Nuth1986
Medlem
da var dacen fra abrahamsen i hus også er det noen av dere som har erfaring med denne?
Hvilken av de 2 ? .Nuth1986 skrev:da var dacen fra abrahamsen i hus også er det noen av dere som har erfaring med denne?
GisleB skrev:Hvilken av de 2 ? .Nuth1986 skrev:da var dacen fra abrahamsen i hus også er det noen av dere som har erfaring med denne?
har v6 den største kjempe fornøyd hører det går ann å oppgradere den! hva blir gjort da?
Nuth1986 skrev:Hei,GisleB skrev:Hvilken av de 2 ? .Nuth1986 skrev:da var dacen fra abrahamsen i hus også er det noen av dere som har erfaring med denne?
har v6 den største kjempe fornøyd hører det går ann å oppgradere den! hva blir gjort da?
Ja jeg har "oppgradert" den med å skifte upsamplings kortet. Men er usikker på om du får dette uten at det kortet du har er slik at du får en ullen lyd av og til. ( Altså en feil ved dacen )
Er vel strengt tatt ikke en "oppgradering" men en fix av et problem som var med denne dacen. Det som jeg la merke til med en gang er at litt av "EC" lyden forsvant og den ble litt mer "oppløst" ( mindre fet ) og egentlig litt mer nøytral i lyden etter at jeg skiftet upsamplingskort. Denne forandringen må jo folk velge selv om de synes det er en oppgradering eller ikke.
Vet ikke om noe annet og er meget interressert om det er en annen oppgradering det er snakk om ? Veldig lett å skifte dette kortet selv, ingen lodding eller noe, bare dra det opp og sette på nytt.
OKA skrev:Da har omsider jeg også skiftet upsamplingskorten på min v6. Jeg har hatt problemet med ulik lyd fra starten ( forskjellige grader av ullen lyd) men i en periode i fjor var dacen kun brukt med en kilde og da var ikke problemet så fremtredende. I de siste halvåret har jeg imidlertid gått lei og fikk kjapt og greit tilsendt nytt kort. Jeg har det gamle så det er lett å tilbakestille dacen.
Nå som jeg har hatt den innkjørt og vel så det er det på tide med en tilbakemelding.
- ingen problemer med ullen lyd
-overaskende stor lydforskjell
- lavere output, ca 2-3 dB etter øret (nå ganske likt med lyden fra CD)
- langt mer nøytral i lydbildet, ligner mer på lyden direkte fra min CD spiller mens det før aldri var tvil om hva jeg lyttet på
- kanskje en fordel fra CD da jeg i utgangspunktet er fornøyd med lyden derfra og nå har beholdt den med et lite løft lydmessig
- kanskje en ulempe i forhold til tv-lyd, DVD og usb fra pc da den mørke, "seige" klangen kledde anlegget/lydkildene godt.
- jeg har bare en DVD-audio (REM New adventures in HIFI) og der virker det tilsynelatende som det som dypbassen er mindre kjapp enn før samt at den mørke klangen egentlig kledde albumet
Uansett, jeg var klar for byttet pga ullen-lyd problemet men det er ikke grunn til å bytte dersom man kan leve med det problemet og liker godt klangen fra v6 med det opprinnelig kortet,.
5500 Kr er en knallpris, selv om elkjøp-utgaven er uten oppgraderingen, og når du i tillegg får oppgraderingen gratis av Abrahamsen er det jo et kupp.zebby skrev:Tenke jeg skulle prøve V3.0 i dag, stakk innom Elkjøp og fikk ett eksemplar til nettpris, 5500 kr. Desverre viste det seg når jeg fikk den hjem at den var deffekt, mye støy nesten som volumet står på full spiker pluss at det kommer ingen lyd fra den.
Snakket med Abrahamsen og det viser seg at forsterken må inn for modifisering til siste skrik kostnadfritt. Så alt i alt sparer jeg noen kroner fremfor å kjøpe ett nytt eksemplar som er oppgradert til siste versjon.
Lydmessig? Hmmm. På V3 er vel bare oppgraderingen nytt display og bedre fjernkontrollmottak, men det er jo absolutt et flott produkt uansett. Jeg har en selv, som jeg er fornøyd med.Så hva gjør jeg, tror dere at det gevinster lydmessig å sende den til Abrahamsen for service eller skal jeg returnere den til Elkjøp? Må innrømme at nyskjerrigheten sliter i meg. Tror begge forforsterkerne skal være lett omsettelig på brukten anyway.
