__>Ü<__ Hører du eksakt det du tror?

...eller kan det være hjernen spiller deg et puss?

• De nyanser, forskjeller osv jeg opplever er en direkte følge av lyden og kun det.

Stemmer: 0 0.0%
  • De nyanser, forskjeller osv jeg opplever er det jeg hører med tillegg av det hjernen min og andre sa

• Jeg vet ikke om det jeg opplever utelukkende er lyd eller om det kan være bidrag fra hjernen og/elle

• Totalt antall stemmer
    0

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Om høyttalerne har noen positive sider som man vektlegger tungt så vil det gi et helhetsinntrykk som er bra i egne ører. Da de mindre positive sidene ikke blir vektlagt like sterkt. Slik har jeg det også med eget anlegg om dagen, er kjempefornøyd selv om det på mange parametre er langt igjen til "high end" med mine gamle Acoustat elektrostater. De gode sidene overkompenserer for de dårlige for meg. :)

L

Lydarne

Gjest
Med fare for igen at moppet og kaldt alt muligt nedværdigende, så tillader jeg mig alligevel at poste et nyt indlæg, det gør jeg fordi jeg synes emnet er interessant og jeg gerne vil vide om der er andre der oplever det på samme måde som jeg, plus at jeg gerne vil blive klogere på hvordan jeg selv ubevidst måske reagere.

I svar nr 72 http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41915.msg780105#msg780105

Prøver jeg at gøre det sandsynligt at de følelse som den afspillede musik overføre til en, afhængig af om det er musik man holder af eller det modsatte ,hader, ikke nødvendigvis behøve at påvirker hvordan man hører det afspillede, hvis man har en god reference.

Hvis man ser på mennesket i urtiden ville det også i mange tilfælde være katastrofalt hvis man hørte forkert på grund af eventuelle førelser, det ville man i værste tilfælde simpelthen kunne dø af.

Der er dog stadigvæk et par situationer tilbage hvor jeg faktisk mener at man kan blive påvirket hvis man ikke virkelig tage sig sammen.

Alkohol ingen tvivl om at det driver vurderingen af hi-fi i en positiv retning.

Det at man har købt nyt hi-fi, pakker ud , hi-fi duften, de flotte overflader, jeg har altid ønsket mig netop dette apparat osv, og ingen tvivl om jo mere man har betalt, jo mere vil det sandsynligvis påvirke ens lytteindtryk i positiv retning.

Jeg kan huske fra dengang jeg selv brugte rigtig mange penge på hi-fi, jeg var ikke kritisk en eneste gang når et nyt apparat/kabel blev indkøbt og sat til, jeg var nærmest overbegejstret hver eneste gang, der må have været noget der påvirkede, men jeg kan også huske at begejstringen stiller og roligt tog af, og så måtte man have noget nyt udstyr, "et nyt fix".
Det her gælde helt sikkert også for nogle selv om man ikke ejer den dyre flotte hi-fi men kun lytter på den eksempelvis ved en demo eller udstilling.

Den mølle/cirkel kan man for mit eget vedkommende tilsyneladende komme ud af ved at blive selvbygger og lære hvad der inden i apparaterne, og lære hvad der skal gøres for at lave et godt hi-fi apparat.

Til gengæld kan man nemt komme ind i en anden cirkel, hvor der hele tiden lige skal forbedres noget, og den nye komponent o.s.v. skal man også lige have afprøvet.

Jeg har ikke selv købt ny hi-fi i mange år men for et stykke tid siden købte jeg en Cambridge CD 640, jo begejstringen over duften udpakningen, og de flotte blanke overflader lysende lamper var stadigvæk indtakt, men da jeg satte den til og skulle vurdere lyden, så var begejstringen lig nul den lød simpelt dårligt i mine øre, og i følge test skulle den lyde som 95% af high-end, den mening havde jeg helt sikkert ikke, men jeg var trods alt imponeret over hvor meget jeg havde fået for mine penge i materialer.

