Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    Hvilken avspiller bruker du baluba?
    Laptop med Jriver. Og det låter ganske fortryllende akkurat nå. Har spilt uavbrudt siden siste post, og har i en periode med Steely Dan og Donald Fagen peaket jeg et godt stykke over 100 db. Og så stor dynamikk er det ikke på de heftigste låtene deres, så det endte med en test på at dette kan spille høyt nok. Jeg nevnte jo det med lavere signal enn min gamle DDE1, men det er ikke noe problem. Det er bare litt angstbetont å skru så høyt opp når man ikke er vant til det.

Da har jeg vært gjennom Arne Domnerus, Ry Cooder, Chet Baker, Steely Dan, Donald Fagen og Rickie Lee Jones, og er ikke helt mett enda. Men nå må jeg ta en pause, for jeg begynner å bli lyttedøv. Da er det på tide med en liten pause. Slik er det jo i konsertsalen også, og dette var et veldig langt første sett. På tide med en røyk og en dusj (det siste gjør jeg ikke i pausene på konserter). En ting er sikkert, jeg opplevde en realisme på jazzmusikk som absolutt holder mål.

MT-3 er en vellydende forsterker, og kjent for å være varm. Det bekymret meg litt at tidligere Abe-konstruksjoner i Elcomp også var varme. Kanskje det ville bli for mye? Det var tilfellet med DDE1. Men her fant jeg balanse mellom sødme og stram regi som er besnærende. Kanskje ikke korrekt, men levende. Høyttalerne som formidler det hele er Kef Q 55,5. De er vel åtte år gamle, men noen ok 2,5-veis apekister med bassrefleks foran og bak. Sistnevnte er plugget av lokale akustiske årsaker. De er vel typisk Kef UniQ i den rimelige klassen. Fysisk større enn den nye iQ-klassen, og med en vanlig firkantet kasse i motsetning til den nyere Q-serien med båtform bak.

Systemet låter fint nå, men høyttalerne er under vurdering. Jeg ser ut til å bli så fornøyd at jeg kanskje ønsker å venne meg skikkelig til den lyden jeg har nå før jeg forandrer på den igjen. Men jeg har et godt tilbud som kan bli vanskelig å si nei til. Men inntil videre blir det Abrahamsen + Xindak + Kef = en kombinasjon som spiller musikk med en fin karakter.

Eneste som jeg nå føler er at anlegget kanskje kan bli litt for koselig, selv om kveldens test viste at anlegget kan levere fusion med fynd og klem. Men det er en kos over det hele når musikerne tar det mer piano. Trommer treffer godt og har en fin klang av både skinn og kasse. Det er uten tvil den beste digitallyden jeg har hatt hjemme, og det låter veldig analogt. Man får ikke spesielt store assosiasjoner til digital kilde sett bort renheten. Ut fra hukommelsen ville jeg hatt vansker med å overgå den gjengivelsen av Pirates på min Thorens/Boston vinylrigg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Det bekymret meg litt at tidligere Abe-konstruksjoner i Elcomp også var varme. Kanskje det ville bli for mye?
    Som jeg nevnte da jeg hadde byttet ut det opprinnelige dac-/upsampler-kortet i V6.0 (Som har en Cirrus Logic CS4397-chip) med det nye kortet (som skal kurere "grumsete lyd"-problemet mange får med tidlige V6.0) som har en AKM4396-chip (samme som i A-Dac) ble den mer "nøytral" i lyden. Med det gamle kortet låt den mer "Electrocompaniet". A-Dac låter egentlig temmelig nøytralt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Det bekymret meg litt at tidligere Abe-konstruksjoner i Elcomp også var varme. Kanskje det ville bli for mye?
    Som jeg nevnte da jeg hadde byttet ut det opprinnelige dac-/upsampler-kortet i V6.0 (Som har en Cirrus Logic CS439-chip) med det nye kortet (som skal kurere "grumsete lyd"-problemet mange får med tidlige V6.0) som har en AKM4396-chip (samme som i A-Dac) ble den mer "nøytral" i lyden. Med det gamle kortet låt den mer "Electrocompaniet". A-Dac låter egentlig temmelig nøytralt.
    Ok. Det stemmer godt overens med mine observasjoner i dag.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    395
    baluba skrev:
    el_mariachi skrev:
    Laptop med Jriver.
    Hmm, synes det er litt for lavt gain her. Har kanskje noe å gjøre med preen som er en Lc Audio Sidewinder, men det er jo ikke noe problem med andre kilder.
    Dårlig med tekniske data på den A-Dac'n synes jeg.

