Forsterkere Aavik anyone?

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.577
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Kvelden går til testing, telling av penger og evt. drikke seg til økonomisk overmot 😅🤔
Cayin cs88a låter helt konge, men det frister å slippe røret med rør, og mindre varme i et lite rom…

Aavik i180 med integrert dac er på menyen. Erfaringer mottas. Meninger også for all del, men kan vi si oss ferdig med at alt fra den danske gjengen er svindel osv? 🤣

Vedlegg

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.012
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det blir jo litt flåsete på en lørdagskveld - jeg refererte til å bytte ut en fin rørforsterker med transistor. Og så har jeg ikke likt det jeg har hørt av Aavik.

Men, helt uvesentlig for hva du faktisk syns når du sammenlikner de to ved bruk av dine ører og preferanser! :D Så bare ignorer meg.

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.577
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Nei, nei - meninger (i motsetning til klassiske HFS fordømmelser og galle) er god inspirasjon - don´t hold back :)
Jeg har vært rørentusiast siden jeg så lyset rundt 2000 og 15 år før det på gitarfronten, men er har ikke gitt opp å finne noe som gir samme gleden og ikke ulempene. Jeg kunne fint leve med Accuphase, Jeff Rowland, Luxman m.m, og liker så langt det jeg hører fra Aavik. Litt av sjela i disse og litt mer snert og baller. Liker spesielt godt den markante stillheten/separasjonen/svarte bakgrunnen - i mangel av bedre ord. Vi får se hva hjertet sier etter et par dagers vennskap her.

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.012
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Motsatt erfaring her. Alltid transistorforsterkere i første del av hifi-«karrieren». Det er selvsagt gode og dårlige amper av begge deler, men ørene mine liker helt klart rør best.

Skjønner dog veldig godt at du ønsker deg bort fra varmeutviklingen. Likevel, en pris verdt å betale, mener jeg :)

Er lurt det du gjør, med å teste over tid. Førstebegeistringen/-inntrykket endres ofte etter hvert. Nå vet jeg ikke hva Aaviken koster opp mot den du har (mye, tenker jeg) - men før du tar en avgjørelse, hva med å også teste en dyrere røramp?

Edit: håper du holder oss oppdatert på hva du konkluderer med, uansett.

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.577
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Er sjelden et sjakktrekk å bruke feil navn på de man vil bli venner med, så jeg får rette meg selv: Det er visst en U180 jeg sitter og hører på - ikke en i180 :)
Men låter gjør det, det må jeg si. Blir en lang natt...

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.577
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Var så stille her, at jeg lurer på om jeg skal lufte at jeg vurderer Bladelius som eneste alternativ 🤭
Neida. Joda, faktisk. Men der er det jo ingen som har førstehåndserfaring enda (Ask med dac og streamer), men en tur innom Morten før jeg bestemmer meg i morgen, det må det bli.
Men den Aaviken ass! Dette låter så stas at jeg til og med kan klare å fortrenge mitt mentale bilde av verdens slueste og mest entusiastisk danske kabelselger :)

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
726
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Har hørt en del I-180 hos forhandler, og må si jeg er veldig imponert.

Har ikke testet den hjemme. Men hadde storebror I-580 i anlegget over en lengre periode. Der erstattet den et rent rør oppsett. Det er klart at den ikke matcher mellomtonen til en god rørforsterker, men var bedre på andre parameter. Med litt justeringer synes jeg også mellomtonen (les: stemmer) ble bra. Den har en en meget bra dynamikk, og gjør at musikken blir fengende. Den er liten og lett, men en krutt-tønne av en forsterker.

• Liker
Reaksjoner: vim

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Antall liker
261
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Har en U180 med intergrert Dac. En knallforsterker jeg har hatt i noen måneder. Byttet fra Devialet 440 pro. Det var et lydmessig kjempeløft.

• Liker
Reaksjoner: vim

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er standard Pascal Klasse D-moduler i Aavik, samme type som ofte brukes i aktive høyttalere, som feks Dutch & Dutch 8c. Med andre ord en konkurrent til Hypex, Purifi og IcePower moduler.

Forskjellen på Pascal kontra de andre er i hovedsak høyere utgangsimpedanse som gjør at Pascal ikke er lastuavhengig. Det betyr at impedansen i høyttaleren oppover i frekvens vil påvirke frekvensresponsen ut fra forsterkeren, noe som kan slå heldig eller uheldig ut avhengig av hvem, hva, hvor.

Utover fint design og forskjellige funksjoner er min mening at ytelsen ikke står i stil til prisen. I Stereophile testet vel statement-produktet deres som målte så dårlig at de ikke publiserte målingene. Skeptisk er vel mitt mellomnavn sånn generelt, men ville vært skeptisk.

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
12.060
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Mener å huske at Gato også kjører med Pascal klasse D-moduler i 250s og 400s, og de gjør seg heller ikke bort. - Og det til en langt rimeligere pris enn Aavik . I mine øyne er de også et penere skue

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.577
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Har en U180 med intergrert Dac. En knallforsterker jeg har hatt i noen måneder. Byttet fra Devialet 440 pro. Det var et lydmessig kjempeløft.
Og med storebror til mine Oscar Duo og adresse i samme kommune, må jo dette være tegn på at jeg er på sporet av noe bra :)

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
384
Hadde en I180 på hjemlån i noen dager. Masse krefter og detaljer, men til slutt oppfattet jeg den som mindre musikalsk enn Canor 1.20, en integrert klasse A-forsterker. Den ble derfor returnert.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.161
Torget vurderinger
2
Aavik fra det første rommet jeg hørte på i Munchen (2022 messen), og jeg synes det spilte veldig imponerende med tanke på størrelsen på høyttalerne.

Her var lydbildet stort og detaljene strømmet frem fra alle kanter. Roy Ervin satt allerede i rommet når jeg kom, og det var også hyggelig å se kjente ansikt. :)

Vedlegg

Topp Bunn