Den ukritiske begejstring der tidligere galt lyden var altså forsvundet med de evner og den viden og lytteerfaring som jeg havde fået igennem en del år som selvbygger. Jeg var åbenbart nu mere neutral og realistisk.
Ps. måske er en mere nøgent/ neutral vurderingen af lyden generelt noget der følger med erfaring, det var min periode med at købe dyr hi-fi ikke lang nok til at vurdere, det nåede ikke at ske for mig, men jeg kunne godt forstille at det faktisk kunne ske.

Men en ting jeg har lagt mærke til som er svært at styrer, er følgende, når man som selvbygger og har brugt utrolig lang tid på at konstruere og lave noget, man har arbejdet og arbejdet i rigtig lang tid på, og dagen hvor der skal sættes strøm på endelig oprinder/kommer, hjertet banker o.s.v.

Hvis man ikke passer meget på og kender til denne fælde/førelse, så kan man utroligtnemt havne i nøjagtig samme situation som den jeg beskrev vedrørende om at købe ny dyr og flot hi-fi. Det kommer til at lyde bedre end det faktisk gør.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Vedrørende huleboernes hørsel, så var nok den etterbehandling som skjer i hjernen like viktig som selve hørselen. La oss si at huleboeren hører en løve, han reagerer omtrent som dette:

"Jeg hører en lyd, hjernen min forteller meg at den har tilstrekkelig mange fellestrekk med løve til at jeg bør gjemme meg. Jeg foretar derfor ingen analyse av hvorvidt dette er en perfekt løvelyd eller ikke, det er den raske beslutningen og totale overbevisning som redder meg."

Huleboeren reagerer med frykt og spontanitet, og som funksjon av evolusjonen kan han ikke ha overlevd uten denne måten å vurdere, eller snarere IKKE vurdere, på. Dersom vi har nedarvet huleboerens hørsel og bearbeiding av hørselsinntrykk betyr det at dersom vi hører noe for første gang og opplever "ett eller annet" så er hjernen programmert til å feste seg ved dette inntrykket og forsterke det, samt på en måte beskytte oss fra videre analyse. Når hjernen har fått nok data å bearbeide forsøker den automatisk å stenge ytterligere påvirkninger ute.

De øvrige spørsmålene du stiller besvarer du på mange måter selv. Man påvirkes av ulike forventninger enten produktet er billig, eller dyrt, kjøpt eller hjemmelaget osv.

Av samme grunn tviler jeg sterkt på at ICE-power kan få en seriøs vurdering fra din side med det første, ikke grunnet manglende vurderingsevne eller manglende bevisst vilje, men på grunn av høyst ufrivillige blokkeringer. Du kan selvsagt argumentere i mot det, men det rokker ikke ved det faktum at du nå har postet minst 50 innlegg der du trekker ICE inn i diverse tråder for å uttrykke din oppfatning av hvor galt ting kan gå. Dette til tross for at vi alle vet at selv meget erfarne lyttere ikke systematisk ville valgt Hypex fremfor ICE.

Om man ser på hifi som en splittet religion vil dine holdninger mot ICE gi mer mening. De ekstreme jødene og muslimene ser ikke på småreligionene som noen trussel. Heller ikke ser de typisk på Bhuddistene eller Hinduene som noen stor trussel. De går derimot til religionene som ligger deres egen religion nærmest for å kjempe.

De følelsene det hele tiden har vært referert til handler nok mest om fanboymentalitet. En mye brukt analogi er Intel VS AMD CPU. Begge leirene har til dels gode argumenter for å velge som de gjør, imidlertid har de utrolig dårlige argumenter mot alternativet. Jeg tror til dels man kan føle seg forpliktet til å forsvare det man har valgt, ikke bare for å forsvare seg selv, sine valg, sin pengebruk eller hva det måtte være, men fordi man har en irrasjonell følelse av at andre debattanter angriper den produsenten, idemakeren, teknologileverandøren eller liknende som står bak det produktet eller den løsningen man har valgt. Det kan synes som at agressiviteten er proporsjonal med det konkurrerende produktets suksesspotensial. I årene da AMD var underdog kunne man typisk oppleve at AMD-fans var svært agressive mens de ofte møtte skuldertrekk hos Intel-folket.