Men lyden er rett og slett bra. Koser meg glugg ihjel her.

EDIT: Kan det ha noe med Foobar å gjøre?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg la nettopp merke til at Elkjøp endelig også har begynt å selge de oppgraderte Abrahamsen-produktene, og i tillegg kaller de dem V1.1, V2.1, V3.1 og V4.1. Ny versjon? Hva kan dette bety?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    baluba skrev:
    el_mariachi skrev:
    Laptop med Jriver.
    Hmm, synes det er litt for lavt gain her. Har kanskje noe å gjøre med preen som er en Lc Audio Sidewinder, men det er jo ikke noe problem med andre kilder.
    Dårlig med tekniske data på den A-Dac'n synes jeg.

Men lyden er rett og slett bra. Koser meg glugg ihjel her.

EDIT: Kan det ha noe med Foobar å gjøre?
    Nei, jeg tror ikke det har med Foobar å gjøre. Som jeg skriver bruker jeg Jriver, og opplever akkurat det samme som deg - lav gain. Det gjør at jeg drar opp volumpotmeteret høyere enn jeg noen gang har gjort det tidligere. Men det er nok slik det skal være, for også min HK cdp har samme lave utgangsnivå. Å sette på en step up skal fungere veldig bra, men da stiger plutselig prisen med 1500 villedende kroner. Selv om det kan være billigere på utenlandske nettsider så bryr jeg meg ikke. Jeg bare skrur opp så mye som nødvendig. Det oppleves rart å måtte opp på klokken 3 på volumkontrollen for å få et realistisk nivå på orkestermusikk, men sålenge realistisk nivå faktisk kan oppnås så bryr jeg meg lite om det etterhvert. Det føles bare litt rart, for jeg har aldri opplevd det før. Men forsterkeren er like sterk som før, så den går jo ikke i metning før den leverer for mye effekt, uansett hvor volumpotten befinner seg. Sålenge det ikke går utover lydkvaliteten, for hvis det gjør det så er dette en potensielt enda større perle enn antatt, så kan jeg leve med situasjonen slik den er i dag. Mer effektive høyttalere vil uansett finne veien til Casa baluba etterhvert, og siden det ikke er et problem i dag så vil den siste biten (den subjektive følelsen av lite krefter når det må skrus så mye opp) også forsvinne i det byttet.

Men som sagt så opplever jeg ingen sammenheng mellom lavt utgangsnivå og lydkvalitet. Det eneste er at jeg må skru mer opp. Hadde jeg vært 17 år så ville det vært uakseptabelt å skru så høyt opp, for da hadde jeg (som de fleste andre) en forfengelighet som gikk ut på at øredøvende volum før "klokken tolv" var en kvalitet i seg selv. Spesielt når forsterkeren ikke hadde mer enn "femti Nad-watt" og ikke "hundre pappwatt". Enhver forfengelighet av den typen er selvsagt forsvunnet i dag. Nå er det bare det som kommer ut av høyttalerne når jeg sitter i godkroken i sofaen som betyr noe, uansett hvor mye jeg har skrudd opp på volumet. Abe leverer nok til at jeg får et realistisk volum, og da er jeg fornøyd.

Oj oj oj, som jeg gleder meg til å komme hjem til Bergen igjen. Nå er det ferie på Karmøy med guttungen som er førsteprioritet, så får musikkgledene vente litt til. Den som venter på noe godt kan klare seg med AKG K530 plugget inn i laptop-en i mellomtiden. :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    395
    Det er ikke noe problem her heller, i og for seg. Men det er dette med vanen.

Ellers er dette "bærre lækkert!

Fortsatt god ferie.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker og bukker samtidig som jeg gliser med tanken på musikklytting i sommerregnet. ;)

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    170
    baluba skrev:
    Takker og bukker samtidig som jeg gliser med tanken på musikklytting i sommerregnet. ;)
    Regn? Her har det ikke regnet siden i går..

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    395
    Her ser dere hvordan A - DAC se ut på innsiden.

Ser ikke ille ut i forhold til prisen dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slettes ikke verst, selv til den opprinnelige prisen på ca 1700 kroner. For vi skal ikke glemme at den kostet det for ikke så lenge siden, så jeg tror vi kan slå fast at 900 er en kampanjepris for å feste merkenavnet Abrahamsen til forbrukernes bevissthet. De kan rett og slett umulig tjene noe her, og de må også være effektive for å ikke ha et kalkulert tap.

