Abrahamsen v.2.0 og Elkjøp

C

Cyber

Gjest
Sitter og blar i Fidelity og de roser jo den nye Abrahamsen-forsterkeren opp i skyene, har noen her hørt gullegget i sving?

Og siden den selges på Elkjøp, tror dere man har 30 dagers returrett på den, selv om den er litt highere-end enn det som vanligivis selges der? Hadde vært moro å testet den mot den jeg har...
 
B

bamsemann

Gjest
Sitter og blar i Fidelity og de roser jo den nye Abrahamsen-forsterkeren opp i skyene, har noen her hørt gullegget i sving?

Og siden den selges på Elkjøp, tror dere man har 30 dagers returrett på den, selv om den er litt highere-end enn det som vanligivis selges der? Hadde vært moro å testet den mot den jeg har...
Skulle vel tro at du fikk en 30 dagers ja.

Det er jo en kjempefin testperiode det....

bamsemann.. :)
 

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
30 dager retur gjelder vel alle produkter som ikke har abonemang, mener jeg.
Så sant det ikke følger med abonemang på god lyd, burde det gå greit å levere tilbake.
(Returen gjelder jo tv ol. som er en del dyrere)
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
sel
Har hørt den flere ganger og den låter virkelig bra og særlig til prisen, og er en på jakt i det prisleiet så er det bare løp og kjøp.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Angående returrett, så er det 30 dager på alle produkter du kjøper hos en foretning, bortsett fra på varer med copyright(CD'er DVD'er o.l.). Er det forsegling på f.eks. CD har du returrett så sant forseglingen er inntakt.
Det er norges kjøpslov;D Elkøp er bare den eneste foretningen som er smarte nok til å aventere med dette.

Og vis butikken nekter, så er det bare å skrive ut den loven, og dra tilbake.. Alle butikker legger seg flate, hver gang:D

PK
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
hæ, 30dagers returret fra butikk, loven?
har hørt om 2uker med postordre men.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
I call BS
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Angående returrett, så er det 30 dager på alle produkter du kjøper hos en foretning, bortsett fra på varer med copyright(CD'er DVD'er o.l.). Er det forsegling på f.eks. CD har du returrett så sant forseglingen er inntakt.
Det er norges kjøpslov;D Elkøp er bare den eneste foretningen som er smarte nok til å aventere med dette.

Og vis butikken nekter, så er det bare å skrive ut den loven, og dra tilbake.. Alle butikker legger seg flate, hver gang:D

PK
Det var noe nytt. Kilde?
 

kn

Medlem
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Angående returrett, så er det 30 dager på alle produkter du kjøper hos en foretning, bortsett fra på varer med copyright(CD'er DVD'er o.l.). Er det forsegling på f.eks. CD har du returrett så sant forseglingen er inntakt.
Det er norges kjøpslov;D Elkøp er bare den eneste foretningen som er smarte nok til å aventere med dette.

Og vis butikken nekter, så er det bare å skrive ut den loven, og dra tilbake.. Alle butikker legger seg flate, hver gang:D

PK
Dette er så feil som det over hode mulig.
Hvilken paragraf omhandler 30 dagers retturett?

Foreslår at du leser BÅDE Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven.
Mye interessant lesing. Ta en titt i forarbeidene i tillegg, så får du tolkninger og intensjoner vedr. lovene.

Mvh
Kenneth
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Abrahamsen er vel ikke særlig klok når det gjelder denne salgskanalen??

Eller hva?

Selger man Mercedes på Lidl?

Tror Abrahamsen bør lese litt om merkevarebygging ;-)
 
T

Thomas1

Gjest
Abrahamsen er vel ikke særlig klok når det gjelder denne salgskanalen??

Eller hva?

Selger man Mercedes på Lidl?

Tror Abrahamsen bør lese litt om merkevarebygging
Abrahamsen produkter vil ikke bare bli solgt på Elkjip, men også av andre uavhengige hifi butikker.

Mest sannsynlig blir det ikke tillatt å selge el.komp og abrahamsen i samme butikk.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Abrahamsen er vel ikke særlig klok når det gjelder denne salgskanalen??

Eller hva?