Nå er begge V4-ene hjemme igjen etter litt håndspåleggelse hos sjefen sjøl. Det spiller som pokker her nå, men den svake brummingen fra basselementene på tomgang, blir jeg visst ikke kvitt.Dazed skrev:Maken til service har jeg ALDRI opplevd!
Jeg har bestilt Klipsch RF-63 høyttalere som jeg skal spille på med brokoblede V4.0UP, og fikk noen hint om at det burde jeg være forsiktig med siden de kunne være for lettdrevne. Noe jeg iofs. syntes var rart, men ville undersøke likevel. Så jeg ringte Per Abrahamsen og spurte. Det var intet som helst problem, og lettdrevne høyttalere gjorde jobben for V4 utelukkende lettere. Ang. impedansen mente han at en brokoblet V4 taklet impedanser ned i EN HALV Ohm, og det eneste som kunne stoppe den (Altså trigge beskyttelseskretsen, ikke ødelegge forsterkeren.) var når den ble for varm av å bruke veldig mye effekt på tungdrevne høyttalere.
Når jeg først hadde selveste høvdingen på tråden, spurte jeg om brummingen i forsterkeren jeg har snakket om før, som jeg ikke blir kvitt. Da foreslo han at jeg kunne levere forsterkeren til han en kveld, og få den igjen neste kveld, sjekket og fikset, og samtidig skulle jeg ta med den nye jeg kjøper, så han kunne gå over den også, og forsikre at de to er matchet i gain og alt annet, siden jeg skal ha de til hver sin kanal.
Jaggu godt å være Abrahamsen-venn! TOPP karakter! TAKK, Abrahamsen!
Helt enig, men det er nok mulig at noen opplever A-DAC som litt over the top. Det plager ikke meg. Som du skriver så gjelder det å handle mens det fortsatt er mulig. Kanskje lagrene til de butikkene som har lav pris på den er store, men for sikkerhets skyld har jeg lagt enn til side på Musikkmagasinet i tilfelle det ikke dukker opp en brukt de nærmeste dagene. Kanskje den er for billig til at noen gidder å selge den, og heller lar den samle støv i et skap? Til det har jeg bare en ting å bemerke, og det er at salg av noe du ikke trenger lenger kan hjelpe en fattig faen til å oppleve bedre lyd fra systemet sitt. Det gjelder jo å sørge for at flest mulig får oppleve den kvaliteten. Men nå har jeg fornedret meg selv nok med min tigging. ;Del_mariachi skrev:Må vel melde meg inn i klubben jeg også.
Anskaffet meg en A-DAC for et par dager siden og jeg må si att til 899,- skal det vel godt gjøres å tangere dette kjøpet.
Spillte en del LZ og Hendrix rippet i FLAC i går og fikk et ganske så bredt smil rundt hodet!
Men MP3 låter dårlig selv med 320kbps, er vel ikke annet og vente heller.
Løp og kjøp mens de koster 899,-!
Takk for et godt svar, og jeg er ikke i tvil om at det du skriver er (mer eller mindre) sant. Men hvis lyd i det hele tatt kan kvantifiseres, så tviler jeg sterkt på at noe skikkelig hifi-produkt kan låte så dårlig som 25 prosent av det beste i samme klasse. Dette er begge to definitive budsjett-produkter, og det jeg har hørt av A-DAC er ikke så ille at den kan være hele 75 prosent dårligere enn hvilket som helst annet produkt, hvis det ikke er defekt eller ekstremt mislykket. Men det er selvfølgelig et tolkningsspørsmål siden lydkvalitet ikke kan kvantifiseres utover tekniske specs, så din skala kan selvsagt ha en helt annen betydning enn min.Loevhagen skrev:Har hatt A-DAC og V6.0 over lengre tid i både stereoanlegg og hodetelefoner. V6.0 er bedre. Ikke fordi den er dyrere, men fordi jeg oppfatter den som litt mindre kantete i lyden. V6.0 var jeg svært glad i lenge, men fant ut etter å ha sammenlignet den med andre digital-til-analog konvertere at bassen er litt lite artikulert, og helt øverst er det antydning til litt hardhet. Generelt sett synes jeg at V6.0 er en god DAC.