Det blir en større og større glede av å være Abrahamsen-venn med A-DAC. Det er nesten som A-DAC fortjener en egen tråd.

kise

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    19
    må si meg enig der Baluba, vet ikke om det stemmer, men jeg syntes den blir bedre og bedre.
    gitt den et stort 24v 10A++ power også, uten at jeg vet om dette hjalp noe, byttet ikke noe frem og tilbake
    vet at den ikke bruker noe i nærheten av så mye effekt, men det var seg sånn at jeg bare hadde dette poweret liggende så jeg tenkte hvorfor ikke.
    Får se om jeg får tid til å gjøre noe mere test på dette med tiden, hehe for alt jeg vet låter den dårligere med det nye :p

Men jeg koser meg i alle fall veldig med A-dac uansett

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vet aldri, og det koster så lite å prøve. Selv gleder jeg meg over tilstanden slik den er en stund, så får vi se når loppene i blodet gjør seg gjeldende igjen. Alltid gøy å forsøke seg på forandringer som ikke koster noe særlig. Men som du skriver, A-DAC låter godt nok i utgangspunktet. :)

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    361
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikke ille ut i forhold til prisen dette.
    Det er vel det simpleste du kan få av kvalitet, men det er vel flere som ikke forstår seg på elektronikk her og heller ser på layouten som kvalitet;D

Ikke noe som er verre en kvaliteten på SMD komponenter som gjenspeiler seg i prisen på produktet ut til kunde.
    Koster vel noen få kroner å få produsert på rette plassen.
    900.- er ran med godkjenning fra kjøper.

Sonicfrontiers

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan ikke regne med å få noe for 900 kroner. Det er en arbeidstime inkl. moms. 900 kroner er nesten som startpris for handel å regne ved elektronikk-kjøp i vanlig detaljbutikk. Innimellom butikken og produsent/agentur finnes det i tillegg frakt og øvrig infrastruktur. DIY kan ikke brukes som en parallell. Mulig det kunne vært gjort billigere i et lavkostland, men den ferdige prisen ville likevel ikke kunne blitt stort lavere. Da måtte det isåfall vært solgt utelukkende gjennom nettbutikker.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    fikk svar fra Elkjøp sentralt på facebook.. MK1

Hei Frank,
    Når det gjelder Abrahamsen begynte vi på nett (dette er ikke nødvedigvis representativt for alle våre butikker) å selge "MK2" rett før sommeren. Vi har hatt masse gode tilbud på MK1 i senere tid, for å tømme lageret og jeg er ganske sikker på at mange har gjort gode "kupp" på mk1 Abrahamsen hos oss :)

Som xxxxxx sa rett over her så har man 30 dager returrett. Da kan du ta sjansen og PRØVE hjemme hos deg selv og bruke dine egne ører (og rom) til å vurdere!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mye liv i Abrahamsentråden denne uka. ;) Fungerer utstyret for bra? ;)

Hos meg spiller i alle fall V6, V3 og 2xV4 fremdeles som bare det. :)

Venter på nyheter om V5 og RIAA-ene også, men det kan vel antakeligvis la vente på seg. ;)

På Abrahamsens Facebook-side hadde vi (Hei, Kise.) en idé om Abrahamsen T-skjorter. Hva synes folk om dét?

Burde vel kanskje innhente Abe's tillatelse, men litt reklame sier de vel sikkert ikke nei til?

kise

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    19
    Åh, hoss meg er det liv =) (koser meg med masse utsty der Per og co har hatt en finger med i spillet)
    Men da det er Abrahamsens merket vi snakker om:
    Sa-1 speller som en drøm --- VIL HA 2 til =) men hvordan skal en få til det.......
    v3.0 koser seg og får knapt nokk blund på øyet.
    v4.0 er på besøk hoss en annen v4.0 og koser seg der som monoamp, Står på 24/7 og speller nydelig.
    A-dac både hjemme og på jobb gjør en knall jobb og får meg til å glise bredt mange ganger vær dag.

T-skjorte ja, det har jeg lyst på =)
    vi kan jo i værste fall lage noen selv med sånn clas ohlson påstryk utskriftsark, har laget dette før og det fungerte latterlig godt.
    Evenutelt en hettegenserjakke kunne jeg tenkt meg. sånn som har glidlås.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    kise skrev:
    Sa-1 speller som en drøm --- VIL HA 2 til =) men hvordan skal en få til det.......
    Har du en sånn? :eek: Tøft. Ikke den tilhørende pre-en?

