspunktet hadde oppmerksomheten (i anlegget, mens man fokuserte på musikken), i en signalkabel mens man egentlig lyttet til DA konvertering så kan det ikke skyldes noe annet enn at den lydforskjellen man hører er høyst reell.

Karma skrev:
Derimot er jeg langt mer tvilende om det mulig å trene seg opp til å høre MER. Jeg tror dermed ikke at trening kan forbedre resultatet av hørselstesten hos legen i vesentlig grad.
Enkelte fysiske hørselsproblemer - hos folk som virkelig har problemer med hørselen - kan forbedres gjennom trening. Bedre dynamic range. Høyere smerteterskel. Blant annet. Men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt er at vi skreller vekk informasjon som der og da ikke gir oss noe mening. Den går rett i søpla fordi den ikke har noen betydning for oss. Med økt lyttekompetanse blir vi i stand til å oppfatte mer av denne informasjonen fordi den har en mening. Men signalet som går gjennom hørselsnerven er akkurat det samme som før. That's all.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Lydarne skrev:
Karma skrev:
Ok her er jeg stået helt af, jeg betegner ørerne som et "analyse værktøj" på linje med øjnene, naturligvis vil følelser altid være indblandet på en eller anden måde, men det mener jeg ikke forhindre mig i at hører om en violin, tromme, piano eller hvad det nu er lyder rigtigt eller er på vej mod noget der lyder rigtigt specielt når jeg bruger gangske små stumper musik af max 20 sek varighed gentaget mange gange, jeg mener heller ikke at følelse forhindre mig i at hører når noget er helt forkert.

jeg må indrømme jeg forstår dig slet ikke, en mulighed er naturligvis at følelser betyder noget andet på Norsk end på Dansk.
Nu er jeg ikke selv musiker men formode da at en musiker kan stemme sit instrument med ørerne uden indblanding fra følelser, i det hele taget kan spille uden følelser men på rent gehør hvis musikeren har en dårlig dag, og bare skal have det overstået. Det bilder jeg mig da ind at jeg som tilskuer kan hører at det sker af og til at autopiloten er aktiveret/sat på.
Det er fullt mulig og legitimt å analysere både det man hører og det man ser. Det kan gjøres på basis av vitenskapelige metoder, eller på basis av rent subjektivitet dvs følelser. Personlig er jeg svært så subjektiv i min hverdag, selv om jeg også meget godt forstår nytten av vitenskap.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Bx skrev:
Her var det hyggelige responser på innlegget mitt. Mange takk.

Jeg kjenner meg godt igjen i det som du skriver, Lydarne. Riktignok er ikke størrelsen på instrumenter og utøvere det som står høyest på min prioriteringsliste, men det var vel også litt av poenget; at man godt kan ha ulike prioriteringer selv om man hører det samme.

Og jeg er helt enig med deg, Emotikon, i at denne belæringen om hva andre og ikke hører - men bare tror de hører - er lite fruktbar. Jeg hører det jeg hører. At noen hører ting som jeg selv hverken kan forstå eller høre selv synes jeg bare er berikende. Det er helt sikkert noen som innbiller seg saker og ting også. Men det er bare en del av læreprosessen det. Det er ikke lett for meg å skille mellom reelle forskjeller som jeg ikke hører og disse placebo effektene. Man må vel kjenne sin egen inkompetanse for å klare noe sånt. Og det er det neppe noen som gjør. Dessuten blir det ofte så utrivelig når belæringen tar overhånd. Ikke dermed sagt at diskusjon av placebo og forventningsstyring eller hva man måtte kalle det ikke har sin plass. Men alt til sin tid.

emotikon skrev:

/....../

1) Oftest sitter jeg og nyter musikken for musikkens del. Om oppsettet er optimalisert slik JEG liker at det skal låte, blir den analytiske tenkingen skjøvet langt bak i tankerekkene.

2) Om det av en eller annen grunn plutselig skulle låte "fremmed"- som det jo kan gjøre av og til pga. psykiske og fysiske påvirkninger- begynner jo tankene å arbeide mot det jeg hører av "lyd" og hvorfor det låter slik det gjør der og da.

/......./
Jeg trekker fram disse to fordi jeg mener dette er ting som taler mot at placebo og forventninger til utstyret gir en varig opplevd lydforbedring.

1) Jeg går ut fra at det er den hifi-messige analysen du sikter til. Lydkvalitetsanalysen. Stereoanlegg-analysen. Selv begynner jeg ofte å følge ulike instrumenter stemmer, og nærmest analysere ulike deler av musikkbildet når jeg kommer i den rette modus. Glemmer hele anlegget. Det er jo dit man vil. Det veksler mellom å fokusere på detaljer og å ta inn alt på en gang for min del. Ikke på leting etter lydkvalitet, men på leting etter musikken. Og når man kommer i musikkmodus så tror jeg at alle tendenser til hifi placebo effekter forsvinner. Man vil høre musikken akkurat så godt som anlegget er i stand til å formidle den, uavhengig av hva man måtte tro om kabler, prislapper merkevarer og andre forventningsbærere. Hvis man virkelig liker musikk da, og ikke er totalt ødelagt av hifi nevrose.

Jeg har observert at kona hjemme systematisk begynte å spille vesentlig høyere den dagen det kom en bra forsterker i hus. Det er 10-15 år siden. Og hun spiller høyt fortsatt. Når hun nå skrur opp så har det selvsagt med forventninger å gjøre. Men det er forventninger som er tuftet på realiteter.

2) Jeg har også tatt meg selv i å ikke like bestemte innspillinger som jeg opprinnelig trodde jeg likte. For så en dag å oppdage det var utstyret som hadde skylden. I slike situasjoner er jeg helt sikker på at placebo og forventningseffekter ikke har noen innflytelse.

Når man oppdager at noe er galt eller riktig et annet sted enn der man i utgangspunktet hadde oppmerksomheten (i anlegget, mens man fokuserte på musikken), i en signalkabel mens man egentlig lyttet til DA konvertering så kan det ikke skyldes noe annet enn at den lydforskjellen man hører er høyst reell.

Karma skrev:
Derimot er jeg langt mer tvilende om det mulig å trene seg opp til å høre MER. Jeg tror dermed ikke at trening kan forbedre resultatet av hørselstesten hos legen i vesentlig grad.
Enkelte fysiske hørselsproblemer - hos folk som virkelig har problemer med hørselen - kan forbedres gjennom trening. Bedre dynamic range. Høyere smerteterskel. Blant annet. Men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt er at vi skreller vekk informasjon som der og da ikke gir oss noe mening. Den går rett i søpla fordi den ikke har noen betydning for oss. Med økt lyttekompetanse blir vi i stand til å oppfatte mer av denne informasjonen fordi den har en mening. Men signalet som går gjennom hørselsnerven er akkurat det samme som før. That's all.
+1 Bravo!

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Karma skrev:
Lydarne skrev:
Karma skrev:

Det er fullt mulig og legitimt å analysere både det man hører og det man ser. Det kan gjøres på basis av vitenskapelige metoder, eller på basis av rent subjektivitet dvs følelser.
Dette ser jeg på som en feilkobling (subjektivitet = følelser). Hva definerer du som "følelser"? Vi kan fint sanse uten at det frambringer spesielle følelser. Du bruker f.eks synet hver dag og mottar masse input uten at det setter i sving spesielle følelser, eller? På samme måte som lyder ikke nødvendigvis setter følelsene dine i sving...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lydarne skrev:
Karma skrev:
Du har noen poenger der, emotikon..

Forumet har nok kanskje litt for mange emisærer og predikanter som hver og en har funnet sin endelige sannhet, som de så vil frelse alle andre med. Men slik blir det kanskje fort med alt som føles mer enn det måles..? ;)
Jeg synes faktisk både det er uhøfligt og for biligt at kalde nogen bestemte personer her på forumet det som du gør uden navns nævnelse.

Og et spørgsmål hvordan vil du ud fra målinger på en ICE power overhovedet kunne gætte at den lyder så dårligt som den faktisk gør (jeg taler her om ICE power som standalone forstærker), det er simpelthen helt umuligt.

Og ja ICE power kan kendes i en blindtest har selv gjort det to gange, dens "clock-radio" lignende måde at spille på er svær at tage fejl af, iøvrigt noget ICE power har mere eller mindre tilfælles med alle klasse D forstærkere (inklusiv min egen UCD400) det er bare særligt, ja nærmest grotesk meget udtalt på ICE power, iøvrigt lidt af det samme sker nå der afspilles musik fra computer, i forhold til et topklasse drev, så muligvis det drejer sig om en form for jitter. Men det kan også hænge sammen med de dårlige Slev Rate data der er for klasse D
Med fare for at jeg kanskje ikke helt vet om de eventuelle forskjellige måter å måle slev rate på, så kan jeg jo sakse fra "white paper" på mine klasse D forsterkere (Bel Canto eVo 2)

<High voltage DMOS drivers then drive the output switches for controlled switching speed of less
than 30 nS. The slew-rate of the output stage is over 6000 Volts per microsecond, more than 10
times faster than any analog power amplifier.>

Mvh.KW

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.453
Jeg synes, på min subjektive måte, at det er mange som har skrevet fine innlegg i denne tråden.

;)

L

Lydarne

Gjest
KW skrev:
Lydarne skrev:
Karma skrev:
Du har noen poenger der, emotikon..