A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller ikke 25% av V6.0.
V6.0 ble solgt nå nylig, og den nye eieren rapporterte at han var svært fornøyd med lyden, og det skjønner jeg da V6.0 er en god DAC.
Min A-DAC ligger, som du helt riktig antyder / gjetter, i skapet ubrukt. Skal jeg selge den så blir det 160 kroner i frakt + eventuelt oppkrav. Så da må jeg jo selge den for ca. netto 340,- Det gidder jeg ikke. Sikkert ikke så mange andre heller. Man har da en god backup-DAC til 340 kroner...
OBS: Jeg sa "A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller ikke 25% av V6.0.". Du leste "A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller 25% av V6.0." LITT forskjell.Takk for et godt svar, og jeg er ikke i tvil om at det du skriver er (mer eller mindre) sant. Men hvis lyd i det hele tatt kan kvantifiseres, så tviler jeg sterkt på at noe skikkelig hifi-produkt kan låte så dårlig som 25 prosent av det beste i samme klasse
Ai ai ai! Beklager så mye, for dette er en pinlig missforståelse av meg. Selvfølgelig burde jeg forstått det du skrev på riktig måte. Jeg tok deg nok for å være en av de kranglefantene som alltid må overdrive, noe som jeg nå ser ikke er tilfellet.Loevhagen skrev:OBS: Jeg sa "A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller ikke 25% av V6.0.". Du leste "A-DAC til under en fjerdepart av prisen spiller 25% av V6.0." LITT forskjell.Takk for et godt svar, og jeg er ikke i tvil om at det du skriver er (mer eller mindre) sant. Men hvis lyd i det hele tatt kan kvantifiseres, så tviler jeg sterkt på at noe skikkelig hifi-produkt kan låte så dårlig som 25 prosent av det beste i samme klasse
Mao. så sa jeg at A-DAC spiller veldig bra målt opp mot ytelsen til V6.0, men til en mye lavere pris
Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.Dazed skrev:Men den har en fjerdepart av inngangene, en fjerdepart av kabinettet, en fjerdepart av komponentene, samt en "wallwart" i stedet for innebygget psu, etc.
Har ikke tenkt så mye på det. A-Dac'ene sørger for PC-lyd på hhv. kontoret og "hjemmekontoret". (surferommet) Der er det strengt tatt ikke så farlig. De mater hhv. en liten T-Amp med Dali Suite høyttalere og et sett Argon 7350A aktive høyttalere.baluba skrev:Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
Jeg hadde heller ikke brydd meg i din situasjon, sett bort fra i ren eksperimentlyst. Men som du skriver så er det en idé som er verdt å følge opp, noe jeg sikkert kommer til å gjøre. Det finnes i alle fall en i familien nå, og om en uke kanskje to.Dazed skrev:Har ikke tenkt så mye på det. A-Dac'ene sørger for PC-lyd på hhv. kontoret og "hjemmekontoret". (surferommet) Der er det strengt tatt ikke så farlig. De mater hhv. en liten T-Amp med Dali Suite høyttalere og et sett Argon 7350A aktive høyttalere.baluba skrev:Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
Det hadde kanskje vært artig å bygge seg et par-tre små PSU-er til usb-dac'ene og kanskje til Squeezebox-en. Bare for å se om det faktisk gjorde noe. Takk for idéen. Det skal jeg tenke mer på.
Vel, nå har jeg bestilt tre ?11-kretskort og de vriene delene fra AMB, så da kan det hende jeg prøver snart. ...Og jeg holder DEG ansvarlig!baluba skrev:Jeg hadde heller ikke brydd meg i din situasjon, sett bort fra i ren eksperimentlyst. Men som du skriver så er det en idé som er verdt å følge opp, noe jeg sikkert kommer til å gjøre.Dazed skrev:Har ikke tenkt så mye på det. A-Dac'ene sørger for PC-lyd på hhv. kontoret og "hjemmekontoret". (surferommet) Der er det strengt tatt ikke så farlig. De mater hhv. en liten T-Amp med Dali Suite høyttalere og et sett Argon 7350A aktive høyttalere.baluba skrev:Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
Det hadde kanskje vært artig å bygge seg et par-tre små PSU-er til usb-dac'ene og kanskje til Squeezebox-en. Bare for å se om det faktisk gjorde noe. Takk for idéen. Det skal jeg tenke mer på.
Det er helt greit sålenge jeg får vite hva jeg enten bør eller ikke bør gjøre...Dazed skrev:Vel, nå har jeg bestilt tre ?11-kretskort og de vriene delene fra AMB, så da kan det hende jeg prøver snart. ...Og jeg holder DEG ansvarlig!baluba skrev:Jeg hadde heller ikke brydd meg i din situasjon, sett bort fra i ren eksperimentlyst. Men som du skriver så er det en idé som er verdt å følge opp, noe jeg sikkert kommer til å gjøre.Dazed skrev:Har ikke tenkt så mye på det. A-Dac'ene sørger for PC-lyd på hhv. kontoret og "hjemmekontoret". (surferommet) Der er det strengt tatt ikke så farlig. De mater hhv. en liten T-Amp med Dali Suite høyttalere og et sett Argon 7350A aktive høyttalere.baluba skrev:Har du vurdert å skifte ut veggvorten med en bedre psu? Det har jo vist seg å være saliggjørende for mange andre produkter.
Jeg skal nok rapportere, men "ikke hold pusten", som de sier. Loddeprosjektene mine går ikke alltid med ekspressfart.baluba skrev:Det er helt greit sålenge jeg får vite hva jeg enten bør eller ikke bør gjøre...
Vil bare si, at det er jo ikke sånn at 24 bit FLAC filer i Foobar2k ikke spiller i det hele tatt med A-DAC (fungerer jo hos meg tydeligvis). Men det passer vel bedre å si noe sånt som at 24 bit FLAC filer antagelig spilles av lik som andre 16 bit filer. Hva som virkelig skjer med en 24 bit FLAC file når den spilles av med Foobar2k og A-DAC aner jeg ikke.SilverSurfer skrev:Maximum word length supported is 16 bits, so you wont be able to use this for playing high-resolution files. It does upscale to 24/192 though.
Kom igjen! Det er gjort på et halvt minutt!baluba skrev:Da er det offisielt, både jeg og min bror er aktive Abrahamsen-venner. To stk A-DAC på under en uke, den siste i dag. Ligger fortsatt på bordet, men skal kobles til fem meter USB i ene enden og VdH The First (mkI) inn til forsterkeren. Nå gjelder det bare å få ånden over seg, men jeg er litt sliten etter en hard dag på kontoret.
Jeg lot det gå et kvarter. ;DDazed skrev:Kom igjen! Det er gjort på et halvt minutt!baluba skrev:Da er det offisielt, både jeg og min bror er aktive Abrahamsen-venner. To stk A-DAC på under en uke, den siste i dag. Ligger fortsatt på bordet, men skal kobles til fem meter USB i ene enden og VdH The First (mkI) inn til forsterkeren. Nå gjelder det bare å få ånden over seg, men jeg er litt sliten etter en hard dag på kontoret.
Gratulerer!
Jeez. Forsøkte han å være humoristisk med menyen, eller var det der seriøst ment? Vel, gjestene moret seg i alle fall kostelig.emotikon skrev:Så noen minutter på "4-stjernes middag" i kveld.... "Dekk-Sharif" har Abrahamsen i heimen.
Hm. For å være ærlig, har jeg aldri merket noen forskjell fra de var helt nye til nå. Dette gjelder begge A-Dac'ene mine og V6.0 både med det gamle og med det nye kortet i.baluba skrev:Er det noen som kan gi en beskrivelse om hvordan A-DAC låter etterhvert som den spilles inn.
Det er så ymse. Jeg husker at DDE1 trengte et par dager for å låte bra, og den forandret nesten litt karakter fra knallhard til myk i løpet av den tiden. Den A-DAC har tilsynelatende ikke forandret seg mye på det døgnet den har vært koblet opp, så du har nok rett i Abes tilfelle. Og i Casa baluba blir gliset bare større og større.Dazed skrev:Hm. For å være ærlig, har jeg aldri merket noen forskjell fra de var helt nye til nå. Dette gjelder begge A-Dac'ene mine og V6.0 både med det gamle og med det nye kortet i.baluba skrev:Er det noen som kan gi en beskrivelse om hvordan A-DAC låter etterhvert som den spilles inn.
Tror ikke det er så mye som kan skje under "innspilling" av slike ting.