Selger man Mercedes på Lidl?

Tror Abrahamsen bør lese litt om merkevarebygging ;-)

Om Abrahamsen er klok? JA!

Dette vil mest sannsynlig gjøre ham meget rik :p.

På messa i Horten ble det nevnt om at nesten 300 sett hadde blitt solgt under første salgsmøte. ::)

Produktene vil finnes i hundrevis av Elkjøp/Lefdal butikker over/under alle kroker og kriker i dette lang strakte land :D.

Pakkepriser kineserene bare kan drømme om. ;D

Bytterett 30 dager. :D

Det skal bygges demorom i de største og mest besøkte butikkene :D

Det eneste jeg gruer meg til er at om ikke lenge har naboen like god lyd som meg,og jeg må rane en bank for å imponere ham. :mad:
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Hmm. .Satt meg ned å lest mye av loven nå...
Det er spesielt en kamerat av meg som har lært meg denne kjøpsloven, og han har benyttet den flere ganger, når jeg har vært med (har med seg papirer og det hele) Jeg personlig syns det er for dumt, men det funker.

I tilegg så skulle jeg gjøre en personlig test en gang på en GPS, sa til dama i butikken at jeg ikke kom til å kjøpe den, men levere den tilbake etter en test. "det er greit det er 30 dagers returrett" Greit nok, det var elkjøp, men jeg sa " det er vel 30 dager uansett hvor du kjøper det (etter loven) men dere er bare smarte og reklamerer med det. "ja" var svaret, men begge var fornød.
Tilbake til loven.. Det jeg fant ut nå, var at alt men kjøper over nett o.l. (stort sett da du ikke har sett varen "live") er det 30 dagers returrett.. Men kommer tilbake til tråden med mer O.T når kompisen med "returrett-dilla" har logga på msn, og sendt meg link.

Må beklage vis jeg tar feil ang returrett i butikk, men jeg har sett det blitt brukt så mange ganger. Kan hende du kan lure butikken til å tro at det er returrett les test:
http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2002/1036506451.98
PK
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
14 dager er minimum på nettkjøp og lignende, ikke 30 dager. Lovdata er kjekt...

30 dager full returrett er Elkjøps "spesialitet".
 

vindi

Medlem
Ble medlem
26.06.2005
Innlegg
11
Antall liker
0
Etter norsk kjøpsrett har man ingen bytte- ellr returrett for ting som kjøpes over disk i Norge. dette må i såfall avtales som et vilkår ved salget, se kjøpsl. § 16 :
http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-003.html

Husk å gjøre det uttrykkelig hvis man ønsker bytte- eller returrett og butikken ikke tilbyr dette i sine kjøpsvilkår.

Kjøper man ting utenfor selgerens faste utsalgssted, f. eks. ved telefonsalg, nettsalg, dørsalg e.l. har man 14 dagers angrerett, se angrerettsloven § 1 og kap. 4:

http://www.lovdata.no/all/nl-20001221-105.html

Da skal man også ha fått et skjema med informasjon om angreretten. Se forøvrig departementets nettsider hvis dere kommer bort i slike problemstillinger:

http://www.odin.dep.no/bld/norsk/tema/forbrukernytt/varerogtjenester/bn.html

vennlig hilsen vindi
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Nå har jeg gått fra skråsikker til meget usikker på et par timer.. Hmmm.. Godt jeg har noen til å sette meg på plass. Men min venn skal få redgjøre for seg han også. Det som er så rart er at jeg har opplevd å få pengene tilbake på spaceworld, men nok om det, la oss diskutere abrahamsen, som jeg forøvrig skal "låne" med meg hjem, og sette opp mot det som forhåpentligvis snart er 2 x AW60.

PK
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
"Fornøydhetsgaranti" er noe som er skapt av deler av handelsstanden. Det er riktig at man ikke har noen som helt rett til å lever tilbake et produkt man evt. er missfornøyd med om det er kjøpt over disk. At Elkjøp og noen andre likevel velger å gjøre det, er meget god service, men det kan skape store forvirringer i forhold til hva som er loven.
 

vindi

Medlem
Ble medlem
26.06.2005
Innlegg
11
Antall liker
0
Jepp PK, dette var sakligheten, gi oss en dine inntrykk når du har fått koblet opp :eek:
Spent på hvordan disse produktene lyder i forhold til
"gamle" EC.

vennlig hilsen vindi
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Abrahamsen "ødela" Electrocompaniet med å selge hos Elkjøp o.sv.
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Stemmer det DSP.

Etter bruddet med Klubben på siste halvdel av 90-tallet, kom de med den "geniale" ideen at Elkjøp skulle selge de rimeligere Electrocompaniet varene som ECI1 og 2.

Og så skulle de andre handlerne selge de dyrere produktene alene.

Dette var null suksess, de seriøse handlerne "flyktet" fra merket, og opplegget ble skrinlagt etter kort tid.

Tror ikke Elkjøp hverken har kunnskap eller tid til å selge seriøs lyd eller andre seriøse produkter heller.

Denne kunnskapen kan ikke læres av en rundreisende Per, men må komme av en genuin interesse for lydprodukter.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.167
Antall liker
8.546
Torget vurderinger
1
Abrahamsen er vel ikke særlig klok når det gjelder denne salgskanalen??
Hvorfor ikke? Skulle gjerne kjøpt high-end på den lokale Elkjøpavdelinga.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hvorfor ikke? Skulle gjerne kjøpt high-end på den lokale Elkjøpavdelinga.
HAR du noengang vært på en Elkjøp og hørt på det babbelet de lirer av seg når det er snakk om lydprodukter? Ikke så gode lytterom heller..
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.167
Antall liker
8.546
Torget vurderinger
1
HAR du noengang vært på en Elkjøp og hørt på det babbelet de lirer av seg når det er snakk om lydprodukter?

Det er for meg revnende likegyldig om det er betjeningen på Elkjøp eller Ståle Krapyl på Hi-Fi asylet som babler. Jeg hører uansett kun på mine egne ører.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hvorvidt det er riktig strategi av Abrahamsen å selge produktene sine gjennom disse store elektro-kjedene, kan nok diskuteres både langt og lenge. Selv syns jeg det er helt greit, sålenge jeg har minst 20 mil til nærmeste "seriøse hifi-pusher".
Den beste demo`en får vel de fleste hjemme... i det rommet komponentene skal stå, og sammen med de øvrige komponentene i anlegget.

Syns det ligger som en undertone, att ett produkt blir mindre eksklusivt hvis det selges gjennom en stor kjede jeg... Er vel ikke noen som er redd for å "miste ansikt", når de plutselig sitter med "Elkjøp-anlegg" i stua...
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
hvorfor må det selges på fisefine hjørner et par steder i norge? høre hjemme må man uansett.
siden abrahamsen har solgt via elkjøp før og gjør det igjen burde han kanskje vite litt bedre enn dere hva som er best.
det er ikke high end greier heller? under 10k per komponent
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jeg skjønner at statusen til en komponent er en del av lytteopplevelsen ;)
Om ikke "lytteopplevelsen" så i alle fall eiendomsfølelsen etter kjøp.
 
C

Cyber

Gjest
hvorfor må det selges på fisefine hjørner et par steder i norge? høre hjemme må man uansett.
siden abrahamsen har solgt via elkjøp før og gjør det igjen burde han kanskje vite litt bedre enn dere hva som er best.
det er ikke high end greier heller? under 10k per komponent
Trodde "highend" var lyd, ikke pris? Men skjønner hva du mener...

Blir nok ikke no bytte på meg, men bare lurte på mulighetene. Nå fikk jo min "hjertelig anbefaling" i Fidelity (...) så jeg nyte den en stund til... :p
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Stemmer det DSP.

Tror ikke Elkjøp hverken har kunnskap eller tid til å selge seriøs lyd eller andre seriøse produkter heller.

meget pen påstand.

ettersom det har seg slik at undertegnede jobber på elkjøp synes jeg det er fantastisk flott å lese om min fraværende kompetanse på områdedet på dette forumet.

hva vet du egentlig om de menneskene som har elkjøp som arbeidsgiver. og ja, selv du evt har dårlige erfaringer med en eller annen elkjøp-ansatt når du har diskutert hifi, hvordan kan du nær sagt påsta at alle andre som jobber der ikke har den nødvendige kunnskap eller tid til å selge seriøse produkter?

dette finner jeg underlig. selv om jeg har møtt en lite serviceinnstilt taxisjåfør betyr det vel ikke at alle taxisjåfører er lite serviceinnstilte?

kun en litt lengre kommentar fra meg angående fordommer. (og ja, du gjør sikkert en forbanna bra jobb selv)

christian
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.807
Antall liker
8.121
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har besøkt ein del Elkjøp-forretningar. Det har vore ein god del ulik kompetanse hos dei tilsette rundt hifi, men generelt må det nok seiast at det ikkje er mange med grundig kjennskap til hifiprodukt utanom det som finnest i eigen butikk (heller ikkje vanleg i andre kjeder, bortsett frå dei reine fagkjedene Hifi-klubben og Hifi-centerkjeden). Det må også seiast at Elkjøp har gjort svært lite ut av sin mest ukjende merkevare Energy, der dei har hatt tilgong på verkelege superhøgtalarar så vel som relativt rimelege kvalitetsprodukt, utan å marknadsføre dei noko vidare.

For meg verkar det som Elkjøp sin forretninigside går meir i retning av sterk marknadsføring av låge prisar på generell elektronikk, gjerne med utgåande modellar (masse unntak, sjølvsagt - det er råd å få inn gode prisar også på nye modellar når ein er så store som Elkjøp), enn å prioritere spennande hifi-vareutval og tett oppfylging av kunden. Å satse tungt på å lære opp betjeninga er nok lite inntektsbringande.
Elles erfarer eg ofte at dei to næraste Elkjøputsala sjeldan har alle produkt som vert marknadsført gjennom brosjyrene. Dei tek heller ikkje telefonen, så ein må rette seg til eit sentralbord som skal ha oversikt over kva lagera i dei einskilde butikkane inneheld. Dette har dei ikkje fått heilt til så langt.
Elles er det alltid interessant å få gode produkt rimeleg, så Elkjøp er ein interessant plante i elektronikkjungelen...
 
C

cpc

Gjest
Elkjøp er vel i gang med en heller stor ommstillingsprosess, for å bedre møte konkurransen fra kjeder som Media-markt o.l. Flere lignende kjeder går med planer om å etablere seg i skandinavia.

Disse har lenge hatt fasiliteter som lytterom, egne ansatte og fleksible bytteordninger på hifiprodukter. Elkjøp vil vel komme disse i forkjøpet, og her passer Abrahamsen inn..
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Gratulerer Abrahamsen det var smart. Har blit lei av hifi "spesialistene" som selger integrert forsterker på 2x40watt (uten fjernkontroll) for 50 kilo kroner. :p
 

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Innlegg
85
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Jeg vet det er endel hifi entusiaster som blant annet arbeider hos diverse elkjøp markeder. Mange av de har relativt grei kunnskap om diverse hifi, men det som er synd er at de er mye mer innstilt på å være selgere og selge på deg hva som helst av det elkjøp har som jo er typisk "best" dersom du ikke gir uttrykk for at du selv vet hva du handler.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Abrahamsen "ødela" Electrocompaniet med å selge hos Elkjøp o.sv.
Abrahamsen har blitt bare lei av forlite salg hos kjente hifi "guruer".
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Hadde Abrahamsen ikke solgt gjennom Elkjøp hadde prisen blitt noe helt annet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Elkjøp? njaaaa, skeptisk!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
 
Hadde Abrahamsen ikke solgt gjennom Elkjøp hadde prisen blitt noe helt annet.
Det er klart at det er sammenheng mellom pris og kvanta.  Et produkt blir rimeligere desto flere enheter men produserer, siden utviklingskostnadene skal fordeles over hele produksjonen.
Jeg lurer likevel på hvor mange stereoanlegg utenfor midi/mini-klassen Elkjøp selger hvert år...
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Nå er er i hvertfall prisen veldig lav.jeg er mest inntresert i forforserkeren og den skulle være mye bedere enn E.C.4.7.
 
Topp Bunn