I forholdet ICE vs Hypex er det utvilsomt sistnevnte som har rollen som underdog. I forholdet klasse ICE vs klasse AB er det derimot typisk ICE som er underdog. Man kan også merke seg hvordan dette påvirker måten debattene føres på, helt uavhengig av tekniske kvaliteter. En viktig faktor er at det også at rollene ikke er konstante. Innenfor en og samme dag kan to teknologier eller to produkter opptre som hhv underdog og "den solide referansen" med et fullstendig rollebytte.

Det vesentlige (som faktisk har med tema å gjøre) er spesielt hvordan det å forsvare et produkt man føler noe for påvirker ens evne til absolutt kvalitativ vurdering. Siden debattene stort sett finnes i hele vårt samfunn mener jeg ingen er fritatt fra slike følelser (og her snakker vi om følelser som frykt, hat, glede osv). Dermed vil det være viktigere å anerkjenne de faktorene som påvirker oss snarere enn å forsøke å overbevise oss om at de ikke eksisterer.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.712
Torget vurderinger
1
Nei. Jeg var lenge av den oppfattelsen (på bakgrunn av erfaring) at det var svært liten forskjell på digitale komponenter. Jeg prøvde en DA-converter og fikk bakoversveis! Enorm forbedring! Senere på kvelden etter flere timers spilling oppdager jeg at direct knappen på forforsterkeren ikke var slått over; mao. jeg hadde hørt på min gamle CD-spiller hele tiden! Lesson learned!

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Voff skrev:
Nei. Jeg var lenge av den oppfattelsen (på bakgrunn av erfaring) at det var svært liten forskjell på digitale komponenter. Jeg prøvde en DA-converter og fikk bakoversveis! Enorm forbedring! Senere på kvelden etter flere timers spilling oppdager jeg at direct knappen på forforsterkeren ikke var slått over; mao. jeg hadde hørt på min gamle CD-spiller hele tiden! Lesson learned!
Slik ærlighet er mangelvare på dette forum. ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Voff skrev:
Minner meg om det jeg opplevde sammen med min bror for halvannet år siden. "To eldre herrer som var over seg av begeistring for en nyinstallert sub." Som viste seg å stå på nivå "null" - altså fullstendig lydløs. Men likefullt en opplevd forbedring i lyden som betinget en flaske vin for å feire. Beskrevet nærmere i en tråd her under "Forskjeller og testmetodikk" i juli 08. Lesson learned? Jeg vet ikke jeg - ørene mine er gjennomgående ganske lettlurte.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
"Jeg hører en lyd, hjernen min forteller meg at den har tilstrekkelig mange fellestrekk med løve til at jeg bør gjemme meg. Jeg foretar derfor ingen analyse av hvorvidt dette er en perfekt løvelyd eller ikke, det er den raske beslutningen og totale overbevisning som redder meg."
Jeg er nokså sikker på at huleboeren hadde blitt sittende hvis denne løven brukte billige signalkabler, feilkonstruert delefilter eller dårlig DA konverter....

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Low-Q skrev:
Jeg er nokså sikker på at huleboeren hadde blitt sittende hvis denne løven brukte billige signalkabler, feilkonstruert delefilter eller dårlig DA konverter....

Jepp. Eller tenk om den var i motfase ???

Mvh. RS

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Ja, da ville nok hjernen tenkt: Dette var jaggu meg en umusikalsk løvelyd, tror jeg blir sittende jeg...

Topp Bunn