baluba
Æresmedlem
- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.156
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Laptop med Jriver. Og det låter ganske fortryllende akkurat nå. Har spilt uavbrudt siden siste post, og har i en periode med Steely Dan og Donald Fagen peaket jeg et godt stykke over 100 db. Og så stor dynamikk er det ikke på de heftigste låtene deres, så det endte med en test på at dette kan spille høyt nok. Jeg nevnte jo det med lavere signal enn min gamle DDE1, men det er ikke noe problem. Det er bare litt angstbetont å skru så høyt opp når man ikke er vant til det.el_mariachi skrev:Hvilken avspiller bruker du baluba?
Da har jeg vært gjennom Arne Domnerus, Ry Cooder, Chet Baker, Steely Dan, Donald Fagen og Rickie Lee Jones, og er ikke helt mett enda. Men nå må jeg ta en pause, for jeg begynner å bli lyttedøv. Da er det på tide med en liten pause. Slik er det jo i konsertsalen også, og dette var et veldig langt første sett. På tide med en røyk og en dusj (det siste gjør jeg ikke i pausene på konserter). En ting er sikkert, jeg opplevde en realisme på jazzmusikk som absolutt holder mål.
MT-3 er en vellydende forsterker, og kjent for å være varm. Det bekymret meg litt at tidligere Abe-konstruksjoner i Elcomp også var varme. Kanskje det ville bli for mye? Det var tilfellet med DDE1. Men her fant jeg balanse mellom sødme og stram regi som er besnærende. Kanskje ikke korrekt, men levende. Høyttalerne som formidler det hele er Kef Q 55,5. De er vel åtte år gamle, men noen ok 2,5-veis apekister med bassrefleks foran og bak. Sistnevnte er plugget av lokale akustiske årsaker. De er vel typisk Kef UniQ i den rimelige klassen. Fysisk større enn den nye iQ-klassen, og med en vanlig firkantet kasse i motsetning til den nyere Q-serien med båtform bak.
Systemet låter fint nå, men høyttalerne er under vurdering. Jeg ser ut til å bli så fornøyd at jeg kanskje ønsker å venne meg skikkelig til den lyden jeg har nå før jeg forandrer på den igjen. Men jeg har et godt tilbud som kan bli vanskelig å si nei til. Men inntil videre blir det Abrahamsen + Xindak + Kef = en kombinasjon som spiller musikk med en fin karakter.
Eneste som jeg nå føler er at anlegget kanskje kan bli litt for koselig, selv om kveldens test viste at anlegget kan levere fusion med fynd og klem. Men det er en kos over det hele når musikerne tar det mer piano. Trommer treffer godt og har en fin klang av både skinn og kasse. Det er uten tvil den beste digitallyden jeg har hatt hjemme, og det låter veldig analogt. Man får ikke spesielt store assosiasjoner til digital kilde sett bort renheten. Ut fra hukommelsen ville jeg hatt vansker med å overgå den gjengivelsen av Pirates på min Thorens/Boston vinylrigg.