Jeg synes faktisk både det er uhøfligt og for biligt at kalde nogen bestemte personer her på forumet det som du gør uden navns nævnelse.

Og et spørgsmål hvordan vil du ud fra målinger på en ICE power overhovedet kunne gætte at den lyder så dårligt som den faktisk gør (jeg taler her om ICE power som standalone forstærker), det er simpelthen helt umuligt.

Og ja ICE power kan kendes i en blindtest har selv gjort det to gange, dens "clock-radio" lignende måde at spille på er svær at tage fejl af, iøvrigt noget ICE power har mere eller mindre tilfælles med alle klasse D forstærkere (inklusiv min egen UCD400) det er bare særligt, ja nærmest grotesk meget udtalt på ICE power, iøvrigt lidt af det samme sker nå der afspilles musik fra computer, i forhold til et topklasse drev, så muligvis det drejer sig om en form for jitter. Men det kan også hænge sammen med de dårlige Slev Rate data der er for klasse D
Med fare for at jeg kanskje ikke helt vet om de eventuelle forskjellige måter å måle slev rate på, så kan jeg jo sakse fra "white paper" på mine klasse D forsterkere (Bel Canto eVo 2)

<High voltage DMOS drivers then drive the output switches for controlled switching speed of less
than 30 nS. The slew-rate of the output stage is over 6000 Volts per microsecond, more than 10
times faster than any analog power amplifier.>

Mvh.KW
Bel Cantor glemmer bare at fortælle at der sider et lavpas-filter på udgangen af forstærkeren til at gendanne det analoge signal, det gøres ved at sortere bærebølgen fra, dermed kommer slew-rate ned på 20 30V pr mikrosekund. En værdi som dårligt kan accepteres hvis man taler om en traditionel analog forstærker.

Og det er netop på det område jeg tror man vil se store forbedringer fremover, man vil ligesom med CD prøve at kører hurtige og hurtigere, bærebølgen vil blive rykket op i frekvens, og det gør det muligt at lave en simplere og letere filtrering højere oppe i frekvensområdet, og dermed vil SR værdien bl.a. øges. men det kræver at de Mosfet som Cantor omtaler kan følge med.

L

Lydarne

Gjest
slowmotion skrev:
Jeg synes, på min subjektive måte, at det er mange som har skrevet fine innlegg i denne tråden.

;)
jeg har læst alle indlæg og et par stykker af dem har givet mig en lidt agressiv følelse, dog ikke så meget at det har påvirket min dømmekraft nævneværdigt. Og jeg synes også der er mange fine indlæg som har skabt en positiv førelse i mig. men mener heller det har påvirket min dømmekraft nævneværdigt.

R

Ronny_D

Gjest
__>Ü<__ Hører du eksakt det du vill!

Hvor er den store nyheten?

L

Lydarne

Gjest

Obsolete Audio skrev:
Hvem har sagt der er nogen nyheder, du må spørge Karma det er ham der har startet alt denne førelse snak, og at man efter hans ord ikke kan vurdere noget som helst nøgternt, fordi man er påvirket af alle mulige følelser som fuldstændig forvrænger det hele.
Faktisk fatter jeg slet ikke hvordan jeg er kommet frem til den lyd jeg selv har (for den beskedne sum af ca 12000 Kr. plus en masse arbejde) med alle de følelser der åbent har indvirker på alt, men en ting er sten sikkert, havde jeg kun brugt måle-instrumenter til udviklingen så var jeg ikke der hvor jeg er i dag.

R

Ronny_D

Gjest

Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:
Hvem har sagt der er nogen nyheder, du må spørge Karma det er ham der har startet alt denne førelse snak, og at man efter hans ord ikke kan vurdere noget som helst nøgternt, fordi man er påvirket af alle mulige følelser som fuldstændig forvrænger det hele.
Faktisk fatter jeg slet ikke hvordan jeg er kommet frem til den lyd jeg selv har (for den beskedne sum af ca 12000 Kr. plus en masse arbejde) med alle de følelser der åbent har indvirker på alt, men en ting er sten sikkert, havde jeg kun brugt måle-instrumenter til udviklingen så var jeg ikke der hvor jeg er i dag.
Enkelt; Kjøp billig kjøp hele tia !
eller på en annen måte; kjøp dyrt og bli fanget for evig. Da MÅ du bli fornøyd eller ihvertfall late som stakkar. ;)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160

Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:
Jeg vet ikke hva som motiverer deg til å lage en karikatur av det jeg skriver??
Jeg har forsøkt å nevne litt om skråsikkerhet, psykologi og følelser, sammen med vitenskap og målinger. En form for systematisering av debatten. Du er tydeligvis selv tilhenger av å bruke store ord rundt din egen ufeilbarlighet og fortreffelighet. Du forteller til stadighet at det mange andre oppfatter som godt, egentlig er dårlig.. Deg om det.
Når jeg bruker begrepet følelser, kan man godt oversette det med synsing og opplevelser på subjektivt grunnlag. Men jeg har da aldri hevdet at dette er spesielt negativt? Har heller aldri hevdet at det ikke er et vesentlig moment i min egen verden også?
Det er merkelig hvor lite som skal til for å provosere, og å få noen til å kverulere og forvrenge.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0

Karma skrev:
Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:
Når jeg bruker begrepet følelser, kan man godt oversette det med synsing og opplevelser på subjektivt grunnlag. Men jeg har da aldri hevdet at dette er spesielt negativt? Har heller aldri hevdet at det ikke er et vesentlig moment i min egen verden også?
Det er merkelig hvor lite som skal til for å provosere, og å få noen til å kverulere og forvrenge.
Vi har seks grunnleggende følelser (som igjen har mange fasetter):

* Frykt
* Hat
* Glede
* Sorg
* Sinne
* Redsel

Musikk skal gjerne frambringe gleden i oss, mens diskusjonene her på HFS bringer fram andre sider....hehe..
Poenget er at det går fint an å bruke sansene på en "objektiv" måte. Ta ulike smakspanel som et ekselmpel. Det er ikke snakk om hva de liker eller ikke liker, bare hvordan det smaker. Jeg går utfra at det samme kan gjelde ved bruk av hørselssansen.
http://www.matforsk.no/web/wakt.nsf...1f9c18facee64615c12570cf00281596?OpenDocument

L

Lydarne

Gjest

Karma skrev:
Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:
Jeg har forsøkt å nevne litt om skråsikkerhet, psykologi og følelser, sammen med vitenskap og målinger. En form for systematisering av debatten. Du er tydeligvis selv tilhenger av å bruke store ord rundt din egen ufeilbarlighet og fortreffelighet. Du forteller til stadighet at det mange andre oppfatter som godt, egentlig er dårlig.. Deg om det.
Helt ærligt jeg gider ikke bruge mere tid på dig Karma, men fint nok at du er godt i gang med at trække i land/bortforklarer/nuancere dine synspunkter lidt.
Og så må du ellers mene hvad du vil om mig, det bider overhovedet ikke når det kommer fra en sølle person som tilsyneladende konstant er nødt til at bruge argumenter som udelukkende gå på personen og ikke bolden/emnet.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160

Lydarne skrev:
Karma skrev:
Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:
Helt ærligt jeg gider ikke bruge mere tid på dig Karma, men fint nok at du er godt i gang med at trække i land/bortforklarer/nuancere dine synspunkter lidt.
Og så må du ellers mene hvad du vil om mig, det bider overhovedet ikke når det kommer fra en sølle person som tilsyneladende konstant er nødt til at bruge argumenter som udelukkende gå på personen og ikke bolden/emnet.
Egentlig litt merkelig at jeg svarer deg. Men når noen leser meg som fanden leser bibelen, klarer jeg ikke å la være å kommentere.
Jeg har intet behov for å bortforklare noe som helst. Har nemlig aldri skrevet noe med en mening bak slik du tydeligvis har oppfattet.
Kjenner du ordet "selvransakelse"? Du beskylder meg for å ta person og ikke sak? Jeg er inne på fenomenet skråsikkerhet.
Hvordan tror du at slike påstander som dette påvirker atmosfæren her på forumet:

"Og ja ICE power kan kendes i en blindtest har selv gjort det to gange, dens "clock-radio" lignende måde at spille på er svær at tage fejl af, iøvrigt noget ICE power har mere eller mindre tilfælles med alle klasse D forstærkere (inklusiv min egen UCD400) det er bare særligt, ja nærmest grotesk meget udtalt på ICE power, iøvrigt lidt af det samme sker nå der afspilles musik fra computer, i forhold til et topklasse drev, så muligvis det drejer sig om en form for jitter. Men det kan også hænge sammen med de dårlige Slev Rate data der er for klasse D"

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160

Jeg forsøkte kun å vise til hva jeg selv, i denne spesifikke sammenheng, la i begrepet følelser. Kan godt hende at jeg brukte feil ord.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0

Karma skrev:
Jeg forsøkte kun å vise til hva jeg selv, i denne spesifikke sammenheng, la i begrepet følelser. Kan godt hende at jeg brukte feil ord.
Helt greit. Vi tolker ulikt, men kan jo bli enige for det. ;)

L

Lydarne

Gjest

Karma skrev:
Kjenner du ordet "selvransakelse"? Du beskylder meg for å ta person og ikke sak? Jeg er inne på fenomenet skråsikkerhet.
Hvordan tror du at slike påstander som dette påvirker atmosfæren her på forumet:

"Og ja ICE power kan kendes i en blindtest har selv gjort det to gange, dens "clock-radio" lignende måde at spille på er svær at tage fejl af, iøvrigt noget ICE power har mere eller mindre tilfælles med alle klasse D forstærkere (inklusiv min egen UCD400) det er bare særligt, ja nærmest grotesk meget udtalt på ICE power, iøvrigt lidt af det samme sker nå der afspilles musik fra computer, i forhold til et topklasse drev, så muligvis det drejer sig om en form for jitter. Men det kan også hænge sammen med de dårlige Slev Rate data der er for klasse D"
Jeg ved entelig heller ikke årsagen til at jeg gider svare, men nu gør jeg det altså.

Jeg fortælle en oplevelse som beskriver hvordan jeg kunne hører at det var ICE power uden at vide det (altså en blindtest), jeg kobler det sammen med andre digital forstærkere fordi jeg synes at de også har lidt af den måde at spille på, jeg har arbejdet på at få en UCD400 til at spille i ca to tre år så jeg burde have forudsætningerne for at vide hvad jeg taler om.
Jeg fortæller at jeg har observeret det samme fænomen ved computer afspilning, hvor jeg flere gange spontant har udbrudt "clock radio", herefter filosofere jeg så lidt over hvad problemet måske er.

Det er HELE tre ting på en gang, hvordan kan du forlange mere Karma.

Men det er måske ikke tilladt at fortælle oplevelser og give udtryk for sine meninger mere på dette forum, det er naturligvis helt i orden hvis en skribent på et kendt blad gør det, det kan man jo se i din egen tråd hvor disse meget berømte anmeldere kommer frem til stort set det samme som jeg angående disse forstærkere.
Og fordi man siger at visse hi-fi cd'er er lig med hi-fi porno og derfor efter min mening peger i den helt forkerte retning. langt væk fra hvad hi-fi faktisk drejer sig om.

Ja så er den også hel gal, det må man bestemt hverken sige eller mene.

Men når J. Gordon Holt eller en anden fremtrædende person siger det samme så er det bare åhh... så rigtigt.
Jeg kan da give dig et godt råd Karma lad være at læse hvad jeg skriver.

jeg vil også gerne her tilføje, at naturligvis står det en frit for at lytte til disse hi-fi porno CD'er fra bl.a. KKV. Krall Patricia osv. der hvor jeg står af og tillade mig at giver udtryk for min mening, er når disse CD'er blive betegnet som helt utrolig gode optagelser.

Vi er fundamentalt uenige, jeg mener ikke at en anmelders/blog skribents mening er bedre end nogen andens mening det er lige før jeg i nogen tilfælde vil sige tværtimod.
Det kan siges kort indholdet er vigtigere end hvem der tilfældigvis har skrevet det efter min mening.

Jeg mener heller ikke at fordi man er skribent på et blad eller en blog der tilfældigvis skal sælge noget hifi, så er alt der komme derfra per. automatik bare helt fantastik og enormt rigtigt, hvad man nogen gange her på forumet kan få indtryk af vise forum medlemmer synes. Der bliver jo ikke sparet på link til disse mere elle mindre tvivlsomme blog indlæg, her på forummet.

Jeg har personligt meget sjældent fået noget ud af at læse hi-fi blade, plus blogge med ham der Sean et eller andet.
Med ganske få undtagelser er der tale om let underholdning og faktisk rentidsspilde at læse det.

Og i al beskedenhed mener jeg at jeg har lige så meget forstand på hi-fi som de fleste anmeldere og blog skribenter osv. har, og det er jeg bestemt ikke den eneste der har, der er der faktisk rigtigt rigtigt mange der har.

kort sagt igen, jeg mener at indholdet er vigtigere end hvem der tilfældigvis har skrevet det.

på et forum som hifisentralen ville det være muligt at komme videre i udviklingen af hi-fi hvis man kunne fange de rigtige personer.

Men hver gang der bliver stillet et udfodrene spørgsmål eller der bliver fremlagt en teori/hypotese så kan man være helt sikker på at der meget hurtigt blive tavshed og at der starter nye tråde med lettere stof eller at indlægget ignoreres. Og det er helt sikkert ikke på den måde man for fat i dem der virkelig ved noget.

Jeg kan godt godt se at vi har to har helt forskellige meninger om hvordan et forum skal være, og det er helt ok med mig hvis du ikke som i denne tråd har kaldt mig stor set alt hvad du kan finde på af negative ting.
Jeg synes simpelt hen ikke det er rimeligt, og jeg vil igen opfordre dig til at lade værre at læse hvad jeg skriver.

jeg mener på så stort et forum bør der være plads til begge synspunkter, uden at den ene part i den grad skal svines til på grund af at vedkommende tilfældigvis har nogle holdninger og meninger, som det jo naturligvis er tilladt at angribe med passende argumentation.

Men det grundlæggende problem er måske at der faktisk er en noget fornuft i det jeg skriver, men at det er måden jeg skriver på du ikke kan lide. Det beklager jeg så, men jeg er som jeg er, og sådan er det.

Og er formen vigtige end indholdet ja så kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved det, andet end at sige at det er jeg totalt uenig i, og endnu engang, lad være at læse det.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Det ville jo vært synd Lydarne, om jeg ikke skulle lese det du skriver etter at du har skrevet et så langt innlegg til meg??

Jeg har aldri nektet deg å mene det du vil. Du har selvsagt rett og lov til å skrive om dine erfaringer. Problemet er din språkbruk og at du gjør dine egne erfaringer om til en absolutt sannhet for alle. Det er da man får inntrykk av at du ser på deg selv som suveren i dette fag.
Eksempelet med "clock radio" lyd, er egentlig svært belysende for det hele. Det er en ekstrem overdrivelse. Du vet nemlig meget godt at mange anlegg med ICE får svært god kritikk. Det du da egentlig skriver, er at de som opplever lyd fra slike anlegg som god, ikke forstår seg på lyd i det hele tatt. Du har nevnt eksempelet fra min egen tråd. Det er riktig at det ble nevnt begrensninger i lyden som man mente var relatert til forsterkerne. Men like fullt ble totalen i anlegget beskrevet som noe av det beste denne anmelder noen sinne hadde hørt. Så kommer du og påstår at denne lyden egentlig er som å høre på en "clock radio"! Om du ikke skjønner at slike påstander kun blir oppfattet som et forsøk på å provoserte frem bråk, da har du et personlig problem med å forstå hvordan man diskuterer på et forum. Jeg har også registret hvordan du går frem mot mange andre også. F keks. din harsellas mot Reidar Solhaug.
Dette ble meget OT, men kanskje likevel viktig..

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:
Huff ja, jeg kjenner følelsen, man har brukt tusenvis av kroner på dyre komponenter, og det man står igjen med bærer preg av at man både manglet kompetansen og de nødvendige måleinstrumentene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
topline skrev:
Karma skrev:
Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:

* Frykt
* Hat
* Glede
* Sorg
* Sinne
* Redsel

Musikk skal gjerne frambringe gleden i oss, mens diskusjonene her på HFS bringer fram andre sider....hehe..
Poenget er at det går fint an å bruke sansene på en "objektiv" måte. Ta ulike smakspanel som et ekselmpel. Det er ikke snakk om hva de liker eller ikke liker, bare hvordan det smaker. Jeg går utfra at det samme kan gjelde ved bruk av hørselssansen.
http://www.matforsk.no/web/wakt.nsf...1f9c18facee64615c12570cf00281596?OpenDocument
Så vidt jeg vet finnes det ingen absolutt metode for å koble følelsene i fra det vi opplever. Hvis det finnes en slik metode er jeg veldig interessert i å lære å mestre den.

Forøvrig kan det virke som om det er noen medlemmer (7 stk) som mener det finnes en slik metode, eller som mener det over hodet ikke finnes noen kobling mellom følelser og sanser.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
topline skrev:
Karma skrev:
Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:

* Frykt
* Hat
* Glede
* Sorg
* Sinne
* Redsel

Så vidt jeg vet finnes det ingen absolutt metode for å koble følelsene i fra det vi opplever. Hvis det finnes en slik metode er jeg veldig interessert i å lære å mestre den.

Forøvrig kan det virke som om det er noen medlemmer (7 stk) som mener det finnes en slik metode, eller som mener det over hodet ikke finnes noen kobling mellom følelser og sanser.
Følelser skapes når det vi sanser kobles opp mot noe vi mener eller tror er viktig for oss.
Et eksempel..

En mann blåser i en fløyte og peker ned mot bakken. 3 grupper personer befinner seg i nærheten. Gruppe 1 reagerer med raseri og ser på mannen som det dummeste vesen på jord. Gruppe 2 er lykkelige og mener at mannen har kompetanse på referanse nivå. Den tredje gruppen er helt likegyldig til det som skjedde og driver videre med sitt. Hvordan er det mulig?

Gruppe 1 risikerer å tape kampen da dommeren blåste straffe, det er viktig å unngå. Gruppe 2 kan vinne kampen med et mål, viktig for dem. Gruppe 3 tilskuere er helt likegyldig med hvem som vinner kampen og engasjerer seg ikke.

En identisk handling (mannen blåser i fløyta peker mot bakken) for alle gruppene satte altså i gang vidt forskjellige fysiologiske reaksjoner hos de som opplevde den avhengig av ståsted.

Dette kan relateres til smakspanelet som det ble linket til. I en forsøkssetting så er det likegyldig for de i panelet hvordan det smaker, det holder med å konstatere hva det smaker.
I en annen setting, f.eks hjemme på deres eget kjøkken mens de skal lage mat til middagsgjester så kan det være annerledes. Og forskjellen på søtt eller surt kan da iverksette følelser som de ikke vil ha på jobb. Da det nå plutselig er viktig hvordan maten smaker.

Samme relasjon kan vi ta til hifi. Har du lagt ned penger og energi i noe kan det være viktig med anerkjennelse. Og det er problematisk å holde følelser utenfor. Når du er på besøk hos venner derimot og lytter så kan du være likegyldig til om det låter bra eller dårlig, det holder med å konstatere hvordan det låter.

L

Lydarne

Gjest
Snickers-is skrev:
Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:
Huff ja, jeg kjenner følelsen, man har brukt tusenvis av kroner på dyre komponenter, og det man står igjen med bærer preg av at man både manglet kompetansen og de nødvendige måleinstrumentene.
Kan se at angrebne forsætter, nu mangler jeg også kompetence og måle instrumenter, jeg kan svarer klart nej til begge dele.
Og kan også tilføje at det er faktisk ikke er nødvendigt for at lave god hi-fi, eller sagt på en anden måde det er det mindst vigtige, men naturligvis er det en fordel at have begge dele.

Måleinstrumenter bruger jeg til at kontrollere at alt virker elektrisk korrekt, frekvensgangen er lige, ingen støj, og sving osv., kompetence (jeg definere her kompetence som uddannelse) bruger jeg eventuelt til at realisere en ide jeg synes det kunne være spændene at prøve, det kan jeg så gøre i første forsøg uden at der er noget der springer i luften, det ville jeg ikke have kunnet gøre hvis jeg ikke havde en uddannelse, og det er da fint nok, men det kommer der ikke nødvendigvis god hi-fi ud af.

Jeg vil sige har man kun måleinstrumenter kompetence og eks.v. en uddannelse, så er det næsten 100% sikkert at det ikke muligt at lave god hi-fi. Jeg har selv været i den situation og byggede den ene konstruktion after den anden og kom ingen vegne lydmæssigt, fordi jeg simpelt ikke vidste hvad der havde afgørende betydning for at resultatet endte med hi-fi og ikke bare noget der kom lyd igennem.

Tilsyneladende har du også misforstået prisen på mit anlæg, de 12000 Kr. (ca 51 gange mindre end dine højtalere alene) er for hele anlægget, højtaler ,cd, forstærker kabler osv.

Så det er ikke vedrørende penge jeg har noget i klemme, men mere alt det arbejde der er lagt i selv at lave modstande kabler, kredsløb, modificere osv.
Men jeg er da nogenlunde tilfreds med resultatet på udstillingen hifi og surrund 2009 opdagede jeg da at det ikke var muligt at købe sig til den lydkvalitet jeg har opnået selv om jeg lage en million ("men det er jo nok rummene det er galt med"), men jeg vil naturligvis gene endnu videre. jeg er typen der sandsynligvis aldrig bliver tilfreds.

L

Lydarne

Gjest
Snickers-is skrev:
topline skrev:
Karma skrev:
Lydarne skrev:
Obsolete Audio skrev:

* Frykt
* Hat
* Glede
* Sorg
* Sinne
* Redsel

Jeg mener heller ikke du behøver at holde førelserne uden for at vurdere om et instrument lyder korrekt, vi sad tre og nød Chet Baker Trio live fra Montmarte (kan anbefales), jeg kan ikke undgår at blive følelsesmæssigt påvirket af disse plader.
Men alligevel var det nemt at side og diskuterede hvor naturtro og godt Niels Henning Ørsteds bas blev gengivet bortset fra at det var tydeligt at mikrofonen havde været for tæt på under optagelsen, også horn og jazz-guitaren var gode.

Bagefter blev Diane Krall live in Paris sat på, det var så tydeligt hvor dårligt denne indspilning var (det er endda klart den bedste Krall indspilning efter min mening Ps. det må jeg jo hellere huske at skrive hver gang for Karmar's skyld), der er ingen pauser i musikken, alle instrumenter står i kø for at komme til og ud af højtaleren på grund af komprimeringen, et rodet og utroværdigt lydbilled/perspektiv og enplydder plader bas fuldstændig uden nogen form for dynamik.

Så kan man spørge, hørte jeg og de andre det sådan fordi vi ikke kan lide Diane Krall og musikken på denne plade, nej for mit vedkommende synes jeg faktisk at musikken er god og at krall virker veloplagt, det var ikke det der var problemet.

jeg har iøvrigt meget musik som jeg ikke kan fordrage, det er udelukkende købt på grund af indspilningskvaliteten, og det siger sig selv at jeg naturligvis kan hører det er godt indspillet og instrumenter lyder naturtro selvom jeg næsten ikke kan holde musikken ud, ja noget af det vil jeg faktisk ikke kalde musik.

L

Lydarne

Gjest
topline skrev:
En mann blåser i en fløyte og peker ned mot bakken. 3 grupper personer befinner seg i nærheten. Gruppe 1 reagerer med raseri og ser på mannen som det dummeste vesen på jord. Gruppe 2 er lykkelige og mener at mannen har kompetanse på referanse nivå. Den tredje gruppen er helt likegyldig til det som skjedde og driver videre med sitt. Hvordan er det mulig?
Ingen af dem er i tvivl om at det er en fløjte

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Det holder med en gammeldags telefon for å konstatere hva det er som spiller.

Bra du har humor da lydarne. Selv ser jeg humoren i måten du skriver på selv om det neppe er tilsiktet. Dine stadige henvisninger til din grenseløse kunnskap gjør det simpelt hen vanskelig å ta deg seriøst. Tipper du har stemt på alternativ 1... eller?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
topline skrev:
Samme relasjon kan vi ta til hifi. Har du lagt ned penger og energi i noe kan det være viktig med anerkjennelse. Og det er problematisk å holde følelser utenfor. Når du er på besøk hos venner derimot og lytter så kan du være likegyldig til om det låter bra eller dårlig, det holder med å konstatere hvordan det låter.
Synes du ikke det ville være naivt å ta utgangspunkt i at egne investerte penger er den eneste følelsesmessige påvirkningen folk har relatert til utstyr i dette miljøet?

L

Lydarne

Gjest
Snickers-is skrev:
Det holder med en gammeldags telefon for å konstatere hva det er som spiller.

Bra du har humor da lydarne. Selv ser jeg humoren i måten du skriver på selv om det neppe er tilsiktet. Dine stadige henvisninger til din grenseløse kunnskap gjør det simpelt hen vanskelig å ta deg seriøst. Tipper du har stemt på alternativ 1... eller?
Citat Snickers-is: [Det holder med en gammeldags telefon for å konstatere hva det er som spiller.] Nu har jo selv brugt denne sætning adskillige gange for at forklarer hvor galt det står til med indspilningskvaliteten og nogle hifi anlæg evne til at gengive natutro, desværre er det jo ret tit ikke er muligt at genkende et medvirkende instrument på et såkaldt hi-fi anlæg.

Og jeg taler ikke kun om at genkende, men om at gengive instrumentets grundstruktur korrekt, Og at man for en fornemelse af at der faktisk står en bas foran dig.

Igen ser jeg ingen argumenter mod det jeg skriver, tilgengæld forsætter fornærmelserne mod min person, nu kan jeg heller tages seriøst mere, jeg er latterlig mangler kompetence og er ufrivillig morsom, jeg synes det er rigtig flot at du kan tage tråden op efter Karmar.

Men jeg så faktisk hellere at du udtrykte din uenighed i det jeg skriver med modargumenter, det kunne du og jeg og måske andre for noget ud.
Det her fører ingen steder hen, det virker kun som et desperat forsøg fra din og Karma's side på at latterliggøre mig og fortælle andre at man ikke skal regne med hvad jeg skriver.
Så her er en opfodring latterliggør mig med modaugumenter, istedet for denne person forfølgelse.

For et par indlæg siden hørte vi fra Karma hvad hovedproplemmet imod mig var. Det var den måde jeg skrev på der hidsede ham op, og ikke som sådan det jeg skrev. Måske er det samme problem du har Snickers-is ??

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Du har vel ikke fått stort annet ut av tastaturakrobatikken din lydarne enn at du har suverent bedre ører, suverent større kunnskap og suverent bedre lyd enn alle dine motdebattanter. Imidlertid har vi ikke sett noe argument for at det er slik, dermed er det ikke noe argument å angripe eller være uenig i.

Når du tillater deg gjentatte sarkastiske innspill på Karma sin bekostning, men etter et fleipete innlegg av samme mynt skal den uovervinnelige lydarne fremstille seg selv som offer... da får du ikke mye sympati fra min side.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Føler meg fritatt fra estetikk og rykte når det handler om lyd og dens mekaniske opphav ;D. Syns Cervin Vega CLS215 spiller forbløffende godt til mange typer musikk - en høyttaler som er kritisert ned i møkka noe så til de grader, bare fordi de karakteriseres som en "billig ungdomshøytaller med ekstrem partyfaktor". Det er nok forventningene om dårlig lyd som har gjort inntrykkene såpass positive. Eller at de 990 kroners høyttalerne heg hadde før, låt noe så inntil beinet dårlig. Stemte på nr 2.

Topp Bunn