Hadde vært artig å høre en gang.

vi kan jo i værste fall lage noen selv med sånn clas ohlson påstryk utskriftsark, har laget dette før og det fungerte latterlig godt.
    Det finnes jo sånne nettbutikker der man kan designe og bestille egne motiver på plagg.

kise

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    19
    Dazed skrev:
    kise skrev:
    Har du en sånn? :eek: Tøft. Ikke den tilhørende pre-en?

Hadde vært artig å høre en gang.
    Nei, desverre... (tror kanskje ikke det ble laget noe spesieltstort antall av den pre ampen)

Det finnes jo sånne nettbutikker der man kan designe og bestille egne motiver på plagg.
    Ja det er sant, men mange av disse godkjenner ikke grafisk på gensere.. men en t-skjorte skulle jo gå bra =)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    T-skjorte bryr jeg meg ikke om, men min A-DAC oppfører seg fortsatt eksemplarisk. Ikke noe problem, og ren plug'n'play med ASIO4ALL. Og jeg er fortsatt like fornøyd med lyden. Utrolig gøye penger å bruke. Merket det ikke i lommeboken engang. :)

Med andre ord, fortsatt vennlig innstilt overfor Abe.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Som en kuriositet. Bruker V2.0 som headamp via høyttalerterminalene (og via impedansboks). Fungerer aldeles utmerket.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan du skrive noe mer om den impedansboksen? Pris, navn og anskaffelsested, for eksempel? Har en forsterker som ville vært ideell til en slik løsning.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Seriøst: Abrahamsen Audio burde hatt den boksen (eller selvsagt at de lager sin egen boks...) og et par HE-6 i demorommet sitt, slik at de som var innom fikk høre hva V2.0 gjør av magi på hodetelefoner også. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Tusen takk for den. Det er billigere enn å kjøpe en skikkelig headamp. :)
    Ikke hvis du tar med prisen av en V2.0 i regnestykket. ;)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Han sa "Har en forsterker som ville vært ideell til en slik løsning." :) Spent på hvilken.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Han sa "Har en forsterker som ville vært ideell til en slik løsning." :) Spent på hvilken.
    Samme som brukes til Stax, En MingDa Mini. All tube, EL84 i utgangene. 2x13 utrolig musikalske watt. Et undervurdert rør, men det har sin egen vennetråd.
    Mange veldig billige forsterkere har det røret, og det finnes også ofte i vintage hifi fra sekstitallet. Blant annet Tandberg har vel brukt det røret noen ganger. Perfekt til Stax, så hvorfor ikke til AKG?

agravas

Medlem
    Ble medlem
    02.02.2011
    Antall liker
    0
    Sted
    Frei
    Hei alle Abrahamsen`s venner. Jeg er den glade eier av to stk V4. Kjører en Hegel HD20 som pre nå.
    Er på leten etter en preamp med noe varm lyd. Sett litt på rørpre, men dette er det ikke så mye av til mitt budsjett akkurat nå.. Noen som har prøvd Parasound NC2100 til disse? Event gode gamle Classè CP-35? Eller andre forslag..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Super skrev:
    Eeeeeh, hva med Abrahamsen preamp?
    Det, eller en brukt EC4.7? Det har gått flere i det siste til helt ned mot 5000 Kr, mener jeg.

agravas

Medlem
    Ble medlem
    02.02.2011
    Antall liker
    0
    Sted
    Frei
    Hvordan er det med SUB utgang på V3'n da? Også vil jeg helst ha med to sett PREutganger, siden jeg tenkte å bi-wire, en V4 på hver høytaler.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    agravas skrev:
    Hvordan er det med SUB utgang på V3'n da? Også vil jeg helst ha med to sett PREutganger, siden jeg tenkte å bi-wire, en V4 på hver høytaler.
    Ingen sub-utgang, men én balansert og én single ended-utgang, som Abrahamsen sier det er OK å bruke samtidig.

For bi-amping kan du vel bruke en Y-splitt eller mekke en egen overghang fra de balanserte utgangene til to single-ended utganger?

Tror ikke det finnes mange forforsterkere med to pre outs, men noen finnes det nok.

Tror heller ikke det finnes mange rene forforsterkere med subwoofer-utgang. Stilelr meg tvilende til at det finens noen i det hele tatt med BÅDE subwoofer-utgang og to pre outs.

Kjører med V3 og 2 stk. V4 selv, men jeg bruker dem som brokoblede monoblokker og har ikke dette problemet.

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    201
    Sted
    Ved Mjøsa
    Noen som har e-mailen til Thomas Abrahamsen? Skulle hatt litt hjelp vedr. delefilteret i et par eldre EC-Qube